Om du kör kampanjer med Instant Articles, Facebooks In-Stream eller Audience-nätverk har du kanske sett det här meddelandet i din Ads Manager:

I den här artikeln ska jag förklara vad Facebooks nya ändringar betyder för dig.

Välj var dina annonser visas

Var dina annonser visas har en betydelse för hur ditt varumärke uppfattas. Det finns en anledning till att Rolex sponsrar prestigefyllda sportevenemang som Wimbledon och undviker kampsporter.

Det handlar om hur de vill uppfattas. De vill förknippas med varumärken och sportevenemang som delar deras egna värden.

Att köra annonser för ditt företag eller dina kunder är inte annorlunda. Det kan inte vara en smart idé att dina annonser eller varumärke visas där sexuella, politiska eller sociala åsikter uttrycks som inte stämmer överens med företagets eller kundens vision.

Facebooks lagerfilter kommer nu att ge tre alternativ för att skydda din sida från olika medier på Facebook:

  • Fullt lager – allt berättigat innehåll inkluderas för största möjliga räckvidd.
  • Standardlager – utesluter känsligt innehåll för en balanserad räckvidd.
  • Begränsat lager – utesluter allt känsligt och modererat innehåll. Det begränsar räckvidden och kan påverka kostnaden.

Facebook släppte en bild av hur funktionen kommer att se ut när den rullas ut globalt:

Varumärkesskydd

Facebook sa att den här uppdateringen kommer att förbättra de nuvarande säkerhetsverktygen för varumärken, som inkluderar blocklistor och transparenskontroll.

Vad händer framöver?

Varje gång du begränsar var och för vem dina anonser visas ökar konkurrensen, och det gör priset också. Om du till exempel väljer begränsad lager som erbjuder skydd mot måttligt och känsligt innehåll kommer det att finnas färre placeringsmöjligheter för annonser (vilket ökar kostnaderna), men det kommer också att se till att dina annonser inte visas på platser som kan ha en negativ inverkan.

Det första steget är att fråga dig själv hur det kommer att uppfattas av andra om dina annonser placeras bland innehåll som vissa av dina användare kan tycka är stötande. Att använda Facebooks fulla lager kan ge en bättre avkastning på kort sikt men hur påverkas ditt varumärke på lång sikt?

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply