Allt att om Googles textannonser: Annonsspecifikationer, bästa praxis, exempel och mer

Av 2019-12-18 augusti 30th, 2020 Google Ads, Marknadsföring

När du ska annonsera på Google är riktade, övertygande textannonser är viktiga för en högpresterande PPC-kampanj, eftersom de ofta är den första kontaktpunkten som en kund har med ditt varumärke. Folk söker efter något, och din textannons visas i resultaten.

Hur du skapar din annons avgör om någon kommer klicka igenom till din webbplats eller landningssida, se därför till att göra den relevant.

Googles textannonser

En vanlig Google Ads-textannons består av tre huvuddelar:

1. Rubrik

Det finns två obligatoriska rubrikfält och ett valfritt, var och en med en begränsning på 30 tecken. Alla rubriker visas bredvid varandra, separerade med ett(“|”), så här:

Rubriken kan hamna på rad två, beroende på användarens skärmstorlek. Detta en rubrik på en mobilskärm:

2. Beskrivning

Google Ads tillåter två 90-tecken beskrivningsfält, vilket ger annonsörer mycket kontroll över deras annonsmeddelanden. One.com drar full nytta av båda beskrivningsfälten i detta exempel:

One.com Google textannons

3. Visningsadress / display URL

Domänen för din slutliga webbadress visas som annonsens visningsadress (den gröna texten under rubriken) och kan bestå av upp till 15 tecken vardera. Visningsadresser är inte aktiva länkar, men de ger sökanvändare en uppfattning om var de kommer att landa efter att ha klickat på annonsen.

Det här är grunderna, men för att skapa en framgångsrika textannons behöver du ta hänsyn till flera olika metoder och praxis.

Vad gör en Google textannons framgångsrik

Sökvägar i din visningsadress

Inte bara ger sökvägar en bättre uppfattning om var de hamnar, utan fälten kan också bidra till att öka din klickfrekvens eftersom du kan matcha sökorden till deras sökfråga. Google erbjuder annonsörer upp till två valfria “sökvägar” till visningsadressen. Varje sökväg kan ha upp till 15 tecken och läggs till i visningsadressen direkt efter webbplatsens domän.

I det här exemplet är “www.starweb.se/” domänen, medan “starta” och “provperiod” är de två sökvägarna:

Google Ads sökvägar

Obs! Sökvägar behöver inte vara en del av din sidas URL, men de bör åtminstone vara relaterade till landningssidans innehåll.

Övertygande annonstext

Tänk på dessa fem huvudkomponenter när du skriver annonskopia:

  • Löfte – Ge ett löfte om hur din produkt gynnar dem
  • Värde – Utan att använda aggressivt säljspråk, lyft fram vad som gör dig unik: Gratis frakt? Prisbelönad? Anpassning? Särskilda kampanjer och exklusiviteter?
  • CTA – Be om något specifikt, till exempel köp, beställning, bläddra, ladda ner, ringa, registrera sig, få en offert etc.
  • Sökord – Inkludera sökordet minst en gång (helst i en av rubrikerna) för att visa din annons relevans för sökfrågan
  • Varumärke – Inkludera ditt varumärke för att potentiellt öka CTR

Annonstillägg

Att lägga till ett tillägg i en textannons förbättrar annonsörens resultat, i vissa fall har det visat sig höja kvalitetsresultatet med 8%, vilket i sin tur kan öka annonsens exponering och minska kostnaden per klick. Annonstillägg ökar också CTR med flera procentenheter eftersom de visar prospekts mer information och extra incitament att välja ditt företag.

Du kan välja mellan följande tillägg:

  • Webbplatslänkstillägg
  • Beskrivningstillägg
  • Tillägg med utbudsinformation
  • Samtalstillägg
  • Formulärtillägg för potentiella kunder BETA
  • Meddelandetillägg
  • Adresstillägg
  • Affiliate-adresstillägg
  • Pristillägg
  • Apptillägg
  • Erbjudandetillägg

Google Ads väljer vilka tillägg som ska visas som svar på varje enskild Google-sökning. Därför är det en bra idé att använda alla tillägg som är relevanta för dina affärsmål, särskilt eftersom det inte kostar extra.

Huruvida Google Ads visar dina tillägg eller inte beror dock på:

  • Din annonsrankning (Ad Rank) – En kombination av ditt bud, kvaliteten på din annons och landningssida, sökningens sammanhang och den förväntade effekten av tillägg och andra annonsformat
  • Din genomsnittlig annonsposition – Annonser i högre positioner på sökresultatsidan får visa tillägg, och annonser i lägre positioner kommer inte att ha fler tillägg än annonser i högre positioner (för att visa annonser i högre positioner måste du öka din annons kvalitet, bud eller båda)
  • Dina andra aktiverade tillägg – I varje auktion visar Google den bästa och mest användbara kombinationen av kvalificerade tillägg och format

Mobiloptimering

Alla enheter använder utökade textannonser, så det finns ingen specifik enhetsinställning. När du skapar annonser får du en förhandsvisning  i både skrivbords- och mobilformat, de genereras samtidigt under tiden, det är därför ditt ansvar att optimera för båda. Detta inkluderar att lägga till lämpliga tillägg för varje format.

En dedikrad landningssida

Att skicka potentiella kunder till en landningssida efter att ha klickat på din annons är avgörande eftersom det är där konverteringen sker. Se till att följa bästa praxis för landningssidan  – inklusive meddelandematchning – för att minska studsgraden (bounce rate) och öka konverteringsgraden.

A / B-test

Som med alla annonskampanjer, se till att testa varianter för att se vilken som presterar bäst. Skapa tre till fyra varianter för varje annonsgrupp, med olika meddelanden, CTA: er osv. Google roterar dina annonser automatiskt för att visa annonserna med bäst resultat oftare.

Vilka andra plattformar stöder textannonser?

Bildbaserade plattformar som Instagram och till och med Facebook stöder inte textannonser eftersom enbart text sannolikt inte kommer att stoppa användarnas scrollande. Men med bildannonser är det fortfarande viktigt att överväga text. Deras plattform föredrar bildannonser med mindre än 20% text, mer än detta kan hämma användarupplevelsen och till och med reducera antalet visningar.

När det gäller plattformar som stöder textannonser, titta på Bing och LinkedIn.

Sammanfattning

För att säkerställa att kunder klickar vidare måste du skapa riktade, övertygande textannonser. En del av att skapa den bästa annonsen är att känna till specifikationerna för varje annonsformat. Även om detta låter överväldigande behöver det inte vara det och med lite övning blir du snart en mästare på att skapa vinnande annonser.

Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun