Marknadsstrategi kontra plan: skillnaderna och tips för båda

By 2020-06-03 June 17th, 2020 Marknadsföring
Marknadsstrategi & Marknadsplan

Marknadsplaner. Strategier. Visioner.

Dessa ord tenderar att slängas slumpvis av både marknadsförare och chefer. Det enda problemet är att det inte alltid är klart hur en marknadsföringsstrategi eller plan ska se ut – och vilket syfte varje tjänar.

Som någon som älskar att ta itu med frågan som alla tänker men ingen ställer, tänkte jag att det skulle vara bra att klargöra skillnaderna mellan en marknadsföringsstrategi och en marknadsföringsplan, vad var och en innehåller och några råd för att väcka liv i båda.

Vad är en marknadsföringsstrategi?

En marknadsföringsstrategi är ett dokument som svarar på de stora frågorna – vad du erbjuder, vem din målgrupp är, vad ditt företag står för, varumärkesriktlinjer, vilken nisch eller bransch och vem dina främsta konkurrenter är. Den kan innehålla mindre eller mer information än så men syftet är att vara en slags fyr som hjälper dig att hålla din marknadsföring fokuserad på den större bilden.

Marknadsstrategier är alltid förankrade i vad dina övergripande affärsmål är. Om ditt företag behöver öka intäkterna med 25% skulle din marknadsföringsstrategi förklara hur marknadsföring kommer att hjälpa till att uppnå dessa mål.

När du skriver en marknadsföringsstrategi ska du inte – jag upprepar – INTE gå in på uber-specifik marknadsföringstaktik. Det kommer senare.

Vad är en marknadsföringsplan?

Din marknadsföringsplan baseras på din marknadsföringsstrategi, går in i detaljerna – vilka kanaler och taktik du använder, vilket segment av målgruppen du riktar dig till, när initiativ inträffar och hur du ska mäta framgång.

Jämfört med din marknadsföringsstrategi handlar din marknadsplan mer om vilka taktiker, kampanjer, initiativ och kampanjer du kommer att köra under en viss tid. Marknadsplaner kan sträcka sig från tre månader till ett år och bör förbli halvflexibla om marknadsföringen behöver ändra prioriteringar.

Marknadsstrategi kontra marknadsföringsplan

För att visualisera allt detta har vi bifogat en grafik som förklarar kärnskillnaderna mellan en marknadsföringsstrategi och en marknadsföringsplan.

Marknadsplan - Marknadsstrategi

Vår erfarenhet är att marknadsföringsstrategin inte ändras lika mycket som en marknadsföringsplan. Om det gör det är det nästan omöjligt att få någon verklig ruljans eller mäta effekten av marknadsföringen på verksamheten. Som sagt kommer du förmodligen att behöva se över din marknadsföringsstrategi varje år till skillnad från marknadsplanen som används mer regelbundet.

Vid det här laget kanske du tänker “det verkar som mycket.” Det är därför strategier och planer ofta delas upp i mindre delar inom marknadsföring (tänk: innehåll, kundförvärv, kundbevarande och mer). Låt oss titta på ett exempel.

Ett exempel: Content Marketing

De flesta marknadsförare känner till content marketing, så låt oss använda det som ett exempel. Som jag nämnde tidigare, adresserar strategier problem på hög nivå medan planer visar hur du ska utföra en aktivitet.

Strategi för innehållsmarknadsföring

I detta fall skulle din innehållsmarknadsstrategi besvara de stora frågorna som diskuterats ovan. Frågor som:

  • Vem ska vi skriva till?
  • Hur kommer innehållsmarknadsföring att stödja våra affärsmål?
  • Hur mycket pengar kan vi spendera på att skapa innehåll?
  • Vem är våra innehållskonkurrenter?
  • Vilken ton vill vi använda i vårt innehåll?

Rollen för strategin inom innehållsmarknadsföring är att inte peka på varje enskilt ämne du ska skriva om eller ens vad dina specifika KPI: er för det kommande året kommer att bli. Istället är det tänkt att ge sammanhang till varför du investerar i innehållsmarknadsföring, vem du riktar dig in på, vilket innehållsmedium du ska använda (i allmänhet) och mer.

Plan för innehållsmarknadsföring

När du har gjort din strategi bör din innehållsplanering förklara hur du kommer att attackera problemet. Det är här du kommer att dokumentera mål för innehållsmarknadsföring och KPI: er, vilka resurser du planerar att skapa, när du planerar att skapa dem, vem som kommer att involveras i processen, hur du kommer att marknadsföra varje innehåll och mer.

Det finns fler planer för innehållsmarknadsföring än en redaktionskalender, men din redaktionskalender är en enorm del av din plan. Den berättar om vilka ämnen ditt innehåll tar upp, var det publiceras, när det publiceras, vilka kanaler du kommer att marknadsföra det genom och vilka mål det borde träffa.

Tips för att skapa en fantastisk marknadsföringsstrategi eller -plan

Oavsett om du fokuserar på den övergripande strategin eller tar dig in i de fina detaljerna finns det några saker du måste tänka på under hela resan som hjälper till att producera något av verkligt värde för din organisation eller team.

Tips 1: Dokumentera din plan / strategi

Det låter uppenbart men det är så viktigt. Marknadsförare som dokumenterar strategi är 538% mer benägna att rapportera framgång än de som inte gör det. Skriv ner din plan. Även om du inte tror att det är 100% korrekt.

Som marknadsförare vill vi så desperat få allt rätt att det ofta har motsatt effekt – vi blir förlamade. Du kan alltid gå tillbaka och justera din plan eller strategi vid behov men det börjar med att du faktiskt har en plan eller strategi. Dessutom, utan en dokumenterad framtidsvision är det mycket svårare att få med dina medarbetare och felkommunikation följer.

Tips 2: Samarbeta med andra

Du behöver inte göra det ensam. Du borde inte heller göra det. Även om du är den enda personen i din marknadsavdelning kan du be dina marknadsföringsvänner på olika företag om lite insikt. Om alla dina vänner dessvärre arbetar inom försäljning kan du till och med få lite perspektiv från medarbetare i olika avdelningar. De kanske inte ger dig de bästa ”marknadsföringsidéerna”  men de kan ställa bra frågor och visa sig vara bra bollplank.

Det finns massor av positiva effekter när det gäller att samarbeta med andra. Några som jag själv gillar är att då nya perspektiv, överväga andra sätt att lösa problemet, få feedback och effektiviteten som följer med att fråga andra som kan ha gjort något liknande tidigare.

Tips 3: Gör det tydligt och realistiskt.

Det är inga konstigheter med att ha ambitiösa mål. Men om du skapar en marknadsföringsplan eller strategi som kräver 10 personer att utföra och du bara har två ledsna praktikanter är det inte så bra. Det kommer bara att sluta med massor av idéer men ingen aning om vilka ni ska arbeta med.

En klok person sa en gång: “Kärnan i strategin är att välja vad man inte ska göra.” Gör ditt bästa för att måla en tydlig bild som är baserad i verkligheten.

Låt inte de läskiga marknadsföringsstrategierna skrämma dig

För att spela på ännu fler klichéer, “En resa på tusen mil börjar med ett enda steg.” Gör ditt bästa för att undvika förlamning genom analys och istället tackla din strategi eller planera ett steg i taget.

Och om du inte tycker att det är viktigt att dokumentera din marknadsföringsplan eller strategi, kom ihåg: marknadsförare som dokumenterar strategi är 538% (!) mer benägna att rapportera framgång än de som inte gör det.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun