Vad är en landningssida? Och varför ska du skapa en?

Av Inbound marketing

Vad är en landningssida? Och varför ska du skapa en?

Landningssidor är viktiga inslag i alla marknadsföringskampanjer på nätet, särskilt inbound marketing. De är utformade för att leda trafik mot en specifik åtgärd, till exempel att köpa en produkt eller registrera sig för din e-postlista.

Vissa företag har dussintals landningssidor. Andra har bara en handfull. Men om du frågar, ”Vad är en landningssida?” ligger du redan efter dina konkurrenter. Vi hjälper dig att komma ikapp.

Du har förmodligen redan en webbplats. Den har en startsida, en om oss sida, en kontaktsida, och kanske en blogg, alla är ihop kopplade med din primära navigation och en sidfot.

Landningssidor finns ofta utanför din webbplats och ser annorlunda ut än din primära webbdesign – eftersom de behöver kommunicera något som är viktigt för en besökare som har ett visst mål i åtanke.

Så, vad är en landningssida, och hur fungerar det? Vad används en landningssida för? Och hur bygger du en? Låt oss gå igenom processen.

Vad är en landningssida?

En landningssida är en sida på en webbplats som leder användarna till en specifik åtgärd. Det kallas en landningssida eftersom du vanligtvis kör trafik till den via andra online-plattformar.

Låt oss exempelvis säga att du kör en Facebook annons för att marknadsföra din senaste produkt.

Om någon klickar på annonsen kommer de till din landningssida, vilket stärker erbjudandet om produkten, ger ytterligare information och riktar användarna mot försäljningssidan.

Det kan också finnas en köpknapp inbäddad direkt på sidan, om du känner att du har lämnat tillräckligt med information för att en besökare ska kunna fatta ett köpbeslut direkt. Alternativt kanske du har bett folk att anmäla sig till din e-postlista i slutet av ett blogginlägg. När någon klickar på länken hamnar de på en sida med ett formulär.

Vad är en landningssida? Enkelt utryckt är det en plats för konsumenterna att landa så att du kan övertyga dem om att göra vad du vill.

Landningssida vs hemsida

På vissa sätt fungerar lanndningssidor och hemsidor på samma sätt. De är båda utformade för att styra webbplats trafik. Landningssidor är dock mer specifika än hemsidor.

Om du driver en e-handelsbutik har du troligtvis massor av produkter att sälja. Din hemsida kan markera de bästsäljande produkterna i ditt utbud. Medan en landningssida skulle endast fokusera på en produkt. Dessutom behöver en hemsida tilltala hela din målgrupp. Alla som skulle kunna vara intresserade av dina produkter eller tjänster bör känna sig ”hemma” när de anländer.

Vad är en landningssida igen? Det är en sida som används för att rikta trafik mot en mycket specifik handling. Därför måste den rikta sig till en mycket liten del av din målgrupp för att göra sitt jobb. Vissa företag har bara en produkt, så deras hemsidor kan också fungera som landningssidor. Andra har redan en mycket liten målgrupp, så de behöver inte begränsa den vidare med sina landninssidor.

Hur används de för att generera leads

Landningssidor har en enda uppgift: generera fler leads.

Landningssidor konverterar genom att fokusera besökare på en enkel åtgärd. De bästa landningssidorna gör erbjudandet så tilltalande att målgruppen inte kan vägra det.

Vad är målet med en landningssida? Att få besökare att genomföra en önskad åtgärd. Ju mer komplicerad åtgärden är desto mer måste du anstränga dig för att få folk att göra något. Det tex mycket lättare att registrera sig för ett webinar än att köpa en produkt. Konsumenten behöver inte spendera några pengar eller fylla i långa, komplicerade formulär.

Därför kommer du sannolikt att generera fler konverteringar på landningssidor som är avsedda för åtgärder som inte innebär betalning. Det betyder dock inte att du inte kan använda dem för att sälja.

Du väljer bilder, texter och uppmaningar som gör det enkelt för besökare att köpa din produkt. Nedan går vi genom de grundläggande delarna av en landningssida nedamn så att du kan se hur det fungerar.

Typ av landningssidor

Det finns två grundläggande typer av landningssidor: de du skapar för att locka användare, top of the funnel, och de du skapar för att konvertera konsumenterna längst ner, bottom of the funnel.

Top of the funnel landningssidor försöker inte sälja något. De är utformade för att få din målgrupp att gaffla över deras kontaktuppgifter, följa på sociala medier, delta i en online-händelse eller ta ett annat steg som tar dem vidare in i ditt företags inflytande.

Bottom of the funnel landningssidor leder konsumenterna mot att köpa något från dig, boka ett möte – eller, om det gäller ideella organisationer, donera till din sak. Du vill att besökare ska vara inriktade på att ta den specifika åtgärden.

Förstå huvudelementen

Nu när du vet vad landningssidor är och varför de är viktiga ska vi gå genom landningsidans huvudelement. Låt oss undersöka de mest kritiska delarna av en landningssida så att du kan sätta ihop din egen.

Erbjudandet

Du bör kommunicera ditt erbjudande genom hela sidan. Gör det tydligt i din rubrik, brödtexten och uppmaning (call to action). Var väldigt specifik. Kreativt språk är bra, men inte när det kommer i vägen för specificitet.

Layouten och navigering

Landningssidans navigering diskuteras ofta mellan marknadsförare. Vissa säger att du ska ta bort all navigation utom CTA, medan andra påpekar att du vill ge användarna en annan plats att gå till så de inte bara studsar.

Överväg att testa båda. Du bör ta bort dina primära navigering, men du kan inkludera länkar i text om du tycker att de är värdefulla för användaren. Se bara till att de öppnas i en ny webbläsarflik.

När det gäller layout har du många alternativ. Överväg att använda en enkelspaltlayout utan sidofält. Du vill lägga den viktigaste informationen högst upp på sidan så att besökarna inte missar det, men du kan inkludera mer information under.

Designen

Stora anpassade bilder fungerar ofta bra på landningssidor. Vad är en landningssida utan lite färg och spännande bilder?

Du kan också testa anpassade illustrationer, pilar för att rikta besökarnas ögon och andra designelement. Se bara till att din design inte är för ”klottrig”. Om ditt meddelande går försvinner i allt kaos kommer du att förlora fler besökare än du konverterar.

Texten

Landningssidans text är viktigt, särskilt eftersom det är det enda sättet att göra din sida mer upptäckbar via sökmotorer. Använd texter som innehåller primära sökord kring ditt erbjudande.

Kreativa adjektiv och verb går långt, speciellt i rubriker och underrubriker. Se till att du korrekturläser dina texter för att undvika misstag och att din teckensnittstorlek är tillräckligt stor för att vara lätt i ögonen.

Formuläret

Formuläret ska se ut som om den hör till sidan, men sticka ut så att besökarna märker det. Var noga med att berätta för besökarna precis vad de kommer att få för att fylla i ditt formulär och hur de ska ta emot den.

Du kan till exempel ge bort en ledmagnet som en direktladdning, eller kanske levererar du ledmagneten via e-post. Kom ihåg att specificitet är viktigt.

Uppmaningen

Uppmaningen är kanske det viktigaste elementet på en landningssida. Det är vad som berättar för besökarna hur man går vidare.

Använd unik, energisk text för din CTA-knapp. Om möjligt gör knappfärgerna annorlunda än andra element på sidan för att hjälpa knappen att sticka ut mer.

Så här skapar du en landningssida

Det enklaste sättet att skapa en landningssida är att använda en webbmall för landningssidor. Det är en förkonstruerad webbsida som du anpassar med dina specifika uppgifter.

Många premium WordPress-teman kommer med pre-designade landningssidor. Du behöver inte kunna någon kod för att ändra rubrik, text, CTA och andra element.

Även om du inte har en förbyggd landningssida kan du skapa en baserad på resten av din webbplatss design. Ta bort alla element du inte vill ha genom att ändra koden själv eller hyr en webbutvecklare.

Gör dina landningssidor mer sannolika att konvertera

Vad är en landningssida värd om den inte konverterar? Absolut ingenting.

Du vill att större delen av din trafik ska konvertera, följ dessa tips för att öka dina chanser att få en bra konverteringsfrekvens / konverteringsgrad.

Förstå vad dina webbplats besökare vill ha

Du måste känna din målgrupp mycket bra för att få dem att konvertera. Vad är deras invändningar mot erbjudandet? Hur fattar de köpbeslut? Vad kommer att imponera på dem? vilka funktioner och fördelar?

När du marknadsför mot människor som är sparsamma och kostnadsmedvetna, vill du använda en landningsida och text som betonar värde. Om du kan erbjuda rabatt på din landningssida kommer du att vara så mycket närmare en försäljning.

Låt oss säga att din målgrupp är extremt säkerhetsmedveten. Om du ber om deras kontaktuppgifter, betona ditt engagemang för deras integritet och de åtgärder du vidtar för att hålla data säkra.

Se hur målgruppen navigerar

När du har skapat en landningssida använder du värmekartor (heatmaps) för att bättre förstå hur besökare interagerar med din landningssida. Värmekartan berättar var användarna klickar, hur långt ner på sidan som de bläddrar och mer.

Inspelningar kan också vara mycket värdefulla. När du registrerar dig för ett Crazy Egg-konto kan du generera inspelningar. När en inspelning slutar kan du titta på musrörelserna för att bättre förstå hur användarna navigerar.

Om en användare har problem med att fylla i formuläret på en landningssida, vet du att du behöver förenkla det eller göra dina instruktioner tydligare.

A/B testa elementen

Genom att köra A/B-tester kan du förbättra olika delar av din landningssida över tiden. Du kan tex ändra rubriken, uppmaningen eller bilder för att se vilken version din målgrupp svarar mest på.

Många marknadsförare gör misstaget att anta att de vet vad som kommer att resonera med sin målgrupp. Testning är det enda sättet att fatta beslut baserat på fakta och data. Om du inte gör A/B-test kan du förlora konverteringar eftersom du felberäknade när du utformade din landningssida.

Glöm inte Tack sidan

Tacksamhet är aldrig en dålig sak när det gäller marknadsföring. Tacksidan är vad sidanvändarna ser efter att de har konverterat på ditt erbjudande.

Tacksidan berättar för användaren att de har slutfört vilken åtgärd du bad dem att utföra och att du uppskattar deras tid och engagemang. Inkludera kontaktinformation om de har några frågor och överväga att rikta dem till en annan sida på din webbplats så att de inte studsar.

Sammanfattning

När du har skapat din landningssida är det dags att marknadsföra den. Dela en länk på sociala medier och med din e-post lista om du har en.

Om du inte får någon trafik till din landningssida har du slösat bort all din tid och ansträngning.

Antag dock inte att du automatiskt har valt de bästa bilderna, text och CTA. A/B testa din landningssida mot en variation och rikta majoriteten av trafiken automatiskt till den vinnande varianten.

Ju mer du testar desto mer kommer du veta om vad som resonanser med folket i din målgrupp.

Ladda ned våra 30 beprövade tips, tricks & idéer för att börja generera leads idag!

Kolla in dessa beprövade – men ofta förbisatta strategier för leadsgenerering. Få din kopia idag och kom igång direkt!

LADDA NED E-BOKEN NU
Sökordsanalys

Hur man gör en sökordsanalys

Av SEO

Om du funderar på att börja annonsera på Google (Google Ads) eller om du ska jobba med SEO måste du först göra en sökordsanalys för att veta precis vad du ska optimera för och vilka sökord du ska använda. Den här lathunden förklarar varför en sökordsanalys är så viktig och hur du faktiskt utför en sådan som ett proffs.

Vad är en sökordsanalys?

Sökordsanalysen är processen att hitta och analysera sökord som potentiella kunder använder när de söker på sökmotorer. Slutresultatet bör ge dig stor insikt i din målgrupps beteende och är utgångspunkten i din content marketing, så väl som en del av din större marknadsstrategi. Innan vi börjar förklara processen, låt oss titta på de viktigaste begreppen man bör förstå först.

Sökordsanalys kan definieras som det arbete du gör för att ta fram en lista med sökord du vill ranka för.

Sökordsstrategi handlar om de beslut du fattar baserat på informationen i sökordsanalysen.

Sökfraser är sökord som innehåller flera ord. Vi brukar använda ordet sökord hela tiden, men det betyder inte nödvändigtvis att det bara är ett ord. [Sökmotoroptimering Malmö] är ett sökord, liksom [det bästa Google Analytics-pluginet]. Sökord består vanligtvis av flera ord! Så, i den här guiden, när vi pratar om sökord, menar vi vanligtvis en fras, snarare än ett enda ord.

Long tail sökord är mer specifika och mindre vanliga eftersom de fokuserar mer på en nisch. Ju längre (och mer specifika) sökfrasen är desto lättare blir det att ranka frasen. Sökord som är mer specifika (och ofta längre) brukar kallas long tail sökord.

Fokus sökord är det ord eller frasen du vill ha din sida att hitta för.

Sökintent handlar om att förstå vad en potentiella kunder verkligen vill ha. Dessa är inte bara sökord, utan de bakomliggande ambitionen för sökningen, vill veta, göra eller köpa.

Organisera dina sökord i en praktisk mall

Med ökad kännedom om målgrupperna blir era budskap mer träffsäkra och kommunikationen mer effektiv. Få din kopia idag!

LADDA NED GRATIS SÖKORDSMALL

Varför är sökordsanalys viktigt?

Vi hör allt oftare om hur mycket SEO och Google Ads har utvecklats de senaste 10 åren, och hur viktiga sökord har blivit för vår förmåga att ranka bra för de sökningar folk gör varje dag.

Och i viss utsträckning är detta sant; Att använda sökord som exakt matchar en persons sökning är inte längre den viktigaste rankningsfaktorn. Det är snarare avsikten (sökintent) med det här sökordet, och huruvida en del content löser den avsikten.

Men det betyder inte att sökordsanalysen är en föråldrad process. Låt mig förklara:

Sökordsanalysen berättar om vilka ämnen människor bryr sig om och, om du använder rätt SEO verktyg, hur populära dessa ämnen faktiskt är bland målgruppen. Den operativa termen här är ämnen – genom att undersöka sökord som får en hög volym sökningar per månad kan du identifiera och sortera innehållet i ämnen som du vill skapa innehåll för. Då kan du använda dessa ämnen för att bestämma vilka sökord du letar efter och inrikta dig på dem.

Genom att undersöka sökordens konkurrens, sökvolym och allmän avsikt kan du ta itu med de frågor som de flesta i din målgrupp vill ha svar på.

Hur påverkar intentionen sökordsanalysen?

Som jag nämnde ovan är användarens avsikt nu en av de viktigaste faktorerna för dina chanser att ranka högt på sökmotorer som Google. Idag är det viktigare att din webbsida tar itu med det problem som en sökare vill lösa än bara bär sökordet som sökaren använde. Så, hur påverkar detta sökordsanalysen du gör?

Det är lätt att ta sökord för vad de verkar vara på ytan, och tyvärr kan sökord ha många olika betydelser under ytan. Eftersom avsikten bakom en sökning är så viktig för din chanser att ranka, måste du vara extra försiktig med hur du tolkar sökorden du inriktar dig på.

Jag ska ta dig genom en sökordsprocess som du kan använda för att hjälpa dig att ta fram och begränsa en lista över sökord du borde inrikta dig mot. På det sättet kommer du att kunna planera och genomföra en stark sökordsstrategi som hjälper dig ranka för de sökfraserna som är viktiga för dig.

Så gör du en sökordanalys för din SEO strategi

Steg 1: Vad är ditt mål?

Innan du börjar något, tänk på ditt mål. Tänk på frågor som: Vem är du? Vad handlar din webbplats om? Vad gör dig speciell? Vem försöker du nå? Och vilka löften ger du på din webbplats?

Många företagare kan inte i första hand svara på dessa frågor. Du måste veta vad som gör att du sticker ut från mängden. Dessutom måste du veta vilken målgrupp som du vill inrikta dig på. Så ta din tid och bokstavligen skriv ner ditt mål på en bit papper, en dator eller en telfonen – någonstans du inte blir av med det. När du kan svara på dessa frågor i detalj har du tagit det första och viktigaste steget i din sökordsstrategi.

Steg 2: Skapa en lista över viktiga ämnen baserat på vad du vet om ditt företag.

I det andra steget av din sökordsanalys skapar du en lista med ämnnen som är relevanta till ditt företag. Tänk på de ämnen du vill ranka för som generiska lådor. Du kommer att komma på ca cirka 5-10 ämneslådor som du tycker är viktiga för ditt företag, och sedan använder du dessa ämneslådor för att hjälpa dig att ta fram specifika sökord senare.

Om du är en regelbunden bloggare, är det förmodligen de ämnen du bloggar mest om. Eller kanske är det ämnen som ofta dyker upp i försäljningssamtal. Sätt dig själv i din målgrupps sits – vilka ämnen skulle din målgrupp söka efter för att hitta ditt företag? Vi på Buzzle säljer digital marknadsföring och våra ämndeslådor kan se ut så här:

  • Inbound marketing (880)
  • Sökmotoroptimering (2,9k)
  • Lokal SEO (30)
  • Facebook annonsering (480)
  • Instagram annonsering (40)
  • Sociala medier marknadsföring (260)
  • Epostmarknadsföring (90)
  • Marketing automation (880)
  • Google Ads (5,4K)

Siffrorna i parentes till höger om varje sökord är deras månatliga sökvolym. Med den datan kan du mäta hur viktiga dessa ämnen är för målgruppen och hur många olika delämnen du kan behöva skapa innehåll för att lyckas med det sökordet.

Steg 3: Fyll i de ämneslådorna med sökord.

Nu när du har några ämnen som du vill fokusera på är det dags att identifiera några sökord som faller i dessa lådor. Det här är sökord som du tycker är viktiga att ranka för i SERPs (sökmotorens resultatsidor) eftersom din målkund använder dessa orden i sina sökningar.

Om jag tex tog ämnet SEO (sökmotoroptimering) från listan ovan skulle jag brainstorma några sökfraser som jag tror att folk skulle använda relaterat till det ämnet. De kan innehålla:

  • Vad är SEO?
  • Hur fungerar Google
  • Varför är sökmotoroptimering viktigt?
  • SEO verktyg
  • Sökordsanalys guide
  • Long tail sökord
  • On-page analys
  • Länkarbete och strategi

Och så vidare. Poängen med det här steget är inte att ha en slutgiltig lista över sökord. Det ska vara en lista med sökord som du tror att potentiella kunder kan använda för att söka efter innehåll som är relaterat till det aktuella ämnesområdet. Vi kommer att trappa ned listan senare i processen, när du har den slutgiltiga listan finns det flera datordrivna verktyg för dig för att få reda på vilka sökord du är mest sannolikt att ranka bra för.

Steg 4: Skapa landningssidor

Nästa steg mot en långsiktig sökordsstrategi är att skapa grymma landningssidor. Tidigare har varje sökord du hittat fått sin egen landningssida. Idag är sökmotorerna så smarta att de mest använder sökintentionen för att visa sökare det bästa svaren på deras frågor. Webbsidan som på bästa sätt svarar på de bästa frågorna kommer att ligga på toppen. Sökmotorer förstår också subtila skillnader mellan sökord så att du inte behöver skapa landningssidor för alla subtila variationer av ett sökord. Du kan optimera en sida för flera sökord, synonymer och relaterade sökord.

Skapa en översikt

Vi rekommenderar dig att bygga din sidstruktur på ett välstrukturerat sätt – kalkylprogram som Excel eller Google Docs är ett bra sätt att göra detta. Skapa en tabell och lägg till din lista med sökord. Att använda en tabell hjälper dig att skapa en struktur och att göra relevanta landningssida. Ange sökord i den första kolumnen och lägg till kolumner för de olika nivåerna av webbplatsens struktur.

Skapa landningssidor

Därefter måste du bygga en landningssida för dina sökfraser, men du behöver inte skapa alla dessa sidor omedelbart – det kan vara en långsiktig plan. Ju mer specifika din sökord är, desto längre ner i din webbplatsstruktur hör termens landningssida. De viktigaste sökorden leder till dina viktigasta artiklar, de kallas för pillar pages eller cornerstone. Dessa är de sökord du definitivt vill ranka för. För att göra detta skapar du det bästa möjliga innehållet om det sökordet – kvalitativt och allomfattande, precis som den guiden du läser just nu. Alla dina stödjande artiklar kommer att länka till detta ”pillar” innehållet. Detta bör ingå i din interna länkstrategi, du länkar från ”tail to head”.

När du har slutfört din sökordsanalys borde du ha en tydlig översikt över de sökord som folk använder och vad sidorna på din webbplats måste innehålla för att ranka. Denna översikt blir din utgångspunkt för din skriftliga content marketing strategi.

Långsiktig sökordsstrategi

Ingen webbplats borde förlita sig på ett enda sökord eller ett sökfras för dess trafik. Du bör använda ditt mål som utgångspunkt, ta sedan våra steg för att genomföra korrekt sökordsanalys och arbeta mot en solid bas: en sökordsstrategi. Det här avsnittet av vår guide förklarar varför det är viktigt att ha en långsiktig sökstrategi.

Hur många sökord?

Vi kan inte säga det exakta antalet sökord du borde ha, men vi kan berätta att du behöver många – så många som du kan tänka dig. Men mer än 1000 sökord är förmodligen för många!

Även om du är ett litet företag, kommer du förmodligen att sluta med ett par hundra sökord. Men det är inte nödvändigt att skapa sidor för alla dessa genast. Det stora med att ha ett Content Management System (CMS) som WordPress är att du kan lägga till innehåll bit för bit. Tänk på vilka sökord du vill ranka för nu, och vilka är inte lika viktiga direkt. Förstå dina prioriteringar och planera skapandet av ditt innehåll.

Betydelsen av long tail sökordsstrategi

Att fokusera på long tail sökord bör vara en viktig del av en långsiktig sökordsstrategi. Sökord med long tail (lång svans) är sökord eller fraser som är mer specifika (och vanligtvis längre) än vanligare sökord, ofta kallade huvudord. Long tail sökord får mindre söktrafik, men brukar konvertera högre, eftersom de fokuserar mer på en viss produkt eller ett ämne.

Se hur dina konkurrenter rankar för samma sökord.

Bara för att din konkurrent gör något betyder inte att du måste. Detsamma gäller för sökord. Bara för att ett sökord är viktigt för din konkurrent betyder det inte att det är viktigt för dig. Att förstå vilka sökord dina konkurrenter försöker ranka för är dock ett bra sätt för dig att utvärdera din lista.

Om din konkurrent är rankar för vissa sökord som finns på din lista, är det definitivt meningsfullt att arbeta för att förbättra din ranking för dem. Men ignorera inte de som dina konkurrenter inte verkar bry sig om. Detta kan vara ett utmärkt tillfälle för dig att ta marknadsandelar på viktiga ämnen.

Hur ser jag vilka sökord mina konkurrenter rankar för? Bortsett från att man manuellt söker efter sökord i en inkognito-webbläsare / mode och ser vilka positioner dina konkurrenter är i, tillåter verktyg som SEMrush och SERANKING dig att köra ett antal gratisrapporter som visar dig några av sökorden för domänen du anger. Detta är ett snabbt sätt att få en känsla av de typer av fraser som dina konkurrenter rankar för.

Steg 6: Använd Google Ads Keyword Planner / sökordsplaneraren för att skära ner sökordslistan.

Nu när du har rätt mix av sökord, är det dags att trappa ned dina listor med lite mer kvantitativ data. Du har många verktyg till ditt förfogande för att göra detta, jag delar metodiken som jag gillar och som känns enklast att göra.

Jag gillar att använda en blandning av sökordsplaneraren (du måste konfigurera ett Ads-konto för detta, men det betyder inte att du måste skapa en annons) och Google Trends.

I sökordsplaneraren kan du få sökvolymer och trafikuppskattningar för sökord som du funderar på.

Använd sökordsplaneraren för att markera alla fraser på din lista som har alltför lite (eller alltför mycket) sökvolym och inte hjälper dig att behålla en hälsosam mix som vi pratade om ovan. Men innan du tar bort något, kolla in deras trendhistorik och prognoser i Google Trends. Du kan se om vissa lågvolymvillkor verkligen kan vara något du borde investera i nu – och kassera in fördelarna senare.

Eller kanske tittar du bara på en lista med sökord som du är osäker över, och du måste trappa ned den på något sätt … Google Trends kan hjälpa dig att bestämma vilka sökord som trendar uppåt och är därmed värda mer av ditt fokus.

Sammanfattning

En sökordsanalys bör vara början på en hållbar SEO strategi. Resultatet blir en lång lista med sökord som du vill hittas för. Men den svåraste delen är fortfarande inte klar: skriva allt innehåll. Du borde skriva artiklar och blogginlägg för varje sökord du vill ranka för. Det är en utmaning! Du har nu en lista med sökord som hjälper dig att fokusera på de rätta ämnena för ditt företag. Du kan även ladda ner vår gratis SEO-mall för att hjälpa dig att organisera dina sökord och spåra vilka du fokuserar på för olika sidor på din webbplats.

Var noga med att löpande omvärdera dessa sökord, kvartalsvis är ett bra riktmärke, men vissa företag tycker om att göra det ännu oftare än det. När du får ännu mer auktoritet i SERP: kommer du kunnna lägga till fler och fler sökord i dina listor för att ta itu med när du arbetar med att behålla din nuvarande närvaro och sedan växa i nya områden utöver det.

Organisera dina sökord i en praktisk mall

Med ökad kännedom om målgrupperna blir era budskap mer träffsäkra och kommunikationen mer effektiv. Få din kopia idag!

LADDA NED GRATIS SÖKORDSMALL
Facebook

Facebook uppdaterar var dina annonser visas

Av Sociala medier

Om du kör kampanjer med Instant Articles, Facebooks In-Stream eller Audience-nätverk har du kanske sett det här meddelandet i din Ads Manager:

I den här artikeln ska jag förklara vad Facebooks nya ändringar betyder för dig.

Välj var dina annonser visas

Var dina annonser visas har en betydelse för hur ditt varumärke uppfattas. Det finns en anledning till att Rolex sponsrar prestigefyllda sportevenemang som Wimbledon och undviker kampsporter.

Det handlar om hur de vill uppfattas. De vill förknippas med varumärken och sportevenemang som delar deras egna värden.

Att köra annonser för ditt företag eller dina kunder är inte annorlunda. Det kan inte vara en smart idé att dina annonser eller varumärke visas där sexuella, politiska eller sociala åsikter uttrycks som inte stämmer överens med företagets eller kundens vision.

Facebooks lagerfilter kommer nu att ge tre alternativ för att skydda din sida från olika medier på Facebook:

  • Fullt lager – allt berättigat innehåll inkluderas för största möjliga räckvidd.
  • Standardlager – utesluter känsligt innehåll för en balanserad räckvidd.
  • Begränsat lager – utesluter allt känsligt och modererat innehåll. Det begränsar räckvidden och kan påverka kostnaden.

Facebook släppte en bild av hur funktionen kommer att se ut när den rullas ut globalt:

Varumärkesskydd

Facebook sa att den här uppdateringen kommer att förbättra de nuvarande säkerhetsverktygen för varumärken, som inkluderar blocklistor och transparenskontroll.

Vad händer framöver?

Varje gång du begränsar var och för vem dina anonser visas ökar konkurrensen, och det gör priset också. Om du till exempel väljer begränsad lager som erbjuder skydd mot måttligt och känsligt innehåll kommer det att finnas färre placeringsmöjligheter för annonser (vilket ökar kostnaderna), men det kommer också att se till att dina annonser inte visas på platser som kan ha en negativ inverkan.

Det första steget är att fråga dig själv hur det kommer att uppfattas av andra om dina annonser placeras bland innehåll som vissa av dina användare kan tycka är stötande. Att använda Facebooks fulla lager kan ge en bättre avkastning på kort sikt men hur påverkas ditt varumärke på lång sikt?

Facebook målgrupper

Facebook annonsering målgruppsstorlek: Vad är bäst?

Av Sociala medier

Hur stor ska din målgrupp vara när du kör Facebook annonser? Ska du inrikta dig på nischade målgrupper som är mindre i storlek? Eller ska du använda en bred målgrupp och nå ut till så många människor som möjligt? I den här artikeln ska jag förklara hur du ska använda Facebook målgrupper.

Facebook målgrupp

Bigger is better

Ju större din målgruppsstorlek är desto bättre chans har din kampanj att bli framgångsrik. Vanligtvis är minsta målgruppsstorleken när jag vill nå NYA målgrupper 240 000 användare.

Motargumentet till en bred strategi är:

”Men jag säljer en nischprodukt och jag tror inte att 240 000 personer kommer att köpa min produkt. Jag tror att min målgruppsstorlek borde vara cirka 30 000 personer. ”

När jag kör annonser med målgrupper på 240 000 användare eller mer vet jag att många av dem inte kommer att vara intresserade av mina produkter eller till och med klicka på mina annonser, men det är inte därför jag har med dom. Det är för att ge Facebook den bästa chansen att få leverera önskat resultat.

Facebook är en maskininlärningsalgoritm och behöver data för att optimera dina kampanjer. Om du ger Facebook en stor målgrupp, kommer den att analysera datan och visa dina annonser till användare som mest sannolikt kommer att engagera sig med din annons.

Bara för att du väljer en målgrupp på 240 000 användare betyder inte att Facebook kommer att visa dina annonser för hela målgruppen.

Kör en kampanj i minst fem dagar, gå sedan till annonsrapportering och välj leverans. Du kommer se att ditt first-time impression ratio sjunker innan dina annonser når till hälften av din målgrupp.

Detta beror på att Facebook endast kommer att visa annonser till användare som mest sannolikt leder till interaktion. Om du till exempel har en målgrupp på 1 miljon och optimerar kampanjen för konverteringar och om Facebook tror att endast 150 000 av dem sannolikt kommer att köpa (utifrån dina pixeldata och deras interna data), kommer den att sträva efter att leverera dina annonser till de 150 000 personerna och ignorerar andra som sannolikt inte kommer att konvertera.

Det är därför du vill ha en stor målgrupp, så Facebook kan göra sin magi. En målgrupp på 30 000 innebär att Facebook kanske måste visa dina annonser till användare som inte är intresserade.

När ska man använda mindre målgrupper?

För lokala företag kan det vara omöjligt att ha en 240 000+ användare när hela befolkningen i din stad är under den.

I dessa fall föreslår jag att du använder en splash-strategi som bara använder grundläggande filter som ålder och inga särskilda intressen. Se hur dina kampanjer fungerar med den här metoden innan du lägger till lookalike målgrupper eller intresseinriktning som minskar målgruppen ytterligare.

Detta är ett vanligt misstag jag ser att lokala företag gör. De använder intressefunktionen och minskar sin målgrupp och potentiella räckvidd.

Hur stora är dina målgrupper på Facebook?

De tipsen jag delat gäller för annonser som riktar sig till nya användare. Retargeting målgruppen kommer ofta att vara mycket mindre i storlek.

Facebook ger de bästa annonsresultaten när den har data att arbeta med. Precis som en kundlista på 10 000 e-postadresser kommer att producera en bättre lookalike målgrupp än en kundlista med 1000 användare ger en större målgrupp Facebook den bästa chansen att annonsoptimera.

En Facebook annonsering strategi som levererar varje gång

Av PPC, Sociala medier

Att använda en lönsam Facebook annonsering strategi är enkelt. Inte alltid lätt, men enkelt. Det finns en formel som kan garantera att din Facebook annons blir lönsam. När du väl känner till formeln och hur den används, kommer du aldrig skjuta in pengar i en dålig annonskampanj igen. Jag vet att det låter för bra för att vara sant, låt mig förklara…

Den garanterade tillväxtformeln

Här är hela formeln: CPA < AP

1. CPA (Cost Per Acquisition) – Kostnad per förvärv

2. AP (Average Profit) – Genomsnittlig vinst per kund

Om din kostnad per förvärv är mindre än den genomsnittliga vinsten du gör från varje ny kund är du garanterad en lönsam kampanj.

Beräkning av genomsnittlig vinst

För att få genomsnittlig vinst per kund summerar du totala intäkter från nya kunder och subtraherar vad du spenderade för att få dem. Dela resultatet med de totala nya kunderna. Om du till exempel tjänade 750 000 kr från 10 nya kunder under den senaste månaden och det kostar dig 400 000 kr för att få in dem, är din genomsnittliga vinst:

(750 000 kr – 400 000 kr) / 10 = 35 000 kr genomsnittlig vinst per kund

Om din genomsnittliga anskaffningskostnad för liknande framtida kunder är mindre än 35 000 kr, är din kampanj lönsam.

Naturligtvis vill de flesta företagen inte spendera all sin vinst på förvärv. En genomsnittlig verksamhet kan förvänta sig att investera minst 7 procent men inte mer än 15 procent av omsättningen i försäljning och marknadsföring. Om kostnaden för varor står för 60 procent eller mer av totala intäkter, kan din låga vinstmarginal göra det svårt att ha råd med annonsering. Minska driftskostnaderna genom att öka effektiviteten eller justera marginalen genom att höja priserna.

Gör inte misstaget att beräkna genomsnittlig vinst baserat på intäkter endast från den första försäljningen. Använd minst sex månaders intäkter eller ditt livslängdskundvärde som grund för din beräkning, annars riskerar du att underfinansiera din marknadsförings- och försäljningsbudget.

Beräkning av kostnad per förvärv

Låt oss anta att du har övervägt alla dina marknadsförings- och försäljningskostnader och bestämt att du kan spendera 3500 kr per ny kund via Facebook annonser. Låt oss räkna baklänges på din annonskampanj för att se om en köpkostnad på 3 500 kr är rimlig.

Den enklaste Facebook annonsen innehåller fyra mätvärden som bygger på varandra som tillsammans bestämmer din anskaffnings kostnad.

1. Click Through Rate (CTR) – Andel personer som klickar på din annons. Din CTR ska vara nära eller över 1 procent.

2. Cost Per Click (CPC) – Kostnaden för ett webbplatsbesök. CPC bör generellt vara under 30 kr.

3. Lead Conversion Rate – Andelen webbplatsstrafik som blir kvalificerat lead. Detta värde bör vara 20 procent eller högre.

4. Sales Conversion Rate – Andelen leads som konverterar till en försäljning, 5% eller mer är ett bra mål.

Om 10 000 personer tittar på din annons med en CTR på 1 procent får du cirka 100 besök till webbplatsen. Med en CPC på 30 kr har du spenderat 3000 kr. Eftersom 20 procent av din trafik blir leads och 5 procent av dessa blir sedan kunde, kan vi räkna ut att du genererar cirka 20 leads och en ny kund.

Din beräknade anskaffnings kostnad med hjälp av Facebook annonser är 3000 kr per kund, som ligger inom din budget på 3500 kr. Den här kostnaden kan stiga i takt med att du skalar upp och testar olika saker, men så länge som din anskaffnings kostnad är mindre än 3500 kr får du en acceptabel vinst.

Komplexa så kallade ”funnels” kan innehålla flera annonser och konverteringspunkter, men den garanterade tillväxtformeln för CPA < AP gäller fortfarande. Det finns ingen omedelbar anledning till oro om dina mätvärden skiljer sig från referensvärdena. Du kan och borde dela upp testidéer för förbättring om dina siffror är långt ifrån vad du förväntar dig, men ändra inte en bra sak förrän du har en bättre.

Optimera din Facebook strategi

Om dina mätvärden gör att ditt förvärv kostar mer än vad du har budgetat för, börja med dessa justeringar:

Klickfrekvens är för låg eller kostnad per klick för hög

Om din CTR är under 1 procent kan Facebook sluta visa dina annonser eller visa dem för andra målgrupper, vilket gör att kostnaden för din trafik och CPC ökar. För att förbättra dina klickvärden kan du justera din annonscopy (rubrik och text), annonsgrafik (bild eller video) och markera fördelarna i ditt erbjudande.

Justera Facebook målgruppen. Skräddarsy din text, bilder och CTA efter målgruppen du har valt och se till att din målgrupp har en orsak till att agera.

Leadkonvertering är för låg

Om leadkonverteringen inte är 20 procent eller mer, måste du titta på erbjudandet som gjorts i din annons och jämför med din målsida. Undersök om processen är för svår. Prova att använda samma bild och rubrik i din annons och minska formulärfälten i din målsida till det lägsta läget. Du kan också försöka använda ett annat erbjudande för besökare som inte registrerat sig med retargeting annonser.

Försäljningskonvertering för låg

Om du är ett E-handelsföretag med försäljningskonvertering under 1 procent kan din kundvagn eller försäljningsprocess ha för mycket friktion. Förenkla säljprocessen för att minska störningen eller öka förtroendet genom att lägga till testimonials, branschcertifikat etc

Din försäljningsprocess kan behöva förbättras, men det ligger utanför denna artikeln. Under tiden kan du fortfarande öka intäkten genom att sälja och köra upselling på de som konverterar.

När den används på rätt sätt är CPA < AP en investering, inte en kostnad. Det är inte ovanligt att det tar lite tid för att få ruljans i annonserna, men med hjälp av formeln riskerar du endast en liten initial budget för att testa om dina beräkningar är stämmer i praktiken.

sökordsanalys workshop

Vad är en sökordsanalys?

Av SEO

Sökordsanalysen är första steget i att optimera en webbplats synlighet för vissa sökord i sökmotorer. Utan en väl genomförd sökordsanalys kan det bli svårt att arbeta med SEO. Det gäller att vara strategisk och för små företag kan det vara fördelaktigt att undvika sökord med hög konkurrens. Det finns en mängd olika faktorer att ta hänsyn till när ni gör sökordsanalysen och planerar sökordsstrategin. I den här artikeln diskuterar vi bland annat uppdrag, målgrupp och konkurrens.

Vad gör företaget unikt?

Innan ni gör någonting, och det här är nyckeln, behöver ni veta och definiera vad som gör just ert företag unikt. SEO fungerar precis som en vanlig verksamhet. Att göra allt på samma sätt eller kanske sämre än konkurrenter kommer inte göra att ert företag sticker ut bland mängden. Om ert företag inte är det bästa, varför skulle då kunder välja er över någon annan? Och varför ska Google ranka er webbplats? Det verkar enkelt, men det är lätt hänt att man fokuserar på att ranka och glömmer ofta bort vad som faktiskt räknas.

Meningsfulla sökord

Våra kunder säger ofta: vi kan inte komma på några meningsfulla sökord. Om ni också kämpar med det, ta några steg tillbaka och titta på ert företag som helhet:

  • Vad är erbjudandet?
  • Vad är ert uppdrag?
  • Vilka är era kärnvärden och styrkor?

Vad får företaget att sticka ut från mängden? Tänk på nischaspekterna i företaget som ni är bäst på. Man behöver inte vara bättre än konkurrenterna på precis allt, så länge ni hittar tillräckligt många ämnen för att bygga en sökordsstrategi runt. För mindre företag betyder det förmodligen att ni måste vara bättre på de saker som de stora företagen inte tänkt på eller aktivt vill göra. Kommer ni inte på någonting alls här så har ni ett mycket större problem än att bara sökord …

Målgruppens roll i sökordsanalysen

När ni har bestämt vad erbjudandet är, är det dags att kartlägga målgruppen. I slutändan handlar sökmarknadsföring om att kunder ska kunna hitta er. Så det första som behöver göras är att ta reda på vilka ord målgruppen använder för att hitta informationen de letar efter.

Låt oss titta på ett exempel. Här på Buzzlemedia utför vi sökordsanalyser. Så i början kan det vara logiskt att vi optimerar för sökordet ”sökordsanalys”. När vi analyserar trafikdatan visar det sig att vår målgrupp söker efter ”vad är en sökordsanalys och hur gör man en sökordsanalys” oftare. Så det är mycket mer meningsfullt att optimera för de sökfraserna istället. Som det här inlägget ni läser just nu. Den är optimerad för ”hur och vad” en sökordsanalys är och varför det är viktigt. Varje företag har sitt interna ordförråd, vilket ofta inte stämmer överens med målgruppens ordförråd. Därför bör ni alltid välja sökord ur målgruppens perspektiv. Google Trend kan användas för att undersöka hur ofta vissa sökfraser används jämfört med andra.

Analysera konkurrenternas sökordsstrategi

Slutligen kan ni helt enkelt inte utarbeta en ordentlig sökordsstrategi utan att analysera konkurrenterna. Alltför ofta optimeras webbplatser för sökord som de inte har möjlighet att ranka för. Därför är det viktigt att undersöka konkurrensen för sökorden.

Ni kan göra en grundlig analys av alla konkurrenter inom ert område och det kan säkert vara värt att göra. Men låt oss hålla fast vid grunderna. Det är faktiskt ganska lätt att få en allmän uppfattning om konkurrensen. Bara Googla några sökord ni gärna vill ranka för och se vilka företag som dyker upp, jämför dem med var er webbplats rankas. Hur stora är de företagen som rankar 1-3? Skulle ert företag passa in bland dessa resultat?

OBS! Ni kan inte bara förlita er på sökresultaten eftersom Google skräddarsyr dem efter personlig sökhistorik, vilket innebär att er webbplats kommer att ranka bättre för er än för andra som gör samma sökning. Ni kan söka i inkognito-mode för att få bättre uppskattning. Annars skulle ni också kunna använda en VPN eller ett SEO-verktyg som tex SEMRush eller MOZ.

Utvidga strategin steg för steg

Stora webbplatser kan enkelt ranka för de mest allmänna sökorden. Mindre webbplatser med en mycket specifik nisch kan göra detsamma. Det är självklart också lättare om ni skriver på ett språk som inte talas över hela världen som engelska. För de flesta mindre webbplatserna som skriver på svenska är dock den allmänna tumregeln följande: Börja med en stor uppsättning long tail sökord som har lite trafik. Därefter arbetar ni steg för steg mot tuffare sökord. När webbplatsen har fått SEO auktoritet, börja optimera för mer allmänna sökord. Och i slutändan kanske ni också kan ranka för företagets viktigaste sökord.

Social Selling: En guide för säljare

Av Sociala medier

Vad är Social Selling?

Social Selling är en process som innebär att du undersöker, nätverkar och interagerar med prospekts och kunder på sociala medier, det är särskilt effektivt på LinkedIn. Genom att kommentera, gilla och dela dina prospekts och kunders inlägg stärker du relationen och ökar din trovärdighet.

Social Selling är en långsiktig strategi, att skapa relationer på sociala medier tar tid och kräver tålamod.  Därför är social selling inte för säljare som vill se snabba resultat. Du måste vara villig att lägga ned tid och kontinuerligt engagera dig med dina prospekts,  även om det inte finns någon garanti för att dina ansträngningar kommer att löna sig.

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge

Studier som gjorts visar att de som spelar det långa spelet skördar belöningarna. Enligt forskning från Social Centered Selling och Sales Guy överträffade 72,6% av säljare som inkorporerade sociala medier i sin process sina kollegor. Dessutom slog socialt kunniga säljare sina kvoter 23 procent oftare.

En studie av Aberdeen Group bekräftar dessa resultat. Undersökningen visade att 64% av grupper som använde social selling uppnådde sin kvot, jämfört med 49% som inte hade implementerat sociala medier i sina försäljningsprocesser.Social gör det också lättare för säljare att få referenser inom sina LinkedIn-nätverk.

Så här börjar du med social selling

Det finns flera steg säljare kan ta för att komma igång med social selling:

1) Optimera sina sociala medier profiler.

Vi täcker hur du gör det i nästa avsnitt. Men var noga med att optimera dina profiler innan du gör något annat. Om du börjar med ditt social sellinginitiativ på allvar med en föråldrad eller ofullständig profil, kommer din ansträngning sannolikt att gå i spill.

2) Gå med i LinkedIn-grupper och andra relevanta forum.

Kolla in dina kunders och prospekts profiler. Vilka grupper är de medlemar i och var är de engagerade? Ta reda på det och gå med själv. Det är också en bra idé att gå med i grupper om större branschtrender så att du kan hålla dig informerad om de utmaningar dina potentiella kunder har.

Om du har något värdefullt att bidra med i en diskussion, gör det. Men använd inte grupper som en möjlighet att ”kränga” dina produkter eller tjänster, säljiga kommentarer är oönskade och kommer att irritera gruppmedlemmar.

3) Ställ in social alerts

Använd Google alerts eller ett socialt lyssningsverktyg för att ställa in meddelanden om när dina kunder utlöser en händelse som öppnar upp för dialog. Genom att använda det kan du få en varning som gör det möjligt för dig att snabbt engagera dig i samtalet med användbart innehåll eller insikt som skapar värde för kunden.

4) Prenumerera på bloggar.

Hur kommer du veta vad du ska prata om med dina prospekts på sociala medier? Genom att läsa. Kolla in vilket innehåll dina potentiella kunder delar och prenumerera på de här kanalerna via e-post eller med en RSS-läsare. Dela sedan artiklarna som du tycker är särskilt intressanta för dina prospekts på LinkedIn eller Facebook.

5) Sök referenser.

När du har identifierat specifika prospekts som du vill få kontakt med, besök deras LinkedIn-profiler och se om ni har några gemensamma kontakter. Be om en rekomentation från din gemensamma vän.

6) Prenumerera på LinkedIn Sales Navigator (tillval).

LinkedIn Sales Navigator är ett verktyget som hjälper säljare att identifiera nya leads baserat på plats, bransch, företagsstorlek och andra attribut för att bygga en prospektlista. Verktyget kräver en prenumeration men erbjuder 30 dagars free trial.

7) Blogg (valfritt).

Säljare behöver inte blogga för att använda innehåll effektivt i social selling. Att bli en effektiv ”innehållsbrygga” är mer än tillräckligt bra.

Här är några tips för att skapa ett inlägg som fångar dina prospekts uppmärksamhet:

  • Välj ett ämne som de bryr sig om
  • Skriv en catchy titel
  • Gör inte ditt inlägg till ett sälj
  • Inkludera ditt perspektiv
  • Se till att publicera dina inlägg på LinkedIn, inklusive alla relevanta hashtags för att säkerställa att den lätt kan hittas.

Optimera sociala profiler för social selling

För säljare som är aktiva inom social selling är de sociala profilerna mer än bara ett digitalt CV. Det bör vara din utgångspunkt och samtidigt stärka ditt rykte som betrodd rådgivare med insikter i dina prospekts verksamheter. Av denna anledning bör du göra om dina sociala profiler för att stöjda dig i det ändamålet.

Linkedin

Att skriva om din LinkedIn-profil kan vara omständigt, men det är helt avgörande för att dina insatser ska vara framgångsrika.

Här är sju steg för att ge din LinkedIn-profil en social facelift:

  1. Använd en aktuell och högupplöst bild. Enligt LinkedIn, har profiler med bilder 40% InMail-svarsfrekvens.
  2. Använd inte bara din titel, gör din rubrik till ett mini-value proposition. Förslagsvis att du svarar på två frågor i din rubrik: Vem hjälper du och hur hjälper du dem?
  3. Skriv en 3X3 sammanfattning. Upprepa ditt värdeförslag i det första och ge några sociala bevis på hur du hjälper kunderna att uppnå resultat i det andra. Inkludera en kortfattat CTA (call to action) i det sista som förklarar varför och hur en köpare ska nå ut till dig.
  4. Publicera content som kommer att vara till hjälp för din kunder.
  5. Skriv erfarenhetsdelen med tonvikt på hur du förbättrade dina kunders företag – inte hur många gånger eller med hur mycket du ”slog kvoten”.
  6. Be om rekommendationer från kunder för att öka din trovärdighet.
  7. Gå med i grupper som dina kunder är i.

Hur man engagerar sig med prospekts på sociala nätverk

Social selling handlar om engagemang. Men kom ihåg att sociala nätverk inte ska användas som en ny plattform för att spamma andra användare. Dina interaktioner ska vara tankeväckande, relevanta och personliga.

Socialt engagemang finns i fyra huvudformer: dela innehåll, gilla, kommentera och ”connecta”.

Dela innehåll

Publicera innehåll som dina prospekts kommer att vara intresserade av och gör det ofta. Men använd inte bara innehåll från företag. Jill Rowley rekommenderar att man använder ”OPP” – other people’s content. Att mixa ditt content bidrar till en uppfattning att du är genuint intresserad och insatt i ämnet.

Gilla

När du inte har tid för en kommentar, eller inte har något som helst att lägga till, fungerar en LinkedIn-like lika bra. Att gilla när andra delar ditt innehåll fungerar som ett tack. Det tar inte lång tid, bara gör det.

Kommentera

När du kommenterar bör det inte vara ”säljigt” eller en länk till ditt företags hemsida. Säg något relevant och tankeväckande, försök svara på frågor och delta i diskussioner som skapar värde. Tvinga inte fram ett svar.

Connecta

En bra tumregel är att inte connecta tills du har haft en meningsfull interaktion – antingen personligen eller online. Först då skickar du en kontaktförfrågan och förklarar varför du vill vara i hans/hennes nätverk. Hänvisa till ett blogginlägg som personen skrev eller något innehåll som de nyligen delade för att visa att du är påläst.

Att använda social selling i ditt arbete

En av de viktigaste upplevda hindren för att implementera social selling är att det tar för mycket tid. Hur ska säljare hinna interagera med sina prospekts på sociala medier när de försöker att sälja?

Precis som något annat, kommer en rutin kring social selling att skära ner på tiden. Vi använder en process som fungerar och bara kräver 30 minuter per dag.

Vår rekommendation är att du följer en 12-stegs plan varje morgon:

  1. Hitta innehåll som ska delas
  2. Dela det på sociala nätverk
  3. Kolla på vem som har besökt din LinkedIn-profil
  4. Skicka en kontaktförfrågan till alla prospekts som besökt din profil
  5. Se vem som gillade eller kommenterade dina inlägg
  6. Skicka kontaktförfrågningar till personer som är engagerade i ditt innehåll
  7. Granska LinkedIn-varningar
  8. Organisera ”heta” prospekts i en LinkedIn-mapp
  9. Dela innehåll med heta prospekts
  10. Granska ytterligare händelsevarningar
  11. Svara på meddelanden
  12. Starta en handfull nya samtal

Mäta resultatet av social selling

Mätning är förmodligen den svåraste delen av social selling eftersom effekterna inte är linjära. Det finns ingen formel som korrelerar antalet innehållsandelar eller liknande med antalet sluförda affärer. Men det betyder inte att social selling inte kan mätas alls.

De flesta av de mätvärden som är tillgängliga idag bedömer en persons sociala försäljningsegenskaper, till exempel Linkedins Social Selling Index och Klout-poäng. I en större skala kan ett företag också välja att lägga till en ”social” källa till affärsmöjligheter i sina CRM-program för att se hur många kunder som kommer från social selling.

Försäljningsledare som skulle vilja göra en studie inom sina organisationer om hur social selling leder till försäljning bör först systematisera praktiken och utbilda säljare för sociala bästa praxis. De kan då mäta vilken inverkan – om någon – den nya rutinen har genom att undersöka framtida resultat för att se om det skett en förändring.

4 vanliga frågor om inbound marketing

Av Hubspot, Inbound marketing

Jag träffar ofta försäljningschefer som har läst på en del och som vill öka sin försäljning med hjälp av inbound metodiken. På sistone har jag märkt vissa frågor dyker upp mer regelbundet än andra och i detta inlägget vill jag besvara de 4 vanligaste fårgorna kring inbound marketing.

1. Fungerar inbound på en komplex B2B affär?

Ja. metodiken är mest effektiv i en komplex B2B affär eftersom inbound handlar mycket om att utbilda kunden innan en affär sker. När en produkt kräver att potentiella kunder behöver utbilda sig, så vill de också känna mycket tillit till dig som leverantör. Och i en marknad där prospects inte ens förstår att din organisation är en potentiell lösning till deras problem – då är inbound marketing rätt.

2. Var ska vi börja?

För att hålla och fungera måste er sälj och marknadsavdelning vara ”onboard” och engagerade. Frågan om vem som har den viktigaste funktionen i företaget läggs åtsidan och istället bilda en alians. Bjud in båda avdelningar till möte med målet att komma överens om KPI:er och sedan förankra dem i ledningsgruppen.
Sista steget är att sätta upp ett service level agreement (SLA). Ett standard SLA som vi brukar föreslå är att marknad tar på sig att leverera exempelvis 200 leads per månad och sälj lovar att kontakta varje lead inom 24 timmar efter leverans från marknad. Genom inbound försöker vi skapa en hybridorganisation av sälj och marknad som svarar till varandra. Anledningen till att vi gör det är att båda delarna av företaget då effektiviseras markant, till följd av detta ökar företagets försäljning.

3. Spelar det roll vilka system vi har?

Nej. Om du har uppsatta system som täcker funktionalitet när det kommer till marketing automation och CRM så spelar det ingen roll vilka system du har. Vi själva använder HubSpot och brukar rekommendera det till våra kunder. Det viktiga för att inbound ska fungera är att du har ett CRM som du kan koppla till Marketing Automation, men där spelar det ingen roll vilka system du använder. Några år sedan var detta en stor snackis då många lösningar saknade viktiga funktioner och man fick använda tredjepartslösningar för att nå full effekt. Idag har de flesta marketing automation systemen full täckning eller så finns det färdiga appar att integrera direkt. Saknas det en integration kan du oftast använda en tjänst som heter Zapier för att skicka data mellan två system. 

4. Vad är ROI:n på inbound marketing?

Begreppet ROI är en förkortning på engelskans ”Return On Investment” vilket på svenska betyder avkastning på investering. ROI som vi menar är intäkten som uppstår när nya kunder genererar mer pengar än de kostade att förvärvas. Grundfrågan är hur mycket du som företag tjänar in på en affär. Om ditt företaget säljer en affär för 4 000 000 SEK med 20 procent vinstmarginal (800 000 SEK) får inte ett lead kosta mer än 20 procent (160 000 SEK) av den intjänade vinstmarginalen för dig.

epost prospektering

13 tips för att lyckas med din e-postprospektering

Av Okategoriserade

E-post är en viktig del av prospekteringsprocessen. Faktum är att:

  • 77% av köparna har svarat positivt på ett e-post från en ny leverantör under de senaste 12 månaderna
  • 31% av säljarna säger att personanpassade e-post är mycket effektivt (de rankas bland de 5 mest effektiva prospekteringsstrategierna)
  • 80% av köparna föredrar att kontaktas av säljare via e-post

Så vad kan du göra för att få fler av dina prospekts att acceptera möten via e-post?

Nedan listar vi 13 tips om e-postprospektering som hjälper dig att göra just det. (Obs! Det tar mer än 1 eller 2 e-postmeddelanden för att bryta igenom och säkra ett möte. Det tar i genomsnitt 8 försök att nå fram till rätt person och vanligtvis en kombination av olika medier.)

13 Tips om e-postprospektering

Börja med referenser / rekomentationer

Fråga dina kontakter efter referenser / rekomendationer som de tror kommer ha nytta av det du erbjuder. Inled meddelandet med något i stil med:  ”Abbe El-Madhoun rekommenderade att vi kommer i kontakt …”

Anpassa dina meddelanden

Var inte en robot. Skriv något som visar att e-postmeddelandet inte har massskickats,  31% av köparna uppger att anpassade e-postmeddelanden är effektiva. Var dig själv och undvik generiska trevligheter.

Var ”buyer-centric”

Förutom personanpassning bör meddelandet utan eftertanke belysa kundnyttan, varför är detta av betydelse för köparen? Inled meningarna med ”Ni och Du” istället för ”Vi och Jag”, utarbeta ett övertygande värdeförslag för mötet och leverera det i ditt epost.

Håll det kort

De flesta läser sina e-postmeddelanden på mobilen och få ”scrollar” genom  långa e-post från personer de inte känner. En bra tumregel är att hålla sig mellan 50-125 ord, och håll det enkelt. Skippa de fina bilderna och mallarna (dessa ser ut som marknadsföringsemail). Använd enkla ord, korta meningar och styckeindelningar. Detta gör det enkelt för köpare att snabbt skanna och förstå vad du vill.

Använd punktlistor

Vi föredrar oftast listor med punkter över de utan, de fångar vår uppmärksamhet. Sätt dina viktigaste punkter längst upp och längst upp i punktlistan.

Använd regeln av 3

Stapla 3 punkter, 3 val, 3 adjektiv som beskriver din påverkan, etc. Mer än tre val kan vara förvirrande och leda till beslutsförlamning.

Använd siffror

Siffror fångar snabbt upp läsarens uppmärksamhet. Istället för att skriva siffror, använd siffror (till exempel sjuttiofem procent blir 75%)

Ställ frågor

E-postmeddelanden som ställer 1-3 frågor är 50% mer benägna att få svar, fråga när prospektet är tillgängligt för möte. Fråga vad de gör för att ta itu med ett specifikt affärsproblem. Ta reda på om de är intresserade av rapporter som kommer att förändra deras inställning till en affärsutmaning.

Ge dem ett val

Påminn mottagaren att det slutligen är deras val om de svarar eller inte. Till exempel ”Din feedback på förslaget skulle vara till stor hjälp, men självklart kan du bara dela skicka vidare det till ditt team.” Att ge dem en ”väg ut” kan förvånansvärt öka svarsfrekvenserna.

Använd deras namn

Ange mottagarens namn i ämnesraden och använd namnet mer än en gång i e-postmeddelandet. Vi dras automatiskt till våra namn.

Använd ”CC:”

Lägg inte till ytterligare mottagare i fältet ”Till:” sätt dem i fältet ”CC:” Få för vana att alltid fråga om någon annan ska läggas till som kopia på epostmeddelandet.

Förtydliga din CTA

Se till att vad du frågar efter (din uppmaning) är tydligt. Fråga inte vad de tyckte om videon du länkade till och be om en tid för att diskutera din lösning och fråga efter rätt person på IT avdelningen. Håll dig till 1 ämne per e-post.

E-post spelar en viktig roll i din prospektering. Följ de tips som anges ovan och du kommer att börja säkra fler möten med potentiella kunder och öka dina försäljningsresultat.