Hur man skapar en kampanj med Facebook leadannonser som fungerar

By 2020-02-28 mars 19th, 2020 Facebook, Leadsgenerering

Att generera fler leads kan vara lite knepigt.

Oavsett om användarna har råkat snubbla in på er webbplats eller om de har upptäckt er genom en annonskampanj som väckte deras intresse, är det nödvändigt att ha rätt kontaktpunkter vid rätt tidpunkt. Utan det kommer det bli svårt att övertyga dem om att lämna sin e-postadress så att ni kan kontakta dem.

Facebooks leadegenererings-kampanjer är ett utmärkt verktyg för att påskynda processen och öka antalet nya leads företaget får in. I det här inlägget ska vi gå genom hur man skapar en effektiv kampanj för att generera leads, från början till slut så att ni snabbt kan komma igång.

30 beprövade tips, tricks & idéer för att generera leads

Kolla in dessa beprövade – men ofta förbisatta strategier för leadsgenerering. Få din kopia idag!

FÅ DIN KOPIA NU

Varför Facebook?

När det gäller leadsgenerering är Facebooks leadannonser ett fantastiskt sätt att skapa en framgångsrik kampanj. Det här annonsformat visar användare ett leadformulär på plattformen när de klickar på annonsen, som Facebook automatiskt kommer att fylla i med så mycket användarinformation som möjligt (vilket vanligtvis är deras namn och e-post).

Dessa annonser var ursprungligen utformade för att vara extremt mobilvänliga, även om de sedan dess har rullats ut till datorer också. Eftersom leadformulären visas på Facebook behöver användare aldrig lämna webbplatsen eller appen, och det betyder mindre laddningstid.

Facebook leadannonser

Hur man generear leads på Facebook

Att skapa en framgångsrik, högkonverterande leadsgenererings-sannons som kan locka varma, kvalificerade leads är en ganska rak framåtprocess.

Om det dock saknas några steg kan kampanjerna snabbt gå i sidled och misslyckas med att antingen generera den typ av leads ni vill ha, eller inte lyckas generera några alls.

Allt ni behöver göra är att följa dessa tre steg.

Börja med en varm målgrupp

Om ni ser en annons för något som ser intressant ut, klickar och omedelbart ser ett leadformulär, skulle ni fylla i det? Förmodligen inte. Inte om ni aldrig har hört talas om eller från företaget som annonserar tidigare.

Användare är rättvist snåla med sin personliga information, särskilt sina e-postadress och telefonnummer. För att konvertera måste de vara tillräckligt intresserade av erbjudandet innan de ser annonsen, annonsen används bäst för att hjälpa dem dem att ta steget.

Leadannonser kommer vanligtvis att vara mest framgångsrik när de används uppföljare för en tidigare kampanj för varumärkesmedvetenhet. Två bra inriktningsalternativ för dessa annonser är:

  • Retargeting baserat på användare som tittade på minst hälften av en videoannons från ert företag.
  • Retargeting baserat på webbplatsaktivitet som indikerar intresse, som att besöka en “Om oss” eller “Tjänster” -sida och utesluta de som landat på en bekräftelsessida / tacksida efter ha fyllt i ett formulär.

Ni kan köra tester mot kalla målgrupper, men ni kommer troligtvis att få fler svar och mer kvalificerade svar från användare som redan är lite bekanta med ert varumärke.

Skapa ett enkelt Leadformulär

Det säger sig självt att ju lättare det är att fylla i ett Facebook leadformulär, desto mer sannolikt kommer de att göra det.

Begär bara tillräckligt med information för att kunna kvalificera och komma i kontakt, men inte så mycket att ni tappar dem.

För många B2B-företag kan detta vara namn, e-post, telefon och storlek eller bransch. Var försiktig med frågar som budget (även fast det är viktigt), eftersom många inte gillar att svara på känslig information genom leadformulär.

För B2C kan detta vara namn, e-post och / eller telefon, och kanske en kvalificerad fråga som “vilken tjänst som bäst tjänar dina behov?”.

Förutom de frågor ni ber användarna att svara på, bör det också finnas en introduktion. Detta ska förklara exakt vad användare registrerar sig för eller vad de får när de fyller i formuläret, och det kan hjälpa till med att hantera eventuella invändningar och få dem att känna sig mer bekväma.

För att testa effektiviteten i leadformulären och se hur mycket information ni kan få utan att skrämma iväg användare, kan ni alltid köra ett A/B-test med två olika formulär och se vad användare är mest mottagliga för.

Facebook leadsgenerering

Har ett fantastsikt erbjudande

Detta är det sista steget till en bra leadgenererings-kampanj på Facebook. Trots allt kommer alla användare att ställa samma fråga: “What’s in it for me?”

Ha ett bra erbjudande som tilltalar målgruppen och använd det här. Om det inte finns ett erbjudande, skapa det. Ett erbjudande kan avsevärt öka leadregistreringar (vid några tester som jag vi kört tidigare har det ökat konverteringsgraden med allt från 12-21%), och det ger användarna en anledning att registrera sig nu, inte “senare”.

Vad det erbjudandet ska vara är olika för de flesta företagen och tjänsterna. Vi har sett mäklare som erbjuder en kostnadsfri värdering men också en ebok med en renoveringstips i form av en nedladdningsbar guide.

Vissa butiker kan klara sig med gratisprover, guider för hur du använder produkten (som “10 smink tips du behöver veta) eller rabatter.

B2B-företag erbjuder saker som white papers, e-böcker, checklistor och webbseminarier.

Tänk på vad målgruppen skulle tycka är mest värdefullt och börja därifrån.

Slutsats

Facebooks Leadannonser gör det möjligt att vara proaktiv och nå potentiella kunder och ger användare möjligheten att konvertera på ett riskfritt. Detta är ett fantastiskt sätt att skala kundbasen snabbt, och ni kan till och med kategorisera de inkommande leads efter vilken målgrupp de kom från, vilket ger er en uppfattning om de är kalla, varma eller super heta.

Om ni behöver lite hjälp med Facebooks leadannonser för att snabbt skala företaget specialiserar vi oss i PPC-annonskampanjer! Kontakta oss för att lära er mer om hur vi kan hjälpa till med Facebook annonsering.

30 beprövade tips, tricks & idéer för att generera leads

Kolla in dessa beprövade – men ofta förbisatta strategier för leadsgenerering. Få din kopia idag!

FÅ DIN KOPIA NU
Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply