3 Hashtag strategier för dina sociala medier

By september 17, 2019 september 18th, 2019 Instagram, Sociala medier

Om du vet hur du använder Instagram, Linkedin eller Instagram för marknadsföring, bör hashtags vara bekant för dig. Men vet du hur du använder dem strategiskt?

Hashtags finns överallt idag. Du ser dem på Twitter, Instagram, Snapchat, Linkedin och Facebook.

Som marknadsförare kan du inte ignorera dem. Du måste veta hur du strategiskt implementerar dessa taggade ämnen. Hashtags kan utöka ditt innehållsräckvidd, förstärka ditt varumärke, rikta in sig på din marknad, få ditt innehåll hittat, förbättra din SEO och mer.

I den här artikeln kommer jag att ge dig tre centrala hashtagstrategier för alla sociala webbplatser. Jag ska också inkludera en kort introduktion till #hashtags för nybörjare!

Vad är Hashtags?

De flesta av er vet vad en hashtag är nu. För dem som precis börjar är här en kort beskrivning av vad de är och hur de började.

Historia

Hashtags introducerades först på Internet Relay Chats (IRC var livechattar och meddelanden – en slags föregångare till de sociala webbplatserna vi använder idag). De blev populära på Twitter, där de ursprungligen användes för “tweetchattar”. Tweet-chattar är som öppna gruppdiskussioner kring ett visst ämne. Kärnan i ”tweetchatten” är fortfarande relevant för hur marknadsförare kan använda hashtags idag.

Vad är hashtags

Hashtags är ett ord eller en grupp ord efter # -tecknet (som #hashtag, #närodlat, #marknadsföring eller något annat). Om du är mer teknisk kanske du känner till dem som en metadatatagg. För marknadsförare – du känner till dem som ett sätt att engagera ditt varumärke med din marknad.

Låt oss nu gå över till strategierna …

3 viktiga marknadsföringsstrategier för Hashtags

3 viktiga marknadsföringsstrategier för hashtags är:

  • Varumärkes- och kampanjspecifik
  • Trend
  • Content

1. Varumärken och kampanj Hashtags

Vad de är och varför du behöver dem:

Varumärkes- och kampanjspecifika hashtags är taggar du gör för ditt eget företag. Använd dem för att marknadsföra ditt varumärke och kampanjer.

Jag definierar en varumärkes- hashtag som ditt företagsnamn eller ett företags tagline. Skapa ett varumärkes-hashtagg som är unikt för ditt företag. Skapa ett varumärke-hashtagg som definierar ditt företag. Använd ditt varumärke som din signatur tagg. Få människor att använda dem så att ditt varumärke också marknadsförs.

Jag definierar en hashtagg för en kampanj som en hashtag för alla dina marknadsföringskampanjer. Om du till exempel har en försäljning i din butik kan du skapa en unik hashtagg för att ytterligare marknadsföra denna kortvariga kampanj. Få människor att använda dem och din kampanj får utökad räckvidd.

Varumärkes- hashtags:

Du skapar ditt eget varumärkes-hashtag. Gör det till ditt företagsnamn, eller en tagline som folk känner till (eller kommer att veta) om ditt företag. Använd den som din centrala affärs-tagg, som du – och dina kunder – kan använda när som helst och på alla sociala webbplatser.

Skapa en varumärke-hashtagg som är unik för ditt företag. Sök efter hashtags du funderar på. Sök efter det på Twitter, Instagram, Pinterest, Linkedin och Facebook innan du implementerar det. Om ditt företagsnamn är vanligt väljer du ett annat hashtagnamn.

Du vill också hålla din hashtag ganska kort och enkel att stava. Du vill att dina kunder ska komma ihåg din tagg och använda den på rätt sätt. Om du till exempel säljer begagnade designerkläder kan du använda #secondhandlyx, använd inte #vihardebästasecondhandlyxklädernaistan.

Exempel:

Coca Cola använder en hashtag för varumärken. De använde: #delaencoke. De använder den konsekvent på alla sina sociala webbplatser från Twitter till Facebook. Deras konsumenter känner till deras hashtaggar och de använder den för att engagera sig i det sociala cola-samhället.

Här är ett exempel på #delaencoke på Instagram:

Konsumenter får dela sina foton med #delaencoke-community – och Coca Cola får massor av autentiska bilder av människor som tycker om deras produkt.

Kunder använder det för att vara en del av #delaencoke-communityn, och Coca Cola använder det för att engagera och svara på kunder.

Kampanj hashtags:

För en kampanj hashtag, använd namnet på din nuvarande marknadsföringskampanj.

För en kampanjtagg, igen gör det till ett ord eller en fras som är unik för din kortsiktiga tävling eller kampanj. Gör din undersökning först. Om de redan är populära på några sociala webbplatser – som Instagram och Twitter – använd en annan kampanjtagg.

Marknadsför din kampanj hashtags som en metod för dina kunder att engagera sig med dig och andra kunder under hela ditt kampanjen. Till exempel inkludera användningen av din hashtag som ett krav för att delta i din tävling.

Exempel:
Fifa använder hashtaggen #saynotoracism. De kör den löpande och engagerar så många fotbollsspelare de kan för att sprida budskapet. Kampanjen körs på alla sociala medier men har fått störst spridning på Twitter och Instagram.

Deras #saynotoracism på Instagram förenar sina tittare, spelare och klubbar över hela världen runt 1 budskap om att skapa en värld fri från rasism:

De marknadsför hashtaggen (och tävlingen) för kampanjen på alla deras sociala webbplatser.

Tips för hur du kan använda företags- och kampanjspecifika hashtags:

  • Håll ditt varumärkes- hashtag konsekvent och unikt, och använd det på alla dina sociala webbplatser.
  • Gör kampanj hashtags för dina sociala tävlingar och kampanjer för att skapa mer engagemang och medvetenhet om dina marknadsföringsinsatser.
  • Håll ditt företag hashtagsrelativt kort, så att de är lätta att komma ihåg (och stava) för dina kunder.
  • Övervaka hashtags för ditt varumärke och kampanjer för att svara på personer som använder dem.

2. Trending Hashtags

Vad de är och varför du behöver dem:
En trendig hashtag är ett hashtag-ämne som har blivit mycket populärt. Du har förmodligen hört folk prata om “vad som trender nu”. De hänvisar ofta till hashtags som är trendiga, eller är de mest omtalade just nu.

Trending hashtags förändras kontinuerligt i realtid. En topp 10-trend kan till exempel komma och gå inom några minuter.
t stor
När du ser en trend som relaterar till ditt företag, engagera dig i det genom att använda taggen. Genom att använda en trendig tagg i din innehållsuppdatering kan du potentiellt få ditt meddelande sett av en enormt stor målgrupp. Din innehållsuppdatering kan ses av mer än bara dina fans och följare – och den är gratis. På ett sätt kan du tänka på den här strategin som att ge ditt företag “15 seconds of fame”.

Hur hittar du trendiga hashtags?

För närvarande är det bara Twitter och Instagram som visar dig trendiga ämnen direkt i deras plattformar. Twitters trender kan generellt överföras till Facebook och Instagram och till och med till viss del Pinterest.

Det finns också många resurser som ger dig mer djupgående information om trender och populära taggmöjligheter. Kolla upp:

Hashtags.org – Du kan hitta trender, avtagande och ständiga trender, samt statistik om ditt sociala varumärke.
Iconosquare – Du kan söka efter Instagram-hashtags-trender och få alternativ för hashtagord så att du kan välja de mest populära taggarna.
Trendsmap – Denna webbplats ger dig en visuell karta för att se geografiska hashtagtrender. Som ett lokalt företag är detta ett bra sätt att snabbt veta vad som trender i ditt område.

Tips för hur du kan använda trendiga hashtags:

  • Var snabb med att använda trendtaggar för att få mer exponering för ditt innehåll och ditt varumärke.
  • Hitta trendiga hashtags på Twitter, Instagram och andra hashtagövervakningswebbplatser som hashtags.org, Iconosquare och trendmap.
  • Använd nischtrend hashtags för att ansluta och utveckla relationer med din riktade marknad.

3. Content Hashtags

Vad de är och varför du behöver dem:

Content hashtags är hashtags du använder i dina inlägg. De är inte varumärkta / branded (och används inte för att definiera ditt företag och marknadsföring). De är inte nödvändigtvis trendiga eller mycket populära. De är helt enkelt vanliga hashtags som är relaterade till ditt inlägg.

Content hashtags förbättrar SEOn för dina inlägg. De får dina uppdateringar framför dina kunder och de som letar efter eller använder hashtag-orden. Det kan till exempel vara hashtags som #socialamedier, #marknadsföring eller #Facebook.

Här är några kategorier av vanliga hashtags:

  • Produkt hashtags
  • Lifestyle hashtags
  • Event hashtags
  • Plats hashtags

Produkt hashtags

Människor söker efter vanliga produkt taggar. De använder dem också. När du publicerar dina produkter, tänk som din kund. Använd hashtags som både engagerar din produkt och din marknad.

Exempel:

Om du till exempel är ett kafé, konditori etc lägg upp dina bästa bilder på dina lattes och bakelser med #fika-hashtaggen. Här är #fika-flödet på Instagram:

Lifestyle hashtags

Människor vill få kontakt med människor som har gemensamma livsstilar. För att marknadsföra till din målgrupp, tänk på din demografiska livsstil och hobbyer. Sök sedan efter väl använda hashtags som du seda inkluderar i några av dina uppdateringar.

Event Hashtags

Händelsebaserade hashtags kan vara coola att inkludera i en innehållsuppdatering. Ett evenemang kan vara allt från en lokal community-mässa, till ett välkänr globalr firande, till en live-produktlansering eller ett live webinar som du är värd för.

Om ditt företag deltar i en lokal händelse, berätta för dina sociala kontakter om det – och sprid ordet – genom att inkludera händelsens hashtag i ditt inlägg.
Exempel:

Så här berättar Nordic Street Food till sina Facebook-fans om ett lokalt event (Malmö Festivalen) de deltar i. De använder händelseshashtaggen #Malmöfestivalen för att marknadsföra nyheten med intresserade via sociala webbplatser:

Plats hashtags

Om du är ett lokalt företag måste du vända dig till dina lokala kunder. Använd specifika geoinriktade hashtags för att få ditt företag känt i din stad.

Om du till exempel är en lokal butiksägare, använd din stads hashtag – och interagera med dina potentiella kunder som också använder stadens hashtag. Dina uppdateringar kommer att ses av dina lokala kunder.

Tips för hur du kan använda vanliga hashtags:

  • Hitta vanliga hashtags genom att kolla vilka taggar som används av dina följare, dina konkurrenter och dina produktpartners.
  • Samarbeta med personer som använder relaterade eller  gemensamma hashtags – oavsett om det är en retweet på Twitter, en gilla på Facebook, en kommentar på Instagram och så vidare.
  • Använd inte massor med orelevanta hashtags i dina inlägg – eller så att du ser “säljande” ut och inte ser förtroendegivande ut hos din konsument.

Slutsats

Det är mina tre huvudsakliga hashtag-marknadsföringsstrategier.

Använd hashtags för att:

  • Varumärka dina företag och marknadsföringskampanjer;
  • Hitta trendämnen;
  • Utöka räckvidden för dina innehållsuppdateringar.
Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply