Så här kör du Facebook annonser lönsamt (marknadsföringstratt genomgång)

By oktober 18, 2019 Facebook

Facebook annonser kan vara ett av de snabbaste sätten att driva försäljning – om ni gör det rätt. Men de kan också vara ett av de snabbaste sätten att förlora pengar – om ni gör fel.

Varje gång jag står på scenen ställer jag två frågor:

”Vem här har försökt att använda Facebook annonser tidigare?” Alla räcker upp.

Jag frågar sedan: “Vem här har sett framgång med sina annonser?” Alla händerna går ner.

Varje gång.

Jag ser detta om och om igen. De flesta företag har försökt köra annonser på Facebook, men de flesta misslyckas med att få dem att fungera.

Vad betyder det här?

Där de flesta företag gör fel med Facebook annonser

Det verkar finnas en vanlig trend bland nybörjeannonsörer.

Och det är … de går direkt på avslut.

Ofta när jag tittar på nya annonskonton tror den som annonserar att allt de behöver göra är att sätta upp en annons som erbjuder något som “20% rabatt” och sedan vänta på att kunderna ska ställa sig i kö.

Men det är inte så lätt.

Vi köper inte från främlingar. Speciellt inte främlingar som försöker sälja något.

Vi köper bara från människor vi känner, gillar och litar på.

Bara för att vi spenderar pengar på Facebook och riktar oss till människor med intresse för vår bransch eller produkt, betyder det inte att de är redo att köpa från oss.

När någon ser vår annons för första gången vet de inte vem vi är och bryr sig inte vem vi är heller.

Vilket innebär att vi måste få dem att bry sig.

Hur använder vi Facebook annonser för att sälja?

Vi introducerar … Perfect Prospect-metodiken.

Perfect Prospect är ett exempel på hur vi förvandlar främlingar till kunder. Om vi kör paid media, som Facebook annonser, behöver vi ett system som PP-metoden.

När vi har skapat vår Perfect Prospect och går med vinst, har vi en förutsägbar, konsekvent och skalbar verksamhet.

Om vi vet att de flesta inte gillar annonser och inte bryr sig om vad ni har att säga, måste vi överväga hur vi får dem att bry sig.

Vi måste närma oss dem på ett sätt som ger dem värde.

Det får dem att må bra. Det berikar deras flöde när de besöker Facebook, inte irriterar dem.

PP-metoden är exakt hur vi gör det.

STEG 1: Skapa riktigt bra innehåll

Vi börjar med att skapa otroligt innehåll (video fungerar oftast bäst i början av tratten).

Innehåll som era potentiella kunder faktiskt skulle vilja se när de bläddrar i deras flöde. Exempel på innehåll kan vara:

  • Svar på deras frågor
  • Lösningar på problem
  • Hjälp med alla möjliga “smärtpunkter” de har

… allt gjort på ett underhållande och informativt sätt.

När vi skapar detta innehållet måste vi fokusera på att skapa värde utan att be om något i gengäld. Vi frågar aldrig om försäljningen eller gör något slags erbjudande.

Varför? För så fort du försöker sälja till en främling irriterar du dem och de stängs av.

Låt oss titta på hur någon inom fitness kan använda PP-metoden.

En PT vill arbeta med män som vill bygga större vadmuskler.

Det betyder att de skulle kunna skapa videoinnehåll som talar direkt till den demografin. De kan skapa en video med titeln “10 sätt män kan bygga större vadmuskler”.

STEG Två: Erbjud något gratis i utbyte mot kontaktinfo

Nästa steg i PP-metoden är att föra personen som “konsumerade” ert innehåll längre in i er tratt.

Det bästa sättet att göra det är genom att erbjuda dem något gratis.

Genom att erbjuda något gratis ger vi den personen en möjlighet att ta saker vidare. Vi kan erbjuda dem något som tex:

  • Gratis guide
  • Gratis e-bok
  • Webinar
  • Videoserie
  • Gratis konsultation

Det måste vara oerhört värdefullt och relevant för ert ursprungliga innehåll.

Vår personliga tränarkurs skapar en gratis guide som heter “5 övningar för män som vill ha starka vadmuskler”. För att ladda ner guiden måste ni ange namn, e-postadress och telefonnummer.

Om någon tittar på en video om att bygga vadmuskler kan ni vara säkra att de också är intresserade av gratisguiden.

Plötsligt har vi män (inom ett specifikt område, om vi använder annonser för att marknadsföra) som har konsumerat vårt videoinnehåll och laddat ned vår guide. Vi vet att de är intresserade av att bygga vadmuskler.

STEG TRE: Konvertera till försäljning

När någon har konsumerat vårt innehåll och tagit del av vårt gratiserbjudande är det dags att försöka konvertera dem till en kund.

Om ni har gjort allt på rätt sätt borde det inte vara något problem.

Vår personliga tränare vet att de är intresserade av att bygga vadmuskler, vi vet att de bor på en specifik plats och nu har vi deras namn, e-postadress och telefonnummer.

Vilket innebär att vi kan ringa dem, skicka e-post till dem och fortsätta att visa annonser till dem för att övertyga dem att köpa från oss.

Detta är inte bara ett sätt att generera fler leads och försäljning. Detta är ett system för att generera bättre leads och försäljning.

När ni har knäckt det här har ni en konsekvent och skalbar verksamhet. Vem skulle inte vilja det …?

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply