Google Ads Tips: 5 dyra misstag och hur man undviker dem

By november 8, 2019 Google Ads
Google Ads misstag

Så du är ny på Google Ads och du har skapat din första uppsättning kampanjer; från början till slut.

Låt mig gratulera dig!

Nu kommer gott om känslor; känslor av prestation, ångest, nervositet, och i viss utsträckning, RÄDSLA.
Ja, jag sa rädsla.

Rädsla för att inte uppnå dina mål, spendera pengar ineffektivt, inte nå rätt målgrupp etc, alla bundna till en grundläggande rädsla för att du gjorde några misstag i din kampanjuppsättning.

Och om det visar sig att du gjorde några misstag, gissa vad …

Det betyder att du är precis som de andra 7,53 miljarder människor på jorden … du är mänsklig!

Alla vill vara den bästa versionen av sig själv och vi försöker göra vårt bästa för att undvika misstag, särskilt när det gäller Googles annonskampanjer.

Från nybörjare och  hela vägen till ledningen har jag sett att många människor gör ”rookie-misstag”.

Lyckligtvis är många av dessa enkla att fixa och kan vara grunden för framgångsrika kampanjer. I den här artikeln kommer jag att dela sju av dessa vanliga Google Ads-rookie-misstag, tillsammans med hur du kan undvika dem.

1. 100% bred matchade sökord

Så här börjar det, du utför din djupgående sökordsanalys och känner att du har den perfekta mängden relevanta sökord med hög volym som inte bara driver klick utan i slutändan konverteringar.

Och vem ska säga att du inte gör det?

Kampanjen körs i ungefär en vecka och du ser den förväntade höga mängden visningar, men du uppmärksammar också inkonsekvensen med kostnad per klick (CPC) och klickfrekvens (CTR). Dessutom är konverteringarna få och långt mellan varandra.

Så vad är det som händer?

Du bestämmer dig för att utföra en granskning av en söktermsrapport och märker att du fångar upp allt mellan himmel och jord som är milt relaterat till dina sökord. Svaret är allt är i bred matchning.

Sökordsmatchningstyper är en grundläggande nyckel för att ha en effektiv kampanj. Om du inte manuellt ändrar matchningstyp kommer de att ställas in på bred matchning.

Bred matchning gör att dina annonser kan visas på ett brett spektrum och varianter av dina sökord; synonymer, möjliga felstavningar, plural och singularformer, relaterade sökningar och andra varianter.

Även om detta är standardmatchningstyp, kan denna matchningstyp få din annons att visas i mycket löst relaterade frågor. Det sätter fokus på kvantitet snarare än kvalitet. .

Det finns några få fall där bred matchning kan vara fördelaktigt, men oftast vill du se till att dina sökord är i exakt matchning, frasmatchning eller modifierad bred matchning.

Ju mer specifika sökorden är från början, desto billigare kommer din CPC vara (på grund av ökad relevans mellan annonser och sökord), desto högre kan din CTR vara och i slutändan blir konverteringsgraden högre.

2. Att inte använda tillägg

De flesta nybörjarna är medvetna om webbplatslänkarna som gör att människor kan klicka in sig till specifika sidor på din webbplats.

Det är vanligtvis den mest utbredda och mest uppmärksammade tillägget, helt enkelt för att den har potential att ta mest plats.

Google Ads webbplatslänk

Och det finns en hel del annonstillägg tillgängliga att använda.

Kortfattat är annonstillägg funktioner som gör att extra företagsinformation visas i din annons och gör specifika åtgärder enklare att slutföra.

Denna information kan vara ett telefonnummer, en adress, butiksbetyg eller ännu fler webbsideslänkar (till exempel ovanstående webbplatslänk-tillägg) Nedan följer några fördelar med att implementera några populära tillägg:

Platstillägg (sitelink extensions)

Är länkar under din annons dit du kan styra användarna till olika platser på sin sajt. Mät klick som går till specifika sidor på din webbplats, så att du kan lära dig mer om kundpreferenser

Informationstillägg (callout extensions)

Syns som beskrivande, korta meningar under din annons. Perfekt för USP:ar och specifika erbjudanden till användare (dvs gratis frakt, 24/7 support)

Samtalstillägg (call extension)

Med denna syns ditt telefonnummer bredvid din annons och låter användare ringa ditt företag direkt från annonsen

Kampanjtillägg (promotion extensions)

Låter dig lyfta fram dina aktuella kampanjer och försäljningar

Recensionstillägg (seller ratings extensions)

Detta är ett automatiserad tillägg som visar ett företags betyg, så länge det sammanlagda betyget är 3,5 eller högre

Så som du ser är tillägg SUPER fördelaktigt för dina annonser. Och trots de visuella och tekniska fördelarna med tillägg, är tillägg också en intrikat faktor i din annonsranking (Ad rank).

Att ha rätt kombination av relevanta annonstillägg kan förbättra CTR, ha lägre genomsnittlig CPC och förbättra annonsrankingen. Mitt råd är att skapa en mall för alla möjliga tillägg  och använd de som är relevanta för din kampanj.

3. Att endast använda en annonsvariant för varje annonsgrupp

Det är lätt att tro att du har en annons som kommer krossa konkurrenter och överträffa Googles Ad Rank-algoritm.

Din annons kan ha alla annonsgruppens sökord vackert sammanflätade och det mest övertygande meddelandet – Men verkligheten är att inom marknadsföring är tester nyckeln för framgång.

Genom att skapa flera annonsvarianter ökar du chanserna att “göra det rätt.”

Jag har insett att det är bästa praxis att producera tre annonsvarianter per annonsgrupp:

  1. Allmän (ex. Besök vår bilhandel)
  2. Produktkategori – specifik (ex. Se vår kompletta serie lyx-SUV: er)
  3. Produktspecifik (ex. Vår Volvo XC 90 finns i lager)

När du har skapat tre annonsvarianter, låt dem köras i ungefär fyra veckor, och efter att tillräckligt med data har samlats in ska du gå igenom annonserna och avgöra vilka som har bäst bäst.

Genom att göra detta kommer du att kunna göra två saker;

  1. Ta bort de lågpresterande annonsvarianterna
  2. Bygga på de högpresterande variationerna genom att skapa nya varianter med subtila förändringar (du vill alltid ha tre annonser och skapa en rutin som säkerställer att du upprepar den här processen)

Så när dessa högpresterande annonser har fastställts, bygg andra variationer som liknar dem med minimala ändringar och låt dem köras under en förutbestämd tid, eller tills prestanda börjar sjunka och upprepa sedan processen.

Kom ihåg att testningen aldrig slutar. Jag säger att annonströtthet är ett riktigt fenomen som nybörjare vanligtvis inte är medvetna om.

Detta leder mig till det fjärde rookie-misstaget …

4. Ställa in och glömma bort

Det kan vara så enkelt och frestande att tro att all tid, ansträngning, blod, svett och tårar (kanske blod, svett och tårar inte var inblandade) är allt som behövs för att få en framgångsrik ROI.

Det finns många nybörjare som tror att allt som krävs är att checka av en Google Ads lista eller guide och sedan är dags att luta sig tillbaka och låta sökorden, annonserna och buden göra sina magi.

FEL!!

Det är faktiskt nu det är dags att verkligen visa upp dina färdigheter. Det är här analyser och optimeringar tar över.

Nu är jag säker på att du tänker – automatisering, automatisering, automatisering – och du har rätt.

Automation tillåter på vissa sätt flexibilitet att ställa in saker och glömma, men det betyder inte att du inte borde optimera.

Så, särskilt i en kampanjs början, gör det till en vana att kontrollera ditt konto för röda flaggor som:

  • Sökord med onormalt höga CPC
  • Sökord med låg CTR
  • Irrelevanta sökfrågor i söktermerapporten

Ju tidigare du fångar dessa “röda flaggor”, desto snabbare går det att få dina kampanjer att fungera effektivt.

5. Att inte använda negativa sökord

Det är lätt att glömma bort negativa sökord, tills de börjar kosta dig pengar för irrelevanta sökfrågor.

Negativa sökord är sökord och fraser som du inte vill utlösa din annons.

Om du till exempel använder “försäkring” som ett negativt sökord säger du till Google att inte utlösa din annons för någon sökfråga som innehåller ordet “försäkring”.

Så om du annonserar för bil, kommer din annons att visas för någon som söker efter begagnad bil, men den kommer inte att triggas om någon söker efter den bilförsäkring.

Relativt sett är det lätt att välja sökord.

Den “lätt-att-glömma” delen är att aktivt lägga till negativa sökord som stoppar mycket irrelevanta sökfrågor som leder till mycket okvalificerade leads. Det är där söktermerapporten ger ytterligare insikter för att lyckas med dina Google Ads kampanjer.

Återigen, genom att lägga till negativa sökord, som i exemplet ovan, kommer du använda din budget effektivare och eliminera okvalificerade leads.

Att vara proaktiv kan ofta hjälpa till med undvika några av dessa rookie-misstag

Alla dessa misstag är lätta att göra och samtidigt lätta att lära sig mycket av. Det har jag, många gånger.

Använd mina råd som riktlinjer för att förbättra dina annonsresultat och var proaktiv för att undvika dessa vanliga misstag.

Det kommer alltid att finnas någon sorts varning till varje “bästa praxis.” I slutändan måste du fastställa vad som fungerar för varje speciell situation, och det kan bestämmas med testning, testning, testning.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply