Den stora skillnaden mellan sökord och söktermer och hur du använder dem i dina annonskampanjer

By 2020-04-20 juli 16th, 2020 Google Ads, Marknadsföring, PPC
Sökord vs söktermer

En av de största utmaningarna inom digital marknadsföring är att lära sig nyanserna i branschen, inklusive den stora uppsättningen terminologi. En vanlig fråga, även bland erfarna annonsörer, är att använda “sökord” och “söktermer” (eller “sökfråga”) i rätt sammanhang. Båda är kritiska komponenter i PPC-annonsering och är nära besläktade men har ändå olika betydelser.

Sökord kontra söktermer

Ett sökord är det exakta ordet eller frasen som en marknadsförare inriktar sig på i en betald eller organisk sökkampanj. För att till exempel vinna en auktion för “barncyklar”, måste du göra det till ett sökord.

Sökord är vad marknadsförare och annonsörer identifierar som centrala för verksamheten de arbetar för, som används för att definiera deras övergripande strategi.

Söktermer eller frågor är vad en användare skriver in i en sökruta.

Uppsättningen av ord kan vara i oordning, ha andra ord och bara vara något relaterade till den verkliga söktermen eller till och med innehålla felstavningar (i vilket fall korrigerar Google det automatiskt).

Vad är skillnaden och hur förhåller de sig till varandra?

Den största skillnaden mellan de två beror helt enkelt på vem som använder dem och varför:

  • Marknadsförare använder sökord för att skapa SEO- och PPC-kampanjer (pay-per-click)
  • Sökare använder dem för att undersöka och hitta information online

Vanligtvis vet användare inte ens vad sökord är eller vilka specifika sökord som företag riktar sig mot. De skriver bara ord i en sökruta i hopp om att hitta information om en produkt eller tjänst som uppfyller deras behov.

Omvänt använder marknadsförare söktermer och frågor för att skapa sökord. Det skulle vara omöjligt att rikta in sig på varje enskild sökfråga som användare skriver in i sökmotorer. Därför försöker marknadsförare att känna till dem och bygga en strategi för att över dem för att som bäst matcha vad potentiella kunder söker.

Hur man använder denna information

1. Rikta in dig på sökord men utvidga dem till frågor

Varje framgångsrik kampanj börjar med sökord. Efter en grundlig sökordsanalys budar annonsörer på sökord som de tror att användare kommer att söka efter, vilket utlöser deras annonser som sedan  leder till klick och konverteringar.

Sökord är dock inte verkligheten. Sökord representerar bara vad du vill, inte vad användarna i riktiga sökmotorerna söker. Därför är söktermer verkligheten. Det är därför det är meningsfullt att börja med specifika målsökord, men också utöka dem till sökfrågor.

Här är ett exempel
Om du inriktar dig på sökordet “e-handelsplattform” kan du göra en del undersökningar kring den här termen och upptäcka att en mängd olika frågor omger ditt målsökord:

  • bästa e-handelsplattform
  • välja rätt e-handelsplattform
  • e-handelsplattform med affärssystem
  • e-handelsplattform för små företag
  • e-handelsplattform för återförsäljare

Dessa är viktiga att spåra och inrikta eftersom de innehåller ditt exakta sökord, men vad händer om någon inte använder “e-handel” i sin fråga? Därför är det nödvändigt att gå ett steg längre för att upptäcka andra relevanta frågor:

  • starta egen e-handel
  • hur skapar man en e-handel
  • vad kostar det att ha egen e-handel
  • vilken e-handel är bäst
  • öppna en egen e-handel

Att förstå dessa relaterade frågor hjälper dig att utveckla ännu mer riktade sökord.

 

2. Använd Googles söktermsrapport

Ett sätt att upptäcka nya sökord är att använda Googles söktermsrapport som visar termer från faktiska frågor folk har använt i sökmotorn som utlöst dina annonser.

I rapporten visar kolumnen “Sökterm” vilka ord som matchade någons sökfråga och utlöste din annons, medan kolumnen “Matchningstyp” berättar hur nära sökfrågan som utlöste dina annonser är relaterade till dina exakta sökord.

3. Hantera dina sökord baserat på söktermsdata

Med hjälp av din sökordsanalys och data från söktermsrapporten kan du göra ändringar i din sökordsstrategi för att förbättra dina kampanjresultatet. Till exempel:

Lägg till högpresterande söktermer som sökord
Efter att ha undersökt frågor har du en bättre idé om vilka målsökord du vill lägga till i dina SEO- och PPC-strategier. Om du hittar sökfrågor med sökord som du inte riktar dig till ännu kan du börja skapa innehåll runt dessa sökord för att generera mer trafik.

Eftersom frågor i söktermsrapporten redan tar emot trafik bör du också överväga att justera dina bud.

Välj rätt matchningstyp för befintliga sökord
För att ytterligare optimera dina sökordslistor kan du använda matchningstyper och modifierare:

  • Sökord med bred matchning gör det möjligt för dina annonser att visas på sökningar med felstavningar, synonymer och andra relaterade varianter.
  • Modifierare av breda matchningar ger mer kontroll än vanlig bred matchning, vilket säkerställer att dina annonser bara visas i sökningar som innehåller ord som du har markerat med en “+” eller stängda varianter.
  • Sökord med frasmatchning låter din annons visas på sökningar efter din fras och stängda varianter av den frasen, även om de innehåller ytterligare ord före eller efter. Annonser visas inte om sökfrågan innehåller ett extra orelaterat ord i mitten av ditt sökord, men kan fortfarande visas om ord i sökordsfrasen omplaceras så länge frasbetydelsen bibehålls.
  • Sökord med exakt matchning ger mest kontroll över vem som ser din annons, visar annonser till potentiella kunder som söker efter ditt exakta sökord eller stängda varianter av ditt exakta sökord med samma betydelse.

Lägg till negativa sökord
Om ett sökord inte är tillräckligt relevant för det du erbjuder kan du lägga till det som ett negativt sökord. Detta kommer att förhindra att din annons visas för personer som letar efter något du inte säljer, så att du inte slösar pengar på otydliga, off-brand eller någon annan okvalificerad trafik. Istället kan du bättre inrikta dig mot potentiella kunder med dina sökord, vilket sannolikt ökar din ROI.

Sammanfattning

Skillnaden mellan sökord kontra söktermer är subtil men väsentlig. Att veta hur man kan skilja mellan de två – och hur man använder dem med varandra – kommer att öka dina chanser att få kontakt med den mest relevanta målgruppen.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun