Vi vet att det kan vara utmanande att komma igång med Facebook annonsering om du inte har skapat en annons förut. Därför har vi skapat ett större inlägg som hjälper dig komma igång och besvara de viktigaste delarna.

Varför annonsera på Facebook?

Det finns många skäl till att experimentera med Facebook annonsering. Den första anledningen kommer från Facebooks beslut att ändra sin algoritm, vilket har minskat den organiska räckvidden för sidinlägg. Att bara förlita dig på organisk räckvidd nuförtiden kommer inte att kunna nå majoriteten av dina följare. Genom att spendera lite pengar kan du marknadsföra ditt innehåll och kampanjer för att nå fler och uppmuntra till engagemang.

En annan anledning till att investera i Facebook annonsering är att annonshanteringsplattformen gör det möjligt att in dig på de användare som sannolikt kommer att vara intresserade av ditt erbjudande eller kampanj.

Facebook annonser kan hjälpa dig att:

  • Få fler följare
  • Engagera dig med dina befintliga supportrar
  • Driva trafik till din webbplats
  • Få nya kunder
  • Rekrytera personal
  • Marknadsföra dina evenemang
  • Samla in pengar
  • Få signaturer för en ansökan eller kampanj
  • Testa annonstext och grafiska profiler du tänker använda i större utskick

Facebook annonsering är den mest kostnadseffektiva lösningen för dina kampanjer. Det är eftersom målsättnings- och optimeringsmöjligheterna gör att du kan spendera din budget på målgrupper och innehåll som ger dig värde.

Självklart måste du också skapa annonser som sticker ut på folks nyhetsflöden för att få en så hög ROI som möjligt.

Så här skapar du ditt Facebook annonseringkonto

Det första steget är ett enkelt: Skapa ett Facebook annonseringskonto. Detta är en ganska enkel process och innefattar följande fyra steg:

  • Skapa Facebook Business Manager. Först skapar du en Facebooksida för ditt företag. Därifrån kan du skapa ett Business Managerkonto som låter dig köra annonser för den sidan. För att komma igång, gå till startsidan för Facebook Business Manager och klicka på “Skapa konto” – logga in med det e-postadress och lösenord du använde för att konfigurera ditt företags sidkonto.
  • Installera Facebook Pixel. Gå till din webbplats och installera Facebook pixeln som gör det möjligt för Facebook att identifiera personer som besökt din webbplats, skapa anpassade målgrupper som består av de besökarna och sedan visa annonser för dem.
  • Skapa målgrupper för specifika användare. Med det här verktyget kan du skapa och spara målgrupper som är mest relevanta för ditt företag. Gå tillbaka till Business Manager och välj alternativet “Målgrupper” från kolumnen resurser.
  • Skapa en Facebook annons från ett Facebookinlägg. Nu kan du prova det. Bestäm först vad du vill uppnå – vill du ha fler klick, försäljning, videovisningar eller leads?

Facebook Ads Manager är det primära verktyget för att skapa och analysera dina Facebook annonskampanjer. För att skapa annonsen kan bara att välja “Skapa annonser” från rullgardinsmenyn längst upp till höger på din företagsida.

När du öppnar huvudmenyn ser du fem avsnitt: Planera, skapa och hantera, mäta och rapportera, resurser och inställningar. Att veta hur varje verktyg fungerar är viktigt för att forma din kampanj.

  • Planera. Avsnittet Planera innehåller verktyg som hjälper dig att lära dig saker om din målgrupp och ge dig kreativa idéer för att köra dina annonser. Med Audience Insights-verktyget kan du ta reda på mycket information om olika målgrupper på Facebook.
  • Skapa och hantera. Här hittar du verktyg för att skapa din annons och hantera dina kampanjer.
  • Mät och rapportera. När du vill analysera hur dina annonser använder du verktygen i avsnittet Mät och rapportera. Du kan till exempel skapa anpassade konverteringar för att spåra om annonserna uppfyller dina affärsmål.
  • Resurser. Det här avsnittet ger dig snabb och enkel tillgång till viktiga resurser som du har använt för att bygga dina annonser, inklusive målgrupper som du har sparat för annonsinriktning, bilder du har använt, din Facebook pixel med mera.
  • Inställningar. Inställningsområdet är där all din kontoinformation lagras. Gå hit för att uppdatera betalningsinformation, din e-post och så vidare.

Vad är Facebook Pixel?

Facebook pixeln är ett verktyg som hjälper dig att köra mycket specifika kampanjer, så det är viktigt att installera det på din webbplats innan du kör Facebook annonser. Varje annonskonto får en standard pixel att använda. Koden består av två huvuddelar: pixelbaskoden och händelsekoden. Pixelbaskoden spårar hela trafiken till din webbplats. Händelsekoder är ytterligare kodstycken som du kan lägga till under standard pixelkoden till specifika sidor på din webbplats som låter dig spåra vissa åtgärder på de här sidorna.

Facebook annonsering hur funkar det?

Vi ska ta dig igenom alla steg du behöver för att skapa effektiv Facebook annonsering. Facebook Ad Manager ger dig möjligheten att anpassa dina mål och annonserna och optimerar samtidigt automatiskt leveransen av annonser enligt ditt mål. Om du till exempel vill sälja en produkt / tjänst eller samla in pengar kommer du att optimera för konverteringar. Men om du vill ha kampanjexponering optimerar du för räckvidd eller engagemang.

Steg 1: Beslut om dina mål

Innan du ens börjar på annonserna eller texten i din Facebook annonskampanj måste du först bestämma vad målet är. Vad vill du uppnå med dina annonser? Hur mäter du deras framgång?

Det här steget är så viktigt att Facebook har satt målen som det första steget i annonsprocessen. Att känna till dina mål hjälper dig att bestämma vilka typer av annonser och annonsmaterial som du behöver använda.

Alternativen är:

  • Medvetenhet: Dessa annonser används för att skapa intresse
  • Övervägande: Dessa annonser används för att få folk att tänka på dina kampanjer, genom att söka mer information om dem (vanligtvis genom att besöka din webbplats eller landningssida)
  • Konvertering: Det här är vad du ska välja om du vill att användare ska göra något, till exempel anmäla sig till ett evenemang, generera leads osv
facebook-annonsering-mål

Varje mål kräver olika annonser (bilder), inriktning och text beroende på vad du försöker uppnå.

Om du till exempel vill skapa en medvetenhetskampanj, skulle målet vara att nå så många rätt personer som möjligt. I det här fallet kommer det primära målet inte att fokusera på konvertering och potentiella kunder utan på räckvidd (mätt i visningar).

Om ditt mål är att övertyga dina följare eller andra anhängare att göra ett köp eller fylla i ett formulär, så är ditt primära mål att mäta konverteringar på din webbplatss landningssida. I det här fallet kommer en ökning av räckvidd eller engagemang inte att optimeras som den primära framgångsmätningen i din kampanj eftersom den inte speglar ditt huvudmål. Vad du behöver är en närmare titt på Facebooks statistik om konverteringar för att spåra de personer som besökte din webbplats efter att ha klickat på dina annonser. Detta kan uppnås genom att installera en pixel på din webbplats (en enkel kod) som hjälper Facebook att mäta / räkna besök som kommer till din webbplats via annonserna.

Sätt mål, skapa annonser

Tänk noga på vad dina mål är och vad du vill uppnå, innan du skapar din annons.

Facebook erbjuder också många underkategorier för dina mål för att hjälpa dig att vara så specifik som möjligt med dina mål. På det sättet skapar du relevant innehåll för din kampanj och får bättre värde för din budget.

Här är ett exempel:

Låt oss säga att du just har skapat en ny video och du vill att folk ska se den. Din uppmaning kommer vara att folk tittar på din video, så du optimerar din annonskampanj i enlighet med detta. I det här fallet kommer du att mäta din video på antal personer den når och deras engagemang, till exempel delningar, kommentarer, likes och tid som spenderas på videon.

Å andra sidan, om du vill öka besök till din webbplats väljer du “trafik” som ditt mål och skapar sedan en annonskampanj som fokuserar på att öka webbtrafik från personer som kan vara intresserade av din verksamhet.

Steg 2: Ställ in segmentering (målgruppen)

Två miljarder människor använder Facebook varje månad. De flesta kommer inte att vara intresserade av din organisation, evememang eller uppmaning, därför måste du inrikta dig på målgruppen med den högsta potentialen att engagera sig i din kampanj.

Facebook hjälper dig med den här processen genom att låta dig begränsa din målgrupp baserat på följande kriterier:

  • Plats
  • Demografi
  • Intressen
  • Beteenden
  • Kopplingar

Du kan till exempel inrikta dig mot personer som bor i Sverige och som redan följer din Facebooksida. Om du vill hitta nya följare kan du välja att utesluta dina sidfans och nå ut till din persona.

Du kan också inrikta dig på personer baserat på deras online beteende, som ett intresse de kan ha visat och vilka sidor de följer på Facebook.

En annan användbar inriktning kallas Lookalike Audiences. Facebook låter dig inrikta dig på användare som liknar dina befintliga följare eller webbplatsbesökare. Det är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att nå en målgrupp som mest sannolikt är intresserad.

Steg 3: Välj en placering

facebook annonsplacering

Nästa steg handlar om de kanaler som du vill använda för dina annonser. Glöm inte att Facebook annonser fungerar på Facebook, Instagram, Messenger och Audience Network, som utökar räckvidden för dina annonser utöver Facebook, till andra appar och webbplatser som samarbetar med Facebook. Att placera dina annonser i flera kanaler kan öka chanserna att hitta nya kunder via dessa kanaler – men bara om det är vettigt att göra det.

Förutom att redigera annonsplaceringar själv kan du välja en automatisk placering för dina annonser, vilket gör att Facebook kan välja de bästa kanalerna för din kampanj.

Om du till exempel vill skapa en annonskampanj för Instagram väljer du den annons som visas på Instagrams nyhetsflöde och stories. På detta sättet använder du bara din budget för att marknadsföra din kampanj på plattformen som funkar för din målgrupp och dina mål.

Steg 4: Välj annonsformat

Det här är det steget där du måste välja rätt annonsformat för din kampanj – den visuella biten.

Valet beror på det mål du har valt, men de mest populära alternativen är:

  • Bild: Använd en enda bild för att berätta din historia
  • Video: Använd en smart video för att marknadsföra din kampanj
  • Carousel: Använd flera bilder eller videoklipp i en annons
  • Bildspel: Det här är det enklaste sättet att skapa en förenklad version av en video genom en serie bilder

Andra formatalternativ är:

  • Canvas: Med det här formatet kan du skapa helskärmsannonser som erbjuder en snabb upplevelse som är idealisk för mobila enheter
  • Leadannonser: Dessa låter dig samla in registreringar genom att förenkla processen att fylla i ett formulär. (Tänk på GDPR här.)
  • Länkannonser: Dessa gör det enklare för personer att besöka din webbplats med länkannonser och specifika mål
  • Dynamiska annonser: Visa din tjänst och dina produkter automatiskt till rätt personer

Vilket format är rätt för mig?

Svaret hittar du i dina tillgängliga resurser och de mål du ställer in för varje annons.

Om du till exempel inte har många bilder för din kampanj, skapar du en annons med en enda bild. Men om du har flera tillgängliga bilder kan du experimentera med ett bildspel eller en karusell som gör att dina annonser ser mer tilltalande ut. Ju mer kreativt det visuella innehållet är desto större är chansen att din målgrupp kommer att engagera sig.

Du kan också testa olika annonsformat på mindre budgetar för att hitta den som fungerar bäst för din kampanj.

Hur skapar jag en effektiv Facebook annonskampanj?

Först måste du ha en handlingsplan. Annars flyger du blint utan klar uppfattning om vart du vill komma. För att se konsekventa resultat, måste du identifiera var i din säljprocess du kan utnyttja Facebook annonser. Besvara dessa fyra frågor för att definiera din strategi:

  • Vad är ditt mål med Facebook annonsering? Vill du till exempel generera nya leads för ditt företag, driva trafik till din e-handelsbutik eller prenumeranter på din blogg?
  • Har du befintlig eller konsekvent webbplats trafik?
  • Har du en e-postlista? Om så är fallet är den aktiv och hur många personer finns på din lista?
  • Kan du skapa unikt innehåll om ditt företag / bransch?

Baserat på dina svar finns det tre Facebook-annonseringsstrategier som du kan använda för att ta nästa steg framåt:

  • Ge gratis innehåll att värma upp målgruppen. Content marketing är en av de mest effektiva sätten att sticka ut med ditt företag och värma upp nya målgrupper. Det ska vara värdeskapande innehåll som underhåller, utbildar eller inspirerar din potentiella kund. Du kan tex använda videoklipp, leadmagnets (guider, checklistor, kuponger, etc.), eller blogginlägg.
  • Engagera personer på din e-postlista. Att leverera ditt budskap via din Facebook annonsering och e-postmarknadsföring är dubbelt så effektivt. Kunderna kommer se ditt meddelande i inkorgen och när de bläddrar i Facebook.
  • Retarget webbplats besökare. Om du installerar Facebook pixeln på din webbplats kan du rikta dig mot personer som nyligen har besökt din webbplats.

Så här förbättrar du målgruppsinriktning med anpassade målgrupper

Den verkliga effekten av Facebook handlar inte bara om målgruppens storlek, det handlar också om hur mycket de engagerar sig med ditt innehåll. Tidigare var det enda sättet du kunde rikta annonser till din målgrupp antingen som en hel publik eller genom att skapa segment med grundläggande demografisk och intresseinriktning.

Med introduktionen av anpassade målgrupper kan du nu segmentera och bygga målgruppen baserat på de interaktioner människor har med din sida och Facebook annonsering. Detta gör det möjligt för dig att rikta dig mot de mest engagerade personerna som kommer att vara mottagliga för dina annonskampanjer. Eftersom det inte fanns några dynamiska inriktningsalternativ skulle din målgrupp vara ett stort antal personer som gillar din sida men inte interagerar med någon av dina inlägg eller annonser.

anpassad facebook målgrupp

Facebook evenemang är också ett bra verktyg för att nå nya målgrupper.

Vill du rikta Facebook annonser till personer som faktiskt deltog i ditt evenemang? Om du samlar in information från människor när de fysiskt är på ditt evenemang kan du använda den datan för att skapa en anpassad målgrupp baserad på offlineaktivitet. Ordna ett litet lotteri med pris för vinnaren, för att delta anger man namn och epost.

Vad händer om du vill retarget webbplats besökare med annonser för produkter som de tittat på men inte köpte? Svaret: dynamiska produktannonser.

  • Med dynamiska produktannonser kan du rikta dig mot kunder som har besökt din webbplats och bläddrade genom en rad produkter men lämnade innan de fullföljde köpet. Det här är en mycket varm målgrupp, så det är viktigt att rikta annonser för att uppmuntra dem att konvertera.
  • Med dynamiska produktannonser kan du skapa en skräddarsydd annons för varje person med de produkter som de har tittat på på din webbplats och en rad andra produkter. De kommer se dessa annonser i sina nyhetsflöden nästa gång de loggar in.

Fördelen med dynamiska produktannonser är att du minimerar antalet konverteringar som förlorats i det sista steget i försäljningen. Annonserna påminner kunderna om dina produkter och ökar sannolikheten för att en webbplatsbesökare återvänder till din webbplats för att köpa något. Du kan även visa erbjudanden, produktrecensioner och berätta för användarna om leveranstid eller andra viktiga punkter.

Facebook retarget

Det är också möjligt för företag att köra Facebook retargeting kampanjer baserat på vilka sidor användarna besökt på din webbplats, produkt eller målsida. Verktyget Anpassade målgrupper gör att du kan skapa en lista över dessa och rikta mycket relevanta annonskampanjer mot dem.

Här är sju typer av målgrupper du kan inrikta dig på:

  • Alla som besökt din webbplats.
    Det här är standardalternativet och bra för mindre företag som inte har tillräckligt med webbplatstrafik för att rikta personer efter sidvisningar.
  • Användare som besökte en viss produktsida men inte köpte.
    Detta är en avancerad webbplats anpassad målgrupp som kombinerar ett URL-villkor med en händelsehandling.
  • Människor som tittat på din leadmagnets landningssida men inte fyllt i formulär.
    På samma sätt som den tidigare webbplatsens anpassade målgrupp kan du använda den här målgruppen för att rikta Facebook annonser till personer som besökt din landningssida, men har inte konverterat ännu.
  • Personer som besökt din kontaktsida.
    Den här målgruppen är perfekt för serviceföretag som vill rikta sig till personer som är intresserade av att arbeta med dem. Denna målgruppen grupperar personer som har besökt din kontaktsida men har inte fyllt i din kontaktformulär.
  • Användare som startade köpprocessen men inte slutförde det.
    Den här målgruppen använder dina händelser och är mycket effektiv för e-handelsföretag. Genom att skapa denna målgrupp kan du gruppera personer som har besökt din webbplats och startat köpprocessen, till exempel att lägga till en produkt i korgen eller starta kassan.
  • Kunder som tidigare köpt från dig.
    Ett av de bästa sätten att öka intäkterna är att driva återkommande köp från befintliga kunder. Du kan presentera nya produkterbjudanden och exklusiva rabatter för att uppmuntra till ytterligare inköp.
  • Personer som läser din blogg.
    Det här är en aktiv målgrupp där du kan köra erbjudanden eller till och med bara marknadsföra mer innehåll för att skapa starkare varumärkeskännedom och stärka relationen.

Vad kostar Facebook annonsering?

  • När du ska sätta igång med Facebook annonsering måste du ha en budget. Men för hur mycket? En Facebook annonsbudget är viktig eftersom den ska baseras på hur mycket intäkter du vill generera. För att göra detta krävs nästa steg.
  • Lägg ett intäktsmål.
    För många verkar detta som ettt steg ämnat för stora etablerade företag- eller professionella marknadsförare, men du det är ett viktigt steg för att mäta hur det går.
  • Skapa en anpassad konverteringsväg i annonshanteraren.
    När du har ett intäktsmål på plats, konfigurera Facebook Ads Manager för att visa dig de data du behöver.
  • Övervaka dina resultat och justera din annonskampanj.
    När du har kört dina annonser ett tag och samlat konverteringsdata, gå till Annonshanteraren för att se dina kostnader. För att se relevant data måste du konfigurera dina kolumner för att visa anpassade konverteringar.

Facebook budgetoptimering

Facebooks budgetoptimeringsverktyg använder en algoritm för att automatiskt optimera din budgetfördelning över annonsuppsättningar så att du kan hitta sätt att spara pengar. Som med de flesta aspekterna av Facebook annonsering är det mest effektiva sättet att identifiera vad som fungerar bäst för ditt företag genom testning.

Detsamma gäller för att identifiera din dröm målgrupp för att spara pengar. Genom att ställa in flera annonser, som var och en inriktar sig på en annan målgrupp, kan du samla in data som hjälper dig att bestämma vilken målgrupp som presterar bäst i din nuvarande kampanj.

När du kör Facebook annonser med olika målgruppsstorlekar rekommenderas det att ställa in budgetar proportionellt baserat på enskilda målgrupper. Detta hjälper till att säkerställa att din budget har samma potential för varje målgrupp.

Behöver du sänka kostnaderna ytterligare?

Att bygga engagemang på dina inlägg skickar positiva signaler till Facebook algoritmen, vilket kan öka din räckvidd, öka storleken på din varma målgrupp och slutligen sänka dina annonseringskostnader. Här är tre tips för att bygga upp engagemang som ger bättre annonsresultat.

  • Återanvänd framgångsrik taktik från inlägg med höga engagemang.
    Engagemang är andelen personer som gillar ditt innehåll så mycket att de interagerar med det (reagera, kommentera, dela, klicka) efter att ha sett dina inlägg i deras nyhetsflöde.
  • Skapa innehåll med dialog i åtanke.
    Om du vill ha bättre resultat från dina kampanjer, bygga din Facebook auktoritet ska du ställa frågor och delta i en dialog på din sida. Ju fler människor som interagerar med dina Facebook-inlägg, desto mer relevanta kommer innehållet bli för algoritmen.
  • Boosta med engagement looping.
    Använd ett trick som heter “engagement looping” för att boosta resultatet. När du svarar på kommentarer på dina inlägg, uppmuntrar du mer dialog med din Facebooksida. När du gör det, kommer Facebook att börja visa ditt sidinnehåll organiskt till familjens vänner och familj som interagerar med ditt innehåll.

Välj mellan CPC eller CPM

Ett sätt att hantera kostnader är att välja om du vill betala per klick (CPC) eller per mille (CPM).

När du väljer att debiteras med länkklick debiteras du för CPC. Det innebär att du bara debiteras när någon klickar på en länk i din annons. När du väljer att debiteras för intryck debiteras du för CPM. Det innebär att du kommer att debiteras varje gång ett intryck av din annons visas med priset beräknat per 1 000 visningar. CPM = kostnad per 1000 visningar

Vilket är rätt för dig?

  • Du debiteras bara när någon klickar på din annons, så i teorin om du inte får många klick i annonsen får du tusentals visningar gratis. Denna betalmetoden fungerar också som ett skydd mot att betala mycket pengar om din annons inte fungerar bra.
  • Nackdelen är att om dina annonser fungerar bra och du får en hög klickfrekvens, betalar du för varje klick. Din CPM stiger och du betalar ett högt pris för det resultatet.
  • Om du inte spenderar mycket pengar och inte kör experiment med olika målgrupper, uppsättningar och annonsvarianter, och lägger mycket ansträngning i optimering, är CPC troligen ett bra alternativ.

Hur man testar Facebook annonser

Annonsverktyget för Facebook Dynamic Creative är ett effektivt sätt att testa Facebook annonsvarianter automatiskt.

Verktyget ger de bästa kombinationerna av dina annonser. Det kör olika kombinationer av dina annonskomponenter, till exempel bilder, videoklipp, titlar, beskrivningar och uppmaningar, genom målgruppen för att bestämma vilka kombinationer som ger de bästa resultaten.

facebook-annonsering-guide-dynamic-creative-tool

Innan Facebook introducerarde den här funktionen fick du skapa alla annonser individuellt och testa dem manuellt för att hitta den mest effektiva annonsen och den bästa målgruppen. Dynamic Creative slumpar automatiskt annonsvariationer för dig, vilket gör det enkelt att visa rätt annonser för rätt personer. Med Facebook kan du använda upp till 30 resurser:

  • Fem rubrik / rubrikvariationer.
  • 10 bilder eller 10 videoklipp.
  • Fem textvariationer.
  • Fem beskrivningar.
  • Fem CTA-knappvariationer.

En konsekvens av detta är något som kallas för ad fatigue – det händer när din målgrupp har sett din annons för många gånger, vilket kan minska dess effektivitet. De tre sätt som annonsmötet kan hända är: När du övermättar en liten målgrupp, när dina annonser inte är kreativa och när du gör ett dåligt jobb med målgruppsinriktning.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply