5 tips för att maximera Instagram stories för ditt företag

Är ditt företag en av de 500 miljoner användarna aktiva på Instagram stories varje dag?

Instagram stories ger en unik möjlighet att nå en stor målgrupp med engagerande och aktuellt innehåll. Om du fortfarande doppar tån i Instagram storiespoolen, kolla in de här tipsen som hjälper dig att skapa mer engagerande innehåll på nolltid.

1. Konsistens är nyckeln

När du skapar stories för ditt företag, kom ihåg att det är en annan målgrupp än i din personliga Instagram profil. Ett viktigt inslag för att upprätta och upprätthålla kontakten med dina följare är att använda ett konsekvent presentationsformat, och det kommer i stor utsträckning handla om att ha en go-to-story-mall för ditt innehåll.

Vi rekommenderar att företag har runt fyra eller fem story mallar redo att användas – så är allt du behöver göra att lägga in nya bilder och uppdatera texten och du är redo.

Extra Tips: Se till att alla mallar du använder överensstämmer med den övergripande stilen hos ditt varumärke

2. Behåll varumärket

När du skapar en mall är det viktigt att använda dina varumärkesfärger, teckensnitt och stil överlag.

Instagram stories skapades för att vara autentisk, så om du känner att typsnittet inte passar in på scenen, väljer du ett sekundärt teckensnitt som bara ska användas för stories.

Prova dessa kombinationer:

  • Handskrivet typsnitt med djärva vinkeltyper.
  • San-serif typsnitt med serif typsnitt.
  • Chunky sans-serif typsnitt med lätta serif typsnitt.

3. Välja bilder och element

Bilderna du använder bör referera till storien, så för det mesta av tiden använder du ditt eget varumärkesinnehåll – med undantag för “inspo” -stories.

Du bör också se att lägga till rörliga element och engagerande klistermärken. Enkäter och frågor skapar också stort engagemang och lägger till en annan aspekt i ditt innehåll.

4. Story highlights är ett måste

Att belysa dina stories är ett användbart sätt att få lång livslängd på ditt storyinnehåll.

Att anpassa dina story highlightsbilder ger också så att ditt Instagram flöde är märkt och visuellt tilltalande.

5. Optimal storyfrekvens

Var inte rädd för att dela mer än en story om dagen, men ta dig tid att planera och designa din story så att personerna rullar igenom.

Du kan se var tittarna lämnade storyn genom att titta på historiavisarna på varje bildruta.

Våra bästa Instagram Stories verktyg

För att hjälpa dig att optimera och maximera dina Stories-ansträngningar har vi listat några av de bästa verktygen vi har hittat för att skapa och publicera vårt innehåll.

Story mallar

Over – Over är en gratis app som gör att du enkelt kan skapa mallar, ladda upp egna teckensnitt och skapa en färdig färgpalett.
Story art – Story art är en annan gratis app som innehåller hundratals färdiga mallar – men det är inte så anpassningsbart som Over eller Unfold.

Redigera dina Instagram stories

Unfold – En extremt anpassningsbar app som gör att du kan lägga till element som du vill.
Cut Story – Vill du ladda upp en video över 15 sekunder i längd? Med programmet Cut Story kan du trimma ner dina videor, så att du kanlägga ihop dem alla i en enda story.

Bonus tips: Slutligen kan du nu även publicera din Instagram Story på Facebook stories samtidigt. Vill du lära dig mer om hur du marknadsför ditt företag på Instagram kan du läsa vår Instagram guide för företag.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply