Hur du maximerar effektiviteten för din marknadsföringsbudget

Marknadsföringsbudget

Varje år planerar du en ny budget för dina marknadsföringsstrategier och taktik för de kommande månaderna. I ett försök att räkna hem varje krona och generera maximal avkastning på din investering är frågan hur kan du maximera effektiviteten i din marknadsföringsbudget?

Organisera i kategorier

Att skapa bästa möjliga resultat börjar när du ställer in din budget före årets början. Genom att organisera din budget i rätt kategorier kan du spåra dina utgifter i dessa områden mer effektivt.

För att optimera effektiviteten i din marknadsföringsbudget är det en bra idé att vara så specifik med dina kategorier som möjligt. Att organisera via kanal är ett bra sätt att göra det.

Ju mer specifika dina kategorier är, desto bättre kan du så småningom mäta din investering.

Attribution

En viktig aspekt för att maximera din marknadsföringsbudget är attribution. Att förstå hur kategorier i din marknadsföringsbudget bidrar till intäkter är avgörande för att mäta deras effektivitet.

När det gäller attribution finns det inte en metod som passar alla. Du måste använda flera modeller för att få en fullständig bild av hur saker och ting fungerar. Tänk på var en strategi eller taktik kommer att påverka intäkterna för att säkerställa att du använder rätt modell.

Till exempel kommer en rapport med en (1) beröringspunkt att göra det möjligt för dig att förstå vilka aspekter av din budget som lockar besökare – som en blogg – medan en rapport med flera beröringspunkter ger en tydligare bild av de kategorier som får dina besökare att bli potentiella kunder.

Kom också ihåg att inte allt du spenderar pengar på kommer att ha en direkt inverkan på intäkterna. Pengarna du spenderar på varumärke kommer inte att visas i en attributionsrapport, men det höjer nivån på allt ditt innehåll, så tänk på vilken inverkan det har på andra områden i din budget.

Löpande rapportering

Med allt detta i åtanke blir maximering av effektiviteten i din marknadsföringsbudget en rapporteringsövning. Att kunna spåra användningen av din budget efter kategorier och de kategoriernas inverkan på intäkter gör att du enkelt kan jämföra resultaten och fördela budgeten effektivt.

För att jämföra resultaten från dina budgetkategorier med varandra, jämföra procentuell avkastning på investeringen kontra det faktiska beloppet. När du börjar märka att du investerar mycket pengar i vissa områden, men din avkastning inte är nästan lika bra, kan det vara dags att börja fördela pengar i kategorier som genererar en högre avkastning till en betydligt lägre kostnad.

Låt oss till exempel anta att du var specifik i dina kategorier för betald annonsering. Du har samma budget för annonsering på Facebook och LinkedIn, men LinkedIn genererar betydligt bättre resultat. Då kan du eventuellt justera din budget för Facebook genom att flytta pengar till LinkedIn för att maximera budgetens effektivitet.

Du behöver inte alltid dra eller omfördela budget, men för att maximera dess effektivitet bör du konsekvent utvärdera taktiken och strategierna du använder.

Underhålla de som fungerar bra, investera i de som kan göra bättre och utvärdera de som inte fungerar alls. Utvärdering av taktik som inte fungerar kan i slutändan leda till att du ändrar din budget, men att ändra dina metoder kan också förbättra effektiviteten i dina utgifter.

Tänk på mänskligt kapital

Det är viktigt att komma ihåg att din budget inte bara är kronor och ören du spenderar på tillgångar, evenemang och reklam, utan också de personer som gör arbetet. Hur du bestämmer dig för att ägna mänskligt kapital till olika områden i din marknadsföring kommer att spela en stor roll i att maximera din marknadsföringsbudget.

Om ditt team investerar mycket tid och ansträngning i kategorier som inte ger en hög avkastning är det en dränering på din budget. Du kanske inte spenderar mycket pengar på displayreklam, men de timmar en teammedlem ägnar åt att utforma dessa annonser bör tas med i din avkastning på investeringen.

Som chef måste du antingen utvärdera taktiken de implementerar och ändra kurs eller utvärdera vilka kategorier som hanteras av vilken gruppmedlem.

Slutsats

Liksom din marknadsföringsstrategi är din budget ett levande dokument. Om du spenderar exakt vad du förväntar dig att spendera i alla kategorier är det osannolikt att din budget har full potential. För att maximera effektiviteten i din marknadsföringsbudget måste du konsekvent veta vart dina pengar går och vilka avkastningar de ger för dig.

Om utvärdering och förändring av taktik inte förbättrar underpresterande områden är det dags att överväga att omfördela pengar till områden med högre prestanda eller spara dem för framtida användning.

Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun