5 Instagram tips som genererar leads för ditt företag

By juli 23, 2019 Instagram

Har du en engagerad publik på Instagram? Vill du konvertera dina Instagram följare till leads?

I den här artikeln kommer du att lära dig hur man kombinerar CTA (Calls to action / uppmaningar) med Instagram funktioner för att få fler leads för ditt företag.

1: Länka din profilbio till en leadgenererande landningssida

För att Instagram ska generera leads måste du se till att din profil är korrekt optimerad.

Din Instagram-profil bör ha alla de viktigaste komponenterna färdiga. Ladda upp en bra profilbild och skriv en bra beskrivning som förklarar vem du är, vad du gör och varför besökaren ska bry sig om ditt företag.

Instagram profil

Dessutom bör URL- och åtgärdsknapparna formateras korrekt för enkel användning.

Länken i din Instagram-bio är en guldgruva för att samla in leads. Skriv din profilbeskrivning så att du inkluderar en uppmaning (CTA). Länken i sig ska peka direkt till landningssidan för din nedladdning, registrering, opt-in eller annat erbjudande du har. Se till att landningssidan innehåller ett formulär för att samla detaljerad information om ditt lead.

2: Inkludera en CTA i dina Instagraminlägg

För att få ut mesta möjliga av din biolänk är det bäst att skapa innehåll i ditt flöde som driver användare till den länken.

@HubSpot lanserar en ny funktion i deras gratis version av programvaran och uppmuntrade sin målgrupp att klicka på länken i sin bio för att se nyheten och registera ett konto. Denna uppmaning är enkel och effektiv eftersom den tilltalar deras befintliga målgrupp och driver trafik till webbplatsen som är optimerad för att generera leads via gratis programvara.

Hubspot

Det finns många kreativa sätt du kan använda länken i din Instagram-profil för att samla in leads, beroende på hur du använder din webbplats och vilken lead capture-teknik du har.

Om du till exempel använder en pop-up för att samla e-postadresser på din webbplats kan du använda din biolänk för att skicka besökare till ett blogginlägg eller en informationssida.

För att få mer räckvidd för ditt CTA-inlägg, uppmuntra dina följare att dela den i sina Instagram-stories. De flesta användarna vet och kan dela ett vanligt Instagraminlägg till en story. När en användare delar ditt inlägg i sin story kan ditt inlägg klickas och tittarna kan besöka både ditt inlägg och din profil direkt från Instagram-storien. Detta hjälper dig att nå nya målgrupper, allt tack vare dina befintliga följare.

Pro-tips: För en exakt mätning av din leadsgenerering från Instagram använder du en dedikerad landningssida på din webbplats med en URL som endast delas på Instagram. Gå sedan igenom din webbplatsanalys för att se antalet besök från Instagram såväl som beteendeflödet och / eller konvertering av besökare efter att de landat på den här sidan.

3: Dela Instagram-stories för att generera leads

En av de första saker som man tänker på gällande leadsgenerering i Instagram Stories är att använda swipe up länkar för att driva tittarna till en specifik länk de kan klicka på.

För att illustrera använder Gary Vaynerchuk (@garyvee) swipe up-länken för att uppmuntra tittarna att registrera sig för messenger.

Pro-tips: Om du regelbundet använder swipe-up länkar i dina stories, kan du spara dessa på dina Instagram-höjdpunkter för att skapa ett galleri med innehåll som folk kan besöka långt efter att storien har laddats upp. Det här innehållet fortsätter att driva opt-ins eller registreringar till din leadmagnet.

Swipe up-länken är för närvarande bara tillgänglig för Instagam företagsprofiler med mer än 10 000 följare och verifierade konton. Så det är inte tillämpligt för alla.

Men det finns andra sätt du kan använda Instagram-stories!

Lägg till en CTA till din story

Även om du kanske inte har möjlighet att använda swipe-up länken i dina stories, kan du fortfarande uppmana tittare att klicka på länken i din bio, som du gör i ett vanligt inlägg.

4: Sänd på IGTV för att generera leads

En av de bästa marknadsföringsfunktionerna för IGTV är att dina videobeskrivningar kan vara långa och kan innehålla en klickbar länk oavsett din följarstorlek! Så vem som helst kan lägga till en klickbar länk till videobeskrivningen.

Det finns många sätt att använda en leadmagnet som din länk i IGTV-beskrivningen.

Du kan inkludera en länk till en gratis PDF-nedladdning som ger mer information om ämnet som behandlas i din video. Eller så kan du länka till en opt-in-sida för en coachingvideo med mer information om ämnet i IGTV-videon.

Kom ihåg att IGTV är en kanal som folk använder för att titta på video och att de inte nödvändigtvis öppnar eller läser hela beskrivningen. För bästa resultat med IGTV-videobeskrivningslänkar, se till att du uppmanar tittarna flera gånger under videon att de kan få din nedladdning eller ytterligare information genom att klicka på länken i videobeskrivningen.

5: Kombinera IGTV och Stories för effektiv leadgenerering

Många konton som inte kvalificerar sig för swipe up-länken i stories har möjlighet att lägga in en swipe up-länk i deras IGTV-kanal. I den här situationen följer du dessa steg för att generera leads:

Skapa en video för IGTV som täcker ämnet relaterat till din startsida eller opt-in. Var noga med att nämna länken i videoklippets beskrivning.
Inkludera länken till startsidan i din IGTV-videobeskrivning.

Designa ett inlägg (eller serie inlägg) för dina Instagram-stories som nämner eller diskuterar ämnet för din IGTV-video.
Lägg in en swipe-up länk till din IGTV-video i ett storyinlägg.
Hänvisa personer till swipe-up länken för att se videon.

Denna metoden kommer att driva användare från din Instagram-story till din IGTV-kanal och video, och till slut till din startsida.

Detta kräver såklart några extra steg från både din och tittarens sida. Men kvaliteten på de leads som du genererar med denna strategi kommer att säkerställa att de är några av de mest troliga att konvertera.

Pro-tips: Instagram låter dig skapa en teaser av din IGTV-video som du kan dela direkt till din Instagram-story. Detta skapar en omedelbar länk tillbaka till din IGTV-video så att bilden kan användas på samma sätt för att driva trafik till din IGTV-kanal.

Slutsats

Instagram är inte en plattform som marknadsförare föredrar för leadsgenerering.

Till skillnad från Facebook, LinkedIn och andra plattformar erbjuder Instagram inte möjligheten att inkludera länkar i inlägg, och inte heller erbjuder det vanliga verktyg för att generera leads. Och som en visuell plattform med avkortade bildtexter i flödet letar de flesta användare inte efter länkar eller alternativ att klicka på.

De flesta marknadsförare förstår värdet av leadsgenerering. Vi uppskattar möjligheten att kunna ta följare från våra sociala medier och in i våra egna plattformar.

Och även om andra företag kan kringgå alternativet att använda Instagram för leads, kan du med dessa tips börja använda din Instagram-profil som ett annat leadgenererande verktyg för ditt företag.

Instagram har olika kreativa sätt att driva leads för ditt företag. I slutändan vill du hänvisa användare till länken i din biografi, använda swipe up länken i dina stories eller använda dina IGTV-videobeskrivningar för att driva trafik till din landningssida.

Vad tror du? Är du förvånad över hur du kan använda Instagram för leadsgenerering? Eller använder du redan några av dessa metoder för ditt företag? Dela gärna dina tankar eller tips i kommentarerna nedan.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply