En process för att definiera marknadsföringsmål, mätvärden och mer

Av 2020-05-12juli 16th, 2020Marknadsföring, Strategi
Marknadsföring

Låt oss börja med en häpnadsväckande statistik – marknadsförare som dokumenterar sin strategi är 313% mer benägna att rapportera framgång än de som inte gör det. Vikten av att ha en plan är uppenbar. Så varför hoppar så många marknadsförare över (enligt samma studie nästan 40%) detta steg?

Min teori – ordet “strategi” kan kännas skrämmande och komplicerat. Vad är en marknadsföringsstrategi? Hur ser en sådan ut? Och hur vet jag om jag planerar på rätt sätt?

I det här blogginlägget kommer jag inte att försöka täcka hur man skapar en komplett marknadsföringsstrategi. Istället börjar vi med grunderna och grunden för alla bra marknadsföringsstrategier – sätta marknadsföringsmål baserat på dina affärsmål.

Vill du ha hjälp med er marknadsföring?

Gör det tydligt

En av de största kommunikationsfördelningarna inom marknadsföring sker när människor har en annan förståelse av “uppenbara” termer.

Det här är vad jag menar.

När jag säger ”marknadsföringsstrategi”, vad tänker du på då? Vad sägs om en ”marknadsföringsplan?”

Även om dessa termer inte är särskilt svåra att förstå skulle jag få något olika svar om jag ställde frågan i ett rum fullt av marknadsförare. I det här fallet spelar semantik ingen roll, så att tydliggöra vad varje term betyder för ditt företag och ditt team kommer att förenkla kommunikationen er emellan.

Några grunder som vi tycker är viktiga:

Mål

Mål är de viktigaste resultaten eller milstolparna du sätter upp för att uppnå. De kan hänvisa till både den övergripande verksamheten och specifikt till marknadsföring.

Strategier och planer

Dina strategier är de omfattande planerna du kommer att använda för att uppnå flera mål. Marknadsstrategier och planer blandas hela tiden. Men tänk på din strategi som en hög nivå av din marknadsföring – vem du riktar dig, vad din nisch är etc.

Taktik

De specifika metoderna eller kanalerna som används i en strategi för att nå ett mål. Några vanliga exempel är Facebook-marknadsföring, Google Ads och e-postmarknadsföring.

Mätvärden

Statistiken som används för att utvärdera tillväxten eller framgången för varje taktik. Några exempel kan vara kostnad per klick (CPC), kostnad per förvärv (CPA), avkastning på investeringar (ROI) och mer.

Återigen bör detta inte vara något nytt. Men om du kastar runt termen “marknadsföringsstrategi” när du faktiskt pratar taktik kan du verkligen förvirra ditt team.

Affärs- och marknadsföringsmål

En av de största utmaningarna som marknadsförare möter är att jaga ett mål eller en siffra som inte positivt påverkar verksamheten. Det betyder att du som marknadsförare har använt massor av resurser (tid, pengar, energi) för att försöka upppnå något som inte spelade någon roll. När marknadsföring inte kan bevisa sitt värde händer dåliga saker – budgetar minskas, det blir svårare att få inköp från högre personer och mer.

Ett sätt att säkerställa att allt detta dåliga inte inträffar är att anpassa dina marknadsföringsmål efter dina affärsmål. När du planerar måste du veta vad dina företags mål är först. Därifrån kan du skapa mindre marknadsföringsmål som rullar upp till den större uppgiften.

Det ser ut så här:

Marknadsföringsstrategi

Ta en titt på dina egna marknadsföringsmål. Bygger de på dina affärsmål? Om de inte gör det eller om det inte finns ett tydligt samband mellan marknadsföring och kärnverksamheten kan du behöva omvärdera dina marknadsföringsmål.

Sätta marknadsföringsmål: ett riktigt exempel

Allt låter allt bra i teorin men jag förstår att det kan kännas lite diffust. För att undvika förvirring och ännu ett inlägg som inte riktigt går hela vägen ska vi ta ett riktigt exempel.

Utmaningen: Du är marknadschef för ett konsultföretag. Affärsmålet är att öka intäkterna med 25% under nästa kvartal. Vilka marknadsföringsmål, strategier och taktiker kan du implementera för att stödja detta affärsmål?

Det säger sig självt att det finns många olika sätt du kan lösa detta problem. Och för exempelets skull, låt oss låtsas att detta är det rätta affärsmålet att ta itu med – vi kommer inte gå ner i kaninhålet och ställa frågor som “varför behöver vi öka intäkterna?”

Steg 1: Identifiera marknadsföringsmål

När vi tittar på föregående flödesschema vet vi att vi måste sätta ett marknadsföringsmål som leder till högre försäljningsintäkter. Det kanske betyder att öka mängden “marknadsföringsintäkter”, intäkter som direkt hänförs till marknadsföring.

Detta är definitivt ett alternativ. Andra alternativ kan vara att öka mängden kvalitetstrafik till din webbplats, förbättra konverteringsgraden på viktiga landningssidor eller ökad varumärkesmedvetenhet bland en viss målgrupp.

Steg 2: Skapa en strategi / plan

När du har satt målet, tänk på strategin och planerna som kan göra ditt mål en verklighet. Detta kommer sannolikt att inkludera saker som vem du inriktar dig på och vilken marknadsföringstaktik du kommer att använda för att nå ditt mål. Detta är också den del där du behöver ställa riktigt bra frågor som “hur mycket kan jag spendera”, “vad har vi gjort tidigare” och “vad gör våra konkurrenter?”

Om ditt marknadsföringsmål är att öka kvaliteten på webbplatstrafiken eftersom du vet att det kommer att öka försäljningsintäkterna, kan du överväga att skapa en annonskampanj för att driva en specifik målgrupp till din webbplats.

Steg 3: Ställ in taktiken

Slutligen, tänk igenom marknadsföringstaktiken som din strategi kommer att involvera, liksom de mätvärden du behöver spåra för att bevisa att den fungerar.

I vårt exempel kan detta översättas till LinkedIn annonsering, innehållsskapande och Google sökannonser.

Få en tydlig riktning från The Get-Go

Att sätta marknadsföringsmål och skapa en solid plan är inte extremt svårt men det är en av de sakerna som kan ställa till det om du försummar det eller är lat.

Låt inte det hända.

Oavsett om du är ett marknadsföringsteam av en eller du leder en grupp strateger är att sätta marknadsföringsmål det första steget mot att cementera marknadsföring som en integrerad del av ditt företag. Ta reda på vad du försöker åstadkomma, dokumentera det, kör och mät. Det är så enkelt.

Vill du ha hjälp med er marknadsföring?

Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun