Hur stor ska din målgrupp vara när du kör Facebook annonser? Ska du inrikta dig på nischade målgrupper som är mindre i storlek? Eller ska du använda en bred målgrupp och nå ut till så många människor som möjligt? I den här artikeln ska jag förklara hur du ska använda Facebook målgrupper.

Facebook målgrupp

Bigger is better

Ju större din målgruppsstorlek är desto bättre chans har din kampanj att bli framgångsrik. Vanligtvis är minsta målgruppsstorleken när jag vill nå NYA målgrupper 240 000 användare.

Motargumentet till en bred strategi är:

“Men jag säljer en nischprodukt och jag tror inte att 240 000 personer kommer att köpa min produkt. Jag tycker att min målgruppsstorlek borde vara cirka 30 000 personer. “

När jag kör annonser med målgrupper på 240 000 användare eller mer vet jag att många av dem inte kommer att vara intresserade av mina produkter eller till och med klicka på mina annonser, men det är inte därför jag har med dom. Det är för att ge Facebook den bästa chansen att få leverera önskat resultat.

Facebook är en maskininlärningsalgoritm och behöver data för att optimera dina kampanjer. Om du ger Facebook en stor målgrupp, kommer den att analysera datan och visa dina annonser till användare som mest sannolikt kommer att engagera sig med din annons.

Bara för att du väljer en målgrupp på 240 000 användare betyder inte att Facebook kommer att visa dina annonser för hela målgruppen.

Kör en kampanj i minst fem dagar, gå sedan till annonsrapportering och välj leverans. Du kommer se att ditt first-time impression ratio sjunker innan dina annonser når till hälften av din målgrupp.

Detta beror på att Facebook endast kommer att visa annonser till användare som mest sannolikt leder till interaktion. Om du till exempel har en målgrupp på 1 miljon och optimerar kampanjen för transaktionkonverteringar, och om Facebook tror att endast 150 000 av dem sannolikt kommer att köpa (utifrån dina pixeldata och deras interna data), kommer den att sträva efter att leverera dina annonser till de 150 000 personerna och ignorerar andra som sannolikt inte kommer att konvertera.

Det är därför du vill haen  stor målgrupp, så Facebook kan göra sin magi. En målgrupp på 30 000 innebär att Facebook kanske måste visa dina annonser till användare som inte är intresserade.

När ska man använda mindre målgrupper?

För lokala företag kan det vara omöjligt att ha en 240 000+ användare när hela befolkningen i din stad är under den.

I dessa fall föreslår jag att du använder en splash-strategi som bara använder grundläggande filter som ålder och inga särskilda intressen. Se hur dina kampanjer fungerar med den här metoden innan du lägger till lookalike målgrupper eller intresseinriktnin, som minskar målgruppen ytterliggare.

Detta är ett vanligt misstag jag ser att lokala företag gör. De använder intressefunktionen och minskar sin målgrupp och potentiella räckvidd.

Hur stora är dina målgrupper på Facebook?

De tipsen jag delat gäller för annonser som riktar sig till nya användare. Retargeting målgruppen kommer ofta att vara mycket mindre i storlek.

Facebook är en maskininlärningsalgoritm och ger de bästa annonsresultaten när den har data att arbeta med. Precis som en kundlista på 10 000 e-postadresser kommer att producera en bättre lookalike målgrupp än en kundlista med 1000 användare, ger större målgrupp Facebook den bästa chansen att annonsoptimera.

Hur stora är dina målgrupper på Facebook?

De tipsen jag delat gäller för annonser som riktar sig till nya användare. Retargeting målgruppen kommer ofta att vara mycket mindre i storlek.

Facebook är en maskininlärningsalgoritm och ger de bästa annonsresultaten när den har data att arbeta med. Precis som en kundlista på 10 000 e-postadresser kommer att producera en bättre lookalike målgrupp än en kundlista med 1000 användare, ger större målgrupp Facebook den bästa chansen att annonsoptimera.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply