Facebook annonser för nybörjare

By oktober 17, 2019 Facebook

I den här nybörjarguiden för Facebook annonser ska jag gå igenom hur du skapar din första Facebook annonskampanj.

Facebook annonser kan vara ganska skrämmande. Om du gör fel, kan det kosta dig mycket pengar! Men oroa dig inte … för om du precis har börjat experimentera med Facebook annonser är det meningen att du ska göra fel och lära dig. Den här guiden har vi skrivit för att du ska kunna falla tillbaka på och använda som din ledstjärna tills du inte längre behöver den.

Varför Facebook annonser?

Här är något jag säger med säkerhet:

Annonsering på Facebook är en av dina största affärsmöjligheter.

Facebook har över 2,27 miljarder aktiva månatliga användare – och den genomsnittliga personen spenderar 50 minuter per dag på plattformen. Vilket betyder, oavsett vilken bransch / nisch / område du befinner dig i, hänger dina kunder där helt enkelt.

Om du vill använda Facebook för att marknadsföra och sälja till dem, måste du först få rätt på en sak: Rätt meddelande till rätt person vid rätt tidpunkt.

När du har gjort detta kan du sälja vad som helst.

I denna Facebook annonseringsguide leder jag dig genom hur du skapar lönsamma Facebook kampanjer, så att du kan göra just det: få rätt meddelande till rätt person vid rätt tidpunkt.

Facebook kampanjstruktur

En Facebook kampanj består av tre delar.

Facebook Kampanjstruktur

Kampanj (mål) – Det är här vi berättar för Facebook vad vi vill uppnå, till exempel nedladdningar eller offertförfrågningar.

Annonsuppsättningar – Inom vår kampanj har vi annonsuppsättningar. Det är här vi berättar för våra annonser hur vi vill att de ska visas, genom att välja målgrupp, placeringar och budget.

Annonser – Inom annonsuppsättningen har vi våra annonser. Detta är vad folk ser i sitt flöde.

Guide för att annonsera på Facebook

Välj ditt kampanjmål

Först måste ni gå till Facebook Ads Manager. När ni är där trycker ni på den gröna knappen där det står ‘Skapa’ till vänster. När ni har gjort det ser ni den här sidan.

Det är här vi väljer vårt kampanjmål. I huvudsak berättar vi Facebook vad vi vill uppnå med vår kampanj. Som ni ser finns det 11 olika alternativ här.

De viktigaste som används (och förmodligen de ni vill använda) är:

Trafik – Använd trafik när ni vill driva så många besökare till en webbplats som möjligt. Det här är perfekt om ni till exempel vill driva människor till ett blogginlägg.

Engagemang – Med engagemang kan du skapa sidliknande annonser (om du vill öka antalet följare) och om ni vill ha engagemang för ett inlägg ni redan har skapat.

Konverteringar – Om ni försöker få människor att vidta en specifik åtgärd, som att ladda ned en gratis guide eller köpa en produkt.

När ni har valt ert mål går vi över till annonsuppsättningsnivån. Jag kommer att välja “trafik” i det här exemplet.

Väl din målgrupp

När vi har valt vårt mål har vi tagit oss till annonsuppsättningsnivån och vi ombeds välja vår inriktning.

Det finns tusentals inriktningsalternativ på Facebook, vilket är det som gör det så kraftfullt. Ni kan ha specifika meddelanden till specifika grupper av människor. Ni kan se från det här exemplet, jag riktar mig till människor i Sverige i åldern 25-65+ som gillar fransk mat och vin. Detta skulle vara en stor målgrupp för en fransk restaurang, eller hur?

Lek med alternativen här och se vad ni kan komma på. På höger sida av skärmen visar Facebook er om målgruppen är för specifik eller för bred. Försök att hålla den i mitten.

Välj era placeringar

När vi har valt vår målgrupp måste vi välja var våra annonser ska visas. Detta är något som inte många är medvetna om: Facebook annonser visas inte bara på Facebook, det finns 20 olika platser som era annonser kan visas. Om ni vill köra annonser på Instagram skapar ni dem fortfarande på Facebook så här. Ni skulle bara välja Instagram på placeringarna här.

Ni kan se här, det är helt enkelt en kryssruta ni klickar i för att visa era annonser. Facebook rekommenderar att ni använder automatiska placeringar – där de väljer var era annonser ska placeras. Men Facebook har inte alltid rätt, så det är värt att testa själva.

Era placeringsalternativ är:
Facebook:

  • I Facebookflödet
  • I artiklar (artiklar som laddas i Facebook)
  • In-stream videor (midroll-annonser när folk tittar på videor på Facebook)
  • Höger kolumn (höger kolumn i flödet)
  • Föreslagna videoklipp (din annons skulle visas efter att någon har sett en video)
  • Marketplace
  • Facebook story
  • Messenger inkorgen
  • I Sökresultatet
  • Sponsrat meddelande i messenger

Instagram:

  • I Instagram nyhetsflödet
  • Instagram stories.
  • Instagram Explore

Audience network (appar och webbplatser) – Det är här era annonser kan  köras med Facebook på partnersidor. Ni kan hitta era annonser på slumpmässiga nyhetssajter. Var försiktiga med detta, eftersom ni inte vill att era annonser ska visas i X-rated artiklar!

Messenger – Vi kan visa annonser i Messenger-appen, i inkorg flödet, som stories eller som sponsrade meddelanden.

Välj er budget

När ni har valt var ni vill att era annonser ska visas är det dags att välja hur mycket ni vill spendera på era annonser!

Facebook budget

När ni väljer er budget är det så enkelt som att välja om ni vill ha en daglig budget eller livslängdsbudget.

Med en daglig budget anger ni hur mycket ni vill spendera per dag. I det här exemplet har jag satt det till 300 kr per dag.

Med en livstidsbudget ställer ni in era kampanjdatum och väljer sedan ett budgetstak. Facebook kan spendera 30 kr ena dagen och 300 kr nästa, men det kommer alltid att spendera ert tak eller mindre.

Ni kan också ställa in ett schema med daglig budgetering.

När vi har valt vår budget är det vi färdiga med annonsuppsättningen! Nu går vi vidare med att skapa våra annonser.

Hur man skapar Facebook annonser

Det första vi vill göra är välja vårt annonsformat.

Faebook annonsformat

Vi har tre alternativ här:

Karusell – Det här är annonserna där det finns flera bilder. Bra om ni säljer produkter eller vill visa specifika sidor på en webbplats.

En bild eller video – Precis som det låter! Om ni vill använda en bild eller video använder ni det här formatet.

Samling – Om ni vill välja flera bilder som sedan förvandlas till en “fullskärmsupplevelse” är detta alternativet. Perfekt för företag som säljer flera produkter.

Här väljer jag en enda bild / video.

Välj media för annonsen

När vi har valt vårt alternativ vill vi välja vårt annonsmaterial. Det här är den bild / video ni vill använda. Ni kan välja flera bilder här som skapar flera annonser (bra att testa olika media!)

Ni kan ladda upp bilder här och sedan använda Facebooks beskärningsverktyg för att se till att de ser bra ut. När vi har gjort det är det dags att gå vidare till att skapa vår annonskopia!

Skapa er annonskopia

Den roliga delen! Skriv annonstexter som får användare som ser annonser att klicka och vidta andra åtgärder. Detta är oerhört viktigt. Bilden / videon är det som kommer att fånga människors uppmärksamhet först.

När de väl stannar upp är det er kopia som kommer att locka dem att vidta åtgärder (dvs. klicka).

Ni har några sätt att göra detta:

Rubrik – Detta är den stora djärva texten under bilden.

Text – Detta är texten över bilden. Ni kan göra det långt eller kort.

Webbplats-URL – Naturligtvis vill ni ha med rätt URL!

Uppmaning – Facebook ger oss en drop-down med olika alternativ. Det finns inget rätt eller fel här, men jag har funnit att man bör använda den som mest exakt representerar det ni vill uppnå.

Länkbeskrivning för nyhetsflöde – Detta är texten under rubriken. Detta ses inte alltid men det är fortfarande ett bra tillfälle att fånga uppmärksamhet.

När ni har skapat era annonser är vi redo att gå live! Bläddra till botten av sidan och klicka på “bekräfta”!

Era annonser granskas sedan innan de går live. Så spännande!

Om ni tror att ni har täckt grunderna kanske ni vill titta på någon av våra mer avancerade artiklar:

Så enkelt kan du skapa en konverterande Facebook retargetingskampanj
Så här installerar och använder du Facebook pixeln

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply