Vad är leadsgenerering?

Leadsgenerering handlar om processen att identifiera potentiella kunder för företagets produkter eller tjänster. Om du är en säljare eller en grundare av ett B2B-företag, har du förmodligen någon form av erfarenhet inom området.

Till skillnad från vad vissa kanske tror handlar leadgenerering inte bara om att ringa kalla telefonsamtal eller att skicka ut en massa e-postmeddelanden. Det är mycket mer komplext.

Vad är ett lead

Ett lead är en person som har visat intresse för ditt företags produkt eller tjänst.

Som ett lead blir du kontaktad av ett företag eller en organisation med vilka du redan har någon form av interaktion, istället för att få ett slumpmässigt kallt samtal från någon som köpt din kontaktinformation.

Du kanske har fyllt i en online-enkät för att lära dig mer om hur du ska ta hand om din bil. Om du då fick ett e-postmeddelande från just den bilhandlaren vars undersökning du medverkade i, skulle det vara mycket mindre påträngande och irrelevant än om de bara hade ringt dig ut ur det blå med ingen vetskap om du ens bryr dig om bilunderhåll, eller hur?

Och ur ett affärsperspektiv har bilhandlaren stor nytta av informationen de samlat in från dig då denna hjälper dem förstå vad du behöver hjälp med.

Varför behöver du leadgenerering?

När en okänd person initierar en dialog med dig genom att visa ett organiskt intresse för ditt företag är övergången från okänd till kund mycket mer naturlig.

Om vi tar en titt på diagrammet nedan kan vi se att leadgenering är andra steget inom inbound marketing metodiken. Det är när du väl lockat trafik och är redo att konvertera dessa besökare till leads för ert sälteam.

Leads

Hur genererar man leads?

Nu när vi förstår hur leadgenererering passar in i hela inbound marketing metoden kan vi tillsammans gå genom stegen i leadgenereringsprocessen.

Först upptäcker en besökare ditt företag genom en av dina marknadsföringskanaler, till exempel din webbplats, blogg eller via sociala medier.

Den besökaren klickar sedan på din call-to-action (CTA) – en bild, en knapp eller ett meddelande som uppmuntrar besökare att göra någon slags åtgärd.

Din CTA tar besökaren till en landningssida, som är en särskild utformad webbsida för att fånga leadinformation i utbyte mot ett erbjudande.

Ett erbjudande är innehållet eller något av värde som “erbjuds” på landningssidan, kan vara en e-bok, en kurs eller en mall. Erbjudandet måste ha tillräckligt med uppskattat värde för att en besökare ska kunna lämna sina personuppgifter i utbyte mot tillgång till erbjudandet.

Formuläret på din landningssida består av olika fält (som i vårt exempel ovan) som samlar in information i utbyte mot erbjudandet. När en besökare fyller i formuläret – voila! – du har ett nytt lead!

För att sammanfatta det: Besökaren klickar på en CTA som tar dem till en landningssida där de fyller i ett formulär för att få ett erbjudande och blir ett lead.

Leadgen marknadsföring

När du har dessa delarna på plats kan du börja använda olika kampanjer för att driva trafik till din landningssida för att börja generera leads.

Men vilka kanaler ska du använda för att marknadsföra din landningssida?

I bilden nedan ser du en visuell bild av flödet från marknadsföringskanaler till en landningssida.

leadsgenerering

Det finns ännu fler kanaler du kan använda för att få besökare att bli leads. Låt oss gå in i djupet på några och nämna om några andra.

Content / Innehåll

Content är ett bra sätt att vägleda besökare till en landningssida. Vanligtvis skapar du content för att ge besökare användbar, gratis information. Du kan ha CTAs var som helst i ditt innehåll – “inline”, “bottom-of-post”, i inledningen eller till och med på sidopanelen. Ju mer relevant ditt innehåll är för en besökare, desto mer sannolikt är det att de klickar sig vidare till din landningssida.

E-post

E-post är ett bra sätt att nå de personer som redan känner till ditt varumärke och produkt eller tjänst. Det är mycket lättare att be dem att vidta åtgärder eftersom de tidigare har prenumererat på din lista. E-postmeddelanden tenderar att vara lite röriga, så använd CTAs som har en övertygande copy och en iögonfallande design för att fånga din prenumerants uppmärksamhet.

Annonser och Retargeting

Det enda syftet med en annons är att få folk att vidta åtgärder.Varför spendera pengar annars? Om du vill att besökare ska konvertera, se till att din landningssida och erbjuder exakt vad som lovas i annonsen, och att den åtgärd du vill att användarna ska ta är kristallklart.

Blogg

Det stora med att använda dina blogginlägg för att marknadsföra ett erbjudande är att du kan skräddarsy hela upplevelsen fram till slutmålet. Så om ditt erbjudande är en instruktionsvideo om hur du tex konfigurerar Google Search Console kan du skriva ett blogginlägg om hur du väljer dina marknadsföringsmetoder. Det skulle göra din CTA mycket relevant och lätt att klicka på.

Sociala medier

Sociala medie-plattformar gör det enkelt att vägleda dina följare att vidta åtgärder, från Instagram-stories och Facebook-bios till aktiv social selling på tex LinkedIn. Du kan också marknadsföra dina erbjudanden på dina sociala inlägg och inkludera en uppmaning i texten.

Produkt Trials

Du kan undvika många hinder för en försäljning genom att erbjuda trials på din produkt eller tjänst. När ett prospekt använder din produkt kan du locka dem med ytterligare erbjudanden eller resurser för att uppmuntra dem att köpa. En annan bra strategi är att inkludera din “branding” i dina gratis versioner så att du kan fånga in andra potentiella kunder också.

Referral Marketing

Referenser eller ord-till-mun, fungerar också för leadgenerering men på ett annat sätt. Det betyder helt enkelt att ditt varumärke nämns för och syns framför fler människor, vilket i sin tur ökar dina chanser att generera fler leads.

Oavsett vilken kanal du använder för att generera leads, är målet att vägleda dina besökare till din landningssida. Så länge du har byggt en landningssida som konverterar, kommer resten att hantera sig själv.

Varför inte bara köpa leads?

Både marknadsförare och säljare vill ha fulla funnels – och gärna snabbt. Därav: Frestelsen att köpa leads.

Att köpa leads, till skillnad från att organiskt generera dem, är mycket lättare, tar mycket mindre tid och ansträngning, trots att de är dyrare. Men du kanske betalar för reklam ändå, så varför inte bara köpa leads?

Först och främst, köpta leads känner faktiskt inte dig. Vanligtvis har de “valt in” på någon annan sida när de registrerade sig för något och faktiskt inte valt att ta emot någonting från ditt företag.

Meddelandena du skickar dem är därför oönskade meddelanden och skickar du oönskade meddelanden är du påträngande. Om de dessutom aldrig valt att ta emot meddelanden från dig, så är det en stor chans att de kan flagga dina meddelanden som spam, vilket är ganska riskabelt för dig. Det här tränar inte bara för att filtrera ut e-postmeddelanden från dig, men det indikerar också till deras e-postleverantör vilka e-postmeddelanden som ska filtreras ut.

När tillräckligt många personer flaggar dina meddelanden som spam, hamnar du på “svart listan” som sedan delas med andra e-postleverantörer. När du väl är på svartlistan är det verkligen svårt att ta sig ur. Dessutom kommer din e-postleverans och IP-rykte sannolikt att skadas.

Det är alltid bättre att generera leads organiskt än att köpa dem.

Lead Scoring

Leadscoring är ett sätt att kvalificera leads kvantitativt. Med den här metoden får leads ett numeriskt värde (eller poäng) som indikerar var de faller på skalan från “intresserade” till “redo för försäljning”. Kriterierna för dessa åtgärder är helt upp till dig, men det måste vara enhetligt i din marknads och försäljningsavdelning så att alla arbetar i efter samma skala.

Ett poäng baseras på vilka åtgärder dina leads har tagit, information de har lämnat, deras engagemang eller andra kriterier som ditt säljteam bestämmer. Till exempel kan ett lead få högre poäng om de regelbundet engagerar sig med dig på sociala medier eller om deras demografiska information matchar din målgrupp.

Ju högre poäng ett lead har, desto närmare kommer de att bli en försäljningskvalificerad lead (SQL), som bara är ett steg bort från att bli kund. Poängen och kriterierna är något du kan behöva tweaka längs vägen tills du hittar den formel som fungerar för din verksamhet.

Leadsgenerering strategier

Leadsgenerering omfattar ett brett spektrum av taktik, kampanjer och strategier beroende på vilken plattform du vill “fånga” leads på. Vi har gått genom olika metoder för att på bästa sätt konvertera besökare på din webbplats till leads, men hur får du dem dit i första hand?

Facebook Leadsgenerering

Facebook har varit en metod för leadgenerering sedan starten. Ursprungligen kunde företag använda utgående länkar i sina inlägg och information i sina bios för att locka besökare till sina webbplatser. Men när Facebook-annonser lanserades 2007 och dess algoritm började gynna konton som använde betald reklam, var det ett stort skifte i hur företagen använde plattformen för att få leads. Facebook skapade leadannonser för detta ändamål. Facebook har också en funktion som låter dig sätta en enkel Call-to-Action-knapp högst upp på din Facebook-sida, vilket hjälper dig att skicka Facebook-följare direkt till din webbplats.

LinkedIn Leadsgenerering

LinkedIn har också blivit en effektiv kanal för leadsgenering efter att ha ökat annonsutrymmet sedan dess tidiga dagar. När det gäller leads skapade LinkedIn “Lead Gen Forms”, som använder en autofill funktion med användarnas profildata när de klickar på en CTA, vilket gör det enkelt att fånga information.

PPC / GoogleAds Leadsgenerering

När vi säger pay-per-click (PPC), hänvisar vi till annonser på sökmotorer resultatsidor (SERP). Google får 3,5 miljarder sökningar om dagen, vilket gör det till en utmärkt plattform för alla annonskampanjer, speciellt leadsgenerering. Effektiviteten i din PPC-kampanj är starkt beroende av ett sömlöst användarflöde, såväl som din budget, sökord och några andra faktorer.

B2B Leadsgenerering

B2B är en särskild affärsmodell som kräver ett visst förhållningssätt till leadsgenerering. HubSpot fann att SEO är den bästa metoden för att fånga företagsleads, följt noga av e-postmarknadsföring och sociala medier. I slutändan är det värdet av det du erbjuder som avgör hur effektiv en viss kanal är för just din verksamhet.

Tips för framgångsrik leadsgenerering

I vissa kampanjer kan det finnas många rörliga delar. Det kan vara svårt att ha koll på vilka delar av din kampanj som fungerar och vilka som behöver lite finjustering. Här är några tips när du bygger bra leadkampanjer:

      • Använd rätt leadningsgenereringsverktyg.
      • Skapa fantastiska erbjudanden för alla olika stadier av köpcykeln.
      • Håll dina budskap konsekventa och leverera på ditt löfte.
      • Länka din CTA till en dedikerad landningssida.
      • Få ditt säljteam involverat.
      • Använd sociala medier strategiskt.
      • Var flexibel och förbättra ständigt

Slutsats

Nu när du vet mer om hur du genererar leads till ditt företag rekommenderar vi att du försöker skapa minst en kampanj på själv.
Grunderna som vi har gått genom i detta blogginlägget är bara början. Fortsätt skapa bra erbjudanden, CTA, målsidor och formulär. Var i nära kontakt med ditt säljteam för att se till att du regelbundet levererar högkvalitativa leads. Sist men inte minst, sluta aldrig testa. Ju mer du tweakar och testar varje steg i din inbound leadsgenerering, desto mer förbättrar du leadkvaliteten och ökar intäkterna.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply