GuiderInstagram

Instagram annonsering för företag

By augusti 15, 2019 No Comments

Att utnyttja Instagram annonser för ditt företag är en bra idé.

Inte bara att mer än en miljard människor använder Instagram varje månad, engagemanget för appen är högre än Facebook, LinkedIn och Twitter.

Det är därför vi vill gå igenom grunderna i Instagram annonsering. Läs vidare för att lära dig mer om:

  • Hur man ställer in alla typer av Instagram annonser
  • Hur mycket du bör förvänta dig att betala för Instagram annonsering
  • Experttips för att skapa bra Instagram annonser

Hur man annonserar på Instagram

Under en lång tid var det stora problemet med marknadsföring på Instagram att få dina fans på Instagram till din webbplats. Eftersom du inte kan placera klickbara länkar i organiska inlägg måste företagen hänvisa användarna att följa länken i deras bio istället – och uppdatera den länken kontinuerligt när de lägger ut nya produkter.

Även om detta inte är optimalt har Instagram fortfarande varit en viktig källa till trafik och försäljning för många företag.

Men här är den riktigt spännande delen: Du kan inkludera länkar till din webbplats i dina inlägg om du annonserar på Instagram. I exemplet nedan tar “Ladda ned” -knappen läsare direkt till en produktsida där användaren kan installera appen på sin telefon.

Instagram annonsering

Introduktion till hur man annonserar på Instagram

Tidigare, om du ville annonsera på Instagram, hade du använt sponsrade inlägg. Detta kräver att man förhandlar privat med Instagram influencers och ber dem att marknadsföra ditt varumärke på deras konto. Även om detta kan vara ett mycket effektivt sätt att driva trafik och försäljning via Instagram annonsering, har det begränsningar:

  • Ofta dyrt.
  • Kräver privata förhandlingar.
  • Ingen ansvarsskyldighet om de inte levererar.
  • Begränsad målgruppsinriktning.

Sponsrade inlägg har fortfarande sin plats i Instagram annonsering. Att få någon annan att marknadsföra din produkt har goda fördelar. Det ger socialt bevis, lägger till en cool faktor för ditt företag, och människor är mer benägna att köpa något när någon som de litar på köpte den först. Dessutom, medan du inte har mycket kontroll över individerna, behöver du åtminstone inte göra några beslut om vem som ska vara inriktningen.

Sponsrade inlägg är fortfarande ett bra sätt att använda influenser marketing, särskilt om du säljer en produkt. I oktober 2017 lanserade Instagram betalda partnerskap i syfte att öka öppenheten för användarna och tillhandahålla influencers och varumärken med fler Instagram annonseringsmöjligheter. Funktionen, tillgänglig för konton med många följare och engagemang, erbjuder mer insikter och rapportering än standardsponsorerade inlägg.

instagram betalt samarbete

Hur Instagram annonsering fungerar

Sedan slutet av 2015 kan alla nu lära sig att skapa Instagram annonser via Facebooks annonsplattform. Med det har du total kontroll över dina annonser, hur de visas och vem som ser dem. Och till skillnad från sponsrade inlägg och betalda partnerskap, kommer dina annonser direkt från ditt eget konto.

Fördelarna med Instagram annonsering är:

  • Skalbar prissättning.
  • Självbetjäning och omedelbar.
  • Robust rapportering så att du har kontroll.
  • Mycket träffsäke målgruppsinriktning.

Typer av Instagram annonser

Du kan köra fem olika typer av Instagram annonser:

  • Fotoannonser
  • Videoannonser
  • Karusellannonser
  • Bildspelannonsannonser
  • Berättelser annonser

1. Fotoannonser

En bildannons är ett enkelt foto i landskap eller kvadratisk format. Dessa är de enklaste eftersom du bara behöver en enda bild.

2. Videoannonser

Instagram brukade ha en 15 sekunders gräns för videor, men nu kan videon vara upp till 60 sekunder lång i landskap eller kvadratisk format.

3. Karusellannonser

En Instagram Carousel-annons kan ha någonstans från två till tio bilder och / eller videor som användare kan se genom att svepa igenom.

4. Bildspelannonser

Bildannonsannonser liknar videoannonser, eftersom de visas som en video i användarens flöden. Dessa annonser består emellertid av en serie stillbilder som spelar som en video, ungefär som ett bildspel. Du kan lägga till text och ljud i bildspelannonserna.

5. Story annonser

Instagram Stories Ads är en av de nyaste typerna av annonser som finns tillgängliga för företag på plattformen. Företag kan välja att annonsera på Instagram Stories med foto eller videoinnehåll.

Instagram annonskampanj mål

När du annonserar på Instagram kan du välja mellan flera olika kampanjmål. Det här är potentiella mål för din Instagram annonskampanj som du väljer från en lista. Vad du väljer kommer att påverka hur dina Instagram annonser optimeras och hur du betalar för dem. Om ditt mål är att få folk att titta på din video, bryr du dig förmodligen inte hur många användare som klickar på din länk.

Du kanske redan är bekant med kampanjens mål från att skapa Facebook annonser. Alternativen inkluderar:

1. Medvetenhet om varumärke

Det här alternativet är när du vill öka medvetenheten om ditt företag, produkt, app eller tjänst när du annonserar på Instagram. Målet som tidigare kallades medvetenhet faller under detta mål. Det stödjerer bildannonser, videoannonser, karusellannonser, bildspelannonser och berättelser.

2. Räckvidd

Med räckvidd kan du också driva medvetenhet om ditt företag, produkt, app eller tjänst. Räckvidd stöder alla Instagram annonstyper. Räckvidd skiljer sig från varumärkemedvetenheten genom att det ger dig större möjlighet att nå en större målgrupp, medan varumärkesmedvetenhet är lite mer riktade mot användare som är mer benägna att minnas din annons eller varumärke.

3. Trafik

Du kan använda trafikmålet att driva besökare till din webbplats, om du har en mobilapp är det också effektivt. Du kan också använda detta mål för att skapa ett erbjudande för din målgrupp. Trafikmålet stöder alla Instagram annonstyper.

4. Interaktion

Interaktion är ett annat mål som du kan använda för att marknadsföra erbjudanden. Det är också effektivt för att marknadsföra ditt Instagramkonto och inlägg. Bildannonser, videoannonser och bildspelannonser är dina alternativ under interaktionsmålen.

5. Appinstallationer

Namnet säger allt, Appinstallationsmålet är optimalt om du försöker få användare att ladda ner din app. Du kan använda vilken Instagram annonstyp som helst med detta alternativet.

6. Videovisningar

Om du kör en videoannons, karusellannons, bildspelsannons eller berättelseannons kan du använda Videovisningar för att marknadsföra videoklippet. Detta är ett effektivt mål att driva medvetenhet om ditt varumärke och produkter.

7. Leadgenerering

Instagram annonser med mål att generera leads är bra för att samla in information från användare, som deras e-postadresser, så att du kan marknadsföra dem i framtiden. Detta alternativ stöder alla typer av Instagram annonser.

8. Konverteringar

Konverteringsmålet är ett utmärkt val för e-handelsföretag som vill öka försäljningen. Målen som tidigare kallades webbplatskonverteringar och dynamiska annonser faller båda under det nuvarande konverteringsmålet.

Alternativa mål när du annonserar på Instagram

Instagram annonsering har samma inriktningsalternativ som Facebook annonser. De baserar sig på plats, demografi, intressen, beteende, lookalike-målgrupper och automatiserad inriktning (låt Facebook bestämma).

Ännu bättre, om du har anpassade målgrupper kan du använda dem på Instagram. Anpassade målgrupper är grupper av personer som redan har kopplingar till ditt färetag på något sätt. Det kan vara genom att besök på din webbplats, engagemang med dina inlägg på Facebook, användt din app eller delat kontaktinformationen med dig.

Så här skapar du Instagram annonser

Steg 1: Länka ditt Instagramkonto till din Facebooksida

Det första steget i att skapa en Instagram annons är att länka ditt Instagramkonto till din Facebooksida. Du behöver bara göra detta en gång.

Besök Inställningarna för din Facebooksida och klicka på “Instagram annonser”.

Klicka sedan på “Logga in” och fyll i dina Instagram inloggningsuppgifter. Om du inte redan har ett Instagram-konto kan du också skapa ett nu.

Steg 2: Skapa en Instagram annonskampanj

När du har kopplat ditt Instagramkonto till din Facebooksida är det dags att gå över till Annonshanteraren och skapa din första kampanj.

I Annonshanteraren klickar du på fliken Kampanjer och sedan “+ Skapa” längst upp till vänster på skärmen.

Facebook annonshanteraren

Välj sedan ditt kampanjmål. Kom ihåg att inte alla mål är kompatibla med Instagram Stories Ads / berättelse annonser

Steg 3: Skapa din Instagram annonsuppsättning / ad set

På sidan för annonsuppsättning kan du välja “visning av målsida” som den typ av konvertering du vill optimera för.

Du kan också välja att lägga till ett erbjudande, vilket hjälper till att driva ännu fler konverteringar.

Definiera sedan vem du vill ska se dina annonser och hur mycket pengar du vill spendera. Du har samma inriktningsmöjligheter och alternativ som för Facebook annonser.

Välj sedan dina annons placeringar. Du har flera alternativ att välja mellan, här väljer du bort allt utom instagram, bestäm sedan var inom Instagram du vill att dina annonser ska synas.

När du bestämmer dig för hur mycket du vill spendera när du annonserar på Instagram, börja med en liten budget. Det viktigaste är att du testar olika budskap och målgrupper, använd A/B testerna för att ta fram vinnande annonser. Du kan alltid höja budgeten senare när du ser att din annons fungerar bra.

När du är klar med att välja vem du vill inrikta dig mit och hur mycket du vill spendera, klicka på “Fortsätt” längst ner till höger.

På nästa skärm ser du ett alternativ att välja ditt Instagram annonsformat. Observera att Canvas-formatet inte är kompatibelt med Instagram. När du har bestämt dig, rulla ner för att ladda upp dina bilder eller videoklipp.

Instagram annonsformat

När du har laddat upp dina bilder eller videor, scrolla vidare så kommer du se ett alternativ till vänster där du kan lägga till text i din annons.

Slutligen till höger om textredigeraren kan du förhandsgranska hur din annons kommer att se på Instagram. Så här visas ett exempel på en annons. Du kan också se hur din annons skulle se ut i andra formater som valts.

När allt ser bra ut och du är klar trycker du på den gröna knappen nedre hörnet till höger, bekräfta!

Steg 4: Analysera och optimera dina Instagram annonser

Ditt arbete är inte färdigt för att du har lanserat din första Instagram annonskampanj. När det är klart, måste du övervaka prestanda och testa idéer för att hitta det mest effektiva meddelandet, annonsmaterialet och inriktningen. Inom Annonshanteraren kan du redigera din Instagram annons för att köra en delad testning(A/B testing), ändra målningsparametrar och visa analys för annonsernas prestanda.

Den första Instagram-annonsen är alltid den svåraste. När du har behärskat din första, blir det mycket enklare andra gången.

Annonserar du på Instagram? har du några strategier som du har upplevt är speciellt användbara? Dela dina tips i kommentarerna nedan!

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply