Inbound Marketing: Vad är det och vilka fördelar finns det?

Av 2020-02-24oktober 4th, 2020Inbound marketing
Vad är inbound marketing

Inbound marketing

Mycket av informationen som täcks i den här guiden är inte ny. Snarare bara en rad strategier och taktiker anpassade över tid på grund av de pågående tekniska förbättringarna och vår önskan att hitta vår idealkund.

Framgångsrik marknadsföring verkar undgå många företag, som att försöka ta tag i rök med fingrarna.

När vi försöker diagnostisera varför ett företag inte lyckas med sin marknadsföring är det ofta att företaget inte riktar sin marknadsföring till rätt målgrupp. Framgång kommer från att fokusera all marknadsföring på din idealkund. Det borde handla om att hjälpa människor genom att tillhandahålla lösningen på ett problem eller behov som din idealkund har.

Missuppfattningen bland företag är att det handlar om det du säljer och det är fel. Det viktigaste är de personer som din sak kommer att säljas till.

Vad är inbound marketing

Du har förmodligen hört ordet, men du kanske inte känner till alla detaljer om hur det faktiskt skiljer sig från traditionell digital marknadsföring.

Enkelt uttryckt är inbound marketing ett sätt att få kundförtroende genom att ge dem användbara råd och insikter gratis. När de är redo att köpa, är de mer benägna att lita på ditt företag.

Till skillnad från traditionell, utgående eller outbound marketing adresserar inbound människors problem och hjälper dem att lösa smärtpunkterna de går igenom. Så genom att hjälpa människor i sin undersökning, kommer du att locka kvalificerade leads som litar på ditt företag.

Ända sedan termen först myntades år 2006 av HubSpot har inbound marketing bara ökat i popularitet. Och resultat. Det hjälper dig att ta marknadsföringsinsatser till nästa nivå genom att generera leads som resultat av att fokusera på att skapa kvalitetsinnehåll som drar människor mot ditt företag.

Genom att ge ut användbar information attraherar du naturligtvis inkommande trafik som du så småningom kan konvertera, stänga och glädja över tid.

Inbound är ett bättre sätt att marknadsföra, ett bättre sätt att sälja och ett mycket bättre sätt att betjäna kunder – allt för att hjälpa ditt företag växa på lång sikt. Fortsätt läsa för att ta reda på mer användbar information om alla saker i inbound marketing.

Inkommande marknadsföring handlar om att leverera lösningar och möjligheter som har en positiv inverkan på människor och ditt företag. Så hur gör du det?

Inbound marketing handlar om att producera och dela kvalitetsinnehåll (bloggar, videor, e-böcker, infografik och mer) gratis för att locka framtida kunder till ditt företag när de söker på internet. Det är en metod för att locka, engagera och glädja kunder som ger värde och skapar förtroende. I takt med att tekniken förändras är inbound marketing en strategi som gör affärer mer mänskligt och användbart. Inbound är ett bättre sätt att marknadsföra, ett bättre sätt att sälja och ett bättre sätt att betjäna dina kunder. För när det är bra-för-kunden så är det bra-för-företaget och ditt företag kan växa bättre på lång sikt.

Genom att skapa innehåll utformat för att möta problemen och behoven hos din målgrupp, lockar du kvalificerade prospekts, bygger förtroende och trovärdighet för ditt företag.

Inbound marketing strategi

En inbound marketing strategi kan innehålla ett antal olika kanaler och typer av innehåll för att locka potentiella kunder till din webbplats. Men inbound marketing är bara en del av en större rörelse. Grundidén är att det inte räcker med att bara locka folk till din webbplats; du måste fortsätta hjälpa, stödja och stärka dem efter att de har blivit kunder. Det är så ditt företag växer – genom att hålla marknadsföringen, försäljningen och service ständigt fokuserad på hur man kan hjälpa nuvarande och framtida kunder.

Nyckelelement i en framgångsrik Inbound marketing strategi:

Attract, engage och delight eller locka, engagera och glädja på svenska.

Definitionen av inbound marketing

Om du läser det här för att du skrev “vad är inbound marketing” i Google, bör du veta två saker.

Det första är det faktum att du hittat oss, det är ett tecken på att våra egna inbound marketing stratigier här på Buzzlemedia fungerar. Så det är fantastiskt!

Det andra är att du antagligen vill ha en snabb och enkel definition av inbound marketing.

Enkelt uttryckt:

Inbound marketing är en digital marknadsföringsstrategi som organiskt lockar kunder till ditt företag när de letar efter lösningar snarare än att konkurrera om deras uppmärksamhet.

Innan vi fördjupar i exakt vad detta innebär behöver vi dock en snabb historialektion om inbounds motsvarighet: direktmarknadsföring / outbound marketing.

Vad är outbound marketing?

”Outbound” marketing är vad de flesta förmodligen tänker på när du berättar för dem att du arbetar med marknadsföring.

Det inkluderar alla traditionella metoder för att få ut ditt meddelande:

  • TV
  • Kataloger
  • Skyltar
  • Radio- och tryckannonser
  • Kalla samtal
  • etc. etc.

Tiden före internet, då vi inte hade omedelbar tillgång till information nära till hands, var outbound marketing nödvändigt och i många fall också obligatoriskt. Tiderna har dock förändrats och många tycker nu att outbound eller direktreklam är lite för aggressiv och påträngande.

Nackdelar med outbound marketing

  • Dyr
  • Opersonlig
  • Svårt att segmentera / rikta in sig
  • Svårt att analysera
  • Inte i linje med modernt köpbeteende

De flesta företagen vet att outbound är dyrt, för att inte nämna den opersonliga karaktären hos många outbound strategier, oförmågan att rikta in sig på vissa marknadssegment eller analysera hur en kampanj presterar – allt detta är stora orsaker till att outbound kämpar med att anpassa sig för 2000-talet.

Många är snabba med att tillkännage och påstå att outbound är “föråldrat” eller till och med “död” i jakten på klick och uppmärksamhet, men vi tycker att det är lite för tidigt.

Faktum är att företag som använder en inbound strategi i kombination med smart outbound taktik kan få ännu mer framgång än de som bara använder inbound.

Hur skiljer sig inbound marketing

Inbound marketing handlar om att vända traditionella uppfattningar om marknadsföring.

Grundidén bakom inbound är denna:

Istället för att kräva att din målgrupp uppmärksammar ditt budskap skapar du innehåll och upplevelser av hög kvalitet som dina kunder faktiskt vill söka och som de kan hitta när de vill och behöver det.

Oavsett om de hittar dig via sökmotorer, Facebook, YouTube eller en miljon andra möjliga kanaler, inleder dina prospekts sina interaktioner med dig eftersom de på någon nivå var intresserade eller i behov av vad ditt företag hade att erbjuda.

De valde eller kanske prenumererade på att ta emot dina marknadsföringsmeddelanden. De tvingas inte bara se dem när de kör ner för motorvägen eller bläddrar igenom ett magasin.

Med outbound är det företag som startar konversationen med prospekts. Med inbound är det dock precis motsatsen; kunder kommer först att kontakta dig.

Denna enkla vändning förändrar hela dynamiken i försäljningsprocessen: vad du vet om människorna i andra änden av linjen och hur du planerar att konvertera dem till betalande kunder.

En anledning till att inbound har varit så framgångsrikt under de senaste åren är att det är i linje med hur vi naturligt konsumerar innehåll i dag. För många företag är inbound marketing den naturliga utvecklingen, en uppdaterad marknadsföringsstrategi för modern tid.

Men bara för att kunder kommer till dig betyder det inte att du kan luta dig tillbaka med en piña colada i handen.

Lita på oss när vi säger att bra inbound marknadsföring inte är lätt:

Först måste du göra en insats och skapa riktat innehåll som din målgrupp kommer att finna tilltalande och relevant. Därefter måste du arbeta för att övertyga potentiella kunder om att dina erbjudanden är exakt vad de letade efter när de Googlade. Slutligen måste du tillhandahålla produkter och tjänster som ständigt servar kunder, så att de fortsätter att återvända till ditt företag.

Precis som med outbound marketing är inbound bara ett sätt att bryta isen för att börja prata. Du måste fortfarande bevisa dig själv för att få folk att konvertera, vanligtvis med innehåll.

Inbound Marketing vs. Content Marketing

Vi har pratat mycket om “innehåll” när det gäller inbound, så låt oss pausa en minut för att reda ut en sak.

Även om många företag behandlar inbound marketing och innehållsmarknadsföring som synonymt, är de inte riktigt samma sak alls.

Faktum är att de flesta förmodligen säger att innehållsmarknadsföring är en del av inbound – en mycket viktig del av det, men det berättar inte hela historien.

Innehållsmarknadsföring är exakt hur det låter: skapa högkvalitativt, värdefullt innehåll som förbättrar din relation med en målgrupp.

Innehållet kan vara blogginlägg, artiklar, inlägg på sociala medier, infografik, e-böcker, podcast, videor eller något annat format som du tror kommer att vara relevant för de personer du försöker nå.

Olika typer av innehåll används för att vägleda människor mot ett köp. Ditt innehåll kan ta itu med ett brett utbud av smärtspunkter och problem, baserat på människors tankesätt och position i köpresan. Detta innehåll kommer att “vårda” dem genom försäljningstratten mot det slutliga beslutet att köpa.

Inbound innehåll kan delas upp  i tre kategorier baserat på hur troligt den avsedda målgruppen är att göra ett köp: top-of-funnel (TOFU), mid-of-funnel (MOFU) och bottom-of-funnel (BOFU).

Top-of-funnel (TOFU):

TOFU-innehåll är vanligtvis avsett för medvetenhets– / konverteringsstadiet och kommer vanligtvis i form av bloggartiklar som läsarna upptäcker via sökmotorer, sociala medier eller e-postmarknadsföring.

Detta innehåll riktas till den största möjliga publiken för att uppmuntra det högsta antalet konverteringar (med andra ord, det största antalet personer som kommer in i tratten).

Middle-of-funnel (MOFU):

MOFU-innehåll är avsett för leads som redan har konverterat men som inte är redo att köpa ännu. Några av de mest värdefulla typerna av MOFU-innehåll är utbildningsresurser som webbseminarier och e-böcker.

Detta innehåll kan vara mer tekniskt och gå lite djupare in i fördelarna med din produkt, med ett erbjudande. På grund av den stora mångfalden av leads i detta skede kan MOFU-innehåll också låna från TOFU- och BOFU-innehåll.

Bottom-of-funnel (BOFU):

BOFU-innehåll är det som företag använder när leads är redo att göra en affär men har ännu inte gjort det. I detta skede kan du känna dig bekväm med att erbjuda allt ni har: fallstudier, specifikationer och demonstrationer och provperioder.

Nu när vi har diskuterat innehållsmarknadsföring, låt oss gå tillbaka till inbound. Även om inbound marketing nästan säkert bör innehålla insiktsfullt och inverkande innehåll, är det bara en pusselbit.

Tillsammans med innehållet som beskrivs ovan omfattar inbound en mängd olika strategier utformade för att fånga dina kunders uppmärksamhet och omvandla dem till betalande kunder. inbound förlitar sig starkt på verktyg som:

  • Calls to actions: Text och bilder som uppmuntrar din målgrupp att vidta åtgärder eller kontakta ditt företag efter att ha interagerat med ditt innehåll.
  • Landningssidor: Webbsidor som övertygar användare att ladda ner eller registrera sig för innehållserbjudanden som e-böcker och guider.
  • Formulär: Få användarnas kontaktdata, till exempel deras namn, e-postadress, företag och intressen i utbyte mot innehåll eller något annat av värde.
  • Webbplatsanalys: Programvaruplattformar som fångar information om besökarna på din webbplats för att spåra användarnas beteende och mäta prestandan för ditt innehåll.
  • Programvara för kundrelationshantering (CRM): System som hjälper dig att lagra och hantera dina interaktioner med kunder över hela försäljningslivscykeln.
Inbound marketing strategier

Inbound: byrå eller internt?

Fler och fler företag använder inbound metoder som det viktigaste sättet att marknadsföra sig. Med tanke på att en stor del av filosofin är beroende av att vara en auktoritet inom en viss nisch eller bransch och att du behöver producera en skår av innehåll för att locka och vårda leads, är det frestande för många att genomföra sina egna inbound kampanjer – men är det verkligen bättre än att anlita en inbound byrå?

Jag har delat upp fördelar och nackdelar från båda sidorna, och även om ett internt team kan förknippas med innehållskunskap, har vi funnit fyra skäl till varför en byrå är det bättre alternativet.

Hur många människor behöver interna team att göra inkommande marknadsföring effektivt?

För att få optimala resultat för alla dina inbound marknadsföringskampanjer, behöver du ett effektivt team på plats som alla specialiserar sig på olika områden. Det är helt enkelt inte möjligt att göra det helt ensamt. Vi talar i linje med The Avengers – de bästa i branschen som alla har åtagit sig att använda sina unika kompetensuppsättningar för att se till att varje kampanj är en vinnare.

För att ge en grov uppskattning behöver du:

  • Innehållsteam
  • Videoproduktionsteam
  • Design och utvecklingsteam
  • PPC och team för sociala medier
  • SEO-team
  • Inbound strateger och marknadsförare
  • Projektledare

Varför du ska anlita en inbound byrå

Nu är det dags att bestämma mellan att inrätta ett eget internt team eller anställa en byrå. Medan du kanske dras mot ett internt team, titta först på dessa skäl till varför du ska anlita en inbound byrå istället.

  • De har många års erfarenhet.
  • Du har omedelbar tillgång till många specialister.
  • Du kommer igång fortare
  • Du sparar pengar på lång sikt.
  • Du sparar värdefulla kontorsplatser.
  • De hjälper dig att sätta upp realistiska och uppnåeliga mål.
  • Inbound byråer kan hjälpa till att ge objektiv feedback.
  • De hjälper dig att få ut det bästa av din programvara.
  • De har redan relevanta verktyg och resurser.
  • För att ha en effektiv strategi behöver du ett heltids inbound marknadsföringsteam.

Takeaway

Att inte använda inbound är ohållbart – din produkt kan bara differentiera sig själv så mycket. Att skapa en positiv upplevelse för dina kunder och skapa ett forum runt ditt varumärke är nödvändigt för långsiktig framgång.

När du skapar din inbound marknadsföringsplan, rikta den till dina buyer personas på det sätt du vill marknadsföras till och överför dina positiva B2C-köpupplevelser till B2B-köpprocessen du skapar.

Istället för att fokusera på hur ditt företag marknadsför och säljer, tänk på hur dina kunder köper. Alla är huvudpersonen i sin egen berättelse, så se till att du behandlar dina kunder som sådana och placerar dem i mitten av din marknadsförings-, försäljnings- och serviceprocess.

Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun