Inbound marketing byrå – hur ni bäst väljer en som passar

Av 2020-10-07oktober 19th, 2020Inbound marketing, Marknadsföring
inbound-marketing-byra

Att välja en bra Inbound marketing byrå kan vara svårt. I den här artikeln guidar vi er rätt och ger tips på vad man ska tänka på i sitt val.

Efter flera utvärderingar om hur ni ska nå era mål, och vilka resurser ni har till ert förfogande, så har det blivit dags att ta hjälp av en Inbound marketing byrå. Det är läge att leta efter rätt byrå för just er. Men, ingen byrå är den andra lik – den som är bra för ett företag kanske är sämre för ett annat. Det kan gälla även för de mer kända och renommerade byråerna. Det som är av stor vikt är att byrån delar samma värderingar om hur man tillsammans ska nå era mål. Detta är en diskussion som inledningsvis bör tas direkt innan ni börjar samarbeta med varandra.

Innan ni tar kontakt med en byrå bör ni alltså ha tänkt igenom era mål. Varför är målen viktiga och vad kommer att hända med ert företag om ni mot förmodan inte skulle lyckas att nå dem? Även om ni tänker inleda ett kortare samarbete med en Inbound marketing byrå, så bör ni även planera för och fundera på hur ett längre samarbete kan tänkas se ut. De blir då även lättare för er att besvara följande frågeställningar som ställs i denna artikel. Det händer ofta att kunder och beställare inte är väl förberedda inför att ha samtal om just målsättningar och många fokuserar ofta på felaktiga kriterier i val av byrå.

Här kommer fem punkter att ha med sig när man väljer en Inbound marketing partner för att se om den är rätt för er.

1. Fokusera på tidigare resultat, inte på erfarenhet

 

Vad man vill veta är om Inbound marketing byrån ni tar en dialog med är kapabel till att hjälpa er att tillsammans nå era mål. Den första frågan en byrå ofta får är, “Vilka andra företag i vår bransch har ni jobbat med?”

Detta är helt fel fråga och fel inställning. En byrå kan ha arbetat tillsammans med andra företag i er bransch, men hur bra gick det egentligen. Hjälpte de företagen att nå sina mål och problem? Branscherfarenhet är mindre viktig, utan det som gör en byrå mer kvalificerad är om den hjälpte sina kunder att lösa problem, utmaningar och uppfylla målsättningarna och att den vet hur man får resultat.

Ta alltså bort branscherfarenhet i en dialog med en byrå och fokusera istället på hur de har hjälpt sina kunder att nå resultat. Var transparent och öppen och förbered en lista med mål ni vill nå och de problem och utmaningar ni ser komma. Nästan alltid är dessa mål och problem de samma för olika branscher.

Dessa frågor nedan kan verka ha olika lösningar för olika branscher, men undersöker man närmare kommer man ofta fram till att de är dem samma:

“Vi får inte tillräckliga med trafik till vår sajt”

“Vi måste få in fler leads”

“Jag kan inte lösa allt det här själv eftersom jag är ensam på vår avdelning”

“Vi får trafik till vår sajt, men få konverterar till att bli kunder”

Vare sig ni är ett B2B, B2C, internationellt, globalt, lokalt, SaaS, IT eller ett e-handelsföretag så är utmaningarna med inbound marketing dem samma. Fråga byrån ni har en dialog med hur de hjälpte sina kunder att övervinna sina utmaningar. På så sätt kan ni lättare se om deras sätt att jobba på passar ert sätt att jobba och stämmer överens med ert sätt se på era utmaningar.

2. De är deras eget bästa Case 

 

Nästa steg, som är väldigt viktig, är hur bra Inbound marketing byrån själv är på att genomföra sina egna marknadsaktiviteter. Om de säger sig kunna SEO, hur rankar de själva på sökmotorerna? Om de erbjuder inbound marketing, använder de själva inbound metodiken för att få kunder? Dessa frågor kan avslöja deras kompetens, för om de inte kan göra dessa aktiviteter och arbete åt sig själva, hur ska de då kunna göra jobbet för er?  

Så, titta på deras sajt och särskilt deras blogg för att upptäcka hur de når ut till sina personas med sitt content och med vilka sökord. När ni väl tar upp dialogen med dem – fråga dem hur de ser på sin egen marknadsföring och vilka utmaningar de har eller har haft. Här några frågor att ställa: 

“Hur var det för ert företag när ni första gången började med inbound marketing?”

“Hur har er webbtrafik ökat genom åren?”

“Hur ser er konverteringsgrad ut?”

“Hur många leads genererar ni per månad?”

“Ringer era säljare fortfarande kalla samtal?”

Om de har problem att svara på dessa frågor eller till och med inte svarar på dem och inte är transparenta, så bör ni avstå vidare dialog. De kommer sannolikt inte leverera resultat åt er.

3. Ansvar gentemot kunden 

 

Att ta reda på vilket ansvar byrån har i de olika stegen i projektet för att nå era mål och hur de visar på resultat, är nästa steg. Här är några punkter som du kan använda för att bedöma en potentiell inbound marketing byrå: 

“Berätta om era planeringsprocesser.”

“Hur kommer strategin att se ut ur ett taktiskt perspektiv i genomförandet?”

“Vilken typ av insyn kommer vi att ha i rapporteringen?”

“Hur vet vi om ett projekt går i rätt riktning?” “Vad händer om vi behöver svänga eller rätta kursen?”

“Vilken är er roll för att säkerställa vår framgång när vi blir kunder?” 

4. Transparens i prissättning hos en Inbound Marketing byrå

 

Att veta vad en potentiell inbound marketing byrå har för prismodell är precis lika viktigt som hur de gör sina projekt. Vissa byråer har inte ett helhetsgrepp på hur de prissätter och hur de värderar individuella aktiviteter i deras marknadsteam. När byråer inte vet hur man sätter värde på aktiviteter, så kan det hända att ni betalar för mycket eller för lite till dem. Båda scenarier tär på samarbetet. Betalar ni för mycket känner ni er utnyttjade – betalar ni för lite så blir byrån ansträngd och på sikt känner de sig också utnyttjade.

Dessa frågor kan vara användbara för att verkligen utröna vad ni får för pengarna:

“Finns det en fast avgift per månad?” 

“Hur bestämmer ni avgiften?”  

“Hur många timmars arbete motsvarar den avgiften?” 

“Hur ska vi veta att vi faktiskt får den tiden från ert team?”  

”Vad händer om våra behov förändras? Är vi inlåsta i samma avgift fram till slutet av vårt kontrakt? ”  

“Har ni ett erbjudande med prissättning som jag kan granska?”  

“Är ni villiga att prata genom ert erbjudande med mig?”  

“Hur bestämmer ni priset och värdet för varje erbjudande ert tjänsteerbjudande?” 

Prissättning baserat på mål

 

En byrån ska sätta sina priser baserat på era mål och hur väl de nås utefter väldefinierade marknadsaktiviteter. På Buzzlemedia har vi, som Inbound marketing byrå, flera erbjudande och tjänster som vi kan presentera. Det är inte en meny utan ett erbjudande bestående av olika aktiviteter man kan kombinera om man önskar det. Och vi för alltid en tydlig dialog med vårat potentiella kunder där vi initialt vill lära oss om deras företag, deras bransch och deras team – efter det kan vi bättre ge våra rekommendationer och pris. Se upp för en byrå som nämner ett pris direkt utan att ha satt sig in i era utmaningar, mål och verksamhet.

5. En Inbound marketing byrå i linje med ert företag

 

Alla vill jobba med människor som vi tycker om och har förtroende för, vem vill inte det? Innan ni börjar jobba och skapa ett partnerskap med en inbound marketing byrå, se till att ert synsätt även återspeglas i byrån. Företag och anställda har värderingar som de delar gemensamt, byrån ni väljer bör vara i linje med dessa.

Till sist

När ni ska hitta en inbound marketing byrå som passar er och ert företag, se till att processen är transparent, informationsgivande men även rolig! Ni gör ett val, och valet kan komma att förändra ert företag, era karriärer och internet.

Behöver ni hjälp med Inbound marketing eller vill veta hur allt det här faktiskt fungerar? Don’t be strangers! Skriv till oss så hjälper vi er gärna!

Lycka till!

Peder Grönvall

Författare Peder Grönvall

Fler inlägg av Peder Grönvall