Hur man förvandlar fler Facebook leads till kunder: En 5-stegsprocess

By september 12, 2019 september 14th, 2019 Facebook, Leadsgenerering

Använder du Facebook annonser för att generera leads? Vill du konvertera fler Facebook leads till kunder?

I den här artikeln kommer du att upptäcka fem effektiva tips för att öka chansen att dina Facebook leads blir betalande kunder.

Vikten av övergången från leads till kunder

Alltför ofta hör jag att människor som har testat Facebook annonser hävda att de leads de genererade var skräp eftersom det inte blev en affär.

Av min erfarenhet från att arbeta med företag är problemet oftast inte att det är dåliga leads. Det verkliga problemet är att företag inte gör tillräckligt för att förvandla dessa leads till kunder.

Facebook är helt enkelt ett verktyg du kan använda för att leverera ett meddelande till en viss person. Om företag får dåliga kunder är det ofta för att deras uppföljning och strategi är dålig.

Att påstå att Facebook inte fungerar betyder helt enkelt att företag inte ser på den större bilden. De bedömer framgången för sin kampanj utifrån deras första interaktion med människor, inte hela resan.

Du måste fokusera på hela tratten / funneln. Varje beröringspunkt måste vara optimerad för framgång så att varje lead du genererar är mer benägna att bli en stor kund.

Låt oss nu titta på fem sätt att förvandla fler leads till kunder genom att optimera upplevelsen efter att de har blivit ett lead.

#1: Engagera passiva leads med Facebook retargeting annonser

Ett av de smartaste och mest kraftfulla sätten att konvertera dina leads till kunder är med Facebook retargeting annonser. När någon har vidtagit den första åtgärden (som att ladda ner en gratis guide), kan du retarget dem på nytt med en annons i stil med:

“Tack för att du laddat ner vår gratis guide! Se till att ta nästa steg här … ”

Ofta när leads inte vidtar nästa åtgärd är det inte att de inte vill eller inte är intresserade längre. Det kan bero på att de var distraherade eller att det inte var rätt tillfälle just då.

Hur många gånger har du gått för att köpa något men insåg att du inte hade din plånbok / kort / telefon och sedan bara avslutat köpprocessen?

Vi alla gör det. Ibland är en liten påminnelse allt som krävs för att få någon att komma tillbaka och köpa av dig. Retargeting annonser är perfekta för detta.

Enligt min erfarenhet har retargeting annonser till leads med en inbjudan att köpa varit några av de bästa ROAS-annonserna jag någonsin har kört. Du känner målgruppen. Du vet vad deras problem är (baserat på ämnet för din leadmagnet), så du kan vara superspecifik och personlig i din annonstext.

För att skapa en retargetingkampanj på Facebook måste du skapa en anpassad målgrupp av människor som har blivit leads. Du gör detta baserat på personer som har besökt tacksidan.

För att skapa denna anpassade målgrupp, gå till målgruper i Facebook Ads Manager.

Facebook anpassade målgrupper

När du är där klickar du på Skapa målgrupp och väljer Anpassad målgrupp i rullgardinsmenyn. Välj sedan Webbplatsbesökare som källa för denna målgrupp.

Klicka på den tredje rullgardinsmenyn (under din valda pixel) i fönstret som öppnas och välj Personer som besökte specifika webbsidor. I rutan skriver du webbadressen till din tacksida som någon besöker när de blir ett lead.

När du har gjort det, namnge din målgrupp och klicka på Skapa målgrupp.

Upprepa nu processen för att skapa en anpassad målgrupp nr två, men den här gången, istället för att använda URL:n för när besökare blir ett leads (den första tacksidan), använd den webbadress som någon landar på efter att ha blivit kund. Detta gör att du kan utesluta dem från din annonsering.

När du har gjort det skapar du din kampanj. När du ställer in inriktningen väljer du din målgrupp under anpassade målgrupper. Klicka sedan på Uteslut och välj målgruppen du skapade baserat på personer som har köpt. Installationen ska se ut så här:

Facebook installation

Att utesluta kunder som har köpt säkerställer att du endast riktar dig till personer som har blivit leads men inte har köpt från dig ännu. Jag kan nästan garantera att detta hjälper dig att generera fler kunder!

#2: Presentera ett affärserbjudande till varma opt-in-leads över alla marknadsföringskanaler

För att få människor att ta nästa steg (med andra ord bli kund) måste du göra ditt erbjudande tydligt. Låter uppenbart, eller hur? Men det är inte alltid som detta viktiga steg görs bra. Det krävs ett riktigt avslut för att få en affär och många missar att göra det.

När jag talar om en leads, menar jag vanligtvis någon som har valt att få ett erbjudande från dig, till exempel en gratis guide, webinar eller konsultation.

När de väl har valt ett erbjudande skickas de till en tacksida. Tacksidan är en av dina största möjligheter att visa nästa erbjudande. Folk kommer sannolikt att vidta nästa åtgärd med dig direkt efter att de har vidtagit den första. De har redan visat en nivå av engagemang.

För att dra nytta av det, placera ditt nästa erbjudande på tacksidan. Börja se din tacksida som en försäljningssida för nästa erbjudande.

Men processen slutar inte där. Börja tänka på alla de platser dina leads nu kan hänga med och visa ditt uppföljningserbjudande på alla dessa platser. Dessa platser kan vara:

  • Leadmagnets: Om folk har laddat ner en gratis guide, gör ditt uppföljningserbjudande i själva guiden.
  • Uppföljande e-postmeddelanden: I alla dina e-postmeddelanden kan du fresta dina leads en gång till med ditt erbjudande. Detta är särskilt viktigt i det första e-postmeddelandet eftersom öppningsgraden är högre.
  • Onlinekurser: Om någon har anmält sig till en gratis kurs eller för tillgång till någon form av online-plattform, gör erbjudandet där.

Ibland måste leads se ditt erbjudande några gånger innan de är övertygade om att köpa din produkt. Ge inte upp bara för att de inte utnyttjade erbjudandet första gången.

Fortsätt visa erbjudandet. Fortsätt att dyka upp.

#3: Skapa förtroende hos heta leads via video på din Facebook annons-tacksida

Om du vill förbättra kvaliteten på dina leads (så fler av dem köper) är video ett effektivt sätt att göra det.

Tänk på det ur konsumentens perspektiv. Du bläddrar igenom Facebook och ser en annons för ett seminarium som visas i ditt område. Det låter intressant för dig så du registrerar dig.

Du kommer sedan till en tacksida som har lite information om seminariet, men inte särskilt mycket. Och till det hör du aldrig från företaget igen. Det inspirerar dig knappast till att ta dig tiden att köra till och delta i seminariet.

Föreställ dig nu att tacksidan har en bra video om det från seminarievärden som tackar dig för att du registrerade dig, delat några saker om vad du ska lära dig och visar upp seminarierummet.

Vilken låter mer tilltalande?

Video hjälper dig att bygga stort förtroende hos din målgrupp. Om dina leads kan se dig, höra dig och lära av dig genom video, kommer de att lita på dig mycket mer.

Och om de litar på dig är det mycket mer troligt att de köper av dig.

Placera en video på din tacksida och skörda de framgångar som kommer med att dina leads börjar känna, gilla och lita på dig.

#4: Analysera Facebook lead beteende på din Facebook annonskonvertering tacksida

Många verktyg kan hjälpa dig förvandla fler leads till kunder. De som jag kommer att fokusera på tillåter dig att spåra beteendet hos dina leads när de går igenom din tratt (funnel).

När någon har valt din leadmagnet kommer de att omdirigeras till din tacksida. Om din tacksida fungerar som en försäljningssida för nästa erbjudande är det viktigt att spåra hur människor interagerar med den sidan.

Till exempel är det bra att veta hur länge människor spenderar på sidan. Om de inte spenderar någon tid på sidan, lämnar de för att den inte laddas tillräckligt snabbt? Eller kanske är din rubrik / text inte bra nog?

Verktyg kan hjälpa dig att avgöra eventuella problemområden eller läckor i tratten. När du känner till problemen kan du fixa dem och i slutändan få fler konverteringar.

Två verktyg som jag gillar att använda för att göra denna analys är Google Analytics och Hotjar.

Google Analytics

Google Analytics är ett gratis verktyg du kan använda för att avgöra om din tacksida resonerar bra med besökare. Det kan också berätta om du “tvingar” dem tillräckligt för att vidta nästa åtgärd.

Titta särskilt på avvisningsfrekvensen (bounce rate) och tiden på sidan.

Avvisningsfrekvensen berättar om folk vidtar åtgärder på din sida eller bara lämnar omedelbart. Om du tycker att de “hoppar av” kan det betyda att din rubrik inte fångar uppmärksamheten eller att din sida laddas för långsamt.

Tid på sidan är användbart för att avgöra om människor faktiskt lägger tid på att konsumera innehållet på din sida. Om de inte gör det, återigen tar du inte tillräckligt med deras uppmärksamhet för att få dem att läsa. Eller så är ditt innehåll inte tillräckligt bra.

Crazy Egg

Det tar cirka 5 minuter att installera Crazy Egg på din webbplats. I likhet med Google Analytics behöver den bara lite kod installerad i sidhuvudet för att fungera (plugin finns för WordPress). Vad Crazy Egg gör riktigt bra är att du visuellt kan undersöka hur besökare använder din webbplats.

Du kan låta den spela in folks besök på din webbplats så att du kan övervaka att de fyller i formulär, bläddrar sidor och vidtar andra åtgärder.

Denna information är värdefull eftersom du får se hur främlingar interagerar med din webbplats. Du kan se om folk läser din webbplats, klickar på specifika länkar eller ignorerar allt. Se video:

#5: Använd feedback för att identifiera och hantera invändningar i förebyggande syfte

Min slutliga metod för att konvertera fler leads till kunder är en som alltför många av oss gör för sällan, särskilt vi från i den digitala sfären. Och det är helt enkelt att be våra kunder om feedback.

Det kanske inte är möjligt när du genererar tiotals eller hundratals leads per dag, men om du inte genererar ett stort antal leads är en av de mest värdefulla sakerna du kan göra att personligen höra av dig till dina leads via Messenger eller e-post och fråga dem vad som fick dem att ladda ner guiden? Vad hindrade dem från att köpa din produkt?

Det låter kanske grundläggande men det är inte många som gör det! Men hur värdefullt kommer deras svar att bli för dig? Det kan visa att du kanske inte har förklarat erbjudandet tillräckligt bra.

De kanske inte litade på dig tillräckligt eller tycker att din produkt var för dyr.

Alla dessa insikter är oerhört värdefulla. Om någon känner sig tveksam, som att tänka att det är för dyrt, är det sannolikt att andra känner på samma sätt. Det betyder inte att du behöver sänka ditt pris; det betyder helt enkelt att du kanske måste omplacera ditt erbjudande något, göra mer för att visa fördelarna eller helt enkelt prata om varför din produkt är så dyr. Visa värdet.

Om du gör dessa ändringar kommer du att hantera de invändningar som människor har och du kan förvänta dig fler konverteringar till kunder.

Slutsats

Och där har du det: fem enkla men supereffektiva sätt att generera fler kunder från dina leads. När du kör Facebook annonser eller annan betalt media ska du inte bara uppmärksamma den ursprungliga beröringspunkten – var uppmärksam på varje beröringspunkt.

Om du genererar leads men ingen av dina leads köper, är det troligt att det är ett problem med din tratt, inte dina annonser. Använd metoderna ovan för att testa och optimera.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply