SEO – din väg till toppen

SEO (Sökmotoroptimering) är livsviktigt för att du ska nå ut med information om ditt företag på nätet. Men hur funkar det och varför är det så viktigt?

Börja med att gå till dig själv. Hur gör du när du söker efter information eller varor och tjänster på nätet? Förmodligen googlar du ett nyckelord för din sökning och kollar toppresultaten i söklistan. Faktum är att det görs 45 miljoner sökningar på Google varje dag, bara i Sverige. Det är därför SEO är så viktigt.

Klättra på Google

SEO innehåller många delar och det är inte lätt för en oinvigd att ha koll på allting. SEO lever i ständig förändring och man kan inte sitta nöjd bara för att man har lyckats en gång. Det blir dessutom viktigare och viktigare att ha en mobilanpassad hemsida. Google ändrar ständigt sina krav och premierar numera hemsidor som är mobilvänliga. Mobilanpassning är en rankingfaktor som väger tyngre och tyngre.

Metodik för framgångsrik SEO

Varje SEO-strategi handlar om att ranka så högt som möjligt i sökmotorerna. För att göra detta försöker vi alla att designa och utveckla en webbplats som Googles hemliga algoritm kommer att älska. Det är i grunden vad SEO handlar om. Arbetet kan delas upp i fyra viktiga steg som grundar sig i transparent och långsiktigt SEO-arbete:

 

#1 Sökordsanalys

För att få trafik behöver du användare som är villiga att besöka din webbplats. För att få dem att besöka din webbplats måste du veta vad de söker efter, vilka ord de använder och vilken typ av innehåll som passar bäst. Kort sagt, du behöver en sökordsstrategi. Här bestämmer vi vilka sökord som är mest lönsamma att optimera för genom att undersöka sökvolymen och hur tuff konkurrensen är samt ditt företags DA (Domain authority)

#2 On-page SEO

On-page SEO består av alla de delar av SEO som du kontrollerar själv. Om du äger en webbplats kan du kontrollera det tekniska och kvaliteten på ditt innehåll. Skapar du en fantastisk webbplats, kommer den definitivt att börja ranka. Att fokusera på on-page SEO ökar också sannolikheten för att din off-page SEO-strategi kommer att bli framgångsrik. Länkstrategi och länkarbete med en dålig webbplats är ett mycket svårt jobb. Ingen vill länka till innehåll som är dåligt skrivna eller tråkiga.

#3 Off-page SEO (länkstrategi och länkarbete)

Off-page SEO handlar om allt som inte händer direkt på din webbplats. Optimering av din webbplats kallas on-page SEO och innehåller saker som webbplatsstruktur, innehåll och hastighetsoptimeringar. Off-page SEO handlar bland annat om länkstrategi, sociala medier och lokal SEO. Eller med andra ord genererar trafik till din webbplats.

#4 Rapportering och uppföljning

Du har tillgång till en förenklad rapportvy så du allid kan se din söktrafik, dina placeringar i Googles sökresultat och andra viktiga förändringar. Vi skickar en större rapport till din epost varje fredag och har avstämningsmöten minst en gång varje månad för att diskutera och förbättra resultaten.

Vill du ha en offert?

Vill du ha en offert av oss? Fyll i dina uppgifter så återkommer vi med ett förslag!