4 enkla Google Shopping-tweaks som ökar ROAS med 105%

By 2020-05-08 May 17th, 2020 Google Shopping, PPC, Strategi
Google Shopping ROAS

Om du vill driva mer försäljning online finns det ingen bättre plats att börja än Google Shopping. Efter att ha arbetat med otaliga e-handelskunder har vi upptäckt att med bara några få Google Shopping-justeringar kan de flesta företag se betydande ökningar av både försäljning och ROAS.

Varför? Tja, medan Google Shopping är ett otroligt sätt att nå folk som aktivt vill köpa det du säljer, har all denna potential också gjort det till en otroligt konkurrenskraftig plats att marknadsföra sig.

I denna mycket konkurrenskraftiga miljö kan några enkla misstag kosta dig mycket pengar.

Till exempel använder de flesta företag bara grundläggande namn och termer för sina produkter – samma namn och termer som de använder på sin webbplats. Det kanske inte verkar som en stor sak, men helt enkelt genom att förbättra relevansen för produkttitlar har vi hjälpt kunder att öka ROAS med 105%.

Vi kommer att gå in på det (och andra exempel) mer senare, men detta är bara ett exempel på hur några enkla justeringar av Google Shopping kan ha en djup inverkan på kampanjresultatet. Dina kunder är ute och väntar på att köpa, men om du inte ställer in dina annonser på rätt sätt kommer du att tappa försäljningen till konkurrenter.

För att se till att det inte händer dig, låt oss titta på 45 av de vanligaste misstagen som e-handeln gör på Google Shopping. Vi hanterar flera miljoner kronor i e-handel och vi har sett dessa problem många gånger.

Den goda nyheten är att de flesta av dessa misstag kan åtgärdas eller undvikas genom att göra några enkla justeringar av Google Shopping.

Så är du redo att öka ROAS och öka försäljningen? Låt oss djupdyka i ämnet.

Vill du ha hjälp med Google Shopping?

1. Se till att dina bilder är tydliga och övertygande

Ett vanligt problem vi ofta ser med Google Shopping är bildval. Inte nödvändigtvis bildkvalitet utan bildval.

Ta exempelvis en titt på dessa produktannonser. Vilka (en) fångar din uppmärksamhet?

Google Shopping bildexempel

När det gäller bildkvalitet är alla dessa annonser bra. De är alla professionella och visar snyggt upp produkten.

Men ändå är oddsen att hörlurar #3 och #5 fångade ögat. Varför? Eftersom hela bilden är utformad för att uppmärksamma produkten – och bara produkten.

Det är därför vi nästan alltid rekommenderar att göra din Google Shopping-bild till en fristående bild av din produkt mot en heltäckande bakgrund. Spara livsstilsbilder för din produktsida.

2. Var inte rädd för att mixa med betalda sökannonser

Så bra som Google Shopping är, så är det inte det enda sättet att nå potentiella kunder som söker efter dina produkter. I många fall kan några smarta sökannonser göra en stor skillnad.

Detta gäller särskilt när mycket av din söktrafik kommer från stationära datorer. Så här ser till exempel sökresultaten för “billiga byxor” på mobil:

Google shopping mobilen

Däremot så ser samma sökning ut på datorn:

Google shopping billiga byxor

Lägg märke till att textannonserna dyker upp under shopping annonserna på mobilen, men på datorn finns inte shopping annonserna ens. Detta varierar från sökord till sökord, men för vissa termer kan sökannonser vara ett bra drag.

För företag med en fysisk butik kan sökannonser också vara ett bra sätt att skapa medvetenhet, driva fottrafik och / eller få folk att ladda ner kuponger som kan användas i butiken. Detta är särskilt användbart om din butik erbjuder någon sorts personlig service som du vill marknadsföra online.

Till exempel är en av våra kunder en one-stop-shop för begagnade telefoner, reservdelar och reparationer. Förutom att hjälpa dem att bygga ut Google Shopping-kampanjer för sin e-handel skapade vi också sökkampanjer med fokus på att få sökare att ladda ner kuponger i butiken.

Resultaten var fantastiska. Genom att kombinera båda metoderna kunde vi sänka deras kostnad per klick med 44% och få en nedladdningsgrad på 16%. Bäst av allt, dessa kuponger hade en inlösen på 24%!

Medan Google Shopping-kampanjer är bra på egen hand fungerar de ofta ännu bättre i kombination med betalda sökannonser. Det är ett utmärkt sätt att driva fottrafik och se till att du når rätt personer i rätt tid (och på rätt sätt).

3. Konkurrenskraftiga priser

Google Shopping är ett jämförelseshoppingparadis. Med en överblick kan de se produkter från dussintals eller till och med hundratals säljare och hitta exakt vad de letar efter till bästa möjliga pris.

Det är bra för dina kunder, men det sätter annonsörer i en lite svår position.

Till skillnad från en fysisk butik, där kunder bokstavligen måste lämna butiken för att se priset hos en konkurrent. På Google, är din konkurrent precis bredvid dig. Om dina produkter inte är konkurrenskraftiga kommer det att bli svårt att vinna klick och försäljning.

Ta till exempel nedan:

Google Shopping grytset

I en överblick är allt du kan se hur grytseten ser ut, varumärket, recensioner och priset.

Med bara det att gå på är prisskillnaden mellan Royalty line 749 kr (även resterande) och Tefals 3397 kr, tillräckligt för att ge någon en chock – särskilt om de inte känner till Tefals varumärke.§

Om dina produkter, precis som Tefal, hamnar utanför den allmänna prisklassen för en given sökterm måste du antingen ändra din prissättning eller förfina din produktkategori. Trots allt använder de flesta som söker efter lite finare grytor inte söktermen ”grytset”.

Tricket här är att hitta en balans mellan upplevt värde och prisförväntningar.

Dessutom vill du se till att inkludera försäljningsinformation i dina produktdata. På så sätt, om någon söker efter “billiga löparskor” eller “prisvärda läderväskor”, kommer din annons att ha en mycket bättre chans att dyka upp.

Det viktiga att komma ihåg är att dina produkter inte isoleras. Dina potentiella kunder ser vad du säljer tillsammans med vad dina konkurrenter säljer, så om dina priser inte “matchar” kommer de förmodligen inte att klicka.

4. Få med rätt produktinformation

Till skillnad från vanliga sökkampanjer får du inte välja sökord för dina Google Shopping-kampanjer. Istället måste du lita på produktkategorier och din produktdata.

Det är viktigt att få din produktgrupper rätt, men det är ganska enkelt. Alltför breda kategorier leder till irrelevanta intryck och klick, så se till att dina produktkategorier är relevanta.

Där företag tenderar att stöta på problem är deras produktdata. Många aspekter av din produktdata är typ av subjektiva.

Problemet är att produktdata ofta är hur Google identifierar vilka sökningar som din produkt dyker upp för. Till exempel är det här vad som visas om du söker efter “bruna Puma” i Google Shopping:

Om du letar efter bruna Puma skor, vad är oddsen att du kommer att klicka på de blåa skorna?

Du måste hantera dina produktdata som “sökord” i dina annonser. De kvalificeringar du använder (särskilt i din titel och beskrivning) kan ha en stor inverkan på hur relevanta dina annonser är för de sökningar de visas för.

Detta var exakt det problemet som klienten vi nämnde i början av inlägget hade. De hade kört Google Shopping-annonser ett tag och medan de fick massor av trafik, var den trafiken inte kvalificerad.

Trafik med låg kvalitet konverterar inte bra så även när de fick försäljning från sina kampanjer hade de inte en bra ROAS.

För att åtgärda problemet arbetade vi med klienten för att uppdatera deras metataggar för titlar. Vi gjorde dem mer beskrivande för produkterna och la sedan till regler i flödet för att inkludera deras varumärke och färg / storlek på produkten.

Nästan över en natt började kampanjerna att förbättras. Klick ökade med 36%, konverteringarna ökade med 27%, intäkterna ökade med 121% och – som tidigare nämnts – förbättrades ROAS med hela 105%.

Även om det kan verka som en ganska liten justering av Google Shopping så kan kvaliteten på dina produktdata ha en enorm inverkan på resultatet för dina kampanjer.

Slutsats

Dessa Google Shopping-tweaks är enkla och inte svåra att implementera men de kan vara helt avgörande för resultaten.

Nyckeln är att förstå förhållandet mellan uppgifterna du ger Google och den kundupplevelse du skapar. Du har mycket konkurrens så även enkla misstag kan få dyra konsekvenser.

Vi har sett problemen vi just diskuterat i otaliga kampanjer och vi har sett hur lösningen på dessa problem kan omdefiniera framgång för våra kunder. Det tar extra tid och ansträngning att göra dessa Google Shopping-justeringar, men resultaten är värda det.

Vill du ha hjälp med Google Shopping?

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun