Faktum är att 46% av alla sökningar på Google är lokala.

Vilket innebär att om du är ett lokalt företag och du inte har din lokala SEO i ordning missar du en potentiell affär varje gång någon söker efter dina produkter eller tjänster online.

Om du vill förstärka ditt kundförvärv och säkra ditt hörn på den lokala marknaden, är det dags att se över din lokala SEO-strategi.

För att kunna få resultat från din lokala SEO är det viktigt att förstå vad lokal SEO egentligen är. Faktum är att du förmodligen redan är bekant med den grundläggande förutsättningen för SEO – trots allt har sökmotoroptimering varit ett hett ämne i många år. Men att skapa en lokal SEO-strategi sträcker sig långt bortom söktermer.

Lokal SEO är ganska enkel att definiera: det är en gren av SEO som specifikt handlar om sökmotoroptimering inom specifika geografiska regioner, med målet att få och behålla nya kunder.

Lokal SEO

Men att skapa en lokal SEO-strategi sträcker sig långt bortom söktermer.

Lokal SEO: Gör det rätt eller inte alls

Oavsett om du är ett globalt varumärke eller ett startup, så är SEO viktigt. Du har nog bra koll på vilka sökord dina kunder använder, men det som är svårare att veta – och ännu viktigare få rätt – är hur man använder rätt sökord på rätt sätt på din webbplats.

Med lokal SEO kommer sidor att anpassas för att rikta sig mot dina specifika regioner. I en studie visade det sig att – 72% av konsumenterna som gjorde en sökning lokalt hamnade i en butik inom en radie på 8 km.

Och om du är ett litet företag, är lokal SEO din möjlighet att skina – kombinera bra lokal SEO med en mediestrategi som uppmuntrar online recensioner och rekomendationer, så har du ett vinnande recept.

84% av de som läser recensioner på nätet uppger att de som litar på svaren lika mycket som rekommendationer från vänner. Med den datan tillgänglig är det viktigare än någonsin att få ranka bra på lokala sökningar. Att använda SEO som en del av en digital strategi som uppmuntrar recensioner och rekomenationer kommer att se till att kunderna inte bara hittar dig, utan också att de väljer dig.

Arbeta med Buzzle på lokal SEO

En av utgångspunkterna för lokal SEO är Google My Business – och det är då du kanske behöver ringa in experterna. Att skapa ett konto kan vara enkelt, men optimeringsbiten blir lite komplex.

På Buzzle, är vi stolta över att vara lokala SEO-experter. Med våra tekniska analyser, sökordsanalyser, konkurrentanalyser och lokal optimering får ditt företag det lokala erkännandet det förtjänar.

Om du tror att ditt företag är i behov av någon bra lokal SEO, eller om du bara vill ha några goda råd, hör av dig – vi vill gärna hjälpa dig.

Vill du ha en offert?

Vill du ha en offert av oss? Fyll i dina uppgifter så återkommer vi med ett förslag!