De flesta marknadsförarna känner väl till Facebook annonsering och hur användbart det kan vara för att generera leads. Betalda annonser är dock långt ifrån det enda sättet som Facebook kan hjälpa till att öka försäljningen och förbättra varumärkeskännedomen. Medan en inresserad kund som klickar på din annons och sedan gör ett köp är ett optimalt scenario, kommer i de flesta fall det långa spelet att fungera till din fördel. Att utveckla ett lojalt följe av användare som är aktiva på dina sociala mediasidor ökar inte bara chanserna för inköpskonverteringar utan skapar en allt större inflytande cirkel. Här är några sätt att styra din Facebookmarknadsstrategi för att öka engagemang, såväl som direktförsäljning och för att producera ett mer väl avrundat pool av potentiella kunder.

Målgruppsstatistik

Med Facebooks målgruppsstatistikverktyg kan du lära dig mer om dina användare och ta reda på exakt vilket innehåll som appellerar till vilka segment av din målgrupp. Om du anpassar dina strategier kontinuerligt till följd av de resultat du ser i målgruppsstatistiken kan du ständigt förbättra dina resultat och nå specifika användare. Detta kan också användas för att styra mängden och timingen för dina inlägg.

Fråga och svara

Vi älskar att dela med oss av vad vi vet och kan. Ditt sociala medier engagemang tar fart när du kan inspirera till diskussion och debatt, plus få det att ske på din “spelplan”. Att ställa frågor är ett bra ställe att börja eftersom det lockar användare att dela sina åsikter, vilket leder till något jag kallar överens eller debatt. Att omedelbart och noggrant svara på frågor som ställs av användarna är också avgörande, detta placerar dig som en resurs för framtida frågor och skapar mervärde till den övergripande diskussionen.

Interaktivt innehåll

På samma sätt, med fokus på innehåll som bidrar till ytterligare åtgärder ökar sannolikheten för att en användare blir involverad i ditt online-samhälle.

Populära verktyg inkluderar:

  • Opinionsundersökningar
  • Frågesporter
  • Tävlingar

Dessa verktyg kommer inte bara att lägga till en mängd olika innehåll och inlägg, utan också skapa engagemang.

Videoklipp

Det snabbast växande delen av sociala medier, videor är ett viktigt verktyg för alla affärer.

Du kan omvandla ditt innehåll till video, användarna spenderar mindre tid på att läsa idag än vad de gjorde tidigare. Ta alla gamla blogginlägg och “video-ize” dem. Konsumenterna på Facebook är hungriga för videoklipp som utbildar dem i ämnen.

Det finns oändligt mycket statistik som illustrerar vikten av video i marknadsföring, men kolla den här: 92% av de “mobila videokonsumenterna” delar videoklipp med andra.

På så sätt kan videoklipp öka allmänhetens engagemang och öka din sociala media närvaro. Oavsett om videon är informativ, underhållande eller till och med reklam, att använda video som en del av din strategi, ökar din räckvidd till en helt ny – och snabbt växande – målgrupp.

Grupper

Organiska inlägg och innehåll är nycklarna för att driva mer engagemang, men Facebookgrupper är dörren … Att skapa en grupp är ett enkelt sätt att driva engagemang och identifiera din marknad med en tilläggsförmån. Du kan begränsa ditt fokus till din målgrupp i gruppen istället för att lägga samma innehåll på 1000 platser.

När folk går med i Facebookgrupper betyder det i allmänhet att de har ett passande intresse för gruppens fokus. Att hitta personer som är villiga att vara en del av en interaktiv grupp skaoar en målgrupp hungriga för vilket innehåll som drev dem till gruppen till att börja med. Det betyder att du redan vet vad de är intresserade av och kan användas som kärnan av din marknadsstrategi.

Sammanfattning

Att ha många följare är en sak, men att de också aktivt engagerar sig med ditt innehåll kan öka din räckvidd exponentialt. Alla som gillar, kommenterar eller delar utökar ditt nätverk och gör det mer sannolikt att din produkt hamnar framför en potentiell kund. Att hålla din webbplats aktuell, intressant och unik kommer att se till att du får ut det mesta ut av din satsning.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply