Förvandla dina PPC-kampanjer till vinstmaskiner

By 2019-12-16 juli 16th, 2020 Facebook, Google Ads, PPC

Om du älskar data, snabba resultat och försäljning är oddsen att du gillar PPC-annonsering stor. Men alla bra digitala marknadsförare vet att lanseringen av en framgångsrik, lönsam PPC-kampanj inte bara handlar om annonserna – det handlar om allt efter det första klicket också. Väl planerade PPC-kampanjer kan driva högkvalificerad trafik, men det tar dig bara så långt. Du måste göra mycket mer för att generera försäljning.

I slutändan kommer framgången med dina PPC-kampanjer att handla om tre viktiga delar – annonser och landningssida, efter-konvertering och kampanjoptimering genom dataanalys. Låt oss gå lite djupare på alla tre delarna.

Dina annonser kan bara vara lika bra som dina landningssidor

Att få klick är bra men om du skickar massor av trafik till en landningssida som inte konverterar kommer allt ditt arbete att vara för ingenting. Användarna kommer att landa på sidan, studsa och hitta ett bättre erbjudande någon annanstans – kanske en av dina konkurrenter. Inte bra.

Så skapa en fantastisk landningssida – det är enkelt eller hur? Inte nödvändigtvis. Du vill att din landningssida och annonser ska att fungera tillsammans. Det handlar om att hitta den bästa kombinationen. Även om du har den bästa landningssidan i världen, om användare förväntar sig ett annat erbjudande baserat på annonserna, kommer ingen att konvertera. Detta innebär att istället för att fokusera på var och en, börja se på dina annonser och landningssidor som ett paket. När du gör anpassningar på den ena, tänk på hur det kommer att påverka den andra. Och det bästa sättet att hitta en vinnande kombination är att ständigt testa.

Vad man ska testa?

Om du inte testar lämnar du pengar på bordet. Som jag nämnde ovan spelar trafik ingen roll om alla studsar från din landningssida. Ta ett steg tillbaka och fråga varför trafiken inte konverterar. Är det landningssidans design? Meddelandet? Kanske måste erbjudandet vara mer övertygande. Eller mindre förvirrande. Samla in data  – konverteringsfrekvens för landningssidan, hur du riktar och din copy, design och bild . Testa sedan systematiskt för att räkna ut vad bortfallet kan bero på. Förutom det kan du prova implementera heatmaps från tex CrazyEgg för att följa hur användare interagerar med landningssidan i form av inspelningar och värmekartor.

Leads behöver uppföljning

För att säkerställa att kunder som fångats genom PPC-kampanjer rör sig ner i tratten behöver du en strategi efter konvertering. Vad händer efter att användaren har skickat in sin e-postadress? Ringer du eller mailar? Vad är ditt nästa steg? Hur ska du kommunicera med dem? Det finns ingen mening att generera hundratals leads om du inte följer upp dem. Vilket innebär att innan du startar din kampanj, se till att du förstår hur du kommer att leda dina potentiella kunder mot ditt slutliga mål att bli faktiska kunder.

Var medveten om att leadsgenerering ser mycket annorlunda ut beroende på kampanjen du kör. Det räcker inte att skicka ett generiskt e-postmeddelande eller ringa alla som konverterar. Var användaren befinner sig i marknadsföringstratten bör avgöra hur de får information och vilken typ av innehåll du delar med dem. Det är inte vettigt att bombardera ett marknadsföringskvalificerat lead med samtal från en säljare – du skrämmer bort dem.

Tänk på vilken del av tratten du riktar inför varje kampanj och hur du framgångsrikt kan flytta dem mot att köpa. När är rätt tid att ringa? Hur ofta ska du skicka e-postmeddelanden till dem? Vilken typ av innehåll ska ingå i e-postmeddelandena? Leadnurturing är viktigt för att driva intäkter från PPC-kampanjer eftersom små vinster kan leda till stora resultat. Öka din konverteringsfrekvens från kund till kund så ser du att en bra mängd intäkter följer.

Använd dina data

Som digital marknadsförare är PPC-kampanjer bra på grund av förmågan att spåra allt, från klick och trafik till kostnader och konverteringar. Men först och främst, se till att dina uppgifter är korrekta och att du har rätt namngivit och konfigurerat dina kampanjer. Att fatta datainformerade beslut är uppenbart, men att ringa samtal baserade på inkonsekventa data kan verkligen ställa till det.

När du har samlat in data från dina PPC-kampanjer, rapportera om det! Om en kampanj helt krossar förväntningar, dela vinsten med ditt team. Kan du öka budgeten eller utöka räckvidden? Vilka sökord eller målgrupper är särskilt framgångsrika? Om en kampanj får mycket kvalificerad och konverterar trafik, vad kan ditt team skapa i framtiden som kan få liknande resultat? Kort sagt, använd tillgängliga data för att identifiera och prioritera framgångsrika kampanjoptimeringar.

PPC-kampanjens framgång är inte oberoende

Att starta en ny PPC-kampanj är spännande. Till skillnad från traditionell annonsering som skyltar eller tryckta annonser ger sökannonser feedback i realtid – du kan se hur ditt arbete påverkar organisationens omsättning.

Men vad som händer efter klicket är utan tvekan den viktigaste delen.

Så nyckeln till att förvandla dina PPC-kampanjer till vinstmaskiner? Se och förstå den större bilden. Att veta var användaren befinner sig i köpprocessen. Hitta rätt kombination av annons-landningssida. Sköta om leads. Och sedan skala hela satsningen luta baserat på god, korrekt data. Gör dessa saker så blir du nöjd med resultaten.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun