Fyra sätt att maximera HubSpot för företag med SaaS som affärsmodell

HubSpot för SaaS

SaaS-företag är laserfokuserade på sin förmåga att driva stora volymer hållbar tillväxt på kort tid. Det uppskattas faktiskt att till och med SaaS-företag med en årlig tillväxttakt på 20 procent bara har 8 procents chans att överleva. Således är hypertillväxt en förutsättning för överlevnad.

Att starta ett SaaS-företag är dock inte detsamma som att skala ett SaaS-företag. Kännetecknet för SaaS är förmågan att identifiera de tillväxtkanaler som kommer att ge verkliga resultat – snabbt. Det kräver kraftfull martech för att driva den typ av tillväxt som behövs för att konkurrera. Att bygga momentum för att upprätthålla er SaaS-organisation genom tillväxt och expansion är avgörande.

Hur uppnår techbolag denna typ av tillväxt, särskilt när deras konkurrenter har tio gånger större budget och eget kapital? Svaret: genom att utnyttja kraftfull martech som ger dig möjlighet att använda inbound till sin fulla potential. Du behöver en plattform som kan hjälpa er att utvecklas snabbt, optimera och ge er de intäktsattribut som behövs för att avgöra var och hur du ska navigera verksamten. Ja, jag pratar om HubSpot.

Varför HubSpot för SaaS?

“HubSpot hjälper SaaS-företag att attrahera högre kvalitetstrafik, konvertera den trafiken till mer kvalificerade leads eller testanvändare och vårda dessa leads till kunder.” Jag har med egna ögon sett hur HubSpot kan hjälpa SaaS-företag, små eller globala, att förbättra sina resultat på ett så effektivt och kostnadseffektivt sätt som möjligt.

Det är HubSpot själva som säger det bäst: “Enkelhet och sofistikering är kännetecknet för innovativ marknadsföringsprogramvara.” Det är sant. HubSpot är besatta av sin teknik och har byggt en kraftfull plattform, en som inte kräver ett helt IT-team. Det är verkligen byggt för SaaS-marknadsförare.

Här är fyra sätt att maximera din investering i HubSpot för SaaS-företag.

1. Överträffa konkurrenter och locka rätt personer

För 89 procent av SaaS-företagen är nya kundförvärv den största tillväxtaktiviteten. Det innebär att få din SaaS-verksamhet högst upp i sökmotorerna och leda kvalificerade personer till din webbplats. Att driva tillväxten innebär först och främst att man har flera viktiga saker i åtanke:

Content is king

Inbound drivs av content och ingenting kommer att få er SaaS-verksamhet på toppen av sökmotorerna bättre än att investera i bra content. Med bra content menar jag innehåll som är användbart, optimerat för sökmotorer och guidar era personas genom deras köparresa (medvetenhet, utvärdering och beslut).

Kom ihåg att Googles uppdrag är enkelt: att hjälpa sökare att hitta den information de behöver och letar efter. Hur ni ser er själva och hur Google ser er kan vara väldigt annorlunda, därav vikten av att göra ordentlig sökordsanalys och bygga content för sök.

Allt SEO: tekniskt, on-page och off-page

Att skriva killer-content är en strategi för att locka besökare. Men du bör du se till att innehållet är optimerat för sökmotorer, så att det enkelt hittas av människor som kanske inte känner till företaget, men vars smärtpunkter kan lösas av ert erbjudande. Här är några metoder för att komma igång:

  • Gör en teknisk SEO-analys för att se om det finns sätt att förbättra “indexerbarhet”, synlighet och ranking. Verktyg som HubSpots webbplatsgrader, SEMrush-webbplatsgranskning eller Buzzlemedias SEO-analys är alla platser att börja på.
  • Fokusera på icke-märkta sökord i de redaktionella och i content-planeringen för att säkerställa att ni träffar personas som kanske inte är tillräckligt bekanta med ert företag för att söka på just er.
  • Använd HubSpots trafikrapport för att se era mest trafikerade sidor, högsta studsfrekvens och / eller lägsta konverteringsgrad.
  • Underskatta aldrig kraften i off-page SEO. En del av att skala snabbt är att förlita sig på brand equity och länkar från mycket ansedda webbplatser.

Kunduttalanden

Kundberättelser erbjuder SaaS-företag en fantastisk möjlighet att visa vilka resultat deras produkter och / eller tjänster ger. I en studie av Hawkeye menade 71 procent av köparna i medvetenhetsfasen och 77 procent i utvärderingsfasen att vittnesmål och case var de mest inflytelserika innehållstyperna i sina köpbeslut.

Hur HubSpot hjälper

HubSpot har kraftfulla SEO- och contentverktyg som kan hjälpa er SaaS-organisation på följande sätt:

  • Upptäck och ranka för de ämnen som betyder något för dig och era kunder
  • Få förslag på ämnen baserat på relevans, konkurrens och popularitet, samt tillgång till månatliga sökdata så att du kan uppskatta hur rankning för specifika ämnen kommer att översättas till organisk trafik
  • Skapa kluster av webbsidor och blogginnehåll kring vart och ett av era kärnämnen
  • Ange enkelt kanoniska webbadresser för att fokusera er search authority på era mest inflytelserika sidor

Den bästa delen? HubSpot erbjuder robusta, detaljerade rapporter så att du kan spåra prestanda i en praktisk instrumentpanel. Härifrån kan du se hur er trafik ökar med tiden när du bygger och hittar möjligheter att förbättra och förfina dina ansträngningar.

2. Få personas att identifiera sig

Det är en sak att leda kvalificerad trafik till er webbplats, men nu vill vi att de ska lyfta handen och säga att de är intresserade av vad ni har att erbjuda. Här är några strategier för att säkerställa att du skapar content som hjälper besökare att konvertera:

Minimera friktion

Detta verkar enkelt, men enligt min erfarenhet är det allt annat än det. Det finns så många möjligheter för att konvertera mer av er trafik, och det börjar med att skapa en väg med minsta möjliga motstånd för besökare. Det innebär att göra det tydligt vad det är du vill att de ska göra genom att tillhandahålla ett logiskt nästa steg – alltid. Varje sida måste byggas med frågan “Vad vill vi att besökare ska göra härnäst?” i åtanke.

Ett sätt som jag gillar för att förstå huruvida nästa steg är tydligt eller inte är att titta på ett beteendeflöde för besökare. Vanligtvis kommer majoriteten av er webbtrafik från hemsidan och en viss andel av den kommer att falla av och en del kommer till nästa steg.

Helst bör deras första interaktion anpassas till era mål. Om målet är att besökare till exempel ska registrera sig för en gratis provperiod och schemalägga en demo, bör de besöka de sidorna med sin första interaktion (dvs. nästa sidbesök efter den första landningssidan). Hamnar inte era besökare där på deras första interaktion, bör deras andra interaktion ta dem dit. Om de fortfarande inte gör det är det ett riktigt bra tecken på att ni behöver justera deras digitala väg.

Här är några snabba strategier som du enkelt kan implementera med HubSpot för att öka konverteringar och göra besökare till leads eller testanvändare på er webbplats:

  • Lägg till ett popup-formulär eller leadflöde till din webbplats (HubSpot kan lägga till dessa på din webbplats även om den inte är värd för deras CMS)
  • Ta bort onödiga formulärfält och använd progressiva fält
  • Lägg till vittnesmål, recensioner och logotyper för att skapa trovärdighet
  • Ta bort distraktioner eller friktionspunkter som kan hämma konverteringar
  • Gör prenumerations- och demo-registreringar enkla och sömlösa
  • Stärka och testa er uppmaning (CTA)
  • Utnyttja livechatt på webbplatsen
  • Använd A / B-testning för rubriker, uppmaningar och annan copy på landsningssidan
  • Använd smart innehåll för att anpassa upplevelsen

Hur HubSpot hjälper

Alla strategierna ovan är inte bara möjliga med HubSpot, utan det gör dem också enkla. Många av dessa är utrustade med sina egna rapporteringsfunktioner så att du kan hålla koll på prestanda, göra optimeringar och datadrivna beslut lättare.

3. Förkorta försäljningscykeln och förbättra konverteringsgraden

En av de mest kraftfulla funktionerna i HubSpot är e-postmarknadsföring och möjligheten att skapa robust automatisering med hjälp av arbetsflöden. HubSpot ger SaaS-marknadsförare makten att effektivt hantera leads, se till att de får det content de behöver och möjliggör för dem att utlösa automatisering baserat på nivåer, engagemang eller beteende.

Lead nurturing

Det uppskattas att mellan 40-60 procent av användarna som startar kostnadsfria provperioder aldrig kommer tillbaka efter att de registrerat sig. Det räcker inte att hoppas att de blir kunder; du måste se till att ni utbildar dem och ger dem anledningar att bli kunder. Lead nurturing är ett bra sätt att uppmärksamma, vara hjälpsam och använda deras engagemang eller beteende för att utlösa content och beröringspunkter som kommer att hjälpa dem medan de testar er lösning. Enligt Aberdeen kan content som är relevant för var de befinner sig längs köpprocessen ge 73 procent högre konverteringsfrekvenser.

Att få (mer kvalificerad) leads till sälj snabbare med lead routing

Du kan hantera er tratt effektivt och förbättra konverteringar genom att arrangera sälj och marknad kring samma budskap. Det betyder att säljavdelningen bearbetar era mest kvalificerade leads och att marknad hanterar de som ännu inte är redo att prata med en säljare än. I själva verket uppnår företag med stark marknadsföring och försäljning en tillväxttakt på 20 procent jämfört med de som inte gör det.

Sedan är svarstid avgörande. Det är viktigt att se till att leads eller testanvändare får rätt content vid rätt tidpunkt. HubSpot gör det enkelt att utlösa arbetsflöden, anpassa content och dirigera leads till rätt medlemmar i teamet. Detta kommer att säkerställa att ingen glider genom sprickorna och att möjligheterna inte går förlorade.

Hur HubSpot hjälper

En viktig del i inbound är ”smarketing” (försäljning + marknadsföring) och HubSpot har gjort mycket för att utveckla en plattform som för samman marknad och sälj på ett enkelt sätt. HubSpot minskar friktion i försäljningsprocessen och möjliggör en smidig överföring mellan avdelningarna genom automatisering och CRM.

4. Boosta Retention och Up / Cross Selling möjligheter

Bara för att majoriteten av SaaS-företagen mestadels inriktar sina aktiviteter på nykundsförvärv betyder det inte att andra former av intäkter inte är en prioritet. “Enligt en studie av 99 Firms är kundförnyelser den bästa tillväxtstrategin för 59% av alla techbolag, följt av uppgraderingar och tilläggsförsäljning, som är i fokus för 46 procent av företagen.”

Slutsats

SaaS-marknadsföring skiljer sig mycket från andra branscher, och även om den är komplex gör potentialen för stora belöningar och tillväxt att det både spännande och värdefullt. Nyckeln för SaaS-organisationer är att utnyttja martech-verktyg och plattformar smart för att synas och skala snabbare.

Få hjälp med att skapa en unik strategi för ditt SaaS-företag

Vi hjälper techbolag att öka varumärkesmedvetenheten, få mer kvalificerade leads och stänga fler kunder. Några kunder som valt att engagera oss är Starweb, Kodiak Rating och Hyker. De har dessutom rekommenderat oss till andra flera gånger, kontakta oss du också!

KONTAKTA OSS
Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun