Hur man skapar en effektiv Facebook annonskampanj

By augusti 16, 2019 Facebook, Facebook Ads

Överväger du Facebook annonser?

Undrar du hur man ställer in och skapar en framgångsrik Facebook-kampanj?

Att förstå grunderna i Facebook annonsering kan hjälpa dig att undvika vanliga misstag som kostar tid och pengar.

I den här artikeln lär du dig hur du skapar en effektiv Facebook-kampanj.

Bestäm var Facebook annonser passar in i din marknadsföring

Innan du spenderar ytterligare ett öre på Facebook annonsering, måste du ha en handlingsplan. Annars kommer du att flyga blind utan någon klar uppfattning om vart du vill åka.

För att se konsekventa resultat och identifiera var i din försäljningsprocess du kan utnyttja Facebook annonser. Svara på dessa fyra frågor för att definiera din strategi:

  • Vad är ditt mål med Facebook annonsering? Vill du till exempel generera nya leads för ditt företag, öka försäljningen i din e-butik eller få fler prenumeranter på din blogg?
  • Har du befintlig eller konsekvent webbplatstrafik?
  • Har du en e-postlista? Om så är fallet, är den aktiv och hur många finns på din lista?
  • Kan du skapa unikt innehåll om ditt företag / din bransch?

Låt oss nu titta på tre Facebook annonsstrategier du kan använda baserat på dina svar på dessa frågor.

Erbjud gratis innehåll för att värma upp din målgrupp. Innehållsmarknadsföring (content marketing) är ett av de mest effektiva sätten att differentiera ditt företag och värma upp kalla målgrupper. Ge gratis värdefullt innehåll som underhåller, utbildar eller inspirerar din ideala kund. Du kan till exempel använda videor, leadmagneter (guider, checklistor, whitepapers, kuponger etc.) eller blogginlägg.

Engagera människor i din e-postlista. Att leverera ditt meddelande via dina Facebook annonser och e-postmarknadsföring är dubbelt så effektivt. Kunderna ser ditt meddelande i sin inkorg och när de surfar på Facebook.

Retarget webbplatsbesökare. Om du installerar Facebook-pixeln på din webbplats kan du rikta in dig på personer som nyligen har besökt din webbplats.

En retargeting strategi kan också vara den andra fasen i en content-first strategi. Bygg upp en anpassad målgrupp av människor som har engagerat sig med ditt videoinnehåll eller Facebooksida och kör sedan direkt-responsekampanjer till dem och marknadsför dina produkter eller tjänster.

När du har definierat strategin för dina Facebook annonser kan du ställa in din kampanj så här.

#1: Välj ett kampanjmål baserat på ditt mål

Strukturen för en Facebook annonskampanj består av tre nivåer: en kampanj, en annonsuppsättning och en annons. Den första nivån, kampanjen, är grunden för din annons.

Facebook kampanjmål

På kampanjnivå väljer du ditt mål, vilket är den åtgärd du vill att folk ska vidta när de ser dina annonser. Facebook har tre objektiva kategorier: medvetenhet, övervägande och konvertering.

facebook marknadsföringsmål

Målet du väljer beror på din strategi. Anta att du har en content-first strategi. Eftersom video för närvarande är den mest effektiva typen av Facebook-innehåll kan du köra specifika kampanjer med Video Views-målet.

Om du vill köra en retargeting kampanj för att skicka personer från Facebook till din webbplats väljer du antingen trafik- eller konvertering, beroende på vilken specifik åtgärd du vill att människor ska vidta.

Det bästa sättet att bestämma ditt kampanjmål är att arbeta bakåt från ditt mål. Om ditt mål är att generera försäljning för din e-handel, kan du till exempel erbjuda människor 10% rabatt på sin första order för att locka dem att göra ett köp.

I stället för att ge bort rabattkoden i ditt annonsmaterial, skicka personer från Facebook till en landningssida med ett opt-in formulär innan de får rabattkoden. Eftersom du vill att människor ska vidta en specifik åtgärd är konverteringar det mest lämpliga kampanjmålet.

#3: Bygg och testa ditt annonsmaterial

Det sista steget i kampanjstrukturen är annonsnivån, annars känd som din annons. Din annons är vad dina kunder eller målgrupp kommer att se. Det är här du väljer ditt annonsformat och annonsmaterial inklusive bilder, videor, nyhetsflödestext, webbadresser, visningslänktext och en CTA-knapp.

Hur din Facebook annons kommer att se ut beror på din annonsstrategi, kampanjmål och annonsformat. Vissa mål begränsar vilka annonsformat du kan använda. Till exempel kan du bara välja videoannonsformat med Video Views-målet.

Det bästa du kan göra med din Facebook strategi är att skapa flera annonser när du kör dina kampanjer. Att skapa en enda bildannons begränsar hur framgångsrik satsningen blir. Genom att skapa flera annonser kan du testa variationer i text, bilder och till och och se vad som fungerar och vilka kombinationer så du kan förbättra prestandan under kampanjens livslängd.

Gå ut med nya annonser när relevanspoängen för dina aktuella annonser minskar, ofta på grund av hög annonsfrekvens (där människor fortsätter att se samma annons om och om igen), så att du kan fortsätta att generera resultat från din kampanj.

Du kan till exempel starta en kampanj med ett nytt mål (som syftar till att öka försäljningen) som använder en grundläggande bildsannons, det vanligaste annonsformatet. När relevansbetyget börjar sjunka (vilket det så småningom gör), när annonsfrekvensen ökar har du flera alternativ:

  • Split testa bilden. Skapa en annan bildannons med en annan bild.
  • Split testa texten. Duplicera annonsen men ändra texten.
  • Split testa annonsformatet. Publicera en ny annons med ett annat format (t.ex. en karusellannons eller kanske en videoannons).

Ett vanligt misstag som människor gör är att döda kampanjen och starta en ny. Om din första annons levererade resultat ska du inte stoppa den. introducera nya annonser istället.

Slutsats

Innan du skapar dina Facebook kampanjer, ta dig tid att definiera din kampanjstrategi och var i din försäljningsprocess du kan använda Facebook annonser för att hitta nya kunder.

Vad tror du? Har du använt några av dessa taktiker i dina kampanjer? Vilka tips kan du erbjuda? Dela dina tankar i kommentarerna nedan.

#2: Bygg din ideala anpassade målgrupp

Det andra steget i kampanjstrukturen är annonsuppsättningen (ad-set), som anger hur din annons ska visas.

Inriktning är en av de viktigaste delarna av din kampanj och den kan vara avgörande för hela din satsning, även innan din kampanj går live. Låt oss titta på tre sätt att definiera din målgrupp.

Måldemografi och intressen

Det enklaste sättet att rikta in sig på din målgrupp är att använda demografiska och intresse alternativ. Denna strategi används vanligtvis för att rikta in sig på nya människor som inte tidigare har interagerat med ditt företag.

Här väljer du demografiska begränsningar som plats, ålder, kön och språk.

I avsnittet Detaljerad målrupp kan du begränsa din målgrupp genom att välja bland tusentals intressen, beteenden, demografi och mer.

Det finns ingen regel för hur stor din målgrupp ska vara. Vanligtvis får du de bästa resultaten med grundläggande inriktning genom att använda en skiktad strategi. Välj en blandning av intressen och beteenden så du når din ideala kund.

Anta till exempel att du är en stjärnfotograf inom bröllopsindustrin. Börja med att inrikta dig på personer som är intresserade av bröllop och saker relaterade till bröllop.

Därefter vill du begränsa din målgrupp med OCH MÅSTE-villkoret. Klicka på begränsa målgrupp och välj livshändelsen för personer som är nyförlovade.

Använd en anpassad målgrupp för människor som är bekanta med ditt företag

Med anpassade målgrupper kan du rikta dig till personer som har haft någon interaktion med ditt företag på Facebook, på din webbplats eller i din e-postmarknadsföring.

Anpassade målgrupper kan leverera några av de bästa resultaten för retargeting eftersom du vänder dig till varma målgrupper som redan känner till, gillar och litar på ditt företag.

Facebook anpassade målgrupper
Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply