De Bästa Google Ads Strategierna för E-handel 2020

Google Ads e-handel

Google Ads kan fungera för företag i alla former och storlekar. Det spelar ingen roll om du nyss startat ditt företag eller varit med ett bra tag, eller vilken industri du är i – Google Ads kan med stor sannolikhet gynna dig. Om du vill se fördelarna måste du dock utnyttja strategier som valts och utvecklats specifikt för företag som ditt – det är här saker kan bli lite knepiga.

E-handelsföretag kommer till exempel vilja hålla fast vid strategier och taktiker som bevisats sälja produkter effektivt och med en relativt hög avkastning. De behöver givetvis använda en annan approach än en B2B-tjänsteleverantör eller ett universitet som försöker rekrytera elever.

När du under årets gång gör förändringar i ditt företag, se till att du använder dessa topp-strategier för Google Ads för e-handelsföretag 2020.

Kör Shopping-Annonser

Google Shopping är din bästa vän som ett e-handelsföretag. De låter dig omedelbart presentera produktbilder, rubriker, priser och produktbetyg under en relevant sökning.

Om jag till exempel söker på ”begagnad iPhone 8” så ser jag direkt en lista över produkter som föreslås av Google. Dessa företag har alla betalat för denna otroliga synlighet.

Google shopping sökning

Om du säljer fysiska produkter vill du absolut köra Shopping-Annonser genom Google. Det är här många användare med hög avsikt ser något som möter deras förväntningar och snabbt gör ett köp.

För att nå framgång här, se till att du fokuserar på att dela produktdata som är relevant och beskrivande istället för att bara rikta in dig på sökord. Detta kan hjälpa dig att öka din synlighet för högkvalitativa sökningar.

Betona Rabatter, REA och Specialerbjudanden

Vill du avyttra produkter snabbt? Då skadar det inte att visa upp utförsäljningar, rabatter och exklusiva specialerbjudanden.

Både potentiella leads och existerande kunder älskar en bra kampanj. Möjligheten att spara och samtidigt få något bra kan praktiskt taget vara oemotståndligt, särskilt om de tänker att rean nästan är slut och att de måste handla nu. Känslan av brådska kombinerat med lite förlustaversion gör det fullkomligt effektivt.

Se till att du nämner alla specialerbjudanden eller utförsäljningar du har på gång. Du kan göra detta i annonstexten för sökannonser för att hjälpa dig sticka ut, genom att nämna dealen i din rubrik.

Här är ett exempel:

Buda Högre På Produkter med Högt Värde

Visste du att du kan buda högre på vissa sökord, eller gruppera produkter i olika kategorier så att du kan lägga bud separat för varje?

Det kan du, och detta är en enastående helhetsstrategi.

Att buda mer på produkter av högt värde är en enastående strategi för e-handelsföretag, särskilt när det kommer till målgrupper med hög avsikt. När användare är redo att köpa nu och bara letar efter rätt vara vill du säkerställa att du kommer upp i deras sökningar.

Produkter med högt värde har typiskt sätt högre vinstmarginaler, vilket ger dig mer utrymme att buda mer och fortfarande ha en positiv ROAS. Utnyttja det. Det kan ge dig möjligheten att vara mer konkurrenskraftig och få generellt högre synlighet och visningsandel.

Optimera för Säsongstrender

Det finns naturliga stegringar och fall i sökningar för många olika produkter.

Om det finns särskilda produkter som du vet kommer vara populära vid olika tider på året, se till att produkttitlarna och beskrivningarna är redo. Överväg att ha med att de där tjocka sockarna passar perfekt som en alla hjärtans dag present och sen vara beredd att uppdatera produktbeskrivningarna och istället säga att de är perfekta som billig julpresent.

Utöver små förändringar av produktbeskrivningar när det är lämpligt, kan säsongstrender också förestava en förändring när det kommer till produktbjudning. Buda mer på säsongsbundna, konkurrenskraftiga varor som har stor sannolikhet för ökad efterfrågan just nu för bättre chanser att driva upp försäljningen.

Ställ In dynamisk retargeting med displayannonser

Kampanjer med dynamisk retargeting är ett utmärkt val för e-handelsföretag. Om någon klickar på din annons för att se dina produkter finns det en god chans att de är intresserade. Och det är dessvärre vanligt för kunder att se någonting de gillar och klicka bort. Kanske att de vill tänka igenom det lite mer, eller så vill de göra lite bättre research. Oavsett så kanske de köper, men har inte gjort det än.

Retargeting genom Google Ads låter dig visa dina produkter för användare som nyligen har besökt din sida eller videoannons på tredjepartssidor i nätverket över hela internet. Du kan faktiskt följa intresserade användare och påminna dem om vad de lämnat bakom sig och potentiellt erbjuda dem rabatt för att få tillbaka dem.

Dynamisk retargeting är ett av de bästa sätten att följa upp med användare, även om de aldrig fyllt i ett opt-in formulär eller gjort ett köp.

Använd negativa sökord för att öka relevans

När du kör sökordsbaserade kampanjer för Googles sökannonser vill du absolut inkludera negativa sökord.

Negativa sökord berättar för Google vilka sökningar du inte vill att dina annonser visas för. Detta minskar sannolikheten för att dina annonser visas för sökningar som inte stämmer överens med din annons eller produkt, vilket håller dig borta från klick med liten eller ingen chans att faktiskt konverteras.

Slutsats

Det finns mycket du kan göra med Google för ditt e-handelsföretag, och himlen sätter gränsen när det kommer till vilka erbjudanden du vill marknadsföra och hur du väljer att göra det. Kom bara ihåg att kombinera kraftfulla shoppingannonser med retargeting och prioritera dina mest relevanta produkter samt produkter med högt värde.

Behöver du lite hjälp att optimera dina e-handelskampanjer på Google? Lär dig mer om vad vi kan göra för dig här.

Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun