98% av din trafik lämnar utan att konvertera och kommer aldrig tillbaka.

Det fixar vi med retargeting.

Retargeting

För de flesta webbplatser är det bara 2% av trafiken som utför den önskade åtgärden innan de lämnar webbplatsen. En betydande del av tiden lämnar besökare inte eftersom de inte är intresserade av erbjudandet. De blir ofta distraherade, vill avsluta senare etc men när de har lämnat är de borta.

Retargeting – även känd som remarketing – gör det möjligt för webbplatser att visa sina produkter eller tjänster för kunden som lämnade utan att konvertera. När det görs rätt är retargeting en löpande påminnelse om att “Hej, du var intresserad av det här … ge det en ny chans!”

Hur fungerar det?

Retargeting använder cookies för att anonymt följa användare över webben.

Med rätt kodavsnitt på din webbplats kan du placera en cookie i webbläsaren för alla nya besökare. Den cookien låter en retargetingplattform som Facebook, LinkedIn eller Google veta att användaren har besökt din webbplats och utlöser din annons på olika platser i plattformens nätverk.

Detta är särskilt effektivt för B2B företag eller andra marknader med längre försäljningscykler. För att säkerställa att du får fantastiska resultat har de flesta retargetingplattformar en mängd olika parametrar som du kan ställa in för att optimera när och hur dina retargetingannonser visas.

Liksom andra former av annonsering betalar du för att dina annonser ska visas, men kostnaden för retargeting är vanligtvis ganska låg. Som ett resultat är retargeting ett billigt och enkelt sätt att rulla in potentiella kunder som du annars skulle ha förlorat.

Retargetingkanaler

Google Remarketing

Google Display Network är massivt och retargeting via Google är ett otroligt sätt att hålla sig top of mind.

Google låter dig skräddarsy dina retargetingannonser baserat på specifika produkter och sidor som en användare tittade på under sitt besök på din webbplats. Som ett resultat kan du designa skräddarsydda annonser som riktar sig till specifika målgrupper och demografi för att öka dina konverteringar och intäkter.

Retargeting sociala medier

Facebook har cirka 2,45 miljarder användare (december 2019). Instagram har runt 1 miljard. Chansen är stor att du kan hitta mycket av din icke-konverterade trafik i ett av dessa nätverk.

Med social inriktning visas dina annonser för tidigare besökare på din webbplats direkt i nyhetsflödet. Detta kombinerar fördelarna med retargeting och målgruppssegmentering med de flexibla, personliga annonsmeddelanden som sociala medier möjliggör.

Dynamisk retargeting

För e-handelsföretag med dussintals eller hundratals produkter är det nästan omöjligt att bygga och underhålla en e-handelsretargetingkampanj med traditionell AdWords-retargeting.

Å andra sidan ger dynamisk retargeting dig möjlighet att skapa ett enda produktflöde som placerar retargetingannonser baserat på exakta produkter dina användare har sett. Och som dessutom är enkel att uppdatera.

Som resultat kommer användaren att se en produktannons för de specifika artiklarna som de redan har tittat på – automatiskt!