Instagram är en av de mest populära sociala medierna i världen. Appen, som grundades 2010 för att användare ska kunna dela foton och videor, har utökats för att ge företagen ett sätt att marknadsföra sina produkter och tjänster till hela världen. I juni 2018 nådde nätverket 1 miljard aktiva användare, en ökning från 800 miljoner i september 2017.

Varje år gör Instagram marknadsföring enklare och mer träffsäkert genom en omfattande lista med funktioner och analysverktyg som hjälper företagare att skapa profiler, locka till sig följare, bygga upp engagemang och utveckla sin kundbas. Idag  säljer  många företag sina produkter och tjänster med snabbhet och effektivitet.

För att hjälpa dig komma igång med ditt företag, har vi sammanställt en omfattande plan med allt du behöver veta – från att konfigurera din företagsprofil och hitta din målgrupp till att kunna skapa och spela video.

Varför använda Instagram för marknadsföring?

Instagram är grunden för många småföretags marknadsföringskampanjer, och med god anledning. Den har en stor och mångsidig målgrupp som gärna engagerar sig med företag, vilket resulterar i högt engagemang överlag.

Användarna följer gärna sina favorit varumärken på Instagram, förutom det upptäcker de nya varumärken och köper produkter på plattformen. Det är en stor seger. Också värt att notera är Instagrams fortsatta ansträngningar att främja handel.

Instagram-annonser ger bra resultat och erbjuder högt engagemang. Shopping på Instagram effektiviserar Instagram-försäljningen. Och företagsprofiler med över 10 000 Instagramföljare får “Swipe Up” -länkar som de kan lägga till i sina Instagram Stories för att skicka trafik direkt till webbplatsen, något som annars var svårt att göra på plattformen tidigare.

Plattformen fortsätter att expandera, vilket gör den mer värdefull för konsumenter och e-handelsföretag, särskilt om de har visuella produkter.

Ställ in din Instagram företagsprofil

Nu är det dags att skapa en instagram företagsprofil. Enkelt eller hur? Ja, men det krävs en förståelse för analyser som är utformade för att få personer till din webbplats. Du kan komma dit genom en rad korta steg:

Skapa din Instagram företagsprofil

Kontrollera först att din Instagram-app är den senaste versionen. Gå till din profil genom att trycka på fliken längst ner till höger och tryck sedan på meny ikonen uppe till höger. Därefter trycker du på ikonen för inställningar (kugghjulet) längst ner till höger. Rulla ned och klicka på “växla till företagsprofil”, done!

Ställ in Instagram för företag

Nu är det dags att ansluta profilen till företagets Facebook-sida. Du måste göra detta för att kunna lägga till kontaktinformation som din e-post och telefon, skapa kampanjer och mycket mer.

Utforska Instagram Insights

Det här är plattformens analysverktyg som låter dig se detaljer om visningarna och räckvidd plus antalet klick du får från din profil till din webbplats. Resultat från Insights kan vägleda dig när du bestämmer hur du optimerar din Instagram företagsprofil.

Optimera din Instagram-profil

De flesta känner till grunderna i att skapa en onlineprofil; Du måste fylla i din kontaktinformation, ha en sökordsoptimerad beskrivning och välja en profilbild som är lätt att identifiera, som en logotyp. Men Instagram har rullat ut flera ändringar som påverkar företagskonton. För att få ut det mesta av ditt begränsade Instagramprofilutrymme bör du inkludera följande:

  • Klickbara hashtags. Dessa kan nu läggas till i din profilbeskrivning genom att ange # och sedan den önskade frasen, precis som du skulle på ett inlägg. Att skapa och fokusera på en egen hashtag är ett bra val för de flesta företag.
  • Klickbara profillänkar. Det finns flera alternativ för hur du använder det här, men du kan nu också lägga till klickbara länkar till andra användarprofiler i din egen Instagram bio. Om du har två olika profiler för ett systerbolag kan du använda detta för att styra trafik dit.  Du kan även använda den här funktionen för att skicka personer till din personliga profil.
  • Story Highlights. Vi pratar mer om Story Highlights några avsnitt ner, men den här relativt nya funktionen låter dig spara berättelser i olika utvalda kategorier som listas på din profil. Det här hjälper din profil att se intressant ut och låter dig visa upp viktigt innehåll.

Här är ett exempel från Polarn O. Pyret som kombinerar alla tre funktionerna till en väl optimerad profil.

Vilka bilder och videoklipp fungerar bäst på Instagram?

Om du vill få resultat på Instagram måste du veta vilka typer av inlägg som fungerar bäst. Medan varje målgrupp är annorlunda har det lyckligtvis varit mycket datakompilerat som kan ge oss en inblick i var du ska börja.

När det gäller de typer av inlägg som användarna vill se är de ganska öppna. Vi föredrar tema kampanjer, motivations citat, produktfoton, DIY eller guider och bilder som delas från andra användare (dvs användargenererat innehåll). Med detta sagt vill vi varierande inlägg; För mycket av samma sak blir tråkigt och irriterande.

Med video kan du dela mer information med användare, vilket gör dem värdefulla, men bildinlägg av hög kvalitet ger vanligtvis 36% mer engagemang. Om du ska använda video på Instagram, håll den kort; tio till femton sekunder åt gången.

Du bör också använda olika kameraeffekter att inte ge användarna huvudvärk genom att använda Boomerang för varje enskilt inlägg. På många sätt är estetiken i bilderna och videoklippet mycket viktigare. Instagram är trots allt en visuell plattform.

Så får du ut det mesta av Instagram hashtags

Hashtags började på Twitter, och medan de aldrig riktigt tog fart på Facebook, är de en integrerad del av Instagram marknadsföring. Bara genom att lägga till text efter # -symbolen kan du vända något ett ord eller fras till ett klickbart ämne.

När användarna klickar tas de till alla offentliga inlägg taggade med den hashtag. Kanske ännu viktigare, användare kan nu också följa hashtags som intresserar dem. Detta ger dem en ström av innehåll med hjälp av hashtags även om de inte följer kontot. Det är ett bra sätt för användarna att hitta innehåll de är intresserade av, och för att företag ska kunna expandera räckvidden för innehållet.

De olika typerna av hashtags du kan använda

För att utöka din räckvidd fullt ut och få ut mest resultat från din Instagram marknadsföring, måste du använda rätt typ av hashtags.

Det finns sex viktiga typer av hashtags som företag kan använda i sin marknadsföringsstrategi.

Branded/varumärkta hashtags: De flesta företagen kommer (och borde) ha en egen och unik hashtag. De använder den i varje inlägg de postar, placerar den i sin profil och uppmuntrar användare att tagga det i sina inlägg. Det kan innehålla ditt varumärke, men det behöver inte. Exempel är Polarn O. Pyrets #PolarnoPyret hashtag.

Tävlings hashtags: Dessa hashtags är skapade för en specifik tävling. De används ofta för att identifiera tävlingsbidrag i fototävlingar och för att generera tävlingsmedvetenhet. Om tävlingen är global kan du förutom att använda den varumärkta hashtaggen också använda generella hashtags som tex #instacontest och #instagiveaway.

Generella hashtags: Det finns vissa hashtags som är populära bland stora målgrupper. Dessa kan hjälpa dina inlägg få längre räckvidd eftersom fler användare är benägna att söka efter dem. Exempel är #nofilter, #picoftheday, #influencer och #puppylove.

Nischade hashtags: Varje bransch kommer att ha fraser och sökord som endast är relevanta för deras målgrupp. Dessa hashtags kommer inte att få samma räckvidd som generalla hashtags, men de ger dig mer relevant trafik, till exempel #pippilångstrump (om du säljer accessoarer inspirerade av Pippi).

Säsongs/årstids hashtags: Aktuella händelser och högtider kan vara bra hashtags, speciellt när du kan anpassa ditt utbud tex under morsdag eller jul. Folk kommer sannolikt att leta efter innehåll som är aktuellt just nu, så dra nytta av några relevanta taggar som tex #morsdag och #midsommar osv.

Underhållande hashtags: Dessa är inte kända för att ge inläggen lång räckvidd, de underhåller och stärker ditt varumärke bland din målgrupp och potentiella kunder. De är bara avsedda att vara roliga eller kloka. I många fall kan underhållande hashtags grupperas, en efter en, för att berätta en historia, som #iknowitstearearlyforchristmasstuff #toobad #itsewhereway.

För att få bäst resultat bör du undersöka var och en av dessa hashtags och kombinera olika från varje kategori i dina inlägg. Detta kommer att stärka din branding samtidigt som du ökar chanserna att nå den största och mest relevanta målgruppen.

Hashtag bästa praxis

Att använda hastags är en av de viktigaste faktorerna för din framgång på Instagram. För att maximera din räckvidd och uppnå bästa resultat rekomenderar vi följande:

  • Använd din varumärkta hashtag på din profil.
  • Placera underhållande hashtags i början av din hashtag-lista, där de mest sannolikt kommer att läsas.
  • Använd ett stort antal hashtags. Gränsen är 30 hashtags per inlägg. Men många undersökningar har kommit fram till att någonstans mellan 8 till 11 hashtags för varje inlägg blir  bäst.
  • Byt ut dina hashtags. Använd inte samma hashtags på varje inlägg. Skapa grupper av hashtags som du kan snurra igenom för olika inlägg. Inte bara kommer det att öka din synlighet för olika målgrupper, det kan också hålla ditt konto från att bli flaggat som Spammigt av Instagram.
  • Ta dig tid att utforska varje hashtag. Det här kan hjälpa dig att upptäcka nya hashtags att inrikta dig på, och se till att du inte använder en förbjuden hashtag.

Instagram Stories: Vad du behöver veta

Instagram Stories började som en tilläggsfunktion lånad från Snapchat: ett sätt att dela kortlivade foton och videor med dina följare som försvinner efter 24 timmar.

Men det har utvecklats till en väsentlig del av plattformen. Berättelser / Stories ledde till Story-annonser, och nu har Instagram lagt till Höjdpunkter /Highligts så att våra berättelser kan leva för alltid.

Låt oss ta en titt på hur man använder dem.

5 sätt att använda Instagram Stories för ditt företag

Det finns en rad olika strategier som du kan använda för att få resultat från Instagram Stories, som alla kommer att gynna ditt företag på olika sätt.

1. Dela innehåll skapat av dina följare

Du kan använda Stories för att visa upp användargenererat innehåll. Dina följare älskar att se att du bryr dig noga om innehållet och att det syns på din webbplats. Det besparar dig också från att behöva skapa innehållet själv och fungerar som ett kraftfullt socialt bevis.

2. Generera innehåll från dina följare

Berättelser kan också hjälpa dig att få UGC (user generated content). Du kan tex lägga upp en uppmaning att dela bilder från deras senaste köp. Du kan också använda poll-stickers för att få feedback och skapa sociala bevis.

3. Dela stunder från olika events

Dina berättelser är också ett bra ställe att täcka och marknadsföra dina events, oavsett om de är flera veckor bort, händer just nu eller tidigare. Det här är ett utmärkt sätt att provocera fram FOMO och visa alla vad de saknar, vilket kan skapa varumärkeskännedom och öka din närvaro.

4. Var autentisk

Instagram Stories är inte lika “seriöst” som inläggsflödet, därför är det ett bra ställe att visa upp din roliga sida. Använd bilder och videoklipp för att berätta ditt företags historia och görna med lite behind the scenes innehåll.

5. Gå live

Med Instagram Stories kan du sända live direkt från din mobiltelefon, och dina följare kan engagera sig i realtid. Du kan vara värd för företagets frågor o svar show, prata om ett visst ämne, eller intervjua en utvald gäst eller influenser. När live är över kan du lägga till det att med resten av dina berättelser.

Spara stories med höjdpunkter

Tidigare försvann berättelser efter 24 timmar precis som Snapchat-funktionen. Efter ett tag insåg Instagram att detta resulterade i förlorad avkastning på det innehållet och skapade då höjdpunkter som ger oss möjligheten att spara viktiga stories.

Höjdpunkter finns på vår profilsida, och vi kan lägga till berättelser där efter att deras 24 timmars löptid har utgått.

Du kan skapa flera olika höjdpunkter eller kategorier, en kan tex vara för användargenererat innehåll (“Vad ni har sagt”), en för att berätta histroier och dela berättelser (“Om oss”) och en för händelser (“Konferens 2019”). Det gör det lättare för användarna att hitta innehåll de letar efter när de kommer till din profil, vilket kan hjälpa dem att lära känna dig och lita på dig lite snabbare.

Instagram shopping: Så här använder du produkttaggar

Med Instagram kan du nu lägga till produkttaggar och produktstickers. Funktionerna är tillgängliga för företagsprofiler och låter användare att klicka på en produkt i ett inlägg eller en berättelse, få mer information och gå till webbplatsen för att köpa den.

Instagram shopping

Det spelar ingen roll om ditt företag säljer en tjänst eller en produkt. Instagram är utformat för att vara bron mellan mellan din verksamhet och potentiella kunder för att driva affärer och leverera värde. För att detta ska ske måste du berätta en historia med varje uppsättning av nio rutor på ditt Instagramflöde. Du kan prova att lägga upp det enligt föjande:

  • Fyra inlägg ska skapa värde och hjälpa din målgrupp och potentiella kunder.
  • Tre inlägg ska skapa stärka relationen med din målgrupp.
  • Två inlägg ska marknadsföra eller sälja dina produkter och tjänster.

Denna innehållsmix hjälper dig att utveckla ett bra förhållande med dina följare och låter dem lära känna dig, snarare än att helt enkelt driva dina erbjudanden på dem.

Hur man kör en Instagram tävling

Instagram tävlingar är en särskilt populär strategi på det sociala nätverket, och av goda skäl. De kan ge bra resultat eftersom alla älskar chansen att vinna något.

Instagrams tävlingsregler

Innan du kör igång med din Instagram tävling är det en bra idé att gå genom Instagrams tävlingsregler så du vet vad som är OK. De finns här.

Kortfattat säger de att:

  • Du kan inte antyda att Instagram är kopplat till tävlingen.
  • Du kan inte be användare att tagga sig själva eller andra i bilder som de inte är med i.
  • Du måste följa lokala lagar och krav, inklusive begränsningar om ålder, behörighet eller prisutbud.
  • Du måste tydligt ange reglerna för tävlingsbidraget och deltagande.

Typer av tävlingar du kan köra

Det finns många olika typer av tävlingar som du kan köra på Instagram. Var och en erbjuder sina egna unika fördelar, och många tävlings anordnare kommer att överlappa olika tävlingsmetoder för maximera resultat och avkastning.

Olika typer av tävlingar du kan köra:

  • Tagga en vän i kommentarerna: Det här är utformat för att få dina nya följare att involvera sina vänner som teoretiskt kan vara intresserade av din verksamhet. Det är inte för alla företag, men det är enkelt för användarna och kräver liten ansträngning. Det kommer också att ge dig en stor boost i engagemang.
  • Följ oss: Det här är ofta bara en del av tävlingsdeltagandet i stället för att det är enda kravet för användarna, men det är ofta ett underliggande mål för många handlare.
  • Lämna en kommentar: Dessa tävlingar kan vara i form av en “caption tävling” eller där användarna helt enkelt blir ombedda att lämna sin åsikt eller dela sina erfarenheter. Dessa tävlingar är mycket lätta att spåra, och eftersom inträdesbarriären är låg, kommer du sannolikt att få massor av deltagare.
  • Foto tävlingar: Kanske det som kräver mest av användarnas tid, dessa tävlingar ger också de högsta belöningarna (och därmed behöver de efterfrågade och tilltalande priserna). De kräver att användare ska skicka in ett originalfoto eller en video, antingen kopplad till en tävlings hashtag eller genom tävlingsprogram. Det ger dig den mest värdefulla UGC, som du sedan kan använda på din egen profil senare.

Använda Instagram analytics

Instagram har sina egna inbyggda statistikverktyg som kan ge dig en mängd information om din prestanda på plattformen. Observera att analyserna endast är tillgängliga för Instagram för företag.

Under din Instagram Analytics kan du se viktiga resultat som följande:

  • Totalt antal profilbesök
  • Totalt antal klick på webbplatsen
  • Total räckvidd (antalet unika konton som såg dina inlägg)
  • Totalt antal visningar (det totala antal gånger dina inlägg har visats)
  • Utförandet av varje inlägg, inklusive engagemang och intryck
  • Totalt antal visningar på dina berättelser

Du kan också se viktig information om din målgrupp, inklusive:

  • Antal följare och tillväxt
  • Kön och åldersuppdelning
  • Var de bor, land och stad
  • Följaraktivitetet, uppdelad i dagar och tider, som kan hjälpa dig att bestämma bästa inläggstider

Även om dessa analyser inte är så avancerade som Facebook Insights, ger det oss fortfarande mycket information om våra framsteg på plattformen. Vi kan se hur våra visningar, räckvidd och engagemang ökar eller minskar månad till månad.

Genom att jämföra denna information mot högsta resultat och analysera prestanda kan du upptäcka trender och mönster som hjälper dig att göra din marknadsföring effektivare på lång sikt.

Det finns också några gratis analysverktyg som hjälper dig att få lite mer värdefulla insikterna. Dessa verktygen länkas till ditt företagskonto, så att du kan bedöma effekterna av dina marknadsföringsinsatser, lära dig mer om dina följare, när de engagerar sig på Instagram, och vilka dina dina bästa inlägg är och vilka som inte alls fungerar. Att få rätt insikter innebär ofta att man följer rätt mätvärden. Med andra ord vill du ha mätvärden som visar vilka användare på din webbplats från Instagram som “varma” och vilka som är kalla.

Så nu har du analysdata som är skräddarsydda för ditt företag. Vad gör du med det? Helst ska du använda insikten för att skapa mer effektiva inlägg och kampanjer.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply