SEO – din väg till framgångsrik marknadsföring

SEO (Sökmotoroptimering) är idag utgångspunkten för en lyckad digital marknadsföring. Att endast satsa på en kanal fungerar inte lika effektivt som tidigare, det gäller att ha en OMNI approach online och SEO är grunden du bygger på.Faktum är att det görs 50 miljoner sökningar på Google varje dag, bara i Sverige. Det är därför sökmotoroptimering är så viktigt

Vad är SEO?

Att döma av antalet personer som skriver “vad är SEO” i Google är det ett mycket missförstått begrepp. Kortfattat är det alla aktiviteter som försöker förbättra hur bra en webbsida rankas i Googles organiska sökresultat för en viss sökterm.

Det finns tekniska aspekter som sidhastighet, serverplats och sidstruktur, tillsammans med kreativa aktiviteter som att ha fantastiskt innehåll som besökare gillar och delar. Det är mycket mindre av en magi än många skulle ha dig tro, men det är hårt arbete och det tar tid.

Varför investera i SEO?

Om du söker efter dina produkter och tjänster på Google, men allt du ser är dina konkurrenter, är det nog en bra idé att överväga att investera i SEO.

Trots att det sällan är en snabb lösning, kan sökmotoroptimering göra att ditt företag kommer längst upp i Google eller Bings sökresultat och generera webbplatsstrafik som leder till förfrågningar. Väl genomförda SEO-kampanjer omvandlar företag och bidrar mycket till företagets tillväxtplaner. Om du försöker öka ditt företags försäljning kan du helt enkelt inte ignorera SEO.

RESULTAT TILLSAMMANS

Vill du ha fler kunder från Google?

Vi vill ta dig närmare dina tillväxtmål – oavsett om du letar efter rätt resesällskap eller bara kikar in för att få inspiration och bli smartare.

Få en kostnadsfri offert

Metodik för framgångsrik SEO

Varje SEO-strategi handlar om att ranka så högt som möjligt i sökmotorerna. För att göra detta försöker vi alla att designa och utveckla en webbplats som Googles hemliga algoritm kommer att älska. Det är i grunden vad SEO handlar om. Arbetet kan delas upp i fyra viktiga steg som grundar sig i transparent och långsiktigt SEO-arbete:

#1 Sökordsanalys

För att få trafik behöver du användare som är villiga att besöka din webbplats. För att få dem att besöka din webbplats måste du veta vad de söker efter, vilka ord de använder och vilken typ av innehåll som passar bäst. Kort sagt, du behöver en sökordsstrategi. Här bestämmer vi vilka sökord som är mest lönsamma att optimera för genom att undersöka sökvolymen och hur tuff konkurrensen är samt ditt företags DA (Domain authority)

#2 On-page SEO

On-page SEO består av alla de delar av SEO som du kontrollerar själv. Om du äger en webbplats kan du kontrollera det tekniska och kvaliteten på ditt innehåll. Skapar du en fantastisk webbplats, kommer den definitivt att börja ranka. Att fokusera på on-page SEO ökar också sannolikheten för att din off-page SEO-strategi kommer att bli framgångsrik. Länkstrategi och länkarbete med en dålig webbplats är ett mycket svårt jobb. Ingen vill länka till innehåll som är dåligt skrivna eller tråkiga.

#3 Off-page SEO (länkstrategi och länkarbete)

Off-page SEO handlar om allt som inte händer direkt på din webbplats. Optimering av din webbplats kallas on-page SEO och innehåller saker som webbplatsstruktur, innehåll och hastighetsoptimeringar. Off-page SEO handlar bland annat om länkstrategi, sociala medier och lokal SEO. Eller med andra ord genererar trafik till din webbplats.

#4 Rapportering och uppföljning

Du har tillgång till en förenklad rapportvy så du allid kan se din söktrafik, dina placeringar i Googles sökresultat och andra viktiga förändringar. Vi skickar en större rapport till din epost varje fredag och har avstämningsmöten minst en gång varje månad för att diskutera och förbättra resultaten.

RESULTAT TILLSAMMANS

Vill du ha fler kunder från Google?

Vi vill ta dig närmare dina tillväxtmål – oavsett om du letar efter rätt resesällskap eller bara kikar in för att få inspiration och bli smartare.

Få en kostnadsfri offert

Faktorer som påverkar sökmotoroptimering

Nu när du vet vad SEO är och hur det fungerar, låt oss ta en titt på några av de faktorer som kan påverka din rankning. Google kommer aldrig att ge oss den exakta algoritmen de använder för att ranka webbplatser. Vi har emellertid en ganska bra förståelse för några av de faktorer som påverkar sökmotorns resultatsidor (SERP). Dessa faktorer inkluderar både on-page och off-page faktorer, som vi kommer att diskutera nedan.

Innehåll

Innehållet är effektivt både för sökmotorerna och din webbplats besökare, med bra innehåll skapar du relationer som sedan leder till förfrågningar.

Ju mer kvalitet och relevant innehåll du har på din webbplats, desto mer sannolikt kommer sökmotorer att ranka dina sidor högre på Googles resultatsida. På samma sätt kommer det mer engagerande och bra innehållet du har på din webbplats leda till längre besök och kanske till och med göra ett köp.

Hemligheten bakom att skapa innehåll som är optimerat för både sökmotorerna och dina besökare är att skapa en mängd olika typer av innehåll som är välskrivna och om ämnen som är relevanta för din målgrupp. Här är bara några typer av innehåll som förbättrar ditt innehållsutbud och därmed din rankning av sökmotorer:

  • Blogginlägg och artiklar
  • Social media innehåll
  • E-böcker och whitepapers
  • How-To Guider
  • Videor och ljudinspelningar
  • Infographics eller annat visuellt innehåll

En annan viktig sak att tänka på när du skapar innehåll för din webbplats är SEO sökord och fraser.  När du skapar innehåll kring dessa sökord och fraser förbättrar du dina chanser att ranka högre för dessa sökord på sökresultatsidan.

En annan faktor som kan påverka ditt innehåll, och därmed din rankning på sökmotorer, är hur uppdaterat ditt innehåll är och hur ofta er organisation publicerar nytt material.  Att skapa helt nytt innehåll är dock inte det enda sättet att hålla ditt innehåll nytt. Du kan också uppdatera innehållet genom att uppdatera inlägg, skriva om dem för att göra dem mer effektiva, eller lägga till ny information och statistik över tiden.

Trots att skapa innehåll tar tid och resurser, kommer det löna sig i slutet. Sökmotorer älskar bra innehåll och konsumenter behöver kvalitetsinnehåll för att förstå det värde som din organisation kan erbjuda.

On-Page SEO

SEO-faktorer on-page är de delarna som händer på din webbplats. Det här är saker du har fullständig kontroll över, vilket innebär att du kan arbeta med att förbättra dessa faktorer över tid genom att följa bästa praxis för sökmotoroptimering. Detta går utöver din innehållsmarknadsföring till de djupare nivåerna av webbplatsens HTML.

Off-Page SEO

Förutom on-page SEO som din organisation har kontroll över, finns det även SEO-faktorer utanför sidan som kan påverka din ranking. Även om du inte har direkt kontroll över dessa off-page faktorer finns det sätt att förbättra dina chanser att få dessa faktorer att fungera till din fördel.

Kom ihåg att det finns många faktorer som påverkar din ranking, men det viktigaste att tänka på är att ditt innehåll är värdefullt och relevant för din avsedda målgrupp.

RESULTAT TILLSAMMANS

Vill du ha fler kunder från Google?

Vi vill ta dig närmare dina tillväxtmål – oavsett om du letar efter rätt resesällskap eller bara kikar in för att få inspiration och bli smartare.

Få en kostnadsfri offert