5 frågor du måste ställa innan du startar en annonskampanj

By 2019-12-11 juli 16th, 2020 Facebook, Google Ads, Marknadsföring, PPC

Leads kostar pengar. Du måste spendera pengar för att komma framför rätt personer och konvertera dem. Men detta borde inte överraska dig. Om du inte har gömt dig under en sten under det senaste decenniet, vet du hur viktig din annonsering är för att uppfylla dina övergripande marknadsföringsmål.

Oavsett om vi gillar det eller inte, ofta måste vi betala för att spela i dagens marknadsföringsvärld. Men det är inget fel med en betald annonskampanj. De är faktiskt några av de mest framgångsrika kampanjerna ett företag kan distribuera. Problemet med annonsering är att många marknadsförare lanserar dem på fel sätt, vilket i slutändan kan orsaka ditt företag mycket huvudvärk.

När du planerar en annonskampanj är ett av de största misstagen som många marknadsförare gör att hoppa rätt in utan ordentlig planering. Men av alla kampanjer att gå på magkänsla, annonsering, som inte bara är dyra utan en av få kanaler du verkligen kan kontrollera, borde inte vara en av dem. Innan du hoppar in och startar den här typen av kampanj är det viktigt att du tar dig tid att ställa rätt frågor för att säkerställa att du ställer in kampanjen för framgång.

Här är fem viktiga frågor du bör ställa innan du startar din nästa betalda annonskampanj.

1. Vem är din målgrupp?

Innan du gör något måste du förstå vem du försöker nå, ett viktigt steg i varje marknadsföringskampanj. Men när faktiska annonsbudgetar är involverade är detta steg desto viktigare. Varför betala för annonser som misslyckas och som din målgrupp inte ens ser? För att inte tala om de pengar du kommer att blöda genom att visa dina annonser till fel publik som troligen inte bryr sig om ditt företag, produkt eller tjänst.

Gräv i dina data och identifiera vilka demografi, beteenden, livsstilar, smärtpunkter, behov och motiv du hoppas inrikta på. När du väl har förstått den ideala målgruppen du vill nå kan du använda dessa insikter för att skapa meddelanden, bilder, CTA, timing och mer.

2. Var tillbringar din målgrupp sin tid och vilket innehåll de se?

När du har definierat din målgrupp är det dags att börja fundera över var dina annonskampanjer kommer att vara mest effektiva. Vilket innebär att du bör gräva in och göra en del undersökningar för att ta reda på var din målgrupp spenderar sin tid och var de konsumerar innehåll.

Ett enkelt sätt att göra det på är att ta sig tid att läsa studier som redan har gjorts om plattformsspecifik demografi och mäta dessa resultat mot din målgrupp. Du kan också kontakta olika plattformar och butiker och be om deras mediauppdelning – som de gärna kommer att överlämna. Som du kan förvänta dig har många av dessa webbplatser som säljer annonser och mediautrymme lätt tillgängliga för att hjälpa till att sälja annonser till marknadsförare som dig själv.

Slutligen överväga att genomföra din egen målgruppsundersökning. Få en förståelse för var din målgrupp tillbringar större delen av sin tid för att påverka var du kanske har den bästa chansen att nå dina prospekts. Enklare sagt än gjort. Men om du kan engagera din målgrupp genom intervjuer eller undersökningar, ta chansen att göra det.

3. Vad är ditt mål?

En riktigt viktig fråga som vi ställer till kunder innan vi startar en annonskampanj är vilka mål vill du uppnå?” Innan du planerar en hel strategi är det verkligen viktigt att förstå vad du försöker uppnå. Vill du generera leads? Öka försäljning? Bygga upp varumärkesmedvetenhet?

Oavsett vad du vill åstadkomma är det viktigt att du har det klart definierat från början. Dina mål kommer att bestämma hur du optimerar kampanjen både genom copy och grafiska proilen samt hur du ställer in kampanjen inom din valda plattform. Utan att vissa mål ställts in är det svårt att skapa en sömlös och sammanhängande strategi.

4. Hur definieras framgång?

När du kör någon typ av kampanj, ska mötesmål vara högst upp i din prioriteringslista. Men utöver detta måste du också förstå att framgång för ditt företag kan komma i många former, särskilt i betalda marknadsföringskampanjer.

Bara för att du inte uppfyllde alla dina mål betyder det inte att din kampanj inte var en framgång. När du mäter framgången för en kampanj kanske du upptäcker att några av dina mål inte uppnåddes medan andra överträffade förväntningarna. Inte bara det, men du kan hitta biproduktsframgång som du inte ens förväntat dig. Du måste titta på individuella framgångar i varje kampanj och planera för hur du kan visualisera dessa data så att du kan ta insikt och replikera dem för framtida kampanjer.

I vilket fall som helst är det viktigt att förstå att framgång kan se annorlunda ut för varje kampanj och inte kan relateras till mål – så se till att du tittar på den stora bilden också.

5. Vad är din budget?

Budget eller annonsutgifter kan tyckas för den erfarna marknadsföraren som ett uppenbart steg i planeringen av en kampanj, men för det otränade ögat kan budgetar kännas som den minst viktiga delen av en strategi. Du kan bara bygga vilken plan du vill och sedan kasta lite pengar på det, eller hur? Verkligheten är mycket annorlunda. Du måste ha ett bra grepp om vilken typ av budget du har för en kampanj innan du planerar, eftersom att veta om detta i början kommer att hjälpa till att informera kampanjens längd, plattformarna du väljer att marknadsföra på, vilken typ av annonser och mer .

Det är viktigt att notera att om du arbetar med en byrå, marknadsföringsfirma eller frilansare går din budget  till mer än bara annonsutgifterna – det hänvisar till hur mycket pengar du måste spendera på kreativitet, strategi och design också. En större budget kan göra det möjligt för olika annonsuppsättningar att testa, finjustera och upprepa. Mindre budgetar möjliggör bara en eller två annonsvarianter.

Sammanfattning: din budget hjälper dig att sätta realistiska mål och tidslinjer. Och även om du kör både Facebook- och LinkedIn-annonser i en perfekt värld måste du ibland fatta hårda beslut baserat på budget.

Tänk två gånger innan du trycker “Kör”

När man planerar en betald annonskampanj måste marknadsförare vara disciplinerade och inte bara köra igång. Sakta ner och var medveten om vad du gör; granska tidigare kampanjer och ställa dig ovanstående frågor. Om du tar dig tid att granska och planera hittar du de verktyg du behöver för att köra en framgångsrik kampanj – och få de resultat du är ute efter.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun