4 viktiga delar för en datadriven marknadsföringsstrategi

Av 2019-12-09 augusti 30th, 2020 Marknadsföring, Mätning och analys

Vi drunknar i data; världen producerar en häpnadsväckande 2,5 quintillion byte data varje dag. Men för att dessa data ska vara användbara måste marknadsföringsteam ha en strategisk plan för att förvandla data till insikter som kan förbättra sina kampanjer. Enkelt uttryckt innebär datadriven marknadsföring att samla in kunddata och sedan använda dessa data för att driva en marknadsföringsstrategi. Det sätter kundbeteende i framkant när det gäller beslutsfattande om marknadsföring, vilket gör att företagen kan leverera rätt typer av innehåll till kunderna.

Så hur översätter vi det till marknadsföring? Datadriven marknadsföring hjälper företag att skapa marknadsföringsinnehåll som är synkroniserat med deras kunders förväntningar, beteenden och demografi. Men med den mängd tillgängliga data i dag som ökar i snabb takt, hur kan marknadsförare hantera denna strategi på ett organiserat, logiskt och övertygande sätt?

Här är fyra nödvändigheter som varje marknadsföringsteam behöver för att effektivt implementera en datadriven marknadsföringsstrategi.

Ett väl definierat mål

Innan man börjar gå in i en ny kampanj, skapa ett team eller till och med sammanställa data, måste marknadsförare först fastställa ett mål eller uppsättning mål som de hoppas kunna uppnå som data kan utnyttjas för att uppnå. Riktning är viktigt.

Tänk på bästa möjliga utfall. Hoppas du på att öka försäljningen? Öka varumärkesmedvetenheten? Få mer trafik eller sälja mer via din e-handelsplattform? En undersökning från Ascend2 visar att kundanpassning är den främsta anledningen till att företag vill använda data för att driva sin marknadsföring. Faktum är att 70% av företagen säger att “anpassa kundupplevelsen” är deras främsta datadrivna mål.

När du har valt ett mål för din strategi, se till att det är i framkant. Alla kampanjer, uppmaningar, datainsamlingsstrategier och viktiga resultatindikatorer är sekundärt.

Korrekt datahantering

I centrum för allt måste team kunna blanda både interna kunddata och externa konsumentdata för att nå fram till de mest avrundade insikterna.

All data, inklusive data genererade från marknadsföringstaktik, kunddata eller annan typ av intern information, är avgörande för den kräsna insikten. Marknadsförare kan utvärdera försäljningstransaktioner som redan lagrats i sina verktyg som CRM-system (CRM) eller affärssystem (ERP), kundinteraktion med kundtjänstrepresentanter, onlineundersökningar och social lyssning, för att bara nämna några metoder.

Kvalitetsdata säkerställer att marknadsförare kan leverera riktade, personliga meddelanden till köpare som stöder och flyttar dem längs köpprocessen på ett naturligt sätt. Men att samla in, analysera, hantera och agera på dessa data från första och tredje part är en komplex utmaning. För att leda en datadriven strategi, se till att använda mjukvara med intelligens och analys.

Ett starkt kreativt team

När du har samlat in och utvärderat dina data är det dags att konvertera dina insikter till en marknadsföringskampanj. Det är viktigt att ha ett kreativt team som kan översätta dessa data till en övertygande och målsökande kampanj. Som Mark McGuiness från Copyblogger hävdar: ”Marknadsföring är varken en konst eller en vetenskap. Det är båda. “Rätt kreativa team kommer att kunna skapa en kampanj som resonerar både från ett” konst- och vetenskapligt “perspektiv och omvandla dina datadrivna insikter till en unik kampanj.

Ett bra sätt att låta data informera ditt kreativa innehåll är genom att se in på ett nytt kundsegment. Att använda både interna kunddata och externa demografiska data kan vara ett bra sätt att utnyttja ett nytt kundsegment. Om du till exempel vill fånga uppmärksamheten hos 18-24-åringar kan du jämföra din nuvarande strategi med bredare nationella data. Du kanske tycker att datan indikerar att det här kundsegmentet föredrar innehåll som produceras på Instagram, medan du bara publicerar på Linkedin. Du kan använda samma tankeprocess när du implementerar andra taktiker i din övergripande strategi, som ett influencer-marknadsföring eller till och med utvecklar en betald annons på sociala medier.

Analys efter kampanj

Kundpreferenser kommer att ändras, och data kommer också att påverkas av dessa preferenser. Se till att konsekvent revidera dina kampanjer när tiden går. Genom att analysera data konsekvent, kampanj efter kampanj, kan du förstå dina kunder, deras preferenser och innehållet de svarar på ännu bättre.

Försök att utföra en “post-mortem” -analys efter att ha slutfört varje kampanj. Vilka beslut fattades från data och vilka fattades av instinkt? Vad fungerade och vad gjorde inte? Att identifiera resultat och förbättringsområden för dina marknadsföringskampanjer gör det mycket lättare att skapa ännu bättre resultat i framtiden.

Lisa Utzschneider, Chief Revenue Officer på Yahoo, sammanfattar det bäst: ”Vi har gått in i big data-världen, men nu handlar det om att göra dessa data handlingsbara. Marknadsförare måste förena data, kreativt innehåll och teknik för att uppnå framgång. Förstå din målgrupp kommer först, men att använda den informationen för att skapa mer relevanta, värdefulla, kreativa och stärkande upplevelser för konsumenter är vägen till större affärsframgångar. Och det är framtiden för hur data driver värde för företag. ”

Om du ännu inte har gått över till en datadriven marknadsföringsstrategi är det dags. Se till att inkludera dessa väsentligheter i din planering för att skapa en effektiv strategi för din organisation.

Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun