Många anser att mötesbokning via telefon och kalla samtal inte fungerar längre. Marknaden har förändrats mycket sedan affärsvärlden såg telefonen som NO. 1 Go To för att nå nya kunder. Idag finns det flera olika verktyg och kanaler att nå nya kunder på, men telefonen är fortfarande avgörande för hur många företag lyckas. För nystartade företag inom nya branscher eller företag som skall nå väldigt specifika personer kan klassisk mötesbokning via telefon vara det enda kostnadseffektiva.

Som vi på Buzzle ser det och för de flesta företag kommer mötesbokning via telefon vara en del av den mixen man använder för att skapa möten.

För att vara framgångsrik med traditionell mötesbokning via telefon gäller följande fem steg.

Kallringa

Många utgår från sitt kontaktnät och nöjer sig, men det räcker inte alltid hela vägen. Att begränsa sig till Social Selling är dessutom en risk man helst vill slippa. Många gånger behöver man nå en viss person på ett visst företag. Då är telefonen ett överlägset sätt. Du måste därför sluta leta ursäkter och bara göra det även fast det tar emot. Att kallringa är ofta det bästa sättet för att få kontakt.

Förberedelser

Att vara förebered innan du börjar kallringa motiverar dig och är förutsättningen för ett högt tempo. Här gäller det att definiera din målgrupp, förstå målgruppens problem och ha en lösning. Räkna med att du behöver en lista med ca 60-85 företag för en halvdag.

Samtalsmanus

Oavsett vad du tycker så behöver du ett samtalsmanus. Den exakta utformningen kan variera från ett antal punkter och nyckelfraser till ett talmanus ord-för-ord. Ett manus gör dig oändligt mycket mer framgångsrik. Det viktiga är att du övar in manuset för att låta autentisk i dina samtal.

Genomförande

Hemligheten bakom all framgång oavsett område är genomförande. Allt för många fastnar i att planera och förbättra men kommer aldrig riktigt igång. För att undvika det se till att planera genomförandet väl. Boka av tid för att sitta och ringa, ha en lista med vilka du skall ringa. Se helt enkelt till att göra det ordentligt och inte bara ringa ett samtal här och där.

Uppföljning

Som alltid blir du bättre om du utvärderar och följer upp det du gjort, samma sak gäller med mötesbokningen. Dessutom är mötet bara ett steg i processen, nu är det dags för kundbesöket.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply