Varje företagare med en webbplats letar efter sätt att ranka högt i sökresultaten. Idag finns det många sätt att ranka som lokalt företag, men det finns inte ett lätt sätt att göra det: som med de flesta SEO-utmaningar krävs det en kombination åtgärder. En av dessa delar av det lokala SEO-pusset är Google My Business, men vad är det exakt och varför är det så viktigt för lokal SEO?

Vad är Google My Business?

My Business är Googles one-stop-shop för att hantera hur ditt företag visas i sökmotorn. Det är ett viktigt verktyg för att ta reda på och justera hur din webbplats visas i kartor (maps), Googles knowledge graph, Google+ och organiska sökresultat. Enligt 2018-upplagan av Moz ‘Locale Search Ranking Factors Survey fortsätter Google My Business att vara den största drivkraften för lokal SEO, med kvalitetslänkar på andra plats.

Du kan hantera ditt företag genom att lägga till NAP-detaljer, öppettider, foton och så vidare. Utöver det är det möjligt att hantera de recensioner som kunderna lämnar om din verksamhet. Som du vet bör recensioner vara en nyckelfaktor i din lokala SEO-insats.

Hur fungerar det?

Att komma igång med My Bussiness är enkelt; du måste skapa ett konto och bekräfta ägarskapet för ditt företag. Efter att du fyllt i dina uppgifter får du ett vykort från Google till den adress du har angett. Detta kortet bevisar att du är ägaren till det företag som angets på adressen.

När du är verifierad kan du fylla i alla nödvändiga detaljer. Du kan till och med se hur många visningar, klick och följare ditt företag har fått över en viss period. Det är ett utmärkt sätt att få en känsla för hur ditt företag uppfattas av både Google och kunder.

Tänk på att My Business inte är det enda verktyget för din lokala SEO. Det måste fungera tillsammans med din on-och off-site SEO-insatser. Du kommer inte att klättra i resultaten om din profil är felaktig, du kommer heller inte att ranka #1 utan en väl optimerad webbplats och lokal anpassat innehåll. Dessa saker går hand i hand.

Rankingfaktorer

Google My Business använder många faktorer för att bestämma ranking för företag. Vi tar upp de tre viktigaste:

  • Relevans
  • Distans
  • Framträdande

Relevans

Relevans bestämmer hur bra ditt företag passar kundens sökintentiv. Hur relevant ditt företag är styrs av hur väloptimerad din webbplats är för det kunden söker efter. Är det mitt i prick eller vagt?

Distans

Avstånd är en välkänd faktor för hur Google rankar lokala företag. Du kan inte ranka i en lokal sökning om användaren söker efter (tandläkare Malmö) när du har ditt företag i Göteborg. Exakt hur Google bestämmer vilka företag som ska visas i en lokal sökning är okända, och det kan vara ganska svårt att ranka i ett visst område. De andra faktorerna spelar också en viktig roll. Det hjälper inte bara att säga att du befinner dig i ett visst område, visa det genom att skapa lokalt inriktat innehåll kring din verksamhet på din webbplats.

Framträdande

Framträdande handlar om aktiviteten kring ditt förteg online; Det här kan vara antalet recensioner, händelser, lokalt innehåll och så vidare. Det hjälper också om du kan få massor av kvalitetslänkar till din webbplats. Och en sak är säker: ingen gillar döda profiler. Du måste hålla den uppdaterad med nya foton och hantera dina recensioner. Som jag skrev tidigare fungerar detta tillsammans med din webbplats, så se till att båda är anpassade och att du publicerar lokalt innehåll.

Optimera din Google My Business

För att börja måste du först bekräfta ditt ägarskap. Därefter kan du använda följande tips för att lyckas med ditt My Business-konto. Tänk på att allt du lägger till måste överensstämma med informationen du tillhandahåller på din webbplats:

  • Bekräfta ägarskapet för ditt företag
  • Välj en kategori, var så noggrann som möjligt
  • Ge så mycket data som möjligt – din profil måste vara 100%
  • Kontrollera ditt telefonnummer
  • Kontrollera dina öppettider – tänk på semester!
  • Granska dina foton – är de bra eller kan du förbättra dem?
  • Håll din My Business i linje med din webbplats – och använd Schema.org-data
  • Håll dina uppgifter uppdaterade

Det är viktigt att komma ihåg att detta inte görs en gång och sedan glöms bort. Saker förändras, ditt företag ändras. Håll allt uppdaterat, övervaka recensioner och var aktiv.

Din lokala SEO är viktig

Skapa och aktivera ditt My Business-konto och gör konto fantastikt, men för att få ut det mesta måste din webbplats också vara i ordning. Optimera alla delar av den. Skapa lokalt innehåll för dina sökord och nisch. Be kunderna att lämna recensioner, på webbplatsen eller på My Business. Och se till att ditt konto är aktivt och uppdaterat.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply