Att lansera en inbound marketing-kampanj för tillverkare

Inbound marketing tillverkare

För dem i tillverkningsindustrin gäller det att hålla jämna steg med (eller hålla sig före, för den delen) sina konkurrenter. Och i dagens ständigt föränderliga landskap har utmaningarna som tillverkare, OEM och distributörer hanterar dagligen blivit ännu mer komplicerade.

I en ny studie om effekterna av coronaviruset rapporterar 47 procent av amerikanska tillverkare att “de nu söker inhemska leveranskällor.” Och mer än hälften (55 procent) förväntar sig också att deras intäkter minskar till följd av pandemin. En sådan studie har inte gjorts i Sverige än men vi brukar vara ganska lika USA i mycket annat.

Nu när många tillverkare tar en ny titt på sin nuvarande verksamhet, varför inte ta hänsyn till nya sätt att marknadsföra sig också? Det är här inbound marketing kommer in.

Även om tillverkningsindustrin kan vara komplex är den goda nyheten att det inte behöver vara så med inbound marketing för tillverkare. Det finns några enkla steg som kan hjälpa dig att komma igång, det ska vi titta djupare på nu.

Gör dina läxor

Du skulle inte börja bygga ett hus utan att bygga en solid grund för huset att stå på, eller hur? Detsamma gäller inbound marketing. Att skapa en solid bas för ditt företag och din kampanj att bara stå på hjälper dig att skapa framgång.

1. Definiera dina buyer personas

En av de första sakerna du måste börja med är att förstå vem din målgrupp och dina idealkunder är. För att göra detta bör du tydligt definiera dina buyer personas. Om du inte redan har gjort det kan du följa guiden här som hjälper dig att komma igång.

Att definiera dina personas hjälper inte bara med att identifiera vilka dina köpare är utan även vilka deras pain-points är. Ju mer du förstår om dina köpare och de problem de vill lösa, desto bättre blir innehållet du skapar för dem. Att ge dem det de letar efter öppnar stora möjligheter för dig att sälja dina produkter och / eller tjänster till dem.

2. Var SMART

Mål är ett måste när du startar ett nytt initiativ. Utan att veta vad du siktar på vet du inte om du har lyckats eller misslyckats. Allt börjar med att sätta SMART-mål. SMART är en förkortning för:

  • Specifikt
  • Mätbart
  • Uppnåelig
  • Relevant
  • Tidsbestämt

Den här processen hjälper ser till att du rör dig mot dina mål och håller dig på rätt spår samtidigt som det ger dig något att mäta mot.

3. Granska och bedöma innehåll

Beroende på ditt tidigare och nuvarande marknadsföringsarbete kan du ha mycket eller för lite content. De flesta tillverkare och distributörer tenderar att fokusera på innehållet i slutet av tratten, som är starkt produktfokuserat och riktar sig till kunder som är redo att köpa.

I den här fasen ska du granska befintligt content med dina nya buyer personas. Du kanske upptäcker att du har content som passar en persona men inte andra och att genomföra en granskning hjälper till att identifiera eventuella luckor eller möjligheter som finns att använda i framtida content-utveckling. Du behöver till exempel skapa olika typer av innehåll för en ingenjör än för en VD. Detsamma gäller OEM-tillverkare kontra distributörer.

Delar av en inbound marketing-kampanj för tillverkare

Nu när du har lagt grunden för att din kampanj ska bli framgångsrik ska du börja utveckla bra content som riktar sig till din målgrupp.

1. Skapa Erbjudandet

Med hjälp av gapanalysen eller innehållsgranskningen som du genomförde kan du börja utveckla content som passar dina personas. Det kan vara en praktisk e-bok som fokuserar på grunderna eller ett case som visar ett riktigt scenario där din organisation hjälpte till att lösa någons problem.

2. Utveckla konverteringsvägar

Det finns fyra huvudkomponenter i en konverteringsväg:

  • Uppmaningar (CTA): Dessa är ofta den första kontaktpunkten i en kampanj. Använd dessa uppmaningar på hela din webbplats, blogg, e-postmeddelanden och andra områden med hög synlighet.
  • Landningssida: När ett lead klickar på en uppmaning bör de tas till en optimerad landningssida där de kan komma åt det fantastiska innehållet du skapade. Att använda formulär hjälper dig att samla in viktig leadinformation som du sedan kan använda för framtida marknadsföring och vård.
  • Tacksida: Tacksidor är ofta ett missat steg och ett förlorat tillfälle att leda ett lead längre ner i försäljningstratten. Använd din tack-sida som en möjlighet att tillhandahålla ytterligare uppmaningar (sekundära erbjudanden) eller för att ta reda på mer information om ditt lead.
  • Uppföljnings-e-post: Ett e-postmeddelande som innehåller en länk ska skickas för att de ska komma åt erbjudandet när som helst. Tänk på hur många gånger du har hittat något på nätet som du önskar att du hade bokmärkt. Därför är det bra att se till så ditt lead alltid har ett sätt att hitta innehållet igen.

Undrar du hur du ska hålla koll på alla komponenter i en kampanj och uppföljningar?

Se till att du väljer det marketing automation systemet som bäst passar dina behov.

3. Visa det

Nu när du har utvecklat innehålls- och konverteringsdelarna är det dags att fokusera på att marknadsföra ditt erbjudande! Det här är naturligtvis saker som tas med i beräkningen under planeringsfasen och när du ställer in dina övergripande mål, men här är några sätt att genomföra och marknadsföra din kampanj:

  • Blogginlägg: Om du inte redan har börjat är bloggning ett av de bästa sätten att få ut ditt content. För att inte tala om de extra fördelarna det medför, inklusive SEO. Återigen, med hjälp av dina buyer personas kan du skapa content för saker som potentiella köpare faktiskt letar efter för att få intresse. Se till att du inkluderar de uppmaningar du utvecklat med relevant innehåll.
  • Sociala medier: Att du delar det här fantastiska innehållet med din publik på sociala medier är ett snabbt och effektivt sätt att få ut det. Aktivera också delningsfunktioner på dina landningssidor och e-postmeddelanden för att få maximal spridning.
  • E-post: Använd ditt nuvarande CRM för att skicka e-postmeddelanden med relevant content till dina kontakter som matchar personan och se till att följa bästa praxis för e-post.

4. Nurture and Stay Top of Mind

När dina leads har engagerat sig med ditt innehåll är det viktigt att se till att du vårdar dem med ytterligare content som de kan vara intresserade av. Detta hjälper dig att vara top of mind och öppnar också möjligheter för dina sälj- och marknadsföringsteam att följa upp för att få dina leads närmare ett köpbeslut. Det finns ett antal effektiva strategier för leadnurturing som är särskilt utformade för tillverkare.

Testa, starta och analysera

När din inbound marketing-kampanj är igång är det viktigt att komma ihåg att testa och förfina den efter behov. Att se till så att försäljning- och marknad är arrangerade mot samma budskap är nyckeln. Säljteamet kan hjälpa till med att tillhandahålla kvalitativ information som kan användas tillsammans med de kvantitativa mätvärden som du har bestämt dig för att spåra under SMART-workshopen.

Det finns många sätt att skapa en effektiv inbound marketing-kampanj för tillverkare och förhoppningsvis hjälper dessa tips dig att komma igång på rätt spår!

Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun