HubSpot Marketing Hub recension 2020: Funktioner, priser och mer

Av 2020-09-17oktober 4th, 2020Hubspot, Inbound marketing
HubSpot Marketing Hub

HubSpot Marketing Hub

HubSpot Marketing Hub är en av de mest kända marknadsföringslösningarna på marknaden, men dess kraftfulla funktioner har ett pris som kan visa sig vara för högt för många småföretag. Ta reda på om HubSpot Marketing Hub uppfyller ditt företags marknadsföringsbehov.

Finns det något som det inte kan göra?

Det är inte bara ett e-postmarknadsförings-verktyg. De erbjuder också CRM (Customer Relationship Management), leadsgenerering, sociala medier, kundservice och samarbetsfunktioner. Och HubSpot myntade faktiskt termen inbound marketing.

Det går inte att bara köpa e-postmarknadsförings-verktyget på egen hand, så det är viktigt att överväga om du vill (eller behöver) resten av marknadsföringspaketet som följer med innan du tar steget. Om du precis har kommit igång och bara vill ha en grundläggande e-postmarknadsförings-lösning kan HubSpot vara för mycket för dig.

Det är därför det är viktigt att överväga dina mål och gör en kravspecifikation innan du fattar ett beslut.

Vem är HubSpot Marketing Hub för?

HubSpot Marketing Hub riktar sig till företag i alla storlekar men priset kan vara för dyrt för små företag och solopreneurs.

Dess användarvänlighet gör den lämplig för alla nivåer av e-postmarknadsförare och innebär att du snabbt kan komma igång. HubSpot är marknadsledande och deras Marketing Hub-programvara används redan av många företag, vilket innebär att många e-postmarknadsförare redan känner till lösningen och vet hur den fungerar.

HubSpot Marketing Hubs funktioner

HubSpot Marketing Hub har många kraftfulla funktioner som gör att du snabbt kan skapa e-postkampanjer, skräddarsy ditt content till olika målgrupper och anpassa det efter individuella omständigheter. Du kan också spåra resultatet för varje kampanj i detalj.

Email editor

HubSpot Marketing Hub har ett stort utbud av e-postmallar för olika ändamål:

  • Välkomstmeddelanden
  • Nyhetsbrev
  • Eventinbjudningar
  • Lansering av e-bok
  • Uppföljning
HubSpot-1-email_editor

Med e-postredigeraren kan du också lägga till en rad olika innehållsblock, till exempel bild, knappar och sociala delningsalternativ. Det går också att redigera designen för varje del. Detta skapar stor flexibilitet i att ändra e-postens övergripande layout, till exempel genom att lägga till och ta bort kolumner och rader.

HubSpot Marketing Hub är användbart för både B2B- och B2C-marknadsförare eftersom det låter dig anpassa e-postmeddelandet med både personliga kontaktuppgifter såsom namn och plats, och företagsinformation såsom företagsnamn och bransch.

En praktisk funktion HubSpot Marketing Hub erbjuder är möjligheten att anpassa e-postmeddelanden enligt kundens livscykelstatus eller deras medlemskap i olika listor.

Det betyder att du bara behöver skapa ett e-postmeddelande och HubSpot Marketing Hub kommer att justera innehåll som ämnesrader, länkar och bilagor enligt villkor som om de har gjort ett köp tidigare.

Det fungerar på samma sätt som en drag-and-drop, som gör att du enkelt kan skapa landningssidor från grunden eller från mallar. HubSpot Marketing Hubs landningssida-funktionalitet kan också hjälpa dig att utöka din e-postlista och öka konverteringar genom att låta dig bygga sidor som riktar sig till vissa kundgrupper eller kampanjer.

Dessutom möjliggör HubSpot Marketing Hub popup-formulär för specialerbjudanden och samla in fler registreringsuppgifter.

Automation

När du skapar ett e-postmeddelande kan du välja att göra det till en serie automatiserade e-postmeddelanden. Dessa automatiserade serier kan aktiveras av en mängd olika triggers, till exempel:

  • En kund fyller i ett formulär
  • En kunds sista datum för interaktion med ditt företag
  • Sidbesök till exempel produkt eller priser
  • Interaktioner med e-post och annonser

Du kan välja mellan så många triggers eller villkor som du vill och få sekvenserna att följa så många steg du behöver.

Du kan till exempel välja en trigger som startar en åtgärd när en kund får ett e-postmeddelande men inte öppnar det, och de har inte heller interagerat med ditt företag på 60 dagar. Detta utlöser sedan en serie återåtgärder eller e-postmeddelanden.

HubSpot automation

Det ger dig också full flexibilitet när du bygger dina automatiseringar och låter dig ställa in dem så att de körs under en tidsperiod eller bara körs under vissa kampanjer.

Du kan också ställa in mål för dina automatiserade e-postmeddelanden, till exempel ett webbplatsbesök eller e-post och stoppa sekvenserna när de vidtar den åtgärden.

Kunddata

HubSpot Marketing Hub presenterar kunddata som en CRM-lösning så att du kan se alla interaktioner på ett ställe. Du kan till exempel se listorna som varje kontakt finns i, automatiseringar de för närvarande är inskrivna i, uppdateringar av deras information och alla interaktioner som denna kontakt har haft med någon i ditt företag.

HubSpot kunddata

Du kan filtrera kontakter efter flera villkor, till exempel plats, datum för registrering, senaste aktivitetsdatum och kundens livscykelstatus. Dessa resultat kan hjälpa dig att skapa mer detaljerade kontaktlistor anpassade till mer specifika förhållanden.

Analytics

Marketing Hub tillhandahåller omfattande data för e-postmarknadsföring. Du kan enkelt jämföra dina e-postkampanjer med dina andra marknadsföringskampanjer över kanaler som sociala medier och betalda kampanjer och se vilka som är mer framgångsrika.

Med den övergripande resultatvyn kan du se utvecklingen av dina e-postkampanjer och spåra mätvärden som:

  • Öppningar
  • Klick
  • Studsar / bounce rate
  • Avregistreringar
  • Skräppostrapporter

HubSpot Marketing Hub går ännu längre och låter dig fördjupa dig i mätvärden som vilka länkar som fick flest klick och de mest engagerade kontakterna. En HTML-klickkarta ger en visuell uppdelning av alla länkar som klickades i ditt e-postutskick.

HubSpot Marketing Hub: s övergripande analys av marknadsföringsprestanda visar hur många nya kontakter du fått (eller missat) genom varje e-postkampanj. Detta ger dig en uppfattning om vem som verkligen är intresserad och kan ge dig värdefull information för framtida marknadsföringsåtgärder.

HubSpot är enkel att använda

HubSpot Marketing Hub är en omfattande, funktionsladdad lösning som inte bara täcker e-postmarknadsföring utan också försäljning, kundtjänst och CRM. Som med alla allt-i-ett-lösningar för direktmarknadsföring och försäljning tar det tid att hitta rätt.

Inlärningskurvan är förståeligt nog brantare än med en fristående marknadsföringslösning för e-post eftersom det finns mer att lära sig och fler funktioner att använda.

Efter några grundläggande frågor för att ställa in lösningen på rätt sätt låter HubSpot Marketing Hub dig ta reda på vad du ska göra först. Till skillnad från andra programvaror rekommenderar den inte några åtgärder du bör börja med eller åtgärder för att skapa din första kampanj.

Detta kan kännas överväldigande och du kan lätt gå vilse om du inte har mycket erfarenhet av att använda e-postverktyg. Navigationen är dock välorganiserad med enkla namn så att du enkelt kan hitta all funktionalitet. Det är enkelt att använda de olika funktionerna och användargränssnittet är intuitivt så nästa steg är alltid uppenbart och logiskt.

HubSpot Marketing Hubs priser

HubSpot Marketing Hub erbjuder inte en enkel e-postmarknadsföringslösning men du får tillgång till e-postmarknadsföringsfunktioner i den kostnadsfria HubSpot CRM-planen. Det låter dig skicka upp till 2 000 e-postmeddelanden per månad.

HubSpot Marketings priser som också inkluderar HubSpots Marketing Automation kan verka dyra jämfört med annan programvara för e-postmarknadsföring. Den mest grundläggande planen börjar på $ 50 per månad för upp till 1000 kontakter.

HubSpot priser

HubSpot Marketing Hubs priser

HubSpot Marketing Hub erbjuder inte en enkel e-postmarknadsföringslösning men du får tillgång till e-postmarknadsföringsfunktioner i den kostnadsfria HubSpot CRM-planen. Det låter dig skicka upp till 2 000 e-postmeddelanden per månad.

HubSpot Marketings priser som också inkluderar HubSpots Marketing Automation kan verka dyra jämfört med annan programvara för e-postmarknadsföring. Den mest grundläggande planen börjar på $ 50 per månad för upp till 1000 kontakter.

Arbeta med HubSpot Marketing Hub-support

HubSpot har en hjälpknapp som är synlig hela tiden. Genom att klicka på knappen får du tre alternativ: du kan söka i kunskapsbasen för ett självbetjäningsalternativ, du kan fylla i ett formulär och en HubSpot medarbetare kommer att ringa dig inom fem minuter eller så kan du välja e-post och supportalternativ för livechatt (även om livechatt inte är tillgängligt dygnet runt).

HubSpot Marketing Hub har en online-community där du kan be om peer-to-peer-support om du inte kan nå HubSpots egna support och du vill ha ett mer omedelbart svar. Företaget erbjuder också många webbinarier som du kan gå på live eller få tillgång till på begäran, vilket hjälper dig att lära dig att använda HubSpot Marketing Hub och förbättra dina marknadsföringskampanjer.

Fördelar med HubSpot Marketing

HubSpot Marketing Hubs lättanvända e-postredigerare låter dig skapa professionella e-postkampanjer med bara några få klick. Det låter dig också automatiskt skapa innehåll som är mycket personlig. HubSpot Marketing analys ger dig både en överblick och en detaljerad inblick i din e-postkampanjs prestanda, medan dess formulär och landningssidan funktionalitet hjälper dig att utöka din e-postlista.

HubSpot Marketing Hub: bra lösning, men inte för alla

HubSpot Marketing Hub är ett fantastiskt verktyg för e-postmarknadsföring men eftersom det inte är en fristående lösning är det dyrare och kan vara för dyrt för många mindre företag. Om du har råd med och vill ha en lösning som även har avancerade funktioner  är HubSpot Marketing Hub ett utmärkt alternativ. Den enorma funktionslistan kan ta ett tag att bemästra och förstå var allt är, men det är värt det när du förstår det.

Vanliga frågor

Hur mycket kostar HubSpot Marketing Hub per månad?

HubSpot erbjuder e-postmarknadsföringsverktyg med sin kostnadsfria CRM, men detta låter dig bara skicka upp till 2000 e-postmeddelanden per månad. Om du behöver mer måste du lägga ut minst $ 50 per månad för upp till 1000 kontakter. Detta är den billigaste prissättningen. De andra två betalda planerna börjar på $ 800 respektive $ 3200 för upp till 1000 kontakter.

Är HubSpot Marketing Hub lätt att använda?

Ja. Och du har massor av funktioner, men med tanke på dess intuitiva användargränssnitt och dess hjälp och tips i appen kan du komma igång snabbt även om du inte har använt programvara för e-postmarknadsföring tidigare.

Varför ska jag använda HubSpot Marketing Hub?

Det hjälper dig att personifiera e-postmarknadsföringskampanjer på en individuell nivå och skapa automatiska e-postsekvenser som kan hjälpa till att vårda dina kunder i försäljningspipeline. Det låter dig också få inblick i resultatet för dina kampanjer och förstå hur du kan optimera dem för att öka intäkterna.

Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun