Använder du Facebook annonser för att marknadsföra ditt företag?

Undrar hur Facebook pixeln kan hjälpa till att optimera annonsleveransen för specifika mål?

I den här artikeln går vi genom hur du installerar och använder Facebook pixeln för att spåra webbplatstrafik och skapa spårbara Facebook annonser.

Vad är Facebook Pixel?

Facebook pixel är en kod du placerar i din webbplats källkod för att spåra besökare på din webbplats. Med pixeln kan du köra mycket riktade kampanjer, så det är viktigt att installera den innan du kör Facebook annonser.

Varje annonskonto får en standard pixel att använda. Koden består av två huvuddelar: pixelbaskoden och händelsekoden. Pixelbaskoden spårar hela trafiken till din webbplats. Händelsekoder är ytterligare kodstycken som du kan lägga till under standard pixelkoden till specifika sidor på din webbplats som låter dig spåra vissa åtgärder på de här sidorna.

Här är en närmare titt på vilka typer av händelsekoder du kan lägga till.

  • Visa innehåll
    Ett besök på en innehållssida som är viktig för dig, som en produktsida, målsida eller artikel. Information om sidan som visats kan lämnas vidare till Facebook för användning i dynamiska annonser.
  • Sök
    När någon gör en sökning på din webbplats, i din app eller annan resurs (t.ex. produktsökningar eller resesökningar).
  • Lägg till i önskelistan
    När någon lägger till objekt på en önskelista (t.ex. klickar på knappen Lägg till på önskelista på en webbplats).
  • Lägg till i kundvagn
    När någon lägger till objekt i en kundvagn (t.ex. klickar på knappen Lägg till i kundvagn på en webbplats).
  • Påbörja betalning
    När någon påbörjar en betalning.
  • Lägg till betalningsinformation
    När en kund lägger till betalningsinformation under en betalningsprocess.
  • Köp
    När någon slutför ett köp, vilket vanligtvis innebär att personen får en order-/köpbekräftelse eller ett transaktionskvitto.
  • Prenumerera
    När någon startar en betald prenumeration för en produkt eller tjänst som du erbjuder.
  • Starta testperiod
    När någon startar en kostnadsfri testperiod för en produkt eller tjänst som du erbjuder (t.ex. en provprenumeration).
  • Slutför registrering
    När en kund skickar information i utbyte mot en tjänst som ditt företag erbjuder (t.ex. registrerar sig för e-postprenumeration).
  • Kontakt
    Ett telefonsamtal, sms, e-postmeddelande, chattmeddelande eller annan typ av kontakt mellan en kund och ditt företag.
  • Hitta plats
    När någon hittar en av dina platser via nätet eller en app, med avsikt att besöka den (t.ex. söker efter en produkt och hittar den i någon av dina lokala butiker).
  • Schemalägg
    När någon bokar tid för att besöka en av dina platser.

Dessa olika pixelhändelser gör att du kan samla in data som hjälper dig att skapa framgångsrika Facebook annonser och lära dig mer om användarna som besöker din webbplats.

Grundläggande, rekommenderade och avancerade installationskoder

Facebook ger dig möjligheter att optimera händelsekoderna. Du kan installera pixeln som de är eller lägga till egna parametrar.

Hur skapar och installerar jag Facebook Pixel?

Nu när du vet vad pixeln är, är du redo att installera den och börja använda den strategiskt. Öppna Facebook Ads Manager och klicka på den övre menyknappen (med de tre raderna på) och välj Pixlar i kolumnen Mät och rapportera. (Alternativt, gå direkt till pixelsidan.)

Facebook business manager

På nästa sida klickar du på Skapa en pixel för att starta processen.  Välj ett namn till din pixel och klicka sedan på skapa. 

Skapa facebook pixel

Installera Facebook Pixel

Nu måste du välja ett alternativ för att installera din pixelkod. Du kan använda ett Tag Manager-plugin för att installera pixeln om du använder en tredje parts webbplats som stöder denna typ av integration (tex WordPress). Eller så kan du kopiera och klistra in pixelkoden manuellt. Om du inte känner dig bekväm med att konfigurera pixeln själv, har du möjlighet att maila koden till en webbutvecklare eller pålitlig vän.

Om du valde att göra det manuellt alternativet, kopiera och klistra in koden, ser du sidan Install Pixel. Klicka i kodrutan för att kopiera koden till ditt urklipp. Nu behöver du klistra in pixelkoden längst ned i avsnittet för sidhuvudet, precis ovanför -taggen. Facebooks pixelkod kan läggas till över eller under befintliga spårningstaggar (exempelvis Google Analytics) i webbplatsens sidhuvud. Om du inte är säker på hur du ska göra det, kanske ditt webbhotell kan hjälpa dig.

Installera Facebook Event kod

Klicka på Fortsätt för att få ett annat kodstycke som du installerar på specifika webbsidor för att spåra åtgärder som tagits på de här sidorna. Som tidigare nämnts tillåter händelsekoder dig att skapa mycket riktade annonser och lära dig mer om din målgrupp.

Bestäm vilken händelsekod du vill spåra. Om du väljer Slutför registrering kan du till exempel lägga till värdet för varje slutförd registrering för att spåra specifika sidor och skapa riktade annonser i framtiden.

Välj händelsekoden du vill spåra och klicka i kodrutan för att kopiera den. Placera sedan händelsekoden på relevanta sidor på din webbplats.

Facebook pixel event kod installation

Klicka på klar för att gå till nästa steg.

Det sista steget är att testa pixelstatusen. Gå till din Annonshanterare och välj Pixlar. Om pixelstatusen lyser grönt och det står Aktiv är pixeln korrekt installerad. Det kan ta upp till 20 minuter för statusen att uppdateras.

Installera Facebook Event kod

Klicka på Fortsätt för att få ett annat kodstycke som du installerar på specifika webbsidor för att spåra åtgärder som tagits på de här sidorna. Som tidigare nämnts tillåter händelsekoder dig att skapa mycket riktade annonser och lära dig mer om din målgrupp.

Bestäm vilken händelsekod du vill spåra. Om du väljer Slutför registrering kan du till exempel lägga till värdet för varje slutförd registrering för att spåra specifika sidor och skapa riktade annonser i framtiden.

Välj händelsekoden du vill spåra och klicka i kodrutan för att kopiera den. Placera sedan händelsekoden på relevanta sidor på din webbplats.

Hur förbättrar Pixeln din annonsinriktning

Målet med Facebook pixeln är att hjälpa dig att förstå mer om användare som engagerar sig med ditt innehåll. Du kan använda denna värdefulla information för att skapa produkter och innehåll som din målgrupp uppskattar mer.

Det är också värdefullt för inriktningen på dina Facebook annonser. Du kan rikta dig till personer som landade på en viss sida på din webbplats (som ett blogginlägg) . Med hjälp av pixeln kan du retargeta personer som är besökt vissa delar av din webbplats men som inte konverterat och utesluter personer som redan har utfört den åtgärden du vill se.

Pixeln kan hjälpa dig att möta ett antal specifika mål för ditt företag. Här är några exempel på hur du kan använda den.

Använd Facebook Pixel för att generera leads

Facebook annonser används ofta av företagen för att generera leads. Om du till exempel ger ut något gratis som ett kalkylblad eller checklista kan du köra en Facebook-annonskampanj för att leverera det erbjudandet till en målgrupp.

Pixeln kommer att spåra alla som landar på erbjudandesidan / landningssidan. Om de laddar ned den fria resursen, blir de omdirigerade till en tacksida.

landningssida

Antag att du vill rikta en annan annons till en anpassad målgrupp av personer som klickade igenom till landningssidan, men tog inte del av erbjudandet. För att göra det, ställ in annonsen så den visas för personer som landade på sidan men inte landade på tacksidan.

Du skapar anpassade målgrupper i Annonshanteraren. Bestäm en strategi för hur du genererar nya leads, och använd pixeln för att spåra dina specifika mål.

Använd köphändelsekoden för att spåra kampanjresultat

Installera köp-koden på webbsidan där inköp sker så kan du analysera budgetar för specifika kampanjer.

Anta att du tex skapar en Facebook annons för att driva trafik till en webbinarie registreringssida. Använd pixeln för att spåra alla inköp från webbseminariet och jämför med summan av dina Facebook annonsutgifter för att analysera kampanjens utdelning.

Sammanfattning

Facebook pixeln är ett mycket kraftfullt verktyg, och genom att utveckla en strategi för att möta specifika affärsmål kommer du att förstå hur du ska engagera dig med nuvarande kunder och hitta nya leads.

Även om du inte har planer på att annonsera direkt, kan du installera Facebook pixeln för att få reda på hur människor engagerar sig med innehållet på din webbplats. Installera baspixelkoden på din webbplats så kan Facebook omedelbart börja spåra.

Har du några tankar? Hur använder du Facebook pixeln för att skapa nya leads för ditt företag? Berätta gärna det i kommentarerna nedan.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply