Småföretagare kämpar ofta med sin lokala SEO. Du har ditt företag, dina kunder och nu kräver din webbplats uppmärksamhet också. Jag pratar ofta med företagare som bara använder sin hemsida som referens, det lite snävt. Det finns så mycket mer du kan göra!

I den här artikeln går jag genom några förbättringar som småföretagare enkelt kan göra själva. Det kommer att kosta dig lite väl investerad tid. Använd den här artikeln som en checklista för att se din verksamhets status. Nu kör vi!

Hantera dina förväntningar

Låt oss börja med det viktigaste: Var realistisk med vad du kan och inte kan ranka för. Hantera dina förväntningar. Om dina konkurrenter är jätteföretag med stora marknadsbudgetar kommer du förmodligen inte att ranka nummer ett för ditt huvudord (t.ex. bilförsäkring). Optimera för specifika sökord istället.

Vad är din nisch?

Ta lite tid att hitta de sökorden som beskriver ditt företag bäst. Om du är en lokal mataffär som också har hemleverans, kan du optimera för “beställa matvaror Malmö” inte “beställa matvaror online”. Se hur du kan urskilja dig från flocken och fokusera på dina skillnader. Detta inkluderar också att fokusera på long tail sökord. Det tar mig till mitt nästa tips.

Använd mid-tail sökord

Du behöver inte vara över noggran när du nischar din verksamhet online. “Sportutrustning för lag som är lätt att tvätta i Göteborg” kommer förmodligen bara att ge dig en ny besökare om dagen. Fokusera på mid-tail sökord som “sportuttustning Göteborg”. För ett litet företag lönar det vanligtvis att lägga till stadens namn på vissa optimerade sidor. Mer om sökord i vår artikel om long tail.

Använd offlineplattformar

Ny webbplats? Kontakta din lokala tidning. Nya produkter? Kontakta din lokala tidning. Ny affär? Du förstår. Underskatta inte räckvidden som dessa lokala nyhetenar har. Om du har något av nyhetsvärde, kontakta dessa utgivare och se om de kan hjälpa dig att marknadsföra ditt företag offline.

Word of mouth

Skapa ett sus kring din verksamhet, till exempel genom att be folk att lämna en recension på Google Business eller Trustpilot. Gör tävlingar eller giveaways för dina online besökare. 500 gillar på Facebook? Ge nummer 500 en kupong till din butik, online eller offline. Har du en försäljning för ett specifikt varumärke? Du kan överväga att marknadsföra det bara på nätet. Sponsrar en lokal händelse? Var noga med att skapa en händelsespecifik målsida och be dem att länka den. Det här är alla små saker som kan få folk att prata om din webbplats och din butik.

Skapa evergreen innehåll

Om du vill ranka på Google kommer det inte att vara tillräckligt att publicera blogginlägg eller öppettider. Du bör ha sidor med så kallat evergreen innehåll. Dessa sidor har innehåll som inte “löper ut” när som helst. Evergreen innehåll kan vara högst upp i sökordsanalysen, så lite mindre long tail än resten av ditt sökordsfokus.

Företagsblogg

Det enklaste sättet att hålla dina kunder (och andra) uppdaterade om dina produkter och erbjudanden, är att lägga till en blogg på din webbplats. Den bloggen blir grunden i dina sociala medier och nyhetsbrev, så det är ett mycket mer omfattande verktyg än “bara ett tillägg” på din webbplats.

Få lokala länkar

Ta reda på vilka andra relaterade verksamheter det finns i ditt område. Genom att nå ut till dessa företag eller webbplatser ska du a) utöka ditt lokala nätverk och b) skapa ett tillfälle att få värdefulla backlinks. Genom dessa lokala bakåtlänkar kommer Google att förstå din geografiska räckvidd / positionering.

Kontaktuppgifter överallt

För de flesta småföretagens webbplatser är huvudmålet att komma i kontakt med potentiella kunder. Det enklaste sättet att göra detta är att lägga till dina kontaktuppgifter på varje sida. Det spelar ingen roll om det är i sidfoten eller sidofältet. Lägg till ditt telefonnummer eller ett e-postformulär så att besökare kan nå dig så enkelt som möjligt.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply