Hur du attraherar rätt besökare till din webbplats

By 2020-03-16 April 14th, 2020 Inbound marketing, Marknadsföring

En av de största utmaningarna vi som marknadsförare möter är att locka rätt trafik till vår webbplats. Det finns en vanlig missuppfattning bland marknadsförare, särskilt när man börjar med ett nytt system eller metodik, att all trafik är god trafik. Men det är inte fallet.

Trafik kan vara en indikator på att du börjar se några resultat, men det är viktigare att titta på andra mätvärden som konverteringsgrad från besökare-till-lead och konverteringsgrad mellan lead och kunder. När det gäller trafik är kvalitet viktigare än kvantitet.

Om du med säkerhet kan säga att majoriteten av trafiken du driver till din webbplats konverterar till leads och sedan konverterar till kunder, så är det fantastiskt. Men i de flesta fall kommer din data avslöja att trafiken inte ger de resultat du trodde.

Så, vad är tricket att generera webbplatsbesökare som faktiskt konverterar?

Hur du attraherar rätt besökare till din webbplats

Steg 1: Identifiera din ideala konverteringsväg

Innan du bygger ut några planer eller strategier för din webbplats är det viktigt att först förstå hur du vill att besökare ska engagera sig på din webbplats.

Om du följer inbound metodiken är syftet med din webbplats att ge värde för dina besökare vilket idealiskt leder till att de konverteras till kunder.

Så här kan den vägen se ut:

  1. Någon har ett problem
  2. De söker efter svar online
  3. Din webbplats visas i sökresultaten
  4. De klickar på länken till bloggen du skrev om det ämnet och läser igenom det
  5. De klickar på CTA längst ner i artikeln vilket leder till ett premiuminnehållserbjudande och konverterar i formuläret
  6. De blir en kontakt i ditt system och registreras nu i ett nurturing-program eller försäljningsprocess
  7. De blir din kund

Steg 2: Utveckla dina buyer personas

Dina buyer personas kommer att vara vägledande i allt du gör. Buyer personas är en halvfiktiv representation av din idealkund.

För att få besökare att komma till din webbplats och så småningom bli kunder måste du först förstå vem dessa människor är och vad deras vanor och behov är. Dina personas kommer att vägleda ditt innehållsskapande och se till att det du skapar är relevant och exakt det innehåll som verkligen ger mervärde för prospekts när de rör sig genom tratten.

När du identifierar dina personas finns det några frågor du bör ställa dig själv:

  • Vad är deras befattning eller titel?
  • Hur definierar de professionell framgång?
  • Vilka är deras största utmaningar?
  • Vilka nyckelmeddelanden kommer att resonera med dem?
  • Var konsumerar de innehåll och föredragna sociala mediekanaler?
  • Hur föredrar de att kommunicera (telefon, e-post osv.)?
  • Vilka smärtpunkter och utmaningar möter de i sitt dagliga jobb?

Steg 3: Utveckla en Persona-driven sökordsstrategi

När du har tydligt definierade buyer personas kommer du att kunna börja brainstorma innehållsidéerna och sökorden som kommer att resonera med dem. Du har redan beskrivit vad deras smärtpunkter och utmaningar är, så vilka fraser skulle de skriva för att hitta lösningarna? Dessa kommer att vara en del av din sökordsstrategi.

När vi rekommenderar våra kunder att välja sökord finns det tre huvudkriterier som vi föreslår att du använder:

  1. Vad är den månatliga sökvolymen? Vi vill se minst 50.
  2. Vad är svårigheten / konkurrensen? Vi vill hålla det under 0.6 (1.0 är högst)
  3. Är det ett long-tail sökord? Vi har haft mer framgång med long-tail  än short-tail . Long-tail är en fras snarare än bara ett enda ord. Till exempel skulle “Hur startar man en blogg” vara long-tail och “blogg” skulle då vara short-tail.

När du har skapat en lista med sökord kan du börja kartlägga din innehållsstrategi. Placera sökorden i dina blogginlägg, innehållserbjudanden, kampanjer, webbsidor etc.

Steg 4: Börja blogga

Nu när du vet vem du riktar dig och vilka sökord du ska använda så att de kan hitta dig är det dags att implementera din strategi och utveckla innehåll. Bloggning är ett bra sätt att driva kvalificerad trafik till din webbplats.

Här är statistiken för att bevisa det:

Bloggning är en beprövad marknadsföringsstrategi som driver affärsresultat. Varje gång du skriver ett nytt blogginlägg lägger du till innehåll på din webbplats och ytterligare en sida kommer att indexeras av sökmotorer.

Google använder bland annat när en webbplats senast uppdaterades för att styra sökrankningar. Dessutom ger varje blogginlägg dig en extra möjlighet att bli hittad i sökresultaten. Och eftersom dina sökord är anpassade för dina personas bör trafiken du lockar vara de personer du vill ha. Men det kommer inte att hända direkt. Konsekvens är nyckeln när det gäller bloggning

Du kommer behöva bestämma hur ofta du kan blogga och följa det schemat. Bloggning kommer inte att ge omedelbara resultat, det tar tid för ditt innehåll att ranka, men när det gör det kommer det att vara värt det.

Steg 5: Var aktiv på sociala medier

Att marknadsföra ditt innehåll på sociala medier är ett annat bra sätt att driva trafik till din webbplats. Sociala medier är en plats där delning uppmuntras. Genom marknadsföring av sociala medier kan ditt innehåll ha bredare räckvidd.

Men vi vet också att för någon som just kommer igång med sociala medier kan det känns som en överväldigande och skrämmande uppgift. Om du för närvarande inte är aktiv på sociala medier rekommenderar vi att du först ställer dig själv frågor som:

  • Var tillbringar dina kunder sin tid?
  • Vilka plattformar är de mest aktiva på?
  • Var delar de innehåll och engagerar sig oftast med sina nätverk?
  • Var är den största målgruppen för din bransch?

Genom att ställa dig själv dessa frågor kan du börja få en känsla för vilka kanaler din bransch faktiskt är aktiv på. Du vill inte spendera massor av tid på Instagram om ingen av dina prospekts eller andra tankeledare är på Instagram. Du kommer inte se något engagemang eller avkastning från det.

När du vet var du vill sätta ditt fokus när det gäller kanal, utveckla en redaktionskalender för sociala medier som hjälper till att hålla dig till ett schema. Det finns massor av verktyg där ute som kan hjälpa dig att schemalägga dina sociala medier inlägg i förväg, men du kommer fortfarande att behöva spendera tid varje dag på att bygga vidare och engagera med andra.

Många människor fokuserar för hårt på att publicera och marknadsföra sitt eget innehåll när de först blir aktiva på sociala medier. Även om det är viktigt att marknadsföra dig själv är sociala medier platsen att interagera med och dela andras innehåll också. Du kan dela dina egna blogginlägg med tankar och frågor för att engagera publiken. Du kan också dela branschnyheter med dina följare och kommentera andra människors inlägg.

Om du kan få kontakt med prospekts på sociala medier kan du ha den konversationen där och hoppa vidare i köpprocessen.

Steg 6: Betald annonsering

När du skapar innehåll som du vet kommer att tjäna dina kunder väl är organisk trafik ett bra sätt att generera potentiella kunder. Men det kan ta tid att ranka organiskt för superkonkurrenskraftiga sökord.

Betald annonsering kan hjälpa dig att förstärka ditt innehåll, vilket hjälper dig att få grepp i sökresultatet. Detta kan göras genom sökordsannonsering, betalda sociala kampanjer och displaykampanjer.

Dina annonskampanjer måste vara målmedvetna och mätbara. Se till att du använder rätt sökord för ditt innehåll och dina buyer personas.

Som vi sa tidigare vill du fokusera på att få in kvalificerad trafik som kommer att konvertera, inte trafik som kommer till din webbplats och lämnar direkt eftersom det inte var rätt.

Kommentar

Nu när du har lockat besökare till din webbplats är ditt arbete inte färdigt. Att få en besökare att se en artikel leder antagligen inte direkt till en konvertering. Det är inte att säga att det inte kan hända, men för det mesta kommer det att ta mer än en bra artikel för att förvandla trafik till kunder.

När du har skapat innehåll för att locka människor till din webbplats bör du utveckla nurturing-strategier för att ge leads mer relevant innehåll i deras inkorg när de har konverterat. Du kan ge dem möjligheten att prenumerera för att få ditt innehåll regelbundet oavsett om det är månads eller veckovis.

En annan viktig del av processen är att se till att du går igenom det befintliga innehållet på din webbplats för uppdateringar. Det här är bra för både Google och dina kunder.

Alla dessa saker hjälper dig att skapa en relation med dessa prospekts tills de är redo att konvertera och bli  kunder på sina egna villkor.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply