En marknadsföringsplan är nödvändig för din B2B inbound marketing

B2B inbound marketing

Du har precis köpt en ny lägenhet men innan du flyttar in vill du renovera badrummet så det är modernt som resten av lägenheten. Du har många idéer som du bollat med byggfirman som också gett dig indikationer på att din vision är fullt möjlig att genomföra. Byggfirman är redo att börja arbeta men det finns ingen plan att utgå ifrån. Bara era dialoger och några sms som skickats.

Skulle du ge detta projekt grönt ljus? Förmodligen inte. Varför skulle det vara annorlunda med din B2B inbound marketingstrategi?

I likhet med att renovera badrummet eller bygga ett hem är en marknadsföringsplan helt nödvändig för att vägleda ditt innehållsskapande, fördela dina resurser effektivt och tilldela uppgifter till rätt personer i teamet. Att skapa en organiserad plan är det enklaste sättet att säkerställa att allt innehåll du skapade är i linje med varje steg i köpresan.  Utan marknadsföringsplan skickar du i princip dina potentiella kunder på en vild resa med absolut ingen riktning i åtanke.

Här är en sammanställning av varje steg i en typisk B2B inbound marketing strategi:

Ladda ned våra 30 beprövade tips, tricks & idéer för att börja generera leads idag!

Kolla in dessa beprövade – men ofta förbisatta strategier för leadsgenerering. Få din kopia idag och kom igång direkt!

LADDA NED E-BOKEN NU

Steg 1: Genomför en SEO-sökordsanalys

För att potentiella kunder ska hitta företagets webbplats måste marknadsföringsteamet först undersöka branschrelevanta sökord för att rangordna sökningar. Om du är ny inom SEO är det första steget att skapa en lista över alla potentiella sökord som din målgrupp söker efter. Glöm inte att inkludera long tail sökord, särskilt eftersom dessa tenderar att vara mindre konkurrenskraftiga, vilket gör det lättare för dig att säkra en högre ranking.

Steg 2: Skapa innehåll kring sökorden

Nu har du valt de 10-15 sökorden du ska ranka för, välj alltid ett sökord först innan du skriver. Tänk inte ens på att lägga till ett sökord i innehållet i efterhand. Att känna till ämnet i förväg gör det mycket lättare att skriva om det naturligt, så att innehållet flyter på bättre.

Var ska ditt SEO-sökord placeras?

  • Rubrik
  • Underrubriker
  • Text
  • Meta-title
  • Meta-description
  • Bilder (i Alt-texten)

Steg 3: Skapa innehåll baserat på din buyers journey

 

Buyers journey

 

Under din marknadsföringskarriär har du antagligen sett minst en version av en buyers journey. Du kanske till och med vet att en undersökning från Forrester menar att 70-90% av köpresan redan är genomförd innan en potentiell kund tar kontakt med en säljare.

Så, vad betyder detta för din B2B inbound marketingstrategi?

Det betyder att varje innehåll som du skapar måste anpassa sig till stadierna i inköpscykeln. Visst kan du skapa infografik, blogginlägg och webbseminarier – bara för att nämna några, men de har inte mycket värde utan denna anpassning. Alla planer för content marketing måste först kartläggas i de tre stegen av köpresan: awareness/ medvetenhet, consideration / övervägande och decision / beslut. Som marknadsförare är vårt ansvar att skapa en mängd innehåll som är relevant för var och en. Oavsett vilket stadie dina prospekt har nått bör du ha innehåll som passar hans eller hennes behov vid den tidpunkten. Utan att anpassa ditt innehåll, riskerar du att locka fel personer, eller dra ut försäljningsprocessen istället för att påskynda den.

Vilken typ av innehåll är lämpligt för varje steg?

  • Medvetenhet: Blogginlägg, infografik, bildspel, gästartiklar
  • Övervägande *: White papers, e-böcker, webbseminarium
  • Beslut: Case, vittnesmål, demo, provperioder, konsultation

Steg 4: Vägled prospekts till nästa steg

Problemet är att skapa innehåll för varje steg i köpresan är att det inte räcker hela vägen. För att se till att dina prospekts får rätt innehåll vid rätt tidpunkt måste du också uppmuntra dem att klicka till nästa steg. I medvetenhetstadiet fungerar “stödjande innehåll” som bloggar och infografik som derivat av ditt kärninnehåll. Syftet är att locka webbplatstrafik och bygga upp varumärkesmedvetenhet. Men vad händer när dina prospekts når slutet av ett blogginlägg?

Varje webbsida du skapar måste ha nästa steg i köpresan i åtanke. Till exempel en framträdande CTA längst ner i varje inlägg som syftar till att driva besökare till ett gated erbjudande som kommer att överföra dem till övervägningsstadiet. När ett prospekt konverterar genom att fylla i ett formulär, se till att också lägga till en CTA på ”Tacksidan” för att ta dem till nästa steg i tratten. Utan strategiskt placerade CTA: er är det mycket svårare att driva prospekts från ett innehåll till nästa och vägleda dem genom den avsedda resan. Att göra det riktigt enkelt för kunderna att ta dessa nästa steg skapar en mer direkt väg som kan förkorta köpresan och förhoppningsvis leda till fler affärer.

Kom ihåg att bara för att en besökare konverterar till en kontakt betyder det inte att marknadsförarens jobb är över än! I beslutssteget måste dina kunder se innehåll som skiljer din lösning från dina konkurrenter på ett så tydligt sätt som möjligt.

Slutsats

Även om din content marketing inte alltid leder till en affär värt miljoner kommer planen att hjälpa till med att identifiera möjligheter, påskynda försäljningscykeln för dina kunder och anpassa dina marknadsföringsinsatser till köpresan.

Ladda ned våra 30 beprövade tips, tricks & idéer för att börja generera leads idag!

Kolla in dessa beprövade – men ofta förbisatta strategier för leadsgenerering. Få din kopia idag och kom igång direkt!

LADDA NED E-BOKEN NU
Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun