5 saker du kan ändra idag för att påskynda din marknadsföring

“Det här känns svårare än det borde.”

Jag har hört dessa ord från klienter, kollegor och jag har definitivt mumlat det för mig själv mer än en gång. Det här känslan kommer fram när jag inte kan fastställa vad som inte fungerar. Det tar ett årtusende att starta en kampanj. Kommunikation fungerar inte. Kajsa missar sin deadline igen. Kort sagt, ditt jobb som marknadsförare känns mycket svårare än det borde. Den goda nyheten är att det finns saker du kan göra idag för att få tillbaka din mojo.

Använd ett projektledningssystem

Är din version av att hantera projekt och kampanjer främst sammansatt av Excel-ark och e-postmeddelanden? Det kan vara dags att planera om ditt system. Att förlita sig på långa e-posttrådar och dussintals personliga konversationer kommer att resultera i missade möjligheter och tappade bollar. Lyckligtvis finns det en mängd olika verktyg för att hantera kommunikation och deadlines över flera projekt samtidigt – här är några av mina favoritverktyg:

  • Monday: skapa aktiviteter och spåra alla dina tidslinjer på ett ställe
  • Slack: effektivisera din kommunikation med ditt team eller projektspecifika kanaler
  • Office 365: samarbeta med ditt team på ett och samma ställe

Om du är redo att investera i en allt-i-ett-plattform, kolla in Basecamp. Jag har ännu inte hittat en mer intuitiv plattform som täcker tidslinjer, arbetslistor, meddelanden, filorganisation och mer för att göra ditt arbetsliv lättare.

Oavsett vad du väljer, se till att du väljer något enkelt som är lätt för dig och ditt team att anta. För snabb utbildning kan du utnyttja befintliga instruktionsvideor och resurser som redan tillhandahålls av verktygen. Det rätta verktyget bör ha ditt nya system igång på en dag. Bonus: välj en plattform som integreras med befintliga plattformar (mer om detta senare).

Förtydliga vem som gör vad

Låt inte förvirring kring ansvarsskyldighet vara anledningen till att du inte flyttar fram nålen. Skapa ett RACI matrix för ditt team så att du tydligt redogör vem som ska göra vad och vem som till slut ska ansvara för varje steg på vägen och granska det med dem. (Om du arbetar med en byrå, gå igenom den här övningen också.)

Se till att du maximerar individernas styrkor. Om du upptäcker att samma person ofta missar viktiga moment, kan de vara i fel roll. Vänta inte, prata med honom eller henne om vad som inte fungerar. Att ställa tydliga förväntningar kommer att bygga förtroende för förhållandet och skapa en ram för att hålla varandra ansvariga.

Skapa en instrumentpanel

Förutom rolltydlighet, om du, ditt interna team och viktiga intressenter inte är överens om marknadsföring av KPI: er och mål, kan du fortfarande hamna i en dödzon. Att justera mål förhindrar friktion när marknadsföringsbeslut måste fattas. Se till att dina mål är S.M.A.R.T. (det vill säga specifikt, mätbart, uppnåbart, realistiskt och i rätt tid) och skapa sedan en instrumentpanel för att övervaka prestanda. Din instrumentpanel kan vara så enkel eller komplex som du behöver den:

  • En whiteboard på ditt kontor
  • Ett kalkylblad
  • En Google Data Studio-instrumentbräda (det finns mallar tillgängliga för att du snabbt kommer igång)
  • Ett sofistikerat marknadssverktyg som HubSpot

Om du har prestandadata till hands kommer du att kunna fatta beslut i realtid om vad du ska fortsätta, optimera eller eventuellt skära ned. Den “misslyckas snabbt” metoden bör vara din vän. Nu har du ett sätt att snabbt lansera och testa nya initiativ. Slösa inte mer tid eller pengar på initiativ som inte fungerar.

Bryt ner silon

Om du fattar beslut på egen hand, utnyttjar du inte styrkorna i ditt team. Besök din nya instrumentpanel med ditt team genom att schemalägga ett 15-minuters standupmöte minst en gång i veckan för att granska ditt resultatkort och kontrollera projektets tidslinjer. Se till att alla lämnar det mötet med tydliga nästa steg.

Om du försöker lösa ett problem som behöver mer tid, lita inte på e-post för att lösa det. Hitta en whiteboard och kartlägg möjliga lösningar. Samarbete är nyckeln till att få saker gjorda snabbt.

Ta tillbaka din tid

Det finns alltid möjligheter att leta efter sätt att bygga in automatisering för att göra dina marknadsföringsprocesser mer effektiva och nu är det dags att göra det. Det är troligt att dina nya projekthanteringssystem kommer att integreras med ditt CRM, e-postklient, annonsplattformar, rapporteringsverktyg och mer. Kolla in Zapier för tusentals sätt att automatisera dina arbetsflöden om det skulle hända att det inte finns direkta integrationer.

Se till att ditt företags mediateam maximerar befintlig automatisering inom de betalda plattformarna. Om du använder en marknadsföringsautomationsplattform kan du utföra en snabbkontroll av din nuvarande installation.

Som ansvarig bör du också kontrollera om du är flaskhalsen – och i så fall se till att du spenderar din tid på rätt saker. I “Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less” berättar företagskonsulten Greg McKeown om att maximera ditt bidrag genom att bara göra det som är viktigt.

Med andra ord, vad finns det på din agenda som du kan delegera? Vilka möten finns på din kalender som kan genomföras utan dig? Våga klicka på avvisa mötesinbjudan. Om du själv gör detta kommer ditt team att ta efter och göra samma sak. Samma princip kan sedan tillämpas på dina marknadsföringsinitiativ. Innan du säger ja till någonting, stanna upp för att utvärdera om det kommer att tjäna de mål du har fastställt.

Ta det första steget

Så du har tillämpat alla eller några av dessa ändringar. Hur vet du om de gör en skillnad? Det är enkelt. Du kommer att starta den kampanjen i tid (eller tidigt). Kommunikationen kommer att vara tydlig och kortfattad. Kajsa missar inga deadlines. Enkelt uttryckt säger den rösten i ditt huvud att du är tillbaka i spåret.

Och, ännu viktigare, alla som är involverade i din marknadsföringsprocess kommer att kunna spendera mindre tid i ovisshet och mer tid framåt. Vilket betyder istället för att kämpa för att få de saker som måste göras, kommer ditt team att kunna tänka framåt, se vad som kommer härnäst och vara redo för det innan någon annan. Eftersom snabbare marknadsföring inte är bara en lyx. Det är vad du behöver.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply