HubSpot för SaaS

Fyra sätt att maximera HubSpot för företag med SaaS som affärsmodell

Av Marknadsföring, Sociala medier
HubSpot för SaaS

SaaS-företag är laserfokuserade på sin förmåga att driva stora volymer hållbar tillväxt på kort tid. Det uppskattas faktiskt att till och med SaaS-företag med en årlig tillväxttakt på 20 procent bara har 8 procents chans att överleva. Således är hypertillväxt en förutsättning för överlevnad.

Att starta ett SaaS-företag är dock inte detsamma som att skala ett SaaS-företag. Kännetecknet för SaaS är förmågan att identifiera de tillväxtkanaler som kommer att ge verkliga resultat – snabbt. Det kräver kraftfull martech för att driva den typ av tillväxt som behövs för att konkurrera. Att bygga momentum för att upprätthålla er SaaS-organisation genom tillväxt och expansion är avgörande.

Hur uppnår techbolag denna typ av tillväxt, särskilt när deras konkurrenter har tio gånger större budget och eget kapital? Svaret: genom att utnyttja kraftfull martech som ger dig möjlighet att använda inbound till sin fulla potential. Du behöver en plattform som kan hjälpa er att utvecklas snabbt, optimera och ge er de intäktsattribut som behövs för att avgöra var och hur du ska navigera verksamten. Ja, jag pratar om HubSpot.

Varför HubSpot för SaaS?

“HubSpot hjälper SaaS-företag att attrahera högre kvalitetstrafik, konvertera den trafiken till mer kvalificerade leads eller testanvändare och vårda dessa leads till kunder.” Jag har med egna ögon sett hur HubSpot kan hjälpa SaaS-företag, små eller globala, att förbättra sina resultat på ett så effektivt och kostnadseffektivt sätt som möjligt.

Det är HubSpot själva som säger det bäst: “Enkelhet och sofistikering är kännetecknet för innovativ marknadsföringsprogramvara.” Det är sant. HubSpot är besatta av sin teknik och har byggt en kraftfull plattform, en som inte kräver ett helt IT-team. Det är verkligen byggt för SaaS-marknadsförare.

Här är fyra sätt att maximera din investering i HubSpot för SaaS-företag.

1. Överträffa konkurrenter och locka rätt personer

För 89 procent av SaaS-företagen är nya kundförvärv den största tillväxtaktiviteten. Det innebär att få din SaaS-verksamhet högst upp i sökmotorerna och leda kvalificerade personer till din webbplats. Att driva tillväxten innebär först och främst att man har flera viktiga saker i åtanke:

Content is king

Inbound drivs av content och ingenting kommer att få er SaaS-verksamhet på toppen av sökmotorerna bättre än att investera i bra content. Med bra content menar jag innehåll som är användbart, optimerat för sökmotorer och guidar era personas genom deras köparresa (medvetenhet, utvärdering och beslut).

Kom ihåg att Googles uppdrag är enkelt: att hjälpa sökare att hitta den information de behöver och letar efter. Hur ni ser er själva och hur Google ser er kan vara väldigt annorlunda, därav vikten av att göra ordentlig sökordsanalys och bygga content för sök.

Allt SEO: tekniskt, on-page och off-page

Att skriva killer-content är en strategi för att locka besökare. Men du bör du se till att innehållet är optimerat för sökmotorer, så att det enkelt hittas av människor som kanske inte känner till företaget, men vars smärtpunkter kan lösas av ert erbjudande. Här är några metoder för att komma igång:

  • Gör en teknisk SEO-analys för att se om det finns sätt att förbättra “indexerbarhet”, synlighet och ranking. Verktyg som HubSpots webbplatsgrader, SEMrush-webbplatsgranskning eller Buzzlemedias SEO-analys är alla platser att börja på.
  • Fokusera på icke-märkta sökord i de redaktionella och i content-planeringen för att säkerställa att ni träffar personas som kanske inte är tillräckligt bekanta med ert företag för att söka på just er.
  • Använd HubSpots trafikrapport för att se era mest trafikerade sidor, högsta studsfrekvens och / eller lägsta konverteringsgrad.
  • Underskatta aldrig kraften i off-page SEO. En del av att skala snabbt är att förlita sig på brand equity och länkar från mycket ansedda webbplatser.

Kunduttalanden

Kundberättelser erbjuder SaaS-företag en fantastisk möjlighet att visa vilka resultat deras produkter och / eller tjänster ger. I en studie av Hawkeye menade 71 procent av köparna i medvetenhetsfasen och 77 procent i utvärderingsfasen att vittnesmål och case var de mest inflytelserika innehållstyperna i sina köpbeslut.

Hur HubSpot hjälper

HubSpot har kraftfulla SEO- och contentverktyg som kan hjälpa er SaaS-organisation på följande sätt:

  • Upptäck och ranka för de ämnen som betyder något för dig och era kunder
  • Få förslag på ämnen baserat på relevans, konkurrens och popularitet, samt tillgång till månatliga sökdata så att du kan uppskatta hur rankning för specifika ämnen kommer att översättas till organisk trafik
  • Skapa kluster av webbsidor och blogginnehåll kring vart och ett av era kärnämnen
  • Ange enkelt kanoniska webbadresser för att fokusera er search authority på era mest inflytelserika sidor

Den bästa delen? HubSpot erbjuder robusta, detaljerade rapporter så att du kan spåra prestanda i en praktisk instrumentpanel. Härifrån kan du se hur er trafik ökar med tiden när du bygger och hittar möjligheter att förbättra och förfina dina ansträngningar.

2. Få personas att identifiera sig

Det är en sak att leda kvalificerad trafik till er webbplats, men nu vill vi att de ska lyfta handen och säga att de är intresserade av vad ni har att erbjuda. Här är några strategier för att säkerställa att du skapar content som hjälper besökare att konvertera:

Minimera friktion

Detta verkar enkelt, men enligt min erfarenhet är det allt annat än det. Det finns så många möjligheter för att konvertera mer av er trafik, och det börjar med att skapa en väg med minsta möjliga motstånd för besökare. Det innebär att göra det tydligt vad det är du vill att de ska göra genom att tillhandahålla ett logiskt nästa steg – alltid. Varje sida måste byggas med frågan “Vad vill vi att besökare ska göra härnäst?” i åtanke.

Ett sätt som jag gillar för att förstå huruvida nästa steg är tydligt eller inte är att titta på ett beteendeflöde för besökare. Vanligtvis kommer majoriteten av er webbtrafik från hemsidan och en viss andel av den kommer att falla av och en del kommer till nästa steg.

Helst bör deras första interaktion anpassas till era mål. Om målet är att besökare till exempel ska registrera sig för en gratis provperiod och schemalägga en demo, bör de besöka de sidorna med sin första interaktion (dvs. nästa sidbesök efter den första landningssidan). Hamnar inte era besökare där på deras första interaktion, bör deras andra interaktion ta dem dit. Om de fortfarande inte gör det är det ett riktigt bra tecken på att ni behöver justera deras digitala väg.

Här är några snabba strategier som du enkelt kan implementera med HubSpot för att öka konverteringar och göra besökare till leads eller testanvändare på er webbplats:

  • Lägg till ett popup-formulär eller leadflöde till din webbplats (HubSpot kan lägga till dessa på din webbplats även om den inte är värd för deras CMS)
  • Ta bort onödiga formulärfält och använd progressiva fält
  • Lägg till vittnesmål, recensioner och logotyper för att skapa trovärdighet
  • Ta bort distraktioner eller friktionspunkter som kan hämma konverteringar
  • Gör prenumerations- och demo-registreringar enkla och sömlösa
  • Stärka och testa er uppmaning (CTA)
  • Utnyttja livechatt på webbplatsen
  • Använd A / B-testning för rubriker, uppmaningar och annan copy på landsningssidan
  • Använd smart innehåll för att anpassa upplevelsen

Hur HubSpot hjälper

Alla strategierna ovan är inte bara möjliga med HubSpot, utan det gör dem också enkla. Många av dessa är utrustade med sina egna rapporteringsfunktioner så att du kan hålla koll på prestanda, göra optimeringar och datadrivna beslut lättare.

3. Förkorta försäljningscykeln och förbättra konverteringsgraden

En av de mest kraftfulla funktionerna i HubSpot är e-postmarknadsföring och möjligheten att skapa robust automatisering med hjälp av arbetsflöden. HubSpot ger SaaS-marknadsförare makten att effektivt hantera leads, se till att de får det content de behöver och möjliggör för dem att utlösa automatisering baserat på nivåer, engagemang eller beteende.

Lead nurturing

Det uppskattas att mellan 40-60 procent av användarna som startar kostnadsfria provperioder aldrig kommer tillbaka efter att de registrerat sig. Det räcker inte att hoppas att de blir kunder; du måste se till att ni utbildar dem och ger dem anledningar att bli kunder. Lead nurturing är ett bra sätt att uppmärksamma, vara hjälpsam och använda deras engagemang eller beteende för att utlösa content och beröringspunkter som kommer att hjälpa dem medan de testar er lösning. Enligt Aberdeen kan content som är relevant för var de befinner sig längs köpprocessen ge 73 procent högre konverteringsfrekvenser.

Att få (mer kvalificerad) leads till sälj snabbare med lead routing

Du kan hantera er tratt effektivt och förbättra konverteringar genom att arrangera sälj och marknad kring samma budskap. Det betyder att säljavdelningen bearbetar era mest kvalificerade leads och att marknad hanterar de som ännu inte är redo att prata med en säljare än. I själva verket uppnår företag med stark marknadsföring och försäljning en tillväxttakt på 20 procent jämfört med de som inte gör det.

Sedan är svarstid avgörande. Det är viktigt att se till att leads eller testanvändare får rätt content vid rätt tidpunkt. HubSpot gör det enkelt att utlösa arbetsflöden, anpassa content och dirigera leads till rätt medlemmar i teamet. Detta kommer att säkerställa att ingen glider genom sprickorna och att möjligheterna inte går förlorade.

Hur HubSpot hjälper

En viktig del i inbound är ”smarketing” (försäljning + marknadsföring) och HubSpot har gjort mycket för att utveckla en plattform som för samman marknad och sälj på ett enkelt sätt. HubSpot minskar friktion i försäljningsprocessen och möjliggör en smidig överföring mellan avdelningarna genom automatisering och CRM.

4. Boosta Retention och Up / Cross Selling möjligheter

Bara för att majoriteten av SaaS-företagen mestadels inriktar sina aktiviteter på nykundsförvärv betyder det inte att andra former av intäkter inte är en prioritet. “Enligt en studie av 99 Firms är kundförnyelser den bästa tillväxtstrategin för 59% av alla techbolag, följt av uppgraderingar och tilläggsförsäljning, som är i fokus för 46 procent av företagen.”

Slutsats

SaaS-marknadsföring skiljer sig mycket från andra branscher, och även om den är komplex gör potentialen för stora belöningar och tillväxt att det både spännande och värdefullt. Nyckeln för SaaS-organisationer är att utnyttja martech-verktyg och plattformar smart för att synas och skala snabbare.

Få hjälp med att skapa en unik strategi för ditt SaaS-företag

Vi hjälper techbolag att öka varumärkesmedvetenheten, få mer kvalificerade leads och stänga fler kunder. Några kunder som valt att engagera oss är Starweb, Kodiak Rating och Hyker. De har dessutom rekommenderat oss till andra flera gånger, kontakta oss du också!

KONTAKTA OSS

8 sätt att öka antalet leads och få de rätta kunderna

Av Inbound marketing

Tyvärr. Det finns inget magiskt sätt att locka till sig potentiella kunder till er sajt eller övertyga besökare att just er produkt eller tjänst är den rätta. Nej, för att lyckas nå, etablera en kontakt, få och bibehålla en bra relation med potentiella kunder som i slutändan genererar fina affärer så behövs det en kombination av olika metoder för leadsgenerering. Så, utan allt för mycket diskussion om strategier — här kommer tio sätt att öka antalet leads digitalt och få de rätta kunderna.

1. Optimera er sajt för synlighet

Det allra första steget för att få in nya leads online är att optimera er sajt så att de rankar organiskt. Sökmotorsoptimering (SEO) är vägen fram till att kunder — som söker på t.ex. Googles sökmotor för specifika sökord eller fraser — kommer att hitta er och besöka er sajt. För att sökmotoroptimera en sajt gäller det att producera kvalitativt content samtidigt som man skriver den utifrån ett ämne som man vill ranka för. Arbetet tar tid och innefattar, förutom skrivandet, att man värderar sökordens intention, tittar på kostnad, trafik, antal sökningar samt har koll på vad konkurrenterna gör gällande SEO. För att göra sitt content synligt gäller det att ha rätt metatitlar, metabeskrivingar, nyckelordsdensitet och rätt längd på sina texter. On-page SEO (som det kallas) är svårt men, av största vikt för att er sajt ska dyka upp tidigt i sökresultaten för sökord och för branschrelevanta termer för ert företag. Att ranka kan ta tid, men det är väl värt investeringen. Ni kommer att få ökad trafik och — med rätt content — förhoppningsvis fler kunder.

2. Börja med konverteringsoptimering (Convesion Rate Optimazation, CRO) för att få leads.

Konverteringsoptimering handlar om att få ert content att konvertera besökare till att bli kunder. Det kan t. ex. innebära att man A/B-testar sina webbsidor för att se vilka som konverterar bäst. Konverteringar kan man mäta på olika sätt. Men, CRO syftar på att en besökare utför en viss önskvärd handling på er sajt t. ex. fyller i ett formulär eller gör ett köp. Om fyra av tjugo besökare utför en önskad åtgärd som att fylla i ett formulär så har ni en konverteringsfrekvens (Conversion Rate, CR) på 20%. Målet är att få en konverteringsfrekvens som är hög och att identifiera sätt att öka den. Det kan handla om allt ifrån att ändra en rubrik, en CTA (Call to Action) eller att ha bilder och mer information eller säljande copy. Att kontinuerligt jobba med konverteringsoptimering innebär att utvärderar webbsidor på regelbunden basis, identifiera dem med dålig konverteringsfrekvens, sätt upp A/B-tester och laborera med färger på knappar eller andra element.

3. Kom igång med PPC och annonsering

Att betala för annonser är en väl beprövad och populär metod för leadsgenerering. Idag är annonsering i tryckt media inte lika effektiv som den brukade vara, och den är svårt att mäta. Det lönar sig oftast att inrikta sig på att annonsera på sökmotorerna istället för i tidningar och broschyrer.

PPC eller Pay-Per-Click är det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet att generera leads online. På Google och Bing så är PPC en annonsform som gör att du bara betalar när någon klickar på er annons. Det är sökord som triggar annonserna och olika sökord kostar olika. Finessen är alltså att annonserna endast syns när någon har gjort den sökningen som triggar just er annons. En ROI (Return on Investment) på en väl genomförd PPC-kampanj är oftast hög. Man kan ändra sina annonser, sin budget eller justera sina bud snabbt och enkelt. Rapporteringen blir också smidig eftersom man ser precis hur annonserna presterar och, hur många leads de genererar.

Andra möjligheter kan vara att köpa banners och annonsplatser på andras webbsajter eller webbtidningar. De är vanligtvis svårare att spåra, men det går absolut att göra om man UTM-taggar URL:er. Så, att annonsera online är ett effektivt sätt att både få ut ert varumärke och att generera leads.

4. Skapa en utmärkt användarvänlig sajt

Er sajt må se vacker ut, men det betyder inte att besökarna vill fortsätta att använda sig av den. UX, eller användargränssnitt refererar till hur besökare surfar, söker och på andra sätt använder er sajt. Man kan säga att en sajt som har ett bra användargränssnitt också konverterar bra, har längre besökstid och fler interaktioner av olika slag. En dålig UX och bounce rate, eller avvisningsfrekvensen, ökar. En bra och enkel navigation brukar gå hand i hand med ett bra användargränssnitt. Er navigation bör se ut så här:

  • Så enkel som möjligt, med ett begränsat antal menyer, undermenyer och sidor.
  • Lätt att förstå och se vad erbjudandet är
  • Bra hierarki och relaterade sidor grupperade tillsammans

Potentiella leads kommer med stor sannolikhet att lämna en sajt där de inte snabbt hittar vad de letar efter. Och även om de är intresserade av att köpa er produkt eller tjänst, så kommer de inte att göra det om de inte hittar rätt. Sätt er själv i sitsen som ett lead, surfa på er egen sajt som om det vore för första gången. Är allt var det ska vara för att hitta rätt? Är navigationen lätt att följa? Om inte, så planera in förändringar direkt eller ta hjälp av en erfaren UX-specialist för att pinpointa er sajts svaga punkter.

5. Erbjud värdefullt content

Det är en överväldigande majoritet av konsumenter som tycker att content är användbart. Så, ni bör överväga att skapa content som hjälper era potentiella leads. Genom att utbilda dem och hjälpa dem med deras problem redan innan de köpt så kommer ni att höja ert varumärke och skapa lojalitet. Content marketing innefattar t.ex. bloggartiklar, infographics och whitepapers. Så länge det content är relevant är det en väldigt bra strategi för att få in besökare och hålla dem intresserade. Det finns många exempel på success stories där företag har skapat content som både har stärkt deras varumärke samtidigt som de har hjälpt sina potentiella kunder. Man kan om man vill lägga sitt content bakom ett formulär eller en landningssida. Då får besökarna “betala” med sin e-mejl eller kontaktuppgifter för att få åtkomst. Efter det kan man börja att vårda dem och använda leadscoring så att säljare kan höra av sig när det är störst chans för en affär. Svara med ett tack-mejl och vem vet, du kanske får ett svar tillbaka och en konvertering.

6. Skapa en bra närvaro på sociala medier (SoMe)

Att ha en närvaro och att använda sociala medier varierar från industri till industri. Många företag ställer sig ofta frågan om Facebook, LinkedIn eller Twitter verkligen ger leads, och det korta svaret är: ja! 68% besöker företags sociala profiler innan de köper en produkt. Så, att inte ha en närvaro på SoMe leder till att många konsumenter inte får svar på sina frågor — kan skada ert varumärke och leda till färre antal leads. Men, valet av kanal på sociala medier är viktigt att tänka på. Ta en funderare och tänk efter vilken plattform som passar just ert bolag.

7. Använd er av webbinar

Om ni ser er själva som experter och lite av auktoriteter inom ert område; då är det en mycket bra idé att själva hosta online event eller webbinar. De kan ibland vara lite att dra igång, men när väl tekniken, innehållet och inbjudningarna är klara, så är det ett utmärkt sätt att generera leads samtidigt som man utbildar och hjälper potentiella kunder. Det gäller även att ha rätt framtoning; allt får inte handla om just ert bolag och era tjänster, utan syfttet bör vara att dela med sig av sakkunskap ni besitter, så att ni uppfattas som en ledande aktör inom just er bransch. Ett webbinar kan sträcka sig ifrån allt mellan en kvart till ett par timmar. De bör avslutas med en frågestund där deltagarna direkt kan ställa sina frågor till er. Ni bör även skicka ut ett “tack-mejl”.

8. Vårda era leads med E-postmarknadsföring

Har ni prenumeranter på nyhetsbrev eller annan e-mejlkorrespondens? Bra, för just e-postmarknadsföring är en väldigt fin kanal att dels vårda sina befintliga kunder men även att få in nya. Har de väl gett er deras e-mejl så kan ni guida dem genom kundresan och vårda dem efter ett köp. För just B2B-företag som erbjuder mer komplexa produkter eller tjänster så är just e-mejl ett bra sätt att vårda kundrelationen och få nya kunder. Rätt e-mejl vid rätt tidpunkt kan öppna många nya dörrar och börja nya relationer. Marketing Automation är ett bra sätt att göra just det här.

Hur tillverkare kan använda digital marknadsföring för att ersätta mässor och utställningar

Hur tillverkare kan använda digital marknadsföring för att ersätta mässor och utställningar

Av Marknadsföring, Sociala medier
Hur tillverkare kan använda digital marknadsföring för att ersätta mässor och utställningar

För tillverkningsindustrin är mässor en stor del av marknadsföringsstrategin. På mässor kan företagen skapa varumärkesmedvetenhet, nätverk med influensers och sälja direkt till kvalificerade kunder. Så vad händer när det inte går att gå på mässor?

Digital marknadsföring blir ett ovärderliga verktyg.

Digital marknadsföring gör att du kan möta potentiella köpare när och var de söker. Det finns ett antal taktiker som kan implementeras, men de två vi fokuserar på här är webinars och videomarknadsföring.

Webinar produktion

GoToMeeting definierar ett webinar som “ett online-seminarium som förvandlar en presentation till en realtidskonversation var som helst i världen.” Ditt företag kan vara värd för ett webinar och ni kan bjuda in andra branschaktörer till ett webinar i stället för en mässa. Tänk på att bara för att evenemanget är digitalt så betyder det inte att mindre arbete bör läggas på strategin.

Här är några saker du bör tänka på i ditt planeringsarbete:

Vad kommer webinariet att täcka?

Välj fängslande ämnen som era kunder verkligen är intresserade av. Beroende på din tillverkningsnisch kan du överväga att diskutera branschtrender, produktinnovationer, förbättra ineffektivitet, minska avfall och / eller kostnader och mer.

När kommer det sändas?

Bestäm den bästa dagen och tiden för att hålla ert webinar. Se till att du tar hänsyn till olika tidszoner när du gör det.

Hur ska det levereras det till deltagarna?

Bestäm vilken webinarprogramvara som ska använda för att leverera presentationen. Var uppmärksam på de funktioner som varje plattform erbjuder. Till exempel:

  • Tillgängliga integrationer (CRM, webbplats, Sociala medier etc)
  • Registreringsgränssnitt
  • Hur många presentatörer det stöder
  • Hur många deltagare kan ansluta
  • Skärmdelningsfunktioner
  • Enkäter / undersökningar
  • Livechatt
  • Analytics
  • Inspelning
  • Och mer

Några av våra favoritplattformar är GoToWebinar, Teams Live Events och Zoom.

Vilka kanaler ska vi använda för att marknadsföra det?

Se till att du marknadsför ert webinar på rätt platser och vid rätt tidpunkter. Vill du bjuda in din befintliga kundbas? Skjut iväg en e-postinbjudan. Vill du nå nya kunder? Dela inbjudan i relevanta LinkedIn-grupper.

Du kan också överväga att marknadsföra via annonser. Den huvudsakliga takeawayen är att se till att du marknadsför tillräckligt långt i förväg för att ge potentiella deltagare god varsel.

Vad händer efter?

Ditt marknadsföringsarbete bör inte avslutas när webbseminariet gör det. Se till att du har en plan på plats för att nå deltagare (och andra intresserade) även efter det.

Här är några steg som du kanske vill inkludera i din plan:

  • Ta inspelningen från livewebinariet och gör det till ett on-demand-webinar.
  • Stäng “on-demand webinar” bakom en landningssida med ett formulär för att kräva att användare fyller i information innan de tittar.
  • Skicka ett uppföljningsmejl till deltagare med en uppspelningslänk och ett “tack för deltagandet” -meddelande.
  • Skicka “registranter” som inte deltog i ett uppföljningsmejl med en länk till “on-demand webinar”.
  • Marknadsför “on-demand webinar” på sociala medier.

Du vill också se till att du följer bästa praxis när du marknadsför och genomför ditt webinar. Här är några tips:

  • Se till att du väljer en engagerande talare som värd för webbseminariet.
  • Skapa en agenda och var noga med att kommunicera vad webinaret kommer att täcka i ditt marknadsföringsarbete.
  • Planera en “testkörning” så att allt går smidigt.
  • Spara tillräckligt med tid för frågor.

Videomarknadsföring

Om du inte har tid eller resurser att lansera ett webinar ännu, kan du överväga att investera i videomarknadsföring som ett alternativ. Videomarknadsföring är ett av de bästa sätten att ge en visuell introduktion eller demonstration av era produkter eller tjänster.”

Konsumenter köper inte från företag; de köper från människor. Video är ett utmärkt sätt att både humanisera och personifiera ert budskap – och när du börjar med en story kan video få en kraftfull inverkan.

Här är några typer av videor att tänka på när du bygger din strategi:

Bloggvideor

Ta höjdpunkter från de bästa blogginläggen och gör dem till snabba 30 sekunders videor som du kan marknadsföra på sociala medier.

Virtuella rundturer

Ge potentiella kunder en titt “bakom kulisserna” på ditt produktionsutrymme med en virtuell rundtur. Visa dem hur teamet producerar era produkter och tjänster.

Instruktionsvideor

Spela in instruktionsvideor för att visa användare hur man installerar specifika produkter, hur man felsöker maskiner och mer.

Produktdemo-videor

Illustrera hur era mest populära produkter fungerar genom att visa dem in-action.

Produktgranskningsvideor

Hitta verkliga kunder som granskar era produkter på video. Be dem markera vilka problem era produkter hjälpte dem att lösa.

Intervjuer

Intervju teammedlemmar och ställ frågor som visar deras expertis.

Vittnesmål och case

Förvandla skriftliga kundrecensioner och befintliga case till videor.

“Före och efter” videor

Spela in “före och efter” -videor med kunder som köpte er lösning.

Slutligen, överväg att integrera video i dina e-postmeddelanden till potentiella och befintliga kunder.

5 tips på hur du marknadsför ett SaaS-företag och får de resultat du vill ha

Av Inbound marketing

Att skapa en effektiv SaaS-marknadsföringsstrategi är inte lätt.

Medan traditionella företag kan följa mer traditionella metoder för att uppnå stadig tillväxt så följer SaaS-företag en helt annan affärsmodell. De behöver andra digitala marknadsföringsstrategier för att lyckas.

Lyckligtvis har många framgångsrika SaaS-företag redan utvecklat metoder för att nå och konvertera en ideal kund.

Så om du ännu inte har hittat ett tillvägagångssätt som fungerar för ditt företag behöver du inte uppfinna hjulet på nytt.

Fortsätt läsa för att ta reda på vad som gör SaaS marknadsföringsinsatser så unikt utmanande, liksom fem taktiker du kan använda för att övervinna dessa utmaningar.

Är SaaS marknadsföring verkligen annorlunda?

Den mest uppenbara skillnaden mellan SaaS-företag och traditionella produktbaserade företag är att programvara inte är ett konkret objekt på samma sätt. Det är svårt att förklara det med ett inlägg på Facebook eller LinkedIn eller hoppas att influensermarknadsföring på något sätt kommer att göra jobbet.

Och att övertyga en användare, att ditt verktyg verkligen förtjänar att vara en integrerad del av deras dagliga rutiner tenderar att vara en aning svårare uppgift än att övertala någon att köpa ett par skor.

Skiljer det sig mycket i att sälja en digital produkt jämfört med att sälja en fysisk?

Med ett ord: Ja.

Medan många företag och återförsäljare genererar intäkter från engångsköp så är SaaS-modellen mycket mer beroende av prenumerationer.

En viktig faktor gäller hur komplex SaaS-produkten är. Inom B2B är ofta produkten ganska komplex, vilket därmed också gäller köpprocessen. Och även om många SaaS-produkter tekniskt faller under B2B-paraplyet, följer deras försäljningscykel en distinkt, trestegsprocess:

  • Förvärv: Få nya användare
  • Intäktsgenerering: Konvertera dessa användare till en betalande kunder
  • Retention: Övertyga den betalande kunden att stanna kvar

Och medan marknadsförare på mer traditionella företag tenderar att främst fokusera på förvärvet, skulle det vara ett stort misstag för alla SaaS-företag.

Så även om kundförvärv kan ha en tydligare inverkan på tillväxten är det verkligen inte viktigare än de efterföljande stegen i processen.

Och alla SaaS-marknadsföringsstrategier måste ta hänsyn till alla tre för att vara effektiva.

5 taktiker att inkludera i din SaaS-marknadsföringsstrategi

Om din nuvarande metod för att förvärva och behålla en kund inte får de resultat du vill ha (eller om du inte har skapat något ännu) är du på rätt plats.

Du kan använda följande fem steg som en grov SaaS-marknadsföringsplan för ditt företag och vara säker på att din strategi tar hänsyn till alla tre stegen.

1. Skapa content som målgruppen vill läsa

De flesta SaaS-företag vet nu att content marketing är ett av de bästa sätten att förvärva nya användare.

Faktum är att företag som försöker nå potentiella köpare redan har överträffat sökresultaten för nästan alla behov som en SaaS-produkt kan lösa. Ta bara en titt på vad som visas för frasen “e-postmarknadsföring.”

epostmarknadsföring

Paloma, SuperOffice och Loopia har alla resurser tillgängliga för att hjälpa sökare att uppnå sina mål. Detta är en viktig del av deras kundförvärvsstrategi i deras marknadsföringsinsats.

Var och en av dessa resultat är optimerade för lead nurturing och leadsgenerering. Det är trots allt det primära målet för de flesta företagens content marketing.

Och det faktum att många företag satsar allt mer på sin content strategi är bra nyheter för konsumenterna, eftersom det innebär att den övergripande kvalitetsstandarden förbättras.

Men det betyder också att om du vill att den här strategin ska fungera för ditt företag kommer det krävas mer än att bara att publicera ett blogginlägg varannan vecka.

Nu när nästan alla SaaS-företag som finns skapar content, är “bra” content inte längre tillräckligt bra; för att få de resultat du vill ha måste du vara villig att lägga ner den tid det tar att hitta unika vinklar för ditt företag.

Men, ett content som har visat sig vara särskilt effektivt är case studies.

Och när jag säger “effektiv” menar jag inte bara med tanke på deras förmåga att driva organisk trafik.

En studie visade att jämfört med andra former av kundberättelser och vittnesmål, var respondenterna mycket mer benägna och villiga att betala för en produkt efter att ha läst ett case.

Så om du vill förbättra dina resultat i intäktsgenereringsfasen är svaret på vilken typ av content du ska skapa ganska tydligt.

Ta en titt på era användare, identifiera kunder som har upplevt positiva resultat av att använda produkten och fråga om de är villiga att vara med i ett case.

Kombinera sedan data som illustrerar deras framgång med lite bakgrundsinformation om deras företag och mål – och vem vet, du kanske har ett vinnande content i händerna.

Slutligen är det viktigt att notera att content också kan användas för att förbättra retentionarbetet.

2. Generera leads med kostnadsfria provperioder

Möjligheten att erbjuda gratis testperioder är en fördel som SaaS-företag har framför dem med en mer traditionell affärsmodell.

En elektronikaffär kan till exempel inte bara ge alla potentiella köpare en gratis TV att prova i 30 dagar – åtminstone inte utan att stöta på en logistisk mardröm i slutet av provperioden.

För SaaS-företag är denna process mycket enklare.

Det finns inget att returnera i slutet av en testperiod, oavsett om en användare bestämmer sig för att gå vidare med en betald plan eller inte.

Det betyder att det finns en relativt låg inträdesbarriär och du bör lyfta fram detta genom att erbjuda en provperiod på ett framträdande sätt i ditt marknadsföringsmaterial.

Ta en titt på hur Starweb gör det: 

starweb-provperiod

3. Leta efter sätt att uppmuntra aktivering

Under förvärvsfasen är att få en användare att registrera sig för en gratis provperiod bara halva striden. Den andra halvan är att få dem att faktiskt använda din programvara.

Men det betyder inte att bara att skicka ett e-postmeddelande med några dagars mellanrum för att påminna testanvändare om hur mycket tid de har kvar.

Istället kan du ta ett strategiskt tillvägagångssätt genom att bestämma vilka åtgärder som får provanvändare att bli betalande kunder.

Och medan de exakta åtgärderna är olika för varje produkt, måste du identifiera vad de är för din – skapa sedan en strategi för att uppmuntra användare att vidta dessa åtgärder.

Skapa sedan uppmaningar som instruerar testanvändare att slutföra de steg som du identifierat som den starkaste korrelationen med konverteringar till betalda prenumerationer.

Automatiserade e-postkampanjer är ett utmärkt sätt att leverera relevant innehåll till testanvändare, skräddarsydda efter var de befinner sig i aktiveringsprocessen.

Varje meddelande baseras på de åtgärder en användare har gjort (eller inte har) för att maximera användningen av en produkt under testperioden.

Målet här är att varje användare blir så bekant med din produkt som möjligt medan den är gratis.

I slutet av testperioden vet de exakt vad de kan få genom att bli betald prenumerant. Och vad de kommer att missa om de inte gör det.

4. Ge användarna en anledning att rekommendera produkten

De flesta marknadsförare är väl medvetna om värdet av rekommendationer, digitala eller analoga.

Med tanke på att ca 80% söker rekommendationer från vänner och familj när de överväger ett köp, är det säkert att säga att en positiv recension från en pålitlig källa kan påverka en potentiell köpares syn på ditt varumärke.

Men det är inte lika enkelt att faktiskt få, till och med de mest nöjda kunderna att berätta för andra om ditt företag.

Så för att göra detta till en hållbar marknadsföringsstrategi måste du erbjuda dina användare något i gengäld.

I en kampanj med Starweb fick deras användare en kostnadsfri månad mot att de skrev en rekommendation.

Och även om det inte är vettigt att ge bort vissa funktioner gratis för just din produkt är det fortfarande en strategi som du kan använda för ditt varumärke.

Sedan finns det många företag som också utvecklat egna affiliate-program för att få nya användare. Kort och gott är det ett samarbete mellan en hemsida eller blogg och en annonsör av en produkt. Det går ut på att leda trafik av besökare från en hemsida till de annonserande företagen och om denna förmedling sedan leder till en ny prenumerant så betalar annonsören ut provision till sin affiliate (blogg eller hemsida)

Naturligtvis styrs den bästa strategin för ditt företag av både din produkt och marknadsföringsbudget.

Men så länge du kan bygga en användarbas av nöjda kunder och du erbjuder något av tydligt värde i utbyte mot deras rekommendationer, kan detta vara ett extremt kraftfullt tillskott till din marknadsföringsstrategi.

5. Experimentera med prissättningen

Om du är van vid en mer traditionell försäljningsmodell kanske prissättning inte verkar vara en marknadsföringsstrategi – för i mer traditionella affärssammanhang har de väldigt lite att göra med varandra.

Men inom SaaS-modellen går de hand i hand.

Att få testanvändare att konvertera till betalande kunder är en stor del av SaaS marknadsföringskampanjer, och prissättning spelar en viktig roll i denna process.

En studie visade att företag som konsekvent optimerar sin prissättning har sex gånger LTV / CAC-förhållandet för dem som inte gör det.

Prissättningsmodeller kan också spela en roll för att skapa ett stadigt flöde av intäkter för ditt företag.

Expansionsintäkter utgör mindre än 10% av månadsintäkterna för prenumerationsbaserade företag – vilket innebär att din framgång i slutändan beror på din förmåga att generera pågående prenumerationer.

Och ur kassaflödessynpunkt är det bästa fallet att få kunder att registrera sig med ett årligt avtal.

Men du vill köra några experiment för att ta reda på det bästa sättet att erbjuda dessa avtal till dina kunder – för det mest effektiva tillvägagångssättet är inte alltid det mest uppenbara.

Till exempel och eftersom procentandelar inte är naturligt för de flesta, är de mer benägna att dra nytta av ett erbjudande som ger dem något gratis, istället för ett med procentrabatt.

Så om du försöker få användare att byta från en månadsplan till en årlig, kan det vara mer effektivt att erbjuda en “gratis månad” än 10% rabatt – även om den andra tekniskt sett är en bättre affär.

Även om detta kan verka som en mindre semantisk skillnad, kan till och med en liten ökning av konverteringsgraden ha stor inverkan på dina chanser att få värdefulla prenumerationer.

Och med tanke på att vart och ett av dessa prenumerationer kan översättas direkt till intäkter, bör det självklart sägas att den tid det tar att köra några experiment är mer än värt utdelningen.

Slutsats

I grunden är SaaS-marknadsföring fortfarande marknadsföring.

I praktiken kan det se väldigt annorlunda ut än vad en traditionell marknadsförare är van vid.

Men den viktigaste faktorn i din strategis framgång är om den effektivt tar upp alla tre delarna av SaaS-försäljningscykeln.

Om dina metoder för förvärv och intäktsgenerering är starka, men saknar retention-strategi, kommer du troligen inte att se de resultat du vill ha. Och detsamma gäller för alla andra steg i processen.

Men om du är villig att investera den tid det tar att skapa unika strategier för var och en är det möjligt att uppnå stabil tillväxt – vilket gör investeringen mer än värt det för ditt företag.

Få hjälp med att skapa en unik strategi för ditt SaaS-företag

Vi hjälper techbolag att öka varumärkesmedvetenheten, få mer kvalificerade leads och stänga fler kunder. Några kunder som valt att engagera oss är Starweb, Kodiak Rating och Hyker. De har dessutom rekommenderat oss till andra flera gånger. Kontakta oss du också!

KONTAKTA OSS
Marketing Automation

Marketing Automation – Vanliga problem, lösningar och ROI

Av Hubspot, Inbound marketing
Marketing Automation

Med Marketing Automation kan du effektivisera och mäta dina marknadsföringsflöden för nya och befintliga leads, vilket i slutändan besparar dig tid och pengar och gör att du snabbt kan få intäkterna att öka.

Vad är Marketing Automation?

Alla organisationer har samma önskan: att få högre intäkter och snabbare tillväxt till en lägre kostnad. Men många företag kämpar med att anpassa sina anställda, sina processer och sin teknik för att uppnå de här målen.
Marketing Automation löser de här problemen. Den gör att företagen kan effektivisera, automatisera och mäta marknadsföringsinformation och arbetsflöden så att de kan öka effektiviteten och få intäkterna att öka snabbare. Den här sortens programvara är utformad så att organisationer på ett mer effektivt sätt ska kunna marknadsföra sig via flera olika kanaler och automatisera upprepade arbetsuppgifter. Marketing Automation öppnar för många moderna marknadsföringsmetoder som exempelvis lead generation, marknadssegmentering, lead nurturing & lead scoring, relationsmarknadsföring, cross-sell & upsell, bibehållande av kunder, return on investment (ROI) och account based marketing (ABM).

Marknadsföringsexperten John McTigue menar att den som inte använder sig av Marketing Automation bara gissar och hoppas att människor ska lockas av betet och börja handla deras produkter. “Statistiken visar att köpare inte fungerar så”, säger han. “De vill lära sig i sin egen takt och bli kontaktade när de behöver mer information eller är redo att köpa. En väl uppbyggd Marketing Automation gör verklighet av detta.”

Marketing Automation  är en av de snabbast växande teknikerna som finns där ute, enligt Forresters  prognos för Marketing Automation mellan 2017 och 2023. Verktyg för Marketing Automation användes från början av större företag, men har blivit vanligare och mer uppnåelig för mindre och mellanstora företag. Inte undra på att Marketing Automation inte längre är något som är bra-att-ha utan numera är ett måste-ha.
Teknik för Marketing Automation förväntas få en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) på 14% under de kommande fem åren.

Vanliga problem som Marketing Automation kan lösa

Många av dagens marknadsförare är överansträngda och hanterar problem med sådant som att få engagemang och jaga okvalificerade leads, bara för att nämna några. Automatisering kan underlätta för dig att skala dina program, tillhandahålla mer anpassad och målinriktad kommunikation, anpassa till försäljning och mäta effektivitet. Nedan finns några vanliga problem som Marketing Automation kan lösa.

  • Problem: Jag måste göra mer med mindre. I en snabb digital omgivning känner sig marknadsförare pressade att göra mer med mindre. De behöver generera fler leads, öka intäkter och stänga affärer snabbare. När väl ett program är klart, då följer nästa direkt inpå. Med Marketing Automation blir marknadsförarnas scheman mindre hektiska. Tack vare automatiserade arbetsuppgifter kan de kan fokusera på strategiskt arbete och låta programvaran göra det övriga jobbet med att hantera leads.
  • Problem: Jag vet inte hur man uppnår och optimerar användares engagemang. Att uppnå användarengagemang är viktigt, och med Marketing Automation kan du fånga, uppnå, hantera och föra in leads i tratten så att du kan skapa, hantera och automatisera marknadsföring och samtal via kanaler både on- och offline. Med detta på plats kan du optimera dina program bättre och få högre ROI för det arbete du lägger ner. Använd dig av retargeting och för att optimera engagemanget och för att få kontakt med köparen. Med Marketing Automation kan du enklare erbjuda rätt content till rätt person på rätt plattform där de är öppna för kontakt med dig. MarketingSherpa uppger att 68% av B2B-företag använder sig av landningssidor för att skapa nya försäljningsleads för framtida konvertering.
  • Problem: Mina leads konverterar inte, eller jag har en läckande försäljningstratt. Enligt B2B Technology Marketing Community uppger 61% av B2B-marknadsförarna att deras största svårighet är att generera högkvalitativa leads. Det är frustrerande att hantera leads som inte konverteras eller en läckande försäljningstratt, men detta går att åtgärda. Med Marketing Automation kan du skapa framtida kunder med relevant och användbar information över flera olika kanaler tills de är redo att köpa. Om detta görs bra kan det leda till 50% fler försäljningsleads till 33% lägre kostnad per lead.
  • Problem: Mina leads är inte kvalificerade. Marknadsförare kan inte bara fokusera på den leadgeneration som befinner sig högst upp i försäljningstratten eller på strategier för att skapa medvetenhet – de behöver också se till att dessa leads passar företaget bra. Det är ingen vits att öka antalet leads om dessa leads inte kan konverteras till försäljningar. Med Marketing Automation förstår du bättre dina framtida kunder och köpare. Du får möjlighet att anpassa varje enskild köpares resa från den första kontakten fram till köpet och även efter detta, med hjälp av marknadsföringsdata och analys, och förmåga till lead nurturing och lead scoring.
  • Problem: Jag upplever marknadsföringen som ineffektiv och jag anar luckor i tekniken. Om du upplever marknadsföringen ineffektiv kan Marketing Automation hjälpa. Genom att automatisera vissa manuella arbetsflöden kan din personal istället fokusera på mer strategiskt arbete som kan underlätta för den övergripande processen, komma på marknadsföringskampanjer och förstärka linjen längst ner. Med automatisering av marknadsföringskommunikationen genom mail och mobil går det enkelt och snabbt att skicka riktade meddelanden. Med buyer personas kan du vara säker på att leverera personligt anpassade meddelanden i varje skede av köparens resa.

Delar av Marketing Automation

Automatiserad marknadsföring har många användbara funktioner och stor kapacitet som hjälper marknadsförare att leverera resultat som bevisar ROI, bland annat:

  • En central databas för marknasföring: En plats för alla dina marknadsföringsuppgifter, som exempelvis detaljerade interaktioner och beteenden för framtida och befintliga kunder. Du kan segmentera och rikta rätt meddelande till varje kund. Tänk på detta som ett ”dokumentationssystem” för all din marknadsföringsinformation.
  • En marknadsföringsmotor för att skapa engagemang: En miljö för skapande, hantering och automatisering av marknadsföringsprocesser och samtal via on- och offline-kanaler. Tänk på detta som ”orkesterns dirigent” för samspelet med dina kunder.
  • En analysmotor: Ett sätt att testa, mäta och optimera ROI för marknadsföringen och inverkan på intäkterna. Tänk på detta som den plats du går till för att ta reda på vad som fungerat, vad som inte fungerat och på vad sätt du kan förbättra detta.
  • En MarTech-samling: En samling av alla effektiva, samverkande och skalbara marknadsföringsapplikationer som du behöver för att uppnå dina mål. Tänk på detta som den huvudsakliga platsen för att använda dig av teknik som hjälper dig att hålla kontakt med dina köpare och anpassa marknadsföringen och försäljningen.

ROI för ett lyckad program för automatiserad marknadsföring

ROI för Marketing Automation är uppenbar. Den gör att organisationer sparar tid och pengar, minskar marknadsföringsresurser och effektivt ökar sina intäkter.

  • Marketing Automation optimerar marknadsföringsinvesteringar. Minska de administrativa kostnaderna med 3,4% (i genomsnitt), där de flesta företag sparar mellan 1,5% och 5,2%.
  • Marketing Automation bidrar till snabbare intäktsökning. Företag som tillämpar den här sortens lead scoring har 28% bättre försäljningsproduktivitet och 33% högre intäktsökning än företag utan lead scoring.
  • Marketing Automation sparar tid och pengar. Bra genomfört kan detta leda till 50% fler försäljningsleads till 33% lägre kostnad per lead.

Planera, tillämpa och optimera ditt program för Marketing Automation

För att komma igång måste du tänka över dina mål och hur du ska uppnå dem. Bestäm vad du vill att den automatiserade marknadsföringen ska hjälpa dig med. Du kan få igång din Marketing Automation med hjälp av tre steg:

  • Steg 1: Planera. Om du kan ange exakt vad du är ute efter och vad du försöker uppnå blir det lättare för dig och dina intressenter att utvärdera och välja plattform för automatiseringen. Gör upp en lista över behov och önskemål och se vilken lösning som matchar dina viktigaste kriterier. Se till att korsanpassa funktionerna – försäljning och marknadsföring måste fungera ihop för att ge resultat.
  • Steg 2: Tillämpa. När du väl har valt plattform, ta reda på vilka i teamet som behöver använda systemet och utbilda dessa i enlighet med detta. Någon måste stå som ägare av tekniken och ansvara för frågor. Rätt lösning för Marketing Automation förenar samtliga personer, verktyg och processer i dina marknadsförings- och säljteam. För detta ändamål bör det vara en lösning som integrerar CRM-system, lead scoring, försäljningskännedom och arbetsflöden över de olika avdelningarna. När du väl fått igång den automatiserade marknadsföringen, kontrollera den ofta för att se till att den fungerar som du vill.
  • Steg 3: Mäta. Med hjälp av rapportering och analys kan du uppskatta effekterna av dina marknadsföringsinsatser och se till att du mäter all nödvändig data, kontoengagemang och den kombinerade effekten av försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter. Du inser vilka viktiga resultatindikatorer (KPI) som är mest avgörande att uppnå och vilka marknadsföringsområden som ger bäst ROI.
  • Steg 4: Optimera. När data och KPI väl börjar droppa in får du möjlighet att optimera för att förbättra resultaten. När du kan fördela intäkterna på flera olika aktiviteter ser du vilka marknadsföringsaktiviteter som är effektiva vad gäller övre respektive nedre delen av försäljningstratten. Du kan till exempel bestämma att mässor fungerar bra för att få leads, medan webbinarier är mer effektiva när det gäller att driva leads genom tratten. Utan att hänföra till multi-touch är det svårt att ta reda på den här informationen, och dina kampanjer kanske inte blir lika framgångsrika. Du bör känna din målgrupp och veta vad som fungerar för dem.

Få hjälp med Marketing Automation

Om du vill komma igång med eller om du redan är igång men vill ha lite stöd för att göra det bättre, är du varmt välkommen boka en kostnadsfri konsultation med en av Buzzlemedias experter.

KONTAKTA OSS
content kalender

Hur man skapar (och använder) en content kalender

Av Inbound marketing
content kalender

“Allt handlar om content.”

Du har förmodligen hört din byrå eller marknadsteamet yttra denna fras någon gång under de senaste åren men det är något som tål att nämnas om och om igen.

Idag spenderar vi mer tid än någonsin på att undersöka innan vi genomför ett köp och de företag som är villiga att erbjuda det bästa och mest hjälpsamma informationen är också de som belönas över tid.

Men att skapa en bra plan för content och inbound marketing kräver tid, planering, analys och repetition – som allt kräver engagemang från ditt team.

I detta blogginlägg visar vi dig steg för steg hur du kan bygga en content kalender som du och ditt team kan använda för att skapa content som driver trafik och förbättrar webbplatsens SEO.

Börja med ett Excel dokument eller Google Kalkylark och skapa en levande content kalender

Här på Buzzle använder vi en content kalender i Microsoft Teams och Excel. Det ger våra konsulter och strateger möjligheten att samarbeta när de utvecklar content. På kalkylarket finns flera flikar som vi använder för att planera allt content vi producerar.

Den första fliken är en rullande 90-dagarskalender uppdelad efter månader och datum – såsom vilka blogginlägg som kommer att publiceras, vilka mejl som kommer att skickas, vilket premium-content som kommer att lanseras osv. Fliken för 90-dagarskalendern är vårt primära verktyg för att hålla koll på vår content marketing.

Nästa flik i vår content kalender har vi våra bloggrubriker. Här har vi en rullande lista med alla rubriker och även kolumner för sökord, svårighetsgraden för sökorden och sökvolymen (vi kommer att diskutera dessa längre ned).

Och slutligen kommer du vilja skapa en flik för alla erbjudanden. När du väl börjar publicera flera inlägg i månaden och lansera e-böcker, landningssidor och infographics kommer du vilja ha en plats att förvara dessa tillgångar på. Så skapa en flik som rymmer allt du skapat, och lägg till URL-länkar för enklare kunna hitta.

Din content kalender kan definitivt rymma mer än tre flikar men dessa tre är de mest grundläggande som vi rekommenderar när du utformar din content kalender.

Utvärdera varje content / försäljningsmaterial du redan har.

En av de första sakerna vi gör när vi börjar arbeta med en ny klient är att se över vilket content och försäljningsmaterial som redan existerar inom organisationen.

Oftast har företag redan försäljningsmaterial, broschyrer eller case som enkelt kan överföras till content – både utbildande och produkt fokuserat. När du väl har sammanställt det content som du redan har eller kan använda, kommer du lätt att kunna se vad som saknas.

När du identifierat allt existerande content och alla erbjudanden, släng in dem i den där tredje fliken i ditt kalkylblad. Detta visar dig din position när det kommer till dina erbjudanden och bör ge dig och ditt team en idé om vad som bör skapas härnäst

OBS: Innan du börjar skapa något nytt, se till att du följer stegen nedan.

Sökordsanalys är hjärtat i en content kalender

Varje företag har branschtermer och fraser de hade älskat att ranka för på Google. Problemet är att det finns begränsat med möjligheter för företag att visas på första sidan på Google, särskilt om du bara är ute efter korta, konkurrenskraftiga sökord. Detta är anledningen till att sökordsanalysen är ett så pass avgörande steg för att bygga en bra content kalender.
När du letar efter sökord finns det två huvudfaktorer som vi tittar på för att bestämma huruvida ett sökord är lönt att ge sig på eller inte; sökordssvårighet och sökvolym.
• Sökordssvårighetsgrad är ett poäng som mäts från 0 till 100 och visar hur svårt det är att uppnå en förstasida-rank på Google för ett specifikt sökord.
• Sökvolym ger dig en grov uppskattning av hur många som söker efter en särskild fras eller ett sökord under en viss månad.

Med hänsyn till sökordssvårighet och sökvolym är ditt mål med sökordsanalysen att bestämma vilka ord och fraser som är värda att arbeta med och har potential att ge resultat.
Den ”sweet spot” du söker är fraser med tillräcklig sökvolym för att driva trafik (allt under 10 sökningar per månad är förmodligen inte värt din tid) och en sökordssvårighet med ett poäng under 60; sökord och fraser i denna räckvidd ger dig en riktig möjlighet att ranka och driva trafik.

När du har identifierat dina sökord är det dags att börja fundera över vilken typ av content du skulle kunna producera för att faktiskt ranka bra för sökordet. Men kom ihåg, att bara skriva ett blogginlägg som innehåller ditt sökord kommer inte ge de bästa resultaten.
I slutet av dagen måste ditt innehåll vara grundligt och ge väl formulerade svar till användarna som sökt på ett visst ord eller en fras. Dessutom måste Google kunna granska ditt content och se att du svarar på specifika frågor och utbildar människor i ämnet i fråga.
Om du kan göra det är du på god väg att tjäna organisk trafik från Google och förbättra din SEO.

Välj rubriker för blogginlägg och bestäm dina premiumerbjudanden.

Nu när du gjort keyword research är nästa steg för att utveckla en kalender för innehållsmarknadsföring att komma på faktiska bloggrubriker och erbjudande av premiuminnehåll.

När du funderar över bloggrubriker eller hur du ska rankas på Google är det viktigt att vara uppmärksam på hur människor faktiskt söker idag. De där två- till treordiga sökfrågorna som folk brukade mata in i Googles sökfält minskar, och istället ställer folk nu frågor i form av hela meningar. (Fundera över när du senast frågade Alexa någonting – du ställde förmodligen frågan i en hel mening.)

Eftersom sättet vi söker på har förändrats är det viktigt att se till att dina bloggrubriker är befrämjande till hur folk söker. Bloggrubriker bör inte bara innehålla nyckelord, utan även specifika långa fraser som människor faktiskt söker efter.

Till exempel: istället för att rubricera din blogg ”Hur man Öppnar ett Forex Konto”, skulle du kunna prova ”Öppna ett Forex Konto: Hur Man Öppnar Sitt Konto och Gör En Insättning” Detta blogginlägg kan inkludera specifik information om efterföljande steg och hur man gör en insättning.

Minns du när vi nämnde att Google måste kunna läsa ditt innehåll och förstå att du erbjuder svar och lösningar till folk? Att skriva om specifika ämnen och ytterligare steg hjälper detta, då sökfrågor blir mer nischade och Google försöker hitta mer specifika svar.

Eftersom sökfrågorna blir längre har du bättre chans till att rankas om du går på nischade sökord och fraser än om du försöker tävla med hemsidor som redan har stor domänöverlägsenhet.

Etablera ett färgsystem för din content kalender för att veta vad som publicerats, fortfarande skrivs, är under granskning eller redigering, osv.

När du har fastställt alla dina bloggrubriker och vet vilket sorts premiuminnehåll du behöver utveckla är nästa steg att börja producera content.

När du börjar jobba med skribenter och designers, eller har ansvaret för att hantera content, måste du förstå hur ett visst content ligger till när som helst.

Redigeras fortfarande blogginläggen? Behöver din nya e-bok revideras? Detta är saker du måste ha koll på om du arbetar med att underhålla ett konsekvent publiceringsschema.

Som stöd för att organisera content och ge statusuppdateringar på en rörlig 90-dagarskalender använder vi ett färgsystem som visar vilka blogginlägg och vilket premiuminnehåll som är färdigställt, vilka som är schemalagda, behöver redigeras, osv. Välj valfria färger – poängen är att utveckla ett visuellt system som gör det möjligt för alla att se statusen när som helst.

Om du håller din content kalender uppdaterad varje vecka blir ditt team ansvarigt för leverera enligt plan och det blir väldigt lätt att se statusen för kommande content.

Analysera resultaten på dina inlägg för att se vad som har dragningskraft och ger trafik

Okej, så du har publicerat några blogginlägg och nyligen lanserat din nya e-bok. Nu kommer den mest spännande och viktigaste delen av din contentplan: analys.

Ditt mål när du granskar blogginlägg, landningssidor eller annat content är att se vad som ger mest trafik och identifiera orsakerna.

Rankar ditt nya blogginlägg på förstasidan på Google, eller upptäcktes ditt nya content precis och länkades till från en annan publikation? Om du vet hur din trafik genereras blir det lättare att skapa liknande resultat i framtiden.

Å andra sidan måste du även analysera ditt innehåll för att ta reda på vad som inte fungerar. Finns det vissa bloggämnen som helt enkelt inte resonerar med din målgrupp? Får ditt nya erbjudande inga nedladdningar för att det alldeles för ”i botten av tratten”?

Att hålla ett öga på contentprestandan är avgörande, då denna data visar dig vilka ämnen som fungerar och typen av content du bör producera i framtiden.

Upprepa stegen 2–5 efter varje månad

Nu när du känner till hur man etablerar och organiserar en content kalender, utför sökordsanalyser, utvecklar bloggrubriker och analyserar resultat, är det slutliga steget att sätta dessa uppgifter i rutin.

På Buzzle tänker vi konstant på nya contentidéer och adderar dem till vår content kalendrar. Men som minimum bör du göra detta varje kvartal – förutsatt att du brainstormar tre månaders innehåll under varje möte. Om inte, bör du upprepa dessa steg var 30:e dag.

Ditt mål bör vara att göra det till vana, både för dig och ditt team, att utföra dessa steg konsekvent.

Content och teknologi förändras konstant, så se till att du alltid håller ett öga på prestanda, analyserar nya sökordsmöjligheter och uppdaterar statusen i kalendern. Om du gör det håller du dig organiserad så att du kan hålla dig i framkant med din content kalender och upprätthålla konsekvent bloggande och schema för premiuminnehåll som driver önskade resultat till ditt företag.

kostnad per kundförvärv

3 skäl till att din kostnad per kundförvärv är för hög (och hur man sänker den)

Av Inbound marketing, Marknadsföring
kostnad per kundförvärv

Grattis! Din marknadsföring börjar ta fart och leads börjar trilla in! Men innan du korkar upp champagnen och börjar fira finns det ett mått som du kanske inte har tänkt på: kostnad per kundförvärv (CAC). Leads dyker inte bara magiskt upp – tid, budget och engagemang investerades för att generera dessa leads och det är viktigt att ta hänsyn till denna kostnad innan du kallar en kampanj för en framgång.

Vilka steg du kan ta för att förstå CAC och hur du kan sänka den kostnaden går vi genom i det här inlägget.

Kostnad per kundförvärv eller CAC

Verktyg som Google Analytics kan snabb ge dig en överblick på din CAC men tyvärr är detta inte hela bilden.

Grundformeln är:

CAC = försäljnings- och marknadsföringskostnad / antal nya kunder

För att få en exakt beräkning måste du ha med alla detaljerna. Det är inte bara kostnaden för sökord, retargeting eller körsträckan som säljaren loggade efter sitt kundbesök. Alla företag måste redogöra för varje minut, till exempel:

  • Försäljnings- och marknadsföringslöner
  • Kostnaden för teknik
  • Kampanjbudgetar
  • Om det är en betald kampanj, kostnad per klick (CPC) och totala annonsutgifter
  • Om det är ett evenemang som en mässa eller ett webinar, sponsoravgifter och presentatörskostnader

Även om det kanske inte är nödvändigt att redovisa den absoluta totala försäljnings- och marknadsföringskostnaden (du behöver tex inte ta reda på hur mycket avdelningen spenderade på häftapparater), är det viktigt att redovisa alla kostnader som kan ha haft en betydande påverkan. HubSpot gjorde ett ganska djupgående analys av SaaS-företag redan 2019 som kan vara till hjälp när man bestämmer vilka kostnader som ska inkluderas i formeln.

Om du är här har du troligtvis missat din budget och är lite missnöjd med ditt resultat. Här är några orsaker som ofta leder till högt CAC:

Utmaning nr 1: Dålig targeting

Många framgångar och misslyckanden i marknadsföringen härrör från personas. Om du ännu inte har skapat dina buyer personas är ditt första steg att göra det. En tydlig bild av din målkund kan hjälpa dig hitta de bästa sökorden eller skapa rätt sorts meddelanden för just din målgrupp. Om du har skapat buyer personas, ta en titt på några genomförda kampanjer och försök utvärdera dem. Om du hittar några kampanjer som inte gick bra kan du undersöka följande:

  • Var sökorden och meddelandet rätt för denna persona?
  • Vad var kampanjens svagaste länk?
  • Var leadsen ordentligt kvalificerade innan de skickades till sälj?
  • Var det fokus på leadkvantitet framför leadkvalitet?

Att förbättra din targeting och kampanjer leder till en högre framgångsgrad och i slutändan till fler konverteringar. Detta ökar den viktiga nedre delen av vår kostnadsformel för kundförvärv.

Utmaning nr 2: För lite / för många kampanjsteg

När din målgrupp är på ett bra ställe är det dags att titta på kampanjens innehåll. Många marknadsförare gör misstaget att inkludera för få kampanjsteg i ett försök att få leads att stängas snabbare. Detta kan innebära att man föreslår en demoförfrågan till ett lead för tidigt, eller, som vi nämnde ovan, överlämnar leadet till sälj innan leadet är redo.

Men det gamla ordspråket “för mycket av det goda” kan också påverka här. Om du har för mycket innehåll och för många steg i en kampanj kan de tappa intresset eller bli så översvämmad av innehåll att de vänder sig till någon annan. Det är också möjligt att de faktiskt kunde ha konverterat tidigare i kampanjen så att mängden kampanjinnehåll driver upp CAC. Det är viktigt att hitta en balans och skapa framgångsrika strategier för att säkerställa att kvalificerade leads är redo att köpa. Om du behöver lite inspiration kommer HubSpot till undsättning igen med sin undersökning av marknadsförares favoritkampanjer för 2019.

Utmaning 3: För mycket mänsklig interaktion

Även om personalisering och kunskap om din målgrupp är viktig behöver det inte nödvändigtvis göras av en människa. Kom ihåg att fler människor i mixen innebär att sälj- och marknadsföringspersonal spenderar mer tid på leadkonvertering i en enda kampanj när de kan fokusera sin energi på att skapa nya kampanjer och säkra fler leads. Men välutvecklad automatisering kan hjälpa till att sänka CAC.

Automation är inte bara ett e-postmeddelande som utlöser ett annat. Delar som personaliseringstoken och dynamiskt eller smart innehåll kan ge en automatisk eller e-postmall en mer personlig touch och / eller leverera det mest meningsfulla innehållet till era leads. Att skapa en smart automatiserad e-postkampanj med rätt mängd personalisering innebär att du spenderar mindre tid på att skapa personliga e-postmeddelanden.

Och varför stanna där? Att ställa in dynamiskt innehåll på din webbplats kan innebära att dina potentiella kunder ser relevant innehåll efter att ha besökt en produktsida eller att de helt enkelt aldrig kommer att se samma innehåll två gånger.

Att skapa värde utöver den första försäljningen

Även om vi inledde den här artikeln med den enkla frågan “hur sänker du din kostnad per kundförvärv?” är det viktigt att inse att din kund kan vara mer värdefull efter första försäljningen. En lycklig kund erbjuder möjligheter till merförsäljning, vilket innebär att ännu mer intäkter kan genereras. Din kund kan också hjälpa till att sprida ordet och säkra nya kunder. Underskatta eller försumma aldrig glädjen i kundresan.

Även om det inte är en lätt uppgift att sänka CAC går det långt för att få ut det mesta av dina ansträngningar och stänga fler potentiella kunder, vilket också hjälper till att sänka kundernas förvärvskostnad.

inbound-marketing-byra

Inbound marketing byrå – hur ni bäst väljer en som passar

Av Inbound marketing, Marknadsföring
inbound-marketing-byra

Att välja en bra Inbound marketing byrå kan vara svårt. I den här artikeln guidar vi er rätt och ger tips på vad man ska tänka på i sitt val.

Efter flera utvärderingar om hur ni ska nå era mål, och vilka resurser ni har till ert förfogande, så har det blivit dags att ta hjälp av en Inbound marketing byrå. Det är läge att leta efter rätt byrå för just er. Men, ingen byrå är den andra lik – den som är bra för ett företag kanske är sämre för ett annat. Det kan gälla även för de mer kända och renommerade byråerna. Det som är av stor vikt är att byrån delar samma värderingar om hur man tillsammans ska nå era mål. Detta är en diskussion som inledningsvis bör tas direkt innan ni börjar samarbeta med varandra.

Innan ni tar kontakt med en byrå bör ni alltså ha tänkt igenom era mål. Varför är målen viktiga och vad kommer att hända med ert företag om ni mot förmodan inte skulle lyckas att nå dem? Även om ni tänker inleda ett kortare samarbete med en Inbound marketing byrå, så bör ni även planera för och fundera på hur ett längre samarbete kan tänkas se ut. De blir då även lättare för er att besvara följande frågeställningar som ställs i denna artikel. Det händer ofta att kunder och beställare inte är väl förberedda inför att ha samtal om just målsättningar och många fokuserar ofta på felaktiga kriterier i val av byrå.

Här kommer fem punkter att ha med sig när man väljer en Inbound marketing partner för att se om den är rätt för er.

1. Fokusera på tidigare resultat, inte på erfarenhet

 

Vad man vill veta är om Inbound marketing byrån ni tar en dialog med är kapabel till att hjälpa er att tillsammans nå era mål. Den första frågan en byrå ofta får är, “Vilka andra företag i vår bransch har ni jobbat med?”

Detta är helt fel fråga och fel inställning. En byrå kan ha arbetat tillsammans med andra företag i er bransch, men hur bra gick det egentligen. Hjälpte de företagen att nå sina mål och problem? Branscherfarenhet är mindre viktig, utan det som gör en byrå mer kvalificerad är om den hjälpte sina kunder att lösa problem, utmaningar och uppfylla målsättningarna och att den vet hur man får resultat.

Ta alltså bort branscherfarenhet i en dialog med en byrå och fokusera istället på hur de har hjälpt sina kunder att nå resultat. Var transparent och öppen och förbered en lista med mål ni vill nå och de problem och utmaningar ni ser komma. Nästan alltid är dessa mål och problem de samma för olika branscher.

Dessa frågor nedan kan verka ha olika lösningar för olika branscher, men undersöker man närmare kommer man ofta fram till att de är dem samma:

“Vi får inte tillräckliga med trafik till vår sajt”

“Vi måste få in fler leads”

“Jag kan inte lösa allt det här själv eftersom jag är ensam på vår avdelning”

“Vi får trafik till vår sajt, men få konverterar till att bli kunder”

Vare sig ni är ett B2B, B2C, internationellt, globalt, lokalt, SaaS, IT eller ett e-handelsföretag så är utmaningarna med inbound marketing dem samma. Fråga byrån ni har en dialog med hur de hjälpte sina kunder att övervinna sina utmaningar. På så sätt kan ni lättare se om deras sätt att jobba på passar ert sätt att jobba och stämmer överens med ert sätt se på era utmaningar.

2. De är deras eget bästa Case 

 

Nästa steg, som är väldigt viktig, är hur bra Inbound marketing byrån själv är på att genomföra sina egna marknadsaktiviteter. Om de säger sig kunna SEO, hur rankar de själva på sökmotorerna? Om de erbjuder inbound marketing, använder de själva inbound metodiken för att få kunder? Dessa frågor kan avslöja deras kompetens, för om de inte kan göra dessa aktiviteter och arbete åt sig själva, hur ska de då kunna göra jobbet för er?  

Så, titta på deras sajt och särskilt deras blogg för att upptäcka hur de når ut till sina personas med sitt content och med vilka sökord. När ni väl tar upp dialogen med dem – fråga dem hur de ser på sin egen marknadsföring och vilka utmaningar de har eller har haft. Här några frågor att ställa: 

“Hur var det för ert företag när ni första gången började med inbound marketing?”

“Hur har er webbtrafik ökat genom åren?”

“Hur ser er konverteringsgrad ut?”

“Hur många leads genererar ni per månad?”

“Ringer era säljare fortfarande kalla samtal?”

Om de har problem att svara på dessa frågor eller till och med inte svarar på dem och inte är transparenta, så bör ni avstå vidare dialog. De kommer sannolikt inte leverera resultat åt er.

3. Ansvar gentemot kunden 

 

Att ta reda på vilket ansvar byrån har i de olika stegen i projektet för att nå era mål och hur de visar på resultat, är nästa steg. Här är några punkter som du kan använda för att bedöma en potentiell inbound marketing byrå: 

“Berätta om era planeringsprocesser.”

“Hur kommer strategin att se ut ur ett taktiskt perspektiv i genomförandet?”

“Vilken typ av insyn kommer vi att ha i rapporteringen?”

“Hur vet vi om ett projekt går i rätt riktning?” “Vad händer om vi behöver svänga eller rätta kursen?”

“Vilken är er roll för att säkerställa vår framgång när vi blir kunder?” 

4. Transparens i prissättning hos en Inbound Marketing byrå

 

Att veta vad en potentiell inbound marketing byrå har för prismodell är precis lika viktigt som hur de gör sina projekt. Vissa byråer har inte ett helhetsgrepp på hur de prissätter och hur de värderar individuella aktiviteter i deras marknadsteam. När byråer inte vet hur man sätter värde på aktiviteter, så kan det hända att ni betalar för mycket eller för lite till dem. Båda scenarier tär på samarbetet. Betalar ni för mycket känner ni er utnyttjade – betalar ni för lite så blir byrån ansträngd och på sikt känner de sig också utnyttjade.

Dessa frågor kan vara användbara för att verkligen utröna vad ni får för pengarna:

“Finns det en fast avgift per månad?” 

“Hur bestämmer ni avgiften?”  

“Hur många timmars arbete motsvarar den avgiften?” 

“Hur ska vi veta att vi faktiskt får den tiden från ert team?”  

”Vad händer om våra behov förändras? Är vi inlåsta i samma avgift fram till slutet av vårt kontrakt? ”  

“Har ni ett erbjudande med prissättning som jag kan granska?”  

“Är ni villiga att prata genom ert erbjudande med mig?”  

“Hur bestämmer ni priset och värdet för varje erbjudande ert tjänsteerbjudande?” 

Prissättning baserat på mål

 

En byrån ska sätta sina priser baserat på era mål och hur väl de nås utefter väldefinierade marknadsaktiviteter. På Buzzlemedia har vi, som Inbound marketing byrå, flera erbjudande och tjänster som vi kan presentera. Det är inte en meny utan ett erbjudande bestående av olika aktiviteter man kan kombinera om man önskar det. Och vi för alltid en tydlig dialog med vårat potentiella kunder där vi initialt vill lära oss om deras företag, deras bransch och deras team – efter det kan vi bättre ge våra rekommendationer och pris. Se upp för en byrå som nämner ett pris direkt utan att ha satt sig in i era utmaningar, mål och verksamhet.

5. En Inbound marketing byrå i linje med ert företag

 

Alla vill jobba med människor som vi tycker om och har förtroende för, vem vill inte det? Innan ni börjar jobba och skapa ett partnerskap med en inbound marketing byrå, se till att ert synsätt även återspeglas i byrån. Företag och anställda har värderingar som de delar gemensamt, byrån ni väljer bör vara i linje med dessa.

Till sist

När ni ska hitta en inbound marketing byrå som passar er och ert företag, se till att processen är transparent, informationsgivande men även rolig! Ni gör ett val, och valet kan komma att förändra ert företag, era karriärer och internet.

Behöver ni hjälp med Inbound marketing eller vill veta hur allt det här faktiskt fungerar? Don’t be strangers! Skriv till oss så hjälper vi er gärna!

Lycka till!

b2b e-postmarknadsföring

7 engagerande strategier för B2B e-postmarknadsföring

Av Hubspot, Inbound marketing
b2b e-postmarknadsföring

B2B e-postmarknadsföring

E-post är en viktig del av B2B-markadsföring. Traditionellt har B2B e-postmarknadsföring varit mer allvarliga och mycket mindre intressanta än B2C-kampanjer. Kloka gamla e-postmarknadsförare sa att B2C-köpsbeslut drivs av känslor, medan B2B handlade om logik och siffror. Det är inte nödvändigtvis sant.

Även om det finns massor av så kallade bästa metoder för B2B e-postmarknadsföring finns det ingen strategi som som garanterar framgång.

Bra marknadsförare vet att de kan lära sig mycket av B2C e-postmarknadsföring när det gäller att engagera kunder och skapa minnesvärt content.

De mest framgångsrika B2B marknadsföringskampanjerna drar gränser och får människor att tänka och känna. De vinner utmärkelser och de får välförtjänt erkännande (av rätt skäl).

Vi har sammanställt en lista över B2B e-postmarknadsföringsstrategier som hjälper dig att bygga en stabil grund och som låter dig släppa vara kreativ i processen med att skapa content som du är stolt över.

Vad är skillnaden mellan B2B och B2C e-postmarknadsföring?

Det är viktigt att notera skillnaderna mellan B2B- och B2C-e-postmarknadsföring så att du kan skräddarsy dina kampanjer efter din B2B-målmarknad.

Försäljningscykel

Även om detta inte alltid är sant, så är  B2B-försäljningscykeln oftast betydligt längre än dess motsvarighet till B2C-marknadsföring.

Det är skillnaden mellan hur lång tid det tar en kund att bestämma vilken godisbar eller glass som ska köpas kontra hur lång tid det tar för ett företag att bestämma vilken programvara som ska köpas.

Det betyder att du kanske skapar fler e-postmeddelanden för att vårda kunden i försäljningspipeline och uppmuntra dem att göra ett köp.

Det finns också fler steg i försäljningspipelinen som många gånger går fram och tillbaka flera gånger under processen. Det betyder att du måste skicka rätt innehåll för rätt steg i processen.

Fler intressenter

Med B2C-marknadsföring är det ofta bara en person som fattar beslutet om vilken produkt man ska köpa men det kan naturligtvis också vara vänner och familj inblandade beroende på köpet. Med B2B-marknadsföring är ett antal personer ofta involverade i beslutsprocessen.

Ta ett inköp programvara för e-postmarknadsföring som ett exempel. Du kan ha marknadschefen, dina mest erfarna e-postmarknadsförare, försäljningschefen, inköpschefen och till och med VD, inblandade.

Det betyder att du måste bestämma vilken av dessa intressenter du ska rikta ditt marknadsföringsmaterial till. Du kan till och med välja att skapa olika e-postkampanjer för olika intressenter.

Topp 7 strategier för  B2B e-postmarknadsföring

Lägg inte vagnen framför hästen. Se till att du har en plan innan du börjar att utföra en massa marknadsföringskampanjer via e-post. Här är sju B2B-marknadsföringsstrategier du måste tänka på innan du startar dina kampanjer.

1. Skapa personas

Personas är fiktiva representationer av dina idealkunder. B2C-personas består av egenskaper hos individer, såsom ålder, plats, befattning, inkomst och föredragna sociala medier och marknadsföringskanaler.

B2B-personas innehåller information som är relevant för den typ av verksamhet du riktar dig till. Detta inkluderar företagsstorlek, bransch, arbetsroll (er), budget och pain-points som du kan lösa.

Tips för att skapa personas:

Att prata med människor och ta reda på så mycket som möjligt om deras verksamhet är nyckeln bakom att skapa omfattande personas.

  • Prata med personer i branschen: Utnyttja ditt nätverk och ställ frågor om vilken typ av och storlek på företag som kan vara intresserade av din produkt, vem beslutsfattarna kan vara och vilka frågor de står inför.
  • Undersök befintliga kunder: Skicka en undersökning till befintliga kunder för att få så mycket information som möjligt om deras unika situation. Du kan få fler svar om du uppmuntrar undersökningen med ett presentkort från tex IKEA eller rabatterar deras faktura.

2. Utöka din e-postlista organiskt

Det spelar ingen roll om du bara har tio personer i din e-postlista så länge det är tio relevanta kontakter som är intresserade av vad du säljer.

Låt dig inte frestas att köpa listor. Det skapar oftast irritation och kan skrämma bort potentiella kunder, såvida det inte är för att säga att de vann 1 miljon kronor. Det kan också sätta ställa till det ur ett juridiskt perspektiv.

Det är därför du måste anstränga dig för att utöka din e-postlista organiskt. Det tar längre tid än att köpa en lista men dina e-postkampanjer ger bättre resultat. Det blir också mycket enklare om du redan har skapat personas.

Tips för att utöka din e-postlista organiskt:

Fokusera på kvalitet snarare än att bara få så många som möjligt att registrera sig genom att följa dessa B2B e-postmarknadsföringstips om hur du kan utöka din lista organiskt.

Ditt nätverk: Om du ser tillbaka på din karriär kan du förmodligen komma på flera personer som skulle vara intresserade av din produkt. Kontakta dem och fråga dem om de vill få dina e-postmeddelanden. Du kan också dela information nätverk på LinkedIn, Twitter, Facebook, Snapchat, TikTok, etc.
Skapa ett registreringsformulär: Regeln är att bara fråga efter så mycket information du faktiskt behöver.

3. Fokusera på e-postdesign

Design är helt beroende av branschen. Kosmetikindustrin kräver i allmänhet en helt annan design än fordonsindustrin.

Men du måste också hålla tillbaka det lite i jämförelse med B2C e-postdesign och copywriting, eftersom du marknadsför till affärspersoner.

Tips för att fokusera på B2B-e-postdesign:

Du behöver inte vara expert på grafisk design för att skapa en professionell e-postkampanj. Följ dessa tips:

  • Undersök din bransch: Prenumerera på dina konkurrenters nyhetsbrev och se vilken typ av kampanjer de skickar samt vilken typ av design och copywriting de använder.
    Läs branschtidskrifter: Håll koll på stilen och copyn som används av ledande publikationer i din bransch så att du vet vilken ton och design du ska använda.
  • Använd förbyggda e-postmallar: De flesta e-postmarknadsföringstjänster har inbyggda mallar för en rad syften och branscher. Använd mallar som är designade för din bransch som utgångspunkt. Du kan sedan anpassa dem och anpassa dem till ditt varumärke och stil.

4. Var försiktig med kalla e-postmeddelanden

Detta är en kontroversiell taktik för B2B-e-postmarknadsföring och en som du måste vara försiktig men att skicka kalla e-postmeddelanden kan löna sig om det görs rätt.

Tips för att skicka kalla e-postmeddelanden noggrant:

Less is more. Skicka inte generiska e-postmeddelanden som inte är intressanta för dem. Så här gör du.

  • Undersök kontakterna: Se till att personerna du skickar e-post är i linje med din persona. Detta inkluderar både den verksamhet de arbetar för och deras arbetsroll. Maila inte HR-avdelningen om du säljer programvara för e-postmarknadsföring.
  • Anpassa innehållet: Åtminstone måste du få förnamnet rätt. Men om du har undersökt dina kontakter bör du kunna skicka personligt anpassat innehåll som refererar till deras verksamhet, deras arbetsroll och all annan relevant information du har samlat in.

5. Segmentera dina kunder

Kundsegmentering fungerar på samma sätt för både B2C- och B2B e-postmarknadsförare.

Du vill inte skicka samma innehåll till alla i din e-postlista, så du segmenterar kunder i grupper. Detta gör att du kan skicka mer relevanta, riktade e-postkampanjer.

Med B2B e-postmarknadsföring kan typen av segment du skapar vara lite annorlunda. Detta kan inkludera olika jobbroller inom samma företag (till exempel revisor kontra CFO), företagsstorlek, bransch och budget.

Tips för att segmentera dina kunder:

Alla vill inte ha samma sak. Det är därför det är viktigt att ha en strategi för att skicka till en mindre grupp eller segment för att uppnå bättre resultat.

  • Utgå från dina personas: Tänk på attributen som du tilldelade din målgrupp när du skapade din persona. Du kan blanda och matcha flera av dessa attribut – till exempel jobbtitel och plats – för att skapa mer specifika segment.
  • Använd befintlig data: Detta är en fantastisk möjlighet att få mer insikt i både kunder och prospekts. Leta efter mönster i dina data. Du kanske upptäcker att du har många leads som arbetar i företag med färre än 10 anställda och ingen av dem har gjort ett köp. Skapa ett segment med dessa attribut och “mata” dem engagerande innehåll för att uppmuntra dem att göra ett köp.

6. Prioritera drip-kampanjer

Drip-kampanjer, även kända som automatiseringar, är ett användbart verktyg för att hjälpa leads längre ned i tratten.

Drip-kampanjer är automatiska sekvenser av e-postmeddelanden som utlöses när en kund vidtar en specifik åtgärd, som att registrera sig för ett nyhetsbrev via e-post eller laddar ned content på din webbplats. Inom inbound marketing kallas dessa sekvenser för lead nurturing.

Istället för att manuellt skapa uppföljningsmeddelanden för varje kund och för varje åtgärd skickas dessa e-postmeddelanden automatiskt.

Eftersom B2B e-postmarknadsförare normalt måste hantera en lång försäljningscykel är drip-kampanjer nyckeln till att hålla kunderna engagerade, oavsett deras status i livscykeln.

Tips för att prioritera droppkampanjer:

Så här kan du skapa drip-kampanjer som engagerar kunder och uppmuntrar dem att göra ett köp.

  • Identifiera triggers: Du måste tänka på de åtgärder kunder kan vidta som leder till användbara drip-kampanjer. Att registrera sig på en e-postlista är ett bra exempel men försök skapa drip-kampanjer som är specifika för ditt företag. Om du är mjukvaruleverantör kan detta vara en drip-kampanj som utlöses av en demoförfrågan.
  • Skapa engagerande content: Du måste ha content klart för varje steg i drip-kampanjen och detta måste vara relevant och engagerande innehåll. Se till att du investerar i högkvalitativ content marketing så att du kan ta leads till nästa steg i försäljningsprocessen.

7. Spåra resultat

Som B2B e-postmarknadsförare är ditt arbete aldrig klart. Du måste spåra kampanjernas resultat, analysera vilka faktorer som ledde till framgångar och misslyckanden och optimera kampanjer utifrån denna insikt.

Kom ihåg att det som fungerar nu kanske inte fungerar om tre månader, så du måste följa resultaten över tiden.

Tips för att spåra resultat:

Framgång kommer att se annorlunda ut för varje företag, så kom ihåg att fokusera på vad du vill uppnå, snarare än branschstandarder eller vad dina konkurrenter gör. Så här gör du.

  • Ställ in mätbara mål: Det är omöjligt att mäta prestanda om du inte vet hur framgång ser ut. Ställ in SMART (specifika, mätbara, uppnåbara, realistiska och tidsbestämt) mål i början av varje kampanj så att du vet om den har uppnått sina mål.
  • Spåra relevanta mätvärden: om målet med en kampanj är att generera fler följare på sociala medier måste du spåra besökare till dina sociala medieprofiler. Om ditt mål är att få demos måste du mäta antalet registreringar per kampanj.

HubSpot e-postmarknadsföring för B2B

HubSpot Marketing Hub är en av de mest kända marknadsföringslösningarna på marknaden, men dess kraftfulla funktioner har ett pris som kan visa sig vara för högt för många småföretag.

Både säljare och marknadsförare kan få tillgång till kontoinformation, såsom kundens livscykelstatus, segment de befinner sig i och drip-kampanjer de får. Du kan också se alla interaktioner med en kund, så sälj och marknad inte bombarderar leads med för många e-postmeddelanden.

En annan användbar funktion, som hjälper dig att skapa bättre drip-kampanjer snabbare och att anpassa all kommunikation är möjligheten att skapa en playbook med resurser som snabbt kan skickas till kunder när det är relevant.

Att lägga grunden för B2B e-postmarknadsföring

Många e-postmarknadsförare, åtminstone i början av sin karriär, strävar efter att arbeta med spännande varumärken och företag i glamorösa och spännande branscher som mode, livsstil och resor. Detsamma gäller content managers och journalister. Många av mina kamrater misslyckades med att få fotfäste i dessa eftertraktade industrier.

Men content, inklusive e-postmarknadsföringskampanjer, är bara så intressant som du gör det.

Gör din research, anstränga dig, få rätt verktyg på plats, automatisera manuella processer och du kommer att kunna skapa det slags content som leder till framgångsrika.

HubSpot Marketing Hub

HubSpot Marketing Hub recension 2020: Funktioner, priser och mer

Av Hubspot, Inbound marketing
HubSpot Marketing Hub

HubSpot Marketing Hub

HubSpot Marketing Hub är en av de mest kända marknadsföringslösningarna på marknaden, men dess kraftfulla funktioner har ett pris som kan visa sig vara för högt för många småföretag. Ta reda på om HubSpot Marketing Hub uppfyller ditt företags marknadsföringsbehov.

Finns det något som det inte kan göra?

Det är inte bara ett e-postmarknadsförings-verktyg. De erbjuder också CRM (Customer Relationship Management), leadsgenerering, sociala medier, kundservice och samarbetsfunktioner. Och HubSpot myntade faktiskt termen inbound marketing.

Det går inte att bara köpa e-postmarknadsförings-verktyget på egen hand, så det är viktigt att överväga om du vill (eller behöver) resten av marknadsföringspaketet som följer med innan du tar steget. Om du precis har kommit igång och bara vill ha en grundläggande e-postmarknadsförings-lösning kan HubSpot vara för mycket för dig.

Det är därför det är viktigt att överväga dina mål och gör en kravspecifikation innan du fattar ett beslut.

LADDA NED PDF: Se värdet av HubSpots allt-i-ett-plattform för marknadsföring,  försäljning- och service. 

Vem är HubSpot Marketing Hub för?

HubSpot Marketing Hub riktar sig till företag i alla storlekar men priset kan vara för dyrt för små företag och solopreneurs.

Dess användarvänlighet gör den lämplig för alla nivåer av e-postmarknadsförare och innebär att du snabbt kan komma igång. HubSpot är marknadsledande och deras Marketing Hub-programvara används redan av många företag, vilket innebär att många e-postmarknadsförare redan känner till lösningen och vet hur den fungerar.

HubSpot Marketing Hubs funktioner

HubSpot Marketing Hub har många kraftfulla funktioner som gör att du snabbt kan skapa e-postkampanjer, skräddarsy ditt content till olika målgrupper och anpassa det efter individuella omständigheter. Du kan också spåra resultatet för varje kampanj i detalj.

Email editor

HubSpot Marketing Hub har ett stort utbud av e-postmallar för olika ändamål:

  • Välkomstmeddelanden
  • Nyhetsbrev
  • Eventinbjudningar
  • Lansering av e-bok
  • Uppföljning
HubSpot-1-email_editor

Med e-postredigeraren kan du också lägga till en rad olika innehållsblock, till exempel bild, knappar och sociala delningsalternativ. Det går också att redigera designen för varje del. Detta skapar stor flexibilitet i att ändra e-postens övergripande layout, till exempel genom att lägga till och ta bort kolumner och rader.

HubSpot Marketing Hub är användbart för både B2B- och B2C-marknadsförare eftersom det låter dig anpassa e-postmeddelandet med både personliga kontaktuppgifter såsom namn och plats, och företagsinformation såsom företagsnamn och bransch.

En praktisk funktion HubSpot Marketing Hub erbjuder är möjligheten att anpassa e-postmeddelanden enligt kundens livscykelstatus eller deras medlemskap i olika listor.

Det betyder att du bara behöver skapa ett e-postmeddelande och HubSpot Marketing Hub kommer att justera innehåll som ämnesrader, länkar och bilagor enligt villkor som om de har gjort ett köp tidigare.

Det fungerar på samma sätt som en drag-and-drop, som gör att du enkelt kan skapa landningssidor från grunden eller från mallar. HubSpot Marketing Hubs landningssida-funktionalitet kan också hjälpa dig att utöka din e-postlista och öka konverteringar genom att låta dig bygga sidor som riktar sig till vissa kundgrupper eller kampanjer.

Dessutom möjliggör HubSpot Marketing Hub popup-formulär för specialerbjudanden och samla in fler registreringsuppgifter.

Automation

När du skapar ett e-postmeddelande kan du välja att göra det till en serie automatiserade e-postmeddelanden. Dessa automatiserade serier kan aktiveras av en mängd olika triggers, till exempel:

  • En kund fyller i ett formulär
  • En kunds sista datum för interaktion med ditt företag
  • Sidbesök till exempel produkt eller priser
  • Interaktioner med e-post och annonser

Du kan välja mellan så många triggers eller villkor som du vill och få sekvenserna att följa så många steg du behöver.

Du kan till exempel välja en trigger som startar en åtgärd när en kund får ett e-postmeddelande men inte öppnar det, och de har inte heller interagerat med ditt företag på 60 dagar. Detta utlöser sedan en serie återåtgärder eller e-postmeddelanden.

HubSpot automation

Det ger dig också full flexibilitet när du bygger dina automatiseringar och låter dig ställa in dem så att de körs under en tidsperiod eller bara körs under vissa kampanjer.

Du kan också ställa in mål för dina automatiserade e-postmeddelanden, till exempel ett webbplatsbesök eller e-post och stoppa sekvenserna när de vidtar den åtgärden.

Kunddata

HubSpot Marketing Hub presenterar kunddata som en CRM-lösning så att du kan se alla interaktioner på ett ställe. Du kan till exempel se listorna som varje kontakt finns i, automatiseringar de för närvarande är inskrivna i, uppdateringar av deras information och alla interaktioner som denna kontakt har haft med någon i ditt företag.

HubSpot kunddata

Du kan filtrera kontakter efter flera villkor, till exempel plats, datum för registrering, senaste aktivitetsdatum och kundens livscykelstatus. Dessa resultat kan hjälpa dig att skapa mer detaljerade kontaktlistor anpassade till mer specifika förhållanden.

Analytics

Marketing Hub tillhandahåller omfattande data för e-postmarknadsföring. Du kan enkelt jämföra dina e-postkampanjer med dina andra marknadsföringskampanjer över kanaler som sociala medier och betalda kampanjer och se vilka som är mer framgångsrika.

Med den övergripande resultatvyn kan du se utvecklingen av dina e-postkampanjer och spåra mätvärden som:

  • Öppningar
  • Klick
  • Studsar / bounce rate
  • Avregistreringar
  • Skräppostrapporter

HubSpot Marketing Hub går ännu längre och låter dig fördjupa dig i mätvärden som vilka länkar som fick flest klick och de mest engagerade kontakterna. En HTML-klickkarta ger en visuell uppdelning av alla länkar som klickades i ditt e-postutskick.

HubSpot Marketing Hub: s övergripande analys av marknadsföringsprestanda visar hur många nya kontakter du fått (eller missat) genom varje e-postkampanj. Detta ger dig en uppfattning om vem som verkligen är intresserad och kan ge dig värdefull information för framtida marknadsföringsåtgärder.

LADDA NED PDF: Se värdet av HubSpots allt-i-ett-plattform för marknadsföring,  försäljning- och service. 

HubSpot är enkel att använda

HubSpot Marketing Hub är en omfattande, funktionsladdad lösning som inte bara täcker e-postmarknadsföring utan också försäljning, kundtjänst och CRM. Som med alla allt-i-ett-lösningar för direktmarknadsföring och försäljning tar det tid att hitta rätt.

Inlärningskurvan är förståeligt nog brantare än med en fristående marknadsföringslösning för e-post eftersom det finns mer att lära sig och fler funktioner att använda.

Efter några grundläggande frågor för att ställa in lösningen på rätt sätt låter HubSpot Marketing Hub dig ta reda på vad du ska göra först. Till skillnad från andra programvaror rekommenderar den inte några åtgärder du bör börja med eller åtgärder för att skapa din första kampanj.

Detta kan kännas överväldigande och du kan lätt gå vilse om du inte har mycket erfarenhet av att använda e-postverktyg. Navigationen är dock välorganiserad med enkla namn så att du enkelt kan hitta all funktionalitet. Det är enkelt att använda de olika funktionerna och användargränssnittet är intuitivt så nästa steg är alltid uppenbart och logiskt.

HubSpot Marketing Hubs priser

HubSpot Marketing Hub erbjuder inte en enkel e-postmarknadsföringslösning men du får tillgång till e-postmarknadsföringsfunktioner i den kostnadsfria HubSpot CRM-planen. Det låter dig skicka upp till 2 000 e-postmeddelanden per månad.

HubSpot Marketings priser som också inkluderar HubSpots Marketing Automation kan verka dyra jämfört med annan programvara för e-postmarknadsföring. Den mest grundläggande planen börjar på $ 50 per månad för upp till 1000 kontakter.

HubSpot priser

HubSpot Marketing Hubs priser

HubSpot Marketing Hub erbjuder inte en enkel e-postmarknadsföringslösning men du får tillgång till e-postmarknadsföringsfunktioner i den kostnadsfria HubSpot CRM-planen. Det låter dig skicka upp till 2 000 e-postmeddelanden per månad.

HubSpot Marketings priser som också inkluderar HubSpots Marketing Automation kan verka dyra jämfört med annan programvara för e-postmarknadsföring. Den mest grundläggande planen börjar på $ 50 per månad för upp till 1000 kontakter.

Arbeta med HubSpot Marketing Hub-support

HubSpot har en hjälpknapp som är synlig hela tiden. Genom att klicka på knappen får du tre alternativ: du kan söka i kunskapsbasen för ett självbetjäningsalternativ, du kan fylla i ett formulär och en HubSpot medarbetare kommer att ringa dig inom fem minuter eller så kan du välja e-post och supportalternativ för livechatt (även om livechatt inte är tillgängligt dygnet runt).

HubSpot Marketing Hub har en online-community där du kan be om peer-to-peer-support om du inte kan nå HubSpots egna support och du vill ha ett mer omedelbart svar. Företaget erbjuder också många webbinarier som du kan gå på live eller få tillgång till på begäran, vilket hjälper dig att lära dig att använda HubSpot Marketing Hub och förbättra dina marknadsföringskampanjer.

Fördelar med HubSpot Marketing

HubSpot Marketing Hubs lättanvända e-postredigerare låter dig skapa professionella e-postkampanjer med bara några få klick. Det låter dig också automatiskt skapa innehåll som är mycket personlig. HubSpot Marketing analys ger dig både en överblick och en detaljerad inblick i din e-postkampanjs prestanda, medan dess formulär och landningssidan funktionalitet hjälper dig att utöka din e-postlista.

HubSpot Marketing Hub: bra lösning, men inte för alla

HubSpot Marketing Hub är ett fantastiskt verktyg för e-postmarknadsföring men eftersom det inte är en fristående lösning är det dyrare och kan vara för dyrt för många mindre företag. Om du har råd med och vill ha en lösning som även har avancerade funktioner  är HubSpot Marketing Hub ett utmärkt alternativ. Den enorma funktionslistan kan ta ett tag att bemästra och förstå var allt är, men det är värt det när du förstår det.

Vanliga frågor

Hur mycket kostar HubSpot Marketing Hub per månad?

HubSpot erbjuder e-postmarknadsföringsverktyg med sin kostnadsfria CRM, men detta låter dig bara skicka upp till 2000 e-postmeddelanden per månad. Om du behöver mer måste du lägga ut minst $ 50 per månad för upp till 1000 kontakter. Detta är den billigaste prissättningen. De andra två betalda planerna börjar på $ 800 respektive $ 3200 för upp till 1000 kontakter.

Är HubSpot Marketing Hub lätt att använda?

Ja. Och du har massor av funktioner, men med tanke på dess intuitiva användargränssnitt och dess hjälp och tips i appen kan du komma igång snabbt även om du inte har använt programvara för e-postmarknadsföring tidigare.

Varför ska jag använda HubSpot Marketing Hub?

Det hjälper dig att personifiera e-postmarknadsföringskampanjer på en individuell nivå och skapa automatiska e-postsekvenser som kan hjälpa till att vårda dina kunder i försäljningspipeline. Det låter dig också få inblick i resultatet för dina kampanjer och förstå hur du kan optimera dem för att öka intäkterna.

LADDA NED VÅR ENKLA PLATTFORMSGUIDE OCH SE EXAKT VAD SOM INGÅR I HUBSPOT

JA, SKICKA GUIDEN TILL MIG