Bör du använda förbättrad CPC i dina Google Ads kampanjer?

By 2020-01-06 February 24th, 2020 Google Ads

Hur fungerar förbättrad CPC?
I slutet av detta inlägg kan du alla detaljer … och om det är ett bra sätt att buda på Google Ads för ditt företag

Vad vi täcker:

Låt oss börja med grunderna.

Förbättrad CPC (ECPC) är en typ av marknadsföringsautomation för Google Ads, som inkluderar AdWords, video, Googles Display-nätverk och mer. Genom att använda det hanterar Google automatiskt dina annonserbjudanden på alla dessa plattformar så att du inte behöver.

Bekvämt, eller hur?

Å andra sidan finns det marknadsförare som föredrar manuell CPC jämfört med Förbättrad CPC. De tycker att det är farligt att lägga över hela budprocessen på en algoritm som ägs av samma företag som debiterar dig för annonser.

Så vem har rätt? Som alltid beror det på din unika verksamhet och din annonsstrategi. I den här artikeln hjälper vi dig att bestämma dig genom att dela för- och nackdelarna.

Så fungerar Google Ads förbättrad CPC

Förbättrad CPC står för Förbättrad kostnad per klick.

Det fungerar genom att automatiskt justera dina bud för klick som sannolikt kommer att resultera i försäljning.

Signaler för förbättrad CPC

Med andra ord, om Google Ads anser att du bjuder för lågt för att få bra resultat, kommer det att öka budet så att du får fler konverteringar. Det genom att höja ditt högsta CPC-bud.

Du läser rätt. Google Ads kommer att öka ditt maxbud med 30% så att du kan vinna det annonsutrymme du vill ha och få mer försäljning.

Problemet? Uppenbarligen är fler konverteringar bra. Men inte om de kommer till ett pris som minskar din vinstmarginal.

Det finns dock en annan sida till det myntet. För annonser som är mindre benägna att konvertera kommer Google Ads att sänka buden så att du inte slösar pengar.

Faktum är att budgivningen kan sjunka hela vägen ner till 0 kr för underpresterande annonser.

Så valet mellan Förbättrad CPC kontra manuell CPC kommer verkligen till en risk / belöningsanalys.

Har du råd med en potentiell bump i dina annonsutgifter? Och kommer du att få tillräckligt med avkastning på annonsutgifter (ROAS) för att motivera utgifterna?

Innan du fattar ett slutligt beslut, låt oss ta en titt på hur Google Ads fattar beslut för ECPC: algoritmen för smart budgivning.

Smart budgivning kontra manuell CPC

Så hur bestämmer Google Ads om att höja eller sänka ditt bud? Den använder en form av smart budgivning som förlitar sig på marknadssignaler, till exempel webbläsarens placering, användardemografi och tid på dygnet.

Men det är bara en liten del av processen. Google avslöjar inte allt de använder i sin algoritm. Men vi vet att din annonsköpshistorik spelar en viktig roll.

Innan du kan börja använda Förbättrad CPC måste du ha en historik på Google Ads. Det betyder att du måste ha minst 15 konverteringar (det är klick från potentiella kunder) i din kampanj.

Varför? Så att Google Ads har tillräckligt med data för att göra justeringar av ditt bud. Annars skulle systemet helt enkelt skjuta höger och vänster.

Naturligtvis måste du också ha konverteringsspårning aktiverad. Det är så Google Ads kommer att avgöra vilken typ av människor som sannolikt kommer att konvertera.

Kom ihåg: ju större målgruppen är, desto mer troligt är det att Google Ads kommer att ha exakta data. I detta fall är större verkligen bättre.

Börjar du se ett mönster här? Det fungerar bäst för företag som redan har en stor målgrupp – liksom en generös annonsbudget.

Granska ett exempel

Låt oss kolla på ett exempel.

Anta att du säljer kameralinser online och att du kör en Google Ads-kampanj för att locka till professionella fotografer. Du ställer in ditt maxbud till 20 kr per klick och väljer Förbättrad CPC.

Google Ads-algoritmen upptäcker en auktion där din annons sannolikt kommer att fungera bra. Det lägsta budet för att kvalificera sig för den auktionen är dock 25 kr per klick.

Google Ads ignorerar ditt maxbud på 20 kr per klick och lägger ett bud upp till 30 kr för att säkerställa att din annons blir en del av rotationen.

Din annons dyker upp, folk klickar på den, och några av dem köper dina linser. Du har precis fått in mer intäkter för ditt företag.

Är det mer kostnadseffektivt?

Google Ads höjde ditt bud till 30 kr och gav dig mer försäljning. Många företag har även sett att deras konverteringsgrad också går upp. Det är bra, eller hur?

Inte nödvändigtvis.

Du kanske har fått fler intäkter, men det betyder inte att du är lönsam för det. Om dina annonseringskostnader ökar med 60% (kostnaden per klick i detta fall), finns det utrymme för detta i din vinstmarginal?

För många företag finns det tyvärr inte det. Det är en av nackdelarna.

Är det bra för kunder?

För vissa nyare företag kan tilläggsavgiften dock vara värt det. Det beror på att de fortfarande förvärvar kunder som kan generera en långsiktig intäkt.

Om professionella fotografer besöker din webbplats, köper dina linser, blir återkommande kunder och beställer fler gånger från ditt företag, var det värt den extra kostnaden?

För många företag, ja. Det är dock en långsiktig plan. Därför behöver du en långsiktig strategi för att hålla kunderna engagerade, liksom ett finansiellt kapital medan du väntar på att investeringen ska betala för sig själv.

Men oavsett hur ditt företag ser ut, glöm inte: Förbättrad CPC måste vara en del av en bredare, optimerad Google Ads-strategi. Du kan inte bara sätta på autopiloten och förvänta dig att allt ska fungera.

Kan etablerade företag dra nytta av förbättrad CPC?

Men hur är det med etablerade företag som använder annonsering för att sälja fler produkter? Kan de dra nytta av förbättrad CPC?

I vissa fall, ja.

Men här är en handelshemlighet oss emellan. Det allmänna samförståndet bland digitala strateger är att det är bäst att använda manuell budgivning.

Varför? Ett ord: kontroll.

När du använder manuell budgivning har du mer kontroll över hur mycket du spenderar varje månad. Du kan använda ditt kalkylblad för att köra olika “tänk om” -scenarier och bestämma din vinstmarginal.

Det är mycket svårare att spela “tänk om” med förbättrad CPC. Det beror på att du inte är säker på vad Google Ads-algoritmen kommer att ställa in för ditt maxbud.

Du kanske upptäcker att din annonsering kostar skjortan och ger dig mycket lite (eller ingenting) i gengäld. Eller så kan du upptäcka att dina annonser kostar mycket mindre än väntat i mars, men brände igenom två gånger budgeten i april.

Med manuell CPC-budgivning är dina kostnader förutsägbara och konsekventa. Om du vill blanda saker kan du alltid testa olika bud för att se var din sweet spot är. Du behöver inte lita på en algoritm för att hitta rätt bud.

Sammanfattning: om du inte har mycket historik med Google Ads eller behöver budgetera varje öre, använd inte Förbättrad CPC. Kör med manuell budgivning istället.

Det enklare än manuell budgivning

Det finns en annan anledning till att du kanske vill undvika förbättrad CPC. Det gör marknadsföringen för enkel.

”Vad betyder det?” Frågar du kanske. Ju lättare desto bättre … eller hur?

Om du låter Google Ads justera dina bud så att fler kunder landar inriktar du dig inte på specifika segment inom din marknad. Du bara låter Google Ads hitta fler klick. Det handlar om annonsplacering – att inte lära känna din målgrupp.

Som ett resultat kan din försäljning bli mycket bättre om du kör skräddarsydda annonser till specifika grupper av människor på din målmarknad.

Till exempel: låt oss säga att kvinnliga fotografer som specialiserat sig på matfotografering föredrar dina linser mer än någon annan.

Vilka av dessa annonseringsalternativ tror du skulle vara mer effektiva att nå den målgruppen:

En generisk annons till alla fotografer med Förbättrad CPC; eller
En annons som tilltalar kvinnliga fotografer som använder matfotografering.
Förhoppningsvis valde du nr 2.

Men tyvärr låter massor av marknadsförare förbättrad CPC “peka” åt dem när det gäller bra annonsering. De sätter all sin tro på budgivningsmekanismen och ser inte på deras inriktningspraxis.

Naturligtvis kan du också använda alternativ 2 med Förbättrad CPC. Men kom ihåg att ditt marknadssegment redan är väldefinierat och du vet vad du behöver för att buda och för att vara konkurrenskraftig. Om ditt övergripande quality score är bra bör du inte ha några problem med att landa klick och konverteringar med manuell budgivning.

Sammanfattningsvis

Förbättrad CPC kan tyckas vara en bra idé, men du måste vara säker på att det fungerar för ditt företag. I det här inlägget har vi täckt några viktiga faktorer som du kan tänka på:

  • Hur mycket utrymme finns i din annonsbudget?
  • Har du en historik med att använda Google Ads?
  • Hur mycket tid har du för att övervaka, analysera och justera dina annonskampanjer.
  • Vilket är viktigare för dig: annonsplacering eller nå ett visst målgruppssegment?
  • Är detta en kort annonskampanj eller en del av en långsiktig kundengagemangsstrategi?

För fler marknadsförare är manuell budgivning vanligtvis mer effektiv. Men det finns ingen regel ristad i sten. Gör dina egna experiment och se vad som fungerar bäst för ditt företag.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply