Google Shopping 101: Komplett guide för Google Shopping annonsering

By september 22, 2019 Google Ads, PPC

Google Shopping annonser, så kallade produktannonser (product placement ads / PLA), har blivit en viktig annonseringskanal för e-handeln under åren.

Genom att visa annonser högst upp i Googles sökmotorresultat är du tidigt med i kundens köpresa och kan driva konverteringar direkt från sökmotorsresultatsidan (SERP).

Plattformen har emellertid blivit mer konkurrenskraftigt med åren, så det är viktigt att arbeta aktivt och strategiskt med dina Google Shopping annonser för att ligga före kurvan och framför din målgrupp.

Om du undrar “Hur fungerar Google Adwords?”, Men inte verkar hitta en bra Google Adwords guide kan du läsa vår artikel som går djupt in i varje del av Googles plattform här.

I det här inlägget går vi genom våra bästa metoder för Google Shopping för 2019 och därefter.

1. Vad är Google Shopping annonser?

Google Shopping annonser är produktannonser (PLA) som visas i Googles sök- och shoppingresultat.

Google Shopping

Dessa produktbaserade annonser är viktiga för återförsäljare eftersom de:

1. Visar produkter högst upp på Googles resultatsida, även före organiska resultat för vissa sökord.

2. Visar bilder av produkten.

3. Kan inkludera ytterligare information som ökar engagemang, till exempel priser, recensioner och specialerbjudanden.

4. Kan stödja medvetenhetsinitiativ för övre tratt (upper funnel) samt driva konverteringar i nedre tratt (lower funnel).

Medan Google Shopping annonser har blivit ett självklart medium för e-handeln har de också blivit alltmer konkurrenskraftiga med åren.

Genomsnittlig kostnad per klick (CPC) och utgifter på kanalen fortsätter att öka år efter år, det både svårare och dyrare att förvärva nya kunder genom Google vilket gör att många användare undrar hur de ska använda Google Adwords 2019.

Den goda nyheten är att med rätt strategier kan du förbättra dina prestationer och få ett försprång på konkurrenterna.

Att förbättra din performance marketing på Google Shopping berör tre viktiga områden:

  1. Produktflödesoptimering
  2. Budgivningsstrategi
  3. Kampanjstruktur

Nedan går vi genom några strategier som marknadsförare kan använda för att förbättra varje kärnområde i sina Shopping-kampanjer.

2. Optimera ditt Google Shopping-flöde

Ditt produktflöde är hur du kommunicerar ditt lager till Googles annonskanal.

Google Shopping matchar dina flöden med sökfrågor från kunder och dina bud för att bestämma annonsens synlighet.

Ju mer du optimerar dessa data, desto mer sannolikt kommer ditt innehåll att visas för relevanta frågor.

Nio av tio gånger kan kvaliteten på ditt produktflöde ha störst påverkan på dina Shopping-kampanjer.

Du kan optimera ditt produktflöde för Googles Shopping-algoritm genom att:

1. Organisera ditt flödesinnehåll enligt Googles specifikationer

2. Optimera produkttitlar så att de är sökmotorvänliga

3. Använd sökord i titlar och beskrivningar

4. Utnyttja produktförlängningar och marknadsföringskampanjer

5. Se till att bilder är av hög kvalitet

…och mer.

3. Segmentara dina shoppingkampanjer med negativa sökord och prioriterade inställningar

Det som de flesta detaljhandelsvarumärken vill göra är att maximera sin produktexponering för toppkonverterande sökfrågor /sökord samtidigt som exponeringen för olönsamma minskas.

På Buzzlemedia använder vi vår Perfect Prospect™ -strategi för att säkerställa att våra kunders produkter förblir konkurrenskraftiga.

Perfect prospect-kampanjer™ använder prioriterade inställningar och negativa sökord för att isolera och driva aggressiva bud och budget till sökningar med högt värde. Att dela upp kampanjer och använda produktgrupperingar, tex efter prio enligt: Hög, medel, låg ger dig större kontroll över dina listor, bud och prioriteringar.

Perfect Prospect Shopping-kampanjer använder prioriterade inställningar och negativa nyckelord för att isolera och fördela mer aggressiva bud och budget till vissa sökningar med högt värde för att få maximal visningsandel.

Även om vi inte kan rikta in sökord direkt, kan vi utnyttja negativa sökordslistor i en alternativ kampanj och sedan använda prioritetsinställningarna så att sökningar trattar in i rätt kampanj.
Kampanjsegmentering ger annonsörer som använder Google Shopping-annonser mer kontroll över vilka sökfrågor deras produkter dyker upp för. Det ger dem också möjlighet att isolera och avsätta en budget för sökfrågor som historiskt konverterar bra.

4. Använd smarta och regelstyrda budstrategier

Automatisk budgivning

Automatisk budgivning kan vara användbart när du hanterar många kampanjer samtidigt, vilket gör att Googles maskininlärning kan testa och lära av tidigare resultat för att sätta optimala bud baserat på dina marknadsföringsmål.

Med automatisk budgivning kan du fokusera på långsiktiga mål medan Googles algoritmer tar hand om bud baserade på data som samlats in över tid och svarar i realtid på förändringar i trender och dina slutliga mål.

  • Maximize click
    Anger automatiskt bud för att försöka ge dig så många klick som möjligt inom ett belopp du väljer.
    Öka klick på produkter med låg trafik samtidit som du håller dig inom en viss utgift.
  • Enhanced CPC
    Justerar automatiskt ditt manuella bud, upp eller ner, baserat på varje klick-sannolikhet för att producera en konvertering.
    Öka konverteringarna medan du kontrollerar dina bud.
  • Target ROAS
    Ställer automatiskt in dina bud för att maximera ditt konverteringsvärde och samtidigt uppnå en genomsnittlig avkastning på annonsutgifterna du väljer.
    Få flest konverteringar eller konverteringsvärde medan du uppfyller en avkastning på annonsutgifter (ROAS).

Regelstyrd budgivning

Tänk på att under inga omständigheter överlämna 100 procent av din kampanjhantering till automatiserade lösningar.

Vi tror på hybridmetoden att använda avancerade automatiserade budverktyg i kombination med en mänsklig touch.

Buzzles Google shopping budstrategier inkluderar:

  • Dra ned på bortkastade annonsutgifter
  • Budökningsregel (er)
  • Bumpa produkter med noll intryck
  • Minska budet på blödare

En av de viktigaste fördelarna med att använda regelstyrd budgivning är möjligheten att ställa in trösklar.

Tröskelbudgivning är bara ett exempel på hur detaljhandlare kan ställa in anpassade regler baserade på konverteringar, visningar, ROI och trender, vilket gör att de kan göra ändringar på produktnivå på kontot.

En annan fördel är öppenhet. Detta gör det möjligt för annonsörer att identifiera vilka regler som fungerar och vilka som inte gör det och göra justeringar efter behov.

5. Optimera din shopping kampanj-målgruppsinriktning

Hitta nya besökare med similar audiences

Remarketing är en extremt värdefull strategi som gör det möjligt för återförsäljare att nå personer som redan har besökt sin webbplats och nå ut till en målgrupp som redan är intresserad av sina produkter eller tjänster. Du kan göra detta med hjälp av insikter från Google Shopping.

Du kan använda Similar Audiences för att locka nya besökare till din webbplats genom att hitta personer som har liknande sökbeteenden som din remarketinglistor.

Similar Audiences tillåter annonsörer att använda sina egna data för att nå rätt kund med rätt budskap.

Vilka är fördelarna med Similar audiences för shopping?

Genom att lägga till “similar audiences” i din kampanj- eller annonsgruppsinriktning kan du visa dina annonser för personer vars sökbeteende liknar de som besökt webbplatsen. Dessa människor är mer benägna att vara potentiella kunder.

Förenklad målgruppsinriktning – Similar audience-inriktning “raderar” gissningen i att upptäcka nya målgrupper genom att automatiskt hitta potentiella kunder som liknar personer i dina befintliga remarketinglistor för sökannonser.

Få nya potentiella kunder – Med similar audiences kan du öka räckvidden för befintliga remarketingkampanjer och hitta nya mer kvalificerade användare som har en ökad sannolikhet att utföra åtgärder som är viktiga för dig.

Även om dessa nya besökare inte direkt köper från din webbplats, om du har lagt till remarketingtaggen på din webbplats, kommer de att läggas till i din remarketinglista.

Utnyttja Customer Match

Customer Match gör det möjligt för annonsörer att ladda upp sina e-postadresslistor med kunder och kampanjer till Google annonser.

Från dessa e-postlistor kan detaljhandlare bygga kampanjer / annonser specifikt utformade för att använda riktad annonsering för att nå sin målgrupp.

Fördelarna med customer match

  • Up-selling och cross-selling baserat på tidigare köp och köpvanor
  • Promota återkommande köp från tidigare kunder
  • Ökad varumärkeslojalitet med tidigare kunder
  • Targeting varukorgövergivande via annonser och Google Shopping
  • “Återaktivera” redan lojala kunder när de använder Google Shopping
  • Remarketingstrategier i allmänhet

Customer Match är utmärkt när det gäller att låta annonsörer finslipa målgruppen med mest potential.

På Google Shopping-plattformen kan annonsörer till och med använda Customer Match för att justera bud och skräddarsy produkter / meddelanden för olika segment av tidigare kunder.

Även om Google Customer Match är utformat för att hjälpa återförsäljare att nå sina “högsta värde-kunder”.. Genom att stärka förbindelserna med din kända kundbas på Google Search, hjälper det också återförsäljare att skapa nya relationer mellan andra kanaler, inklusive YouTube TrueView och Gmail Native Ads.

6. Bli konkurrenskraftig med auktionsinsikter

Med fler annonsörer som lägger mer pengar på Shopping än någonsin tidigare är det viktigt att veta exakt när intryck börjar stiga.

Våra experter utnyttjar Google AdWords Auction Insights för att jämföra deras resultat med andra annonsörer som deltar i samma auktioner som dem. Auktionsinsiktsrapporten är tillgänglig för både sök- och shoppingkampanjer.

Denna typ av information kan hjälpa återförsäljare att fatta strategiska beslut om bud- och budgetval genom att specifikt visa var de lyckas.

Auktionsinsiktsrapporten är tillgänglig för både sök- och shoppingkampanjer. Med denna rapport kan du jämföra deras resultat med andra annonsörer som deltar i samma auktioner som du.

Dessa rapporter är viktiga eftersom du kan se visningsandelen för några av dina konkurrenter och vad överlappningsgraden är. Använd data om visningsandelar för dina bästa konkurrenter och överlappningsgraden för att granska när din konkurrent har börjat öka buden i Shopping genom att se när visningsandelen börjar öka.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply