8 sätt att öka antalet leads och få de rätta kunderna

Tyvärr. Det finns inget magiskt sätt att locka till sig potentiella kunder till er sajt eller övertyga besökare att just er produkt eller tjänst är den rätta. Nej, för att lyckas nå, etablera en kontakt, få och bibehålla en bra relation med potentiella kunder som i slutändan genererar fina affärer så behövs det en kombination av olika metoder för leadsgenerering. Så, utan allt för mycket diskussion om strategier — här kommer tio sätt att öka antalet leads digitalt och få de rätta kunderna.

1. Optimera er sajt för synlighet

Det allra första steget för att få in nya leads online är att optimera er sajt så att de rankar organiskt. Sökmotorsoptimering (SEO) är vägen fram till att kunder — som söker på t.ex. Googles sökmotor för specifika sökord eller fraser — kommer att hitta er och besöka er sajt. För att sökmotoroptimera en sajt gäller det att producera kvalitativt content samtidigt som man skriver den utifrån ett ämne som man vill ranka för. Arbetet tar tid och innefattar, förutom skrivandet, att man värderar sökordens intention, tittar på kostnad, trafik, antal sökningar samt har koll på vad konkurrenterna gör gällande SEO. För att göra sitt content synligt gäller det att ha rätt metatitlar, metabeskrivingar, nyckelordsdensitet och rätt längd på sina texter. On-page SEO (som det kallas) är svårt men, av största vikt för att er sajt ska dyka upp tidigt i sökresultaten för sökord och för branschrelevanta termer för ert företag. Att ranka kan ta tid, men det är väl värt investeringen. Ni kommer att få ökad trafik och — med rätt content — förhoppningsvis fler kunder.

2. Börja med konverteringsoptimering (Convesion Rate Optimazation, CRO) för att få leads.

Konverteringsoptimering handlar om att få ert content att konvertera besökare till att bli kunder. Det kan t. ex. innebära att man A/B-testar sina webbsidor för att se vilka som konverterar bäst. Konverteringar kan man mäta på olika sätt. Men, CRO syftar på att en besökare utför en viss önskvärd handling på er sajt t. ex. fyller i ett formulär eller gör ett köp. Om fyra av tjugo besökare utför en önskad åtgärd som att fylla i ett formulär så har ni en konverteringsfrekvens (Conversion Rate, CR) på 20%. Målet är att få en konverteringsfrekvens som är hög och att identifiera sätt att öka den. Det kan handla om allt ifrån att ändra en rubrik, en CTA (Call to Action) eller att ha bilder och mer information eller säljande copy. Att kontinuerligt jobba med konverteringsoptimering innebär att utvärderar webbsidor på regelbunden basis, identifiera dem med dålig konverteringsfrekvens, sätt upp A/B-tester och laborera med färger på knappar eller andra element.

3. Kom igång med PPC och annonsering

Att betala för annonser är en väl beprövad och populär metod för leadsgenerering. Idag är annonsering i tryckt media inte lika effektiv som den brukade vara, och den är svårt att mäta. Det lönar sig oftast att inrikta sig på att annonsera på sökmotorerna istället för i tidningar och broschyrer.

PPC eller Pay-Per-Click är det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet att generera leads online. På Google och Bing så är PPC en annonsform som gör att du bara betalar när någon klickar på er annons. Det är sökord som triggar annonserna och olika sökord kostar olika. Finessen är alltså att annonserna endast syns när någon har gjort den sökningen som triggar just er annons. En ROI (Return on Investment) på en väl genomförd PPC-kampanj är oftast hög. Man kan ändra sina annonser, sin budget eller justera sina bud snabbt och enkelt. Rapporteringen blir också smidig eftersom man ser precis hur annonserna presterar och, hur många leads de genererar.

Andra möjligheter kan vara att köpa banners och annonsplatser på andras webbsajter eller webbtidningar. De är vanligtvis svårare att spåra, men det går absolut att göra om man UTM-taggar URL:er. Så, att annonsera online är ett effektivt sätt att både få ut ert varumärke och att generera leads.

4. Skapa en utmärkt användarvänlig sajt

Er sajt må se vacker ut, men det betyder inte att besökarna vill fortsätta att använda sig av den. UX, eller användargränssnitt refererar till hur besökare surfar, söker och på andra sätt använder er sajt. Man kan säga att en sajt som har ett bra användargränssnitt också konverterar bra, har längre besökstid och fler interaktioner av olika slag. En dålig UX och bounce rate, eller avvisningsfrekvensen, ökar. En bra och enkel navigation brukar gå hand i hand med ett bra användargränssnitt. Er navigation bör se ut så här:

  • Så enkel som möjligt, med ett begränsat antal menyer, undermenyer och sidor.
  • Lätt att förstå och se vad erbjudandet är
  • Bra hierarki och relaterade sidor grupperade tillsammans

Potentiella leads kommer med stor sannolikhet att lämna en sajt där de inte snabbt hittar vad de letar efter. Och även om de är intresserade av att köpa er produkt eller tjänst, så kommer de inte att göra det om de inte hittar rätt. Sätt er själv i sitsen som ett lead, surfa på er egen sajt som om det vore för första gången. Är allt var det ska vara för att hitta rätt? Är navigationen lätt att följa? Om inte, så planera in förändringar direkt eller ta hjälp av en erfaren UX-specialist för att pinpointa er sajts svaga punkter.

5. Erbjud värdefullt content

Det är en överväldigande majoritet av konsumenter som tycker att content är användbart. Så, ni bör överväga att skapa content som hjälper era potentiella leads. Genom att utbilda dem och hjälpa dem med deras problem redan innan de köpt så kommer ni att höja ert varumärke och skapa lojalitet. Content marketing innefattar t.ex. bloggartiklar, infographics och whitepapers. Så länge det content är relevant är det en väldigt bra strategi för att få in besökare och hålla dem intresserade. Det finns många exempel på success stories där företag har skapat content som både har stärkt deras varumärke samtidigt som de har hjälpt sina potentiella kunder. Man kan om man vill lägga sitt content bakom ett formulär eller en landningssida. Då får besökarna “betala” med sin e-mejl eller kontaktuppgifter för att få åtkomst. Efter det kan man börja att vårda dem och använda leadscoring så att säljare kan höra av sig när det är störst chans för en affär. Svara med ett tack-mejl och vem vet, du kanske får ett svar tillbaka och en konvertering.

6. Skapa en bra närvaro på sociala medier (SoMe)

Att ha en närvaro och att använda sociala medier varierar från industri till industri. Många företag ställer sig ofta frågan om Facebook, LinkedIn eller Twitter verkligen ger leads, och det korta svaret är: ja! 68% besöker företags sociala profiler innan de köper en produkt. Så, att inte ha en närvaro på SoMe leder till att många konsumenter inte får svar på sina frågor — kan skada ert varumärke och leda till färre antal leads. Men, valet av kanal på sociala medier är viktigt att tänka på. Ta en funderare och tänk efter vilken plattform som passar just ert bolag.

7. Använd er av webbinar

Om ni ser er själva som experter och lite av auktoriteter inom ert område; då är det en mycket bra idé att själva hosta online event eller webbinar. De kan ibland vara lite att dra igång, men när väl tekniken, innehållet och inbjudningarna är klara, så är det ett utmärkt sätt att generera leads samtidigt som man utbildar och hjälper potentiella kunder. Det gäller även att ha rätt framtoning; allt får inte handla om just ert bolag och era tjänster, utan syfttet bör vara att dela med sig av sakkunskap ni besitter, så att ni uppfattas som en ledande aktör inom just er bransch. Ett webbinar kan sträcka sig ifrån allt mellan en kvart till ett par timmar. De bör avslutas med en frågestund där deltagarna direkt kan ställa sina frågor till er. Ni bör även skicka ut ett “tack-mejl”.

8. Vårda era leads med E-postmarknadsföring

Har ni prenumeranter på nyhetsbrev eller annan e-mejlkorrespondens? Bra, för just e-postmarknadsföring är en väldigt fin kanal att dels vårda sina befintliga kunder men även att få in nya. Har de väl gett er deras e-mejl så kan ni guida dem genom kundresan och vårda dem efter ett köp. För just B2B-företag som erbjuder mer komplexa produkter eller tjänster så är just e-mejl ett bra sätt att vårda kundrelationen och få nya kunder. Rätt e-mejl vid rätt tidpunkt kan öppna många nya dörrar och börja nya relationer. Marketing Automation är ett bra sätt att göra just det här.

Peder Grönvall

Författare Peder Grönvall

Fler inlägg av Peder Grönvall