5 tips för att trimma upp din LinkedIn marknadsföring

Av 2020-03-26augusti 30th, 2020Marknadsföring, Strategi
5 tips för att trimma upp din LinkedIn marknadsföring

Med över 675 miljoner registrerade användare är LinkedIn den största resursen för B2B-marknadsförare att utnyttja. Så om du inte redan är på plattformen eller om du inte har använt den till dess fulla potential är det dags att överväga det. Rätt LinkedIn marknadsföringsstrategi kan göra underverk för ditt personliga varumärke och så småningom också ditt företag.

I det här inlägget kommer du att upptäcka några av de bästa sätten att förbättra din LinkedIn marknadsföring – oavsett om du marknadsför dig själv eller ditt företag.

Varför LinkedIn marknadsföring?

Men varför marknadsföra på LinkedIn? Detta kan vara den första tanken som dyker upp i ditt huvud. Och det är förståeligt eftersom du vill se till att dina ansträngningar går in i en plattform som ger bra resultat. Så här är en snabb titt på fördelarna med marknadsföring på LinkedIn:

Detta är bara några av de många anledningarna till att du bör fokusera dina ansträngningar på LinkedIn marknadsföring och optimera alla befintliga strategier du har.

Så marknadsför du på LinkedIn

Låt oss nu gå vidare till den viktigaste delen av inlägget – hur man marknadsför på LinkedIn. Även om du kan bygga din LinkedIn marknadsföringsstrategi från scratch, kommer dessa tips att vara en liten inspiration för dina kampanjer. Här är fem tips för marknadsföring på plattformen.

1. Optimera din profil

Detta kan verka som det mest grundläggande steget, men det är lätt att förbise när du fokuserar på den mer avancerade marknadsföringstaktiken. Oavsett om du marknadsför via en företagssida eller ditt personliga konto, är det viktigt att du gör vissa profilförbättringar som ökar dina chanser att bli uppmärksammad.

Börja med en högkvalitativ profilbild som är relevant för ditt varumärke. Ett foto i din profil ger dig 21 gånger fler profilvisningar. Medan företagssidor kan använda varumärkeslogotypen som en profilbild, är högupplösta professionella porträtt perfekt för personliga profiler. Men detta kan variera beroende på din bransch och varumärkespersonlighet.

Andra sätt att optimera din LinkedIn-profil är att lägga till din nuvarande position, vilket kan ge dig upp till fem gånger fler kontaktförfrågningar. Och glöm inte att inkludera minst fem relevanta färdigheter, eftersom det kan hjälpa dig att få 31 gånger fler meddelanden från rekryterare och andra LinkedIn-medlemmar.

2. Involvera dina medarbetare

LinkedIn handlar om att nätverka. Och som de mest pålitliga förespråkarna för ditt varumärke kan dina anställda ha en kritisk roll för att bredda din räckvidd och stärka ditt nätverk på plattformen. Så din LinkedIn marknadsföringsstrategi kräver ett stort engagemang från dina anställda.

Uppmuntra dina anställda att lägga till ditt företaget i sina personliga profiler. Detta gör dem automatiskt till följare och hjälper ditt företag att bli uppmärksammat på plattformen. Dessutom kommer det att göra det lättare för dina anställda att engagera sig i dina företagsuppdateringar och dela dem med sina kontakter. De kan dela nyheter, artiklar eller round-up-inlägg.

Dessutom bör du uppmuntra några av dina toppanställda att delta i relevanta LinkedIn-grupper och etablera sin expertis inom området. LinkedIn-grupper är utsedda sidor som tillåter människor i samma bransch eller med gemensamma intressen att interagera med varandra.

Uppmuntra anställda att dela innehåll och lyfta fram resultat. Med mål och en strategi fastställd för medarbetarna, kan din organisation förvänta sig att se större räckvidd, om det görs korrekt.

3. Publicera värdefullt innehåll

Marknadsföring på LinkedIn handlar mindre om att skapa försäljnings-marknadsföringsinlägg och mer om att tillföra värde

Använd LinkedIn för att skapa, dela och publicera innehåll som tjänar något syfte – oavsett om det är att utbilda, informera, vägleda, inspirera eller underhålla din målgrupp. Detta förbättrar chansen att få målgruppen att engagera sig i innehållet och bygga upp en relation med dig eller ditt företag.

Och när någon engagerar sig i ditt inlägg, finns det en chans att det också dyker upp i flödena för deras kontakter, vilket ytterligare ökar din räckvidd.

Observera att du inte nödvändigtvis bara måste dela eget innehåll. Tveka inte att dela insiktsfullt och informativt innehåll som är relevant för din bransch även om det kommer från en tredje part. Detta kommer bara att stärka att din position som källa för värdefull branschrelaterad information.

4. Använd rich media för att skapa en större inverkan

Även om LinkedIn är en professionell plattform, betyder det inte att du strikt bör hålla dig till textinlägg. Precis som på alla andra sociala medieplattformar kan du lägga till visuellt tilltalande element som foton och videor för att fånga din LinkedIn målgrupps uppmärksamhet mer effektivt.

Om du lägger till anpassade bilder kan du få dubbelt så många kommentarer på dina inlägg, vilket avsevärt ökar din totala räckvidd och engagemangsgrad. Och video driver också upp din engagemangsgrad med fem gånger, vilket gör det till en kritisk del av din LinkedIn marknadsföringsstrategi. Det mest imponerande antalet är med livevideo, som hjälper dig att få 25 gånger högre engagemangsgrad.

Så du bör verkligen överväga att inkludera rich medieinnehåll i dina LinkedIn marknadsföringsinsatser för att få en ännu större effekt. Detta gäller både organiska och betalda insatser.

5. Kör annonser med funktionen Målgruppsmatchning

En annan utmärkt LinkedIn-marknadsföringsstrategi är att rikta in sig på de mest relevanta användarna när du visar annonser på plattformen. Funktionen Målgruppsmatchning låter dig göra exakt det genom retargeting mot personer som har besökt din webbplats samt personer som finns på ditt befintliga konto eller dina e-postkontakter.
Eftersom dessa människor redan har en viss kännedom om ditt företag eller ditt personliga varumärke, finns det en ökad chans att de kommer att konvertera. Den här funktionen gör en stor skillnad för din LinkedIn annonsering eftersom de flesta människor inte kommer att konvertera vid sin första interaktion med ditt företag. Men om du kör retargeting mot dom, kommer du att påminna dem försiktigt om dig eller företaget och gradvis förflytta dem mot en konvertering.

Växa med LinkedIn marknadsföring

Med rätt strategi kan LinkedIn vara en viktig plattform för både företag och företagare. Tipsen som vi har gett ovan ger dig en uppfattning om hur du kan göra för att trimma din LinkedIn marknadsföring.
Men glöm inte att allt börjar med att rikta in sig på rätt personer. Inget av dessa tips kommer att ha den typ av inverkan du förväntar dig om du inte når rätt personer.

Vill du komma igång med LinkedIn annonsering? Kontakta oss för svar på dina frågor och funderingar samt fri expertrådgnivning. Hör av dig idag så kontaktar vi dig inom 24 timmar.

Ladda ned våra 30 beprövade tips, tricks & idéer för att börja generera leads idag!

Kolla in dessa beprövade – men ofta förbisatta strategier för leadsgenerering. Få din kopia idag och kom igång direkt!

LADDA NED E-BOKEN NU
Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun