Vill du göra mer med Instagram annonser? Undrar du hur man skapar en prisvärd Instagram annonskampanj som körs automatiskt?

I den här artikeln ska jag visa dig hur man skapar och kör en “självgående” Instagram annonssekvens som konverterar följare till kunder för så lite som 50 kr per dag.

1: Identifiera dina mest engagerande Instagram inlägg

Låt oss dyka in hur vi förbereder vår Instagram annonssekvens som engagerar din målgrupp och genererar försäljning. Det första steget är att identifiera fem innehåll (bildinlägg, videoinlägg) med högtengagemang som ska användas i dina annonser. Genom att förstärka befintligt innehåll som redan har fungerat bra eliminerar du gissningen kring vilken typ av innehåll målgruppen vill se.

Först måste du gå genom alla dina Instagram inlägg, och för varje inlägg, klicka på Visa statistik.

Jag dokumenterar alla mina inlägg varje måndag och mäter resultatet därför är det ganska enkelt för mig att identifiera vilka inlägg som hade högt engagemang. Men om du har hundratals eller tusentals inlägg, fokusera på en viss tidsperiod (säg de senaste 6 månaderna) eller de inlägg som du vet hade högre leverans än resterande.

Instagram engagemang

Räkna det totala antalet engagemang från Statistik:

  • Hjärtan
  • Kommentarer
  • Skickat
  • Sparat
  • Profilbesök
  • Klick på webbplatsen
  • E-post

Addera ihop alla dessa för att få ditt totala antal engagemang per inlägg.

Det här inlägget mottog 507 hjärtan, 44 kommentarer, 2 skickade, 8 sparar och 112 interaktioner (profilbesök, webbplatsklick och e-postmeddelanden), så det totala antalet engagemang är 673.

Instagram statistik

Därefter räknar du det totala antalet visningar (Räckvidd) från Statistik (2 414 i det här fallet).

Instagram visningar

Nu har du de uppgifter du behöver för att beräkna din “engagement rate”. Ta det totala antalet inläggsengagemang och dela det med totalt antal visningar.

673 / 2414 = 0.278

Multiplicera sedan detta nummer med 100 för att göra det till en procentandel.

0,278 x 100 = 27,8%

Instagram inläggen med de högsta engagemangsgrad brukar vanligtvis fungera bra som annonser. 

2: Välj innehållet för dina anonser

Det kan inte vara vilket inlägg som helst. Ditt inlägg med högst engagemang kan vara en bild på din nya valp, och medan de flesta älskar valpar är det inte en bra representation av ditt varumärke.

För att skapa en stark Instagram annons, välj innehåll som speglar en organisk kundresa. Du måste köra Instagram annonser som ger dig fler följare, automatiserar leadsgenereringen och konverterar nya kunder:

  • Connect
  • Commit
  • Close

Den här Instagramkampanjen är inriktad på Connect och Commit fasen. Jag utgår från att du redan har en försäljningsprocess och ett erbjudande (Close fasen), och om du inte har det, så är inte det här inlägget för dig ännu.

Efter att ha testat många olika saker och spenderat hundratusentals kronor i annonsutgifter har jag nu kokat ner allt till framgångsrika annonssekvenser i Connect och Commit faserna som inkluderar fyra typer av innehåll.

Connect innehåll: Ny digital uppmärksamhet

Connect-fasen handlar främst om branding och att bygga en målgrupp som känner, tycker om och litar på dig. Detta är innehåll som uppmärksammar ditt varumärke för att få en ny målgrupp intresserad av vad du har att säga. Det är också typiskt det mest engagerande innehållet du lägger upp organiskt.

Ur ett annonsperspektiv handlar Connect om att hitta varma och anpassningsbara målgrupper. För att uppnå detta mål, välj två olika typer av innehåll: en engagemangsannons och en auktoritetsannons.

Innehåll som skapar engagemang

När du “förstärker” inlägg som naturligt fångar människors uppmärksamhet driver du mer engagemang och får samtidigt dina egna målgrupper att växa snabbare. Dessutom blir din målgrupp bekanta med din profil, de börjar då också att uppmärksamma och glädjas av dina inlägg. Engagemangsinläggen involverar och lägger användaren i framkant genom att tex fråga efter deras åsikter, svara på frågor och diskutera.

Den första annonsen handlar om att börja bekanta målgruppen med din Instagram profil och få dem intresserade av dina framtida inlägg / annonser.

Innehåll som visar auktoritet

När nya följare först hittar dig känner de inte dig riktigt än. Det här är vanligtvis en nackdel när du använder Instagram organiskt eftersom de bara kan interagera med din profil en gång och sedan kanske aldrig återkomma.

Med en annonssekvens kan du dock se till att personer som besöker din profil omedelbart har chans att utveckla en starkare relation. Auktoritets inlägg ger dina följare och din målgrupp en inblick i dina prestationer och resultat, det ger dem en anledning att lita på och följa dig.

I den här annonsen kan du tex lyfta fram en framgång, ett pris du har vunnit, pressmeddelanden, en stor intervju eller specialist kunskap.

Commit innehåll: Starta försäljningsprocessen via ett opt-in

Commit-fasen “nudgar” din målgrupp ytterligare längs kundresan genom en enkel opt-in. Vanligtvis är det att de utbyter sin e-postadress eller kontaktinformation för en så kallad leadmagnet: ett kostnadsfritt (och värdefullt) innehåll som sparar tid, energi, resurser, stress eller till och med pengar.

Denna delen av ekvationen kallas leadsgenerering,  ur ett annonsperspektiv är det här slutdestinationen, det är hit du vill att Instagramanvändare ska komma med de annonser som du ställer in i den här sekvensen. Kom ihåg: För att detta ska fungera effektivt måste du redan ha en fungerande försäljningsprocess, dvs sälja dina produkter och tjänster framgångsrikt.

För att uppnå detta mål väljer du tre olika innehåll: ett blogginlägg och två opt-ins.

Innehåll som går djupare

Instagraminlägg är begränsade till 2 200 tecken. Det betyder att när användare interagerar med dig organiskt på Instagram, är länken i din bio det enda sättet att få dem från plattformen till din webbplats.

När du kör Instagram annonser måste du fortfarande hålla dig inom samma tecken begränsningar, men istället för att skicka användare till länken i din bio i hopp om att de gör det kan du istället lägga till webbadresser direkt i Instagramm annonsen.

Välj ett Instagraminlägg med kompletterande information om ditt djupgående blogginlägg, som i sin tur leder användaren till en opt-in sida där försäljningsprocessen börjar. Du kommer hela tiden vägleda din målgrupp genom kundresan mot försäljningen.

Innehåll som genererar leads och startar försäljningsprocessen

95% av de digitala marknadsförarna försöker generera leads genom att direkt rikta sig till och en kall målgrupp  men många undersökningar visar att det blir blir 50-100% billigare per lead om man först “värmer upp” målgruppen.

Nu när du har värmt upp målgruppen är det dags att prova olika opt-in-erbjudanden ( tex en leadmagnet och ett webinar), jag brukar bara leta efter olika vinklar av samma content.

Det fina med att ha engagemangsdata  är att du inte behöver gissa vilket inlägg som är blir mest övertygande som en annons. Självklart väljer du ett inlägg som är relevant för det erbjudande du vill göra i varje steg av sekvensen, och se till att allt innehåll du länkar till är tillräckligt värdefullt.

Tips: Om du inte har något innehåll som passar in i någon av de ovan beskrivna grupperna, skapa det och testa det organiskt innan du gör det till en annons.

3: Ställ in din 50 kr per dag Instagram annonskampanj

Konfigurationen av din Instagram annonskampanj består av två delar:

  • Skapa målgruppen som kommer se dina annonser
  • Starta annonskampanjen för att leverera dina annonser

Skapa målgruppen för din kampanj

När du väl har valt Instagram inläggen som ska bli annonser ska du skapa en anpassad målgrupp av personer som har interagerat med dig på Instagram. Det är här magin händer för den här Instagram annonssekvensen.

Facebook anpassad retarget målgrupp

Anpassade publikgrupper består av personer som redan har ett förhållande till ditt företag. I det här fallet skapar du en anpassad målgrupp av personer som har interagerat med ditt Instagramkonto under de senaste 5 dagarna.

Öppna Facebook Ads Manager och navigera till målgrupper.

Klicka på Skapa målgrupp och välj Anpassad målgrupp i rullgardinsmenyn.

anpassad målgrupp

Välj sedan företagsprofil på Instagram i nästa fönster du ser.

Intagram företag

Markera rätt Instagramkonto i det anpassade målgruppsfönstret.

Kom ihåg: Du måste använda en Instagram-företagsprofil för att använda Facebooks annonsplattformen. Om du vill konvertera din personliga profil till en företagsprofil öppnar du Instagram-appen, navigerar till inställningar och klickar sedan på Byt till företagsprofil i Kontotsektionen.

Skriv sedan 5 i rutan under de senaste. Ange sedan ett beskrivande namn för din målgrupp och klicka på Skapa målgrupp.

Nu kommer Facebook använda den anpassade målgruppen för att spåra hjärtan (gilla), kommentarer, sparat ditt innehåll, DM, eller klickat på länken i din bio. Det här är ganska fantastiskt eftersom det gör att du nu kan använda alla dina organiska åtgärder på Instagram (inlägg, dela stories, svara på kommentarer etc.) till åtgärder som hjälper till att driva nya leads för ditt företag.

Skapa din Instagram-annonskampanj

Nu har du har valt ditt Instagram-annons innehåll baserat på engagemangsgraden. Check!

Du har skapat en anpassad målgrupp av personer som har haft någon form av engagemang med din Instagramprofil under de senaste fem dagarna. Check!

Nu är det äntligen dags att bygga din Instagram annonserekvens. Du skapar en kampanj med fem annonsuppsättningar för 10 kr per dag, med sina egna enskilda motsvarande annonser från fem innehåll du valt tidigare.

I Annonshanteraren skapar du en ny kampanj och anger kampanjmålet Interaktion. Skapa nu fem annonsuppsättningar inom den kampanjen och namnge dem.

Ange budgeten för varje annonsuppsättning till 10 kr per dag.

Välj sedan den anpassade målgruppen du just skapat för att köra ditt Instagram-engagemang under de senaste 5 dagarna.

Instagram annons målgrupp

Välj Instagram som placering och uteslut alla andra.

Slutligen lägg till din annonstext och annonsmaterial baserat på dina val ovanifrån.

Den här kampanjen kan nu köras på autopilot i bakgrunden för att engagera dina nya följare och vägleda dem mot att bli kunder.

Slutsats

Det är lätt att tillbringa enormt mycket tid att bygga upp en följarskara på Instagram. Men har du verkligen ett företag om du inte tjänar pengar på den insatsen? Eller är det bara en riktigt dyr hobby? Jag tror stort på att installera system för att belöna oss för våra sociala medier marknadsföringsåtgärder.

Genom att använda denna annonssekvensen har du möjlighet att kapitalisera på dina organiska interaktioner på Instagram. Att skapa en anpassad målgrupp av personer som interagerar med ditt företag / vaurmärke (dubbelklickar, kommenterar, delar, sparar, DM, etc.) gör att du kan märka dem som potentiella leads för ditt företag.

Det är en klassisk marknadsföringsstrategi som är uppdaterad med en toppmodern digital reklamstrategi. Att ha en billig Instagram-annonssekvens som alltid körs i bakgrunden är ett enkelt sätt att göra följare till Kunder.

Vad tror du? Har du försökt den här typen av Instagram-annonskampanj? Vad var dina resultat? Dela dina tankar och frågor i kommentarerna nedan.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply