Hur man använder Facebook Ads Manager: En guide för nybörjare

By juli 26, 2019 augusti 20th, 2019 Facebook, Instagram

Har du planer på att köra Facebook annonser men vet inte var du ska börja?

Vill du ha en primer i Ads Manager innan du kör din första kampanj?

I den här artikeln lär du dig att navigera i  Facebook Ads Manager och upptäcka grunderna med att skapa och analysera dina Facebook annonskampanjer.

Hur ställer jag in mitt Facebook Ads Manager konto?

För att börja annonsera på Facebook måste du först ställa in ditt Facebook Ads Manager-konto (din annonshanterare). För att komma igång, logga in på Facebook och välj Skapa annonser från rullgardinsmenyn uppe till höger.

Annonshanteraren genererar ett konto för dig och vill guida dig genom att ställa in din första annonskampanj.

Alternativt kan du stänga av ned skärmen genom att klicka på Stäng-knappen nederst till vänster. Nu kan du klicka på huvudmenyn uppe till vänster för att visa och navigera till de olika verktygen och alternativen i Annonshanteraren.

Vad är Facebook Ads Manager?

Facebook Ads Manager är ett annonshanteringsverktyg för att göra, redigera och analysera annonser. Facebook kombinerar Ads Manager och Power Editor till en plattform för att göra det lättare att skapa och övervaka annonskampanjer på flera annonseringsplattformar som ägs av Facebook, inklusive Instagram annonser.

Hur använder jag Facebook Ads Manager?

Det finns två sätt att använda Facebook Ads Manager för att göra en ny kampanj: guidad vägledning och snabbskapa. Växla mellan de två genom att klicka på knappen “Byt till guidad vägledning” eller “Byt till snabbskapa.”

Funktioner i Facebook Ads Manager inkluderar:

  • Välj vilka enheter som annonser ska visas på (stationär, mobil eller båda)
  • Välj var på sidan annonser visas / annonsplacering  (nyhetsflöde, stories, messenger, höger kolumn)
  • Ladda upp kontaktlistor för anpassad inriktning
  • Hitta personer som liknar dina målgrupper
  • Använd A / B-tester för att se de mest effektiva annonserna och strategierna

Vad är snabbskapa?

Med snabbskapa kan du välja dina Facebook-annonsinställningar och namn för annonser, annonsuppsättningar och kampanjer i ett enda fönster.

Vad är guidad vägledning och hur man använder det

Guidad vägledning fungerar som en steg-för-steg-guide för nybörjare att skapa helt nya Facebook-annonskampanjer. Följ dessa steg:

1. Välj marknadsföringsmål baserat på ditt företag / mål
Om du till exempel vill öka det totala antalet användare som ser din annons väljer du “Räckvidd” under rubriken “Medvetenhet”. Skriv in “Kampanjnamn.” Var så specifik som nödvändigt, särskilt om du har flera kampanjer samtidigt.

2. Ställ in ditt annonskonto
I nästa fönster konfigurerar du ditt annonskonto genom att välja information, inklusive land, valuta och tidszon. Välj din valuta och tidszon noggrant eftersom du inte kommer att kunna ändra dessa inställningar igen om du inte skapar ett nytt annonskonto. Facebook registrerar data för fakturerings- och rapporteringsändamål baserat på din valuta- och tidszoninfo. Klicka på Visa avancerade alternativ för att namnge ditt annonskonto.

3. Klicka på alternativet för att skapa en annonsuppsättning eller flera annonsuppsättningar
Välj mellan flikarna “Skapa ny annonsuppsättning” eller “Skapa flera annonsuppsättningar.” “Annonsuppsättningar” låter dig välja olika uppsättningar som kan skilja sig mellan målgrupp, platser och mer.

4. Välj Facebook-sida för annonsuppsättningen från rullgardinsmenyn
Om du inte ser den sida du vill skapa annons för, klicka på “+” -knappen för att skapa en ny sida.

5. Bestäm information för din målgrupp, inklusive platser och demografi
Skapa en anpassad målgrupp för förbättrad inriktning genom att skapa listor över besökare, leads eller kunder. Lägg till annan målgruppsinformation, inklusive plats, åldersintervall, kön och språk. Inkludera detaljerad inriktning för att matcha målgruppen med önskad demografi, intresse eller beteende. Bredvid “Kopplingar”, välj kopplingstyp för att nå dem som har genomfört en specifik åtgärd, som att gilla din sida, och uppfylla dina inriktningskriterier.

6. Välj placeringar i din annons
Annonsplaceringar inkluderar Facebook, Instagram, Audience Network och Messenger. Välj att utesluta vissa placeringar med alternativet “Redigera placeringar” eller välj “Automatiska placeringar” för att automatiskt optimera annonsvisningar.

7. Välj optimerings- och leveransalternativ
Dessa inkluderar om du optimerar “räckvidd” eller “visningar”, hur ofta din annons visas, budstrategi och mer.

8. Ställ in din budget och datum som annonserna börjar visas
Välj hur mycket du vill fördela din annonsbudget till dina annonsuppsättningar, din totala budget och startschemat för uppsättningar.

Vad är snabbskapa?

Med snabbskapa kan du välja dina Facebook-annonsinställningar och namn för annonser, annonsuppsättningar och kampanjer i ett enda fönster.

Fördelar med Facebook Ads Manager

Fördelarna med Facebook Ads Manager inkluderar:

  • Redigera annonser eller kampanjer  (uppmaning, bud, budgetar, målgrupper osv.)
  • Hantera kampanjer över Facebook, Instagram och Audience Network
  • Inkludera variationer i målgrupper, platser och mer
  • Använd det inbyggda analysverktyget som kallas Annonsrapportering
  • Ställ in dina kampanjer och annonsuppsättningar som passar din budget
Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply