Hur man gör en sökordsanalys

By juni 4, 2019 november 30th, 2019 Google Ads, Guider

Vad är en sökordsanalys?

Sökordsanalysen är processen att hitta och analysera sökord som potentiella kunder använder när de söker på sökmotorer. Slutresultatet bör ge dig stor insikt i din målgrupps beteende och är utgångspunkten i din content marketing, så väl som en del av din större marknadsstrategi. Innan vi börjar förklara processen, låt oss titta på de viktigaste begreppen man bör förstå först.

Sökordsanalys kan definieras som det arbete du gör för att ta fram en lista med sökord du vill ranka för.

Sökordsstrategi handlar om de beslut du fattar baserat på informationen i sökordsanalysen.

Sökfraser är sökord som innehåller flera ord. Vi brukar använda ordet sökord hela tiden, men det betyder inte nödvändigtvis att det bara är ett ord. [Sökmotoroptimering Malmö] är ett sökord, liksom [det bästa Google Analytics-pluginet]. Sökord består vanligtvis av flera ord! Så, i den här guiden, när vi pratar om sökord, menar vi vanligtvis en fras, snarare än ett enda ord.

Long tail sökord är mer specifika och mindre vanliga eftersom de fokuserar mer på en nisch. Ju längre (och mer specifika) sökfrasen är desto lättare blir det att ranka frasen. Sökord som är mer specifika (och ofta längre) brukar kallas long tail sökord.

Fokus sökord är det ord eller frasen du vill ha din sida att hitta för.

Sökintent handlar om att förstå vad en potentiella kunder verkligen vill ha. Dessa är inte bara sökord, utan de bakomliggande ambitionen för sökningen, vill veta, göra eller köpa.

Varför är sökordsanalys viktigt?

Vi hör allt oftare om hur mycket SEO och Google Ads har utvecklats de senaste 10 åren, och hur viktiga sökord har blivit för vår förmåga att ranka bra för de sökningar folk gör varje dag.

Och i viss utsträckning är detta sant; Att använda sökord som exakt matchar en persons sökning är inte längre den viktigaste rankningsfaktorn. Det är snarare avsikten (sökintent) med det här sökordet, och huruvida en del content löser den avsikten.

Men det betyder inte att sökordsanalysen är en föråldrad process. Låt mig förklara:

Sökordsanalysen berättar om vilka ämnen människor bryr sig om och, om du använder rätt SEO verktyg, hur populära dessa ämnen faktiskt är bland målgruppen. Den operativa termen här är ämnen – genom att undersöka sökord som får en hög volym sökningar per månad kan du identifiera och sortera innehållet i ämnen som du vill skapa innehåll för. Då kan du använda dessa ämnen för att bestämma vilka sökord du letar efter och inrikta dig på dem.

Genom att undersöka sökordens konkurrens, sökvolym och allmän avsikt kan du ta itu med de frågor som de flesta i din målgrupp vill ha svar på.

Hur påverkar intentionen sökordsanalysen?

Som jag nämnde ovan är användarens avsikt nu en av de viktigaste faktorerna för dina chanser att ranka högt på sökmotorer som Google. Idag är det viktigare att din webbsida tar itu med det problem som en sökare vill lösa än bara bär sökordet som sökaren använde. Så, hur påverkar detta sökordsanalysen du gör?

Det är lätt att ta sökord för vad de verkar vara på ytan, och tyvärr kan sökord ha många olika betydelser under ytan. Eftersom avsikten bakom en sökning är så viktig för din chanser att ranka, måste du vara extra försiktig med hur du tolkar sökorden du inriktar dig på.

Jag ska ta dig genom en sökordsprocess som du kan använda för att hjälpa dig att ta fram och begränsa en lista över sökord du borde inrikta dig mot. På det sättet kommer du att kunna planera och genomföra en stark sökordsstrategi som hjälper dig ranka för de sökfraserna som är viktiga för dig.

Så gör du en sökordanalys för din SEO strategi

Steg 1: Vad är ditt mål?

Innan du börjar något, tänk på ditt mål. Tänk på frågor som: Vem är du? Vad handlar din webbplats om? Vad gör dig speciell? Vem försöker du nå? Och vilka löften ger du på din webbplats?

Många företagare kan inte i första hand svara på dessa frågor. Du måste veta vad som gör att du sticker ut från mängden. Dessutom måste du veta vilken målgrupp som du vill inrikta dig på. Så ta din tid och bokstavligen skriv ner ditt mål på en bit papper, en dator eller en telfonen – någonstans du inte blir av med det. När du kan svara på dessa frågor i detalj har du tagit det första och viktigaste steget i din sökordsstrategi.

Steg 2: Skapa en lista över viktiga ämnen baserat på vad du vet om ditt företag.

I det andra steget av din sökordsanalys skapar du en lista med ämnnen som är relevanta till ditt företag. Tänk på de ämnen du vill ranka för som generiska lådor. Du kommer att komma på ca cirka 5-10 ämneslådor som du tycker är viktiga för ditt företag, och sedan använder du dessa ämneslådor för att hjälpa dig att ta fram specifika sökord senare.

Om du är en regelbunden bloggare, är det förmodligen de ämnen du bloggar mest om. Eller kanske är det ämnen som ofta dyker upp i försäljningssamtal. Sätt dig själv i din målgrupps sits – vilka ämnen skulle din målgrupp söka efter för att hitta ditt företag? Vi på Buzzle säljer digital marknadsföring och våra ämndeslådor kan se ut så här:

  • Inbound marketing (880)
  • Sökmotoroptimering (2,9k)
  • Lokal SEO (30)
  • Facebook annonsering (480)
  • Instagram annonsering (40)
  • Sociala medier marknadsföring (260)
  • Epostmarknadsföring (90)
  • Marketing automation (880)
  • Google Ads (5,4K)

Siffrorna i parentes till höger om varje sökord är deras månatliga sökvolym. Med den datan kan du mäta hur viktiga dessa ämnen är för målgruppen och hur många olika delämnen du kan behöva skapa innehåll för att lyckas med det sökordet.

Steg 3: Fyll i de ämneslådorna med sökord.

Nu när du har några ämnen som du vill fokusera på är det dags att identifiera några sökord som faller i dessa lådor. Det här är sökord som du tycker är viktiga att ranka för i SERPs (sökmotorens resultatsidor) eftersom din målkund använder dessa orden i sina sökningar.

Om jag tex tog ämnet SEO (sökmotoroptimering) från listan ovan skulle jag brainstorma några sökfraser som jag tror att folk skulle använda relaterat till det ämnet. De kan innehålla:

  • Vad är SEO?
  • Hur fungerar Google
  • Varför är sökmotoroptimering viktigt?
  • SEO verktyg
  • Sökordsanalys guide
  • Long tail sökord
  • On-page analys
  • Länkarbete och strategi

Och så vidare. Poängen med det här steget är inte att ha en slutgiltig lista över sökord. Det ska vara en lista med sökord som du tror att potentiella kunder kan använda för att söka efter innehåll som är relaterat till det aktuella ämnesområdet. Vi kommer att trappa ned listan senare i processen, när du har den slutgiltiga listan finns det flera datordrivna verktyg för dig för att få reda på vilka sökord du är mest sannolikt att ranka bra för.

Steg 4: Skapa landningssidor

Nästa steg mot en långsiktig sökordsstrategi är att skapa grymma landningssidor. Tidigare har varje sökord du hittat fått sin egen landningssida. Idag är sökmotorerna så smarta att de mest använder sökintentionen för att visa sökare det bästa svaren på deras frågor. Webbsidan som på bästa sätt svarar på de bästa frågorna kommer att ligga på toppen. Sökmotorer förstår också subtila skillnader mellan sökord så att du inte behöver skapa landningssidor för alla subtila variationer av ett sökord. Du kan optimera en sida för flera sökord, synonymer och relaterade sökord.

Skapa en översikt

Vi rekommenderar dig att bygga din sidstruktur på ett välstrukturerat sätt – kalkylprogram som Excel eller Google Docs är ett bra sätt att göra detta. Skapa en tabell och lägg till din lista med sökord. Att använda en tabell hjälper dig att skapa en struktur och att göra relevanta landningssida. Ange sökord i den första kolumnen och lägg till kolumner för de olika nivåerna av webbplatsens struktur.

Skapa landningssidor

Därefter måste du bygga en landningssida för dina sökfraser, men du behöver inte skapa alla dessa sidor omedelbart – det kan vara en långsiktig plan. Ju mer specifika din sökord är, desto längre ner i din webbplatsstruktur hör termens landningssida. De viktigaste sökorden leder till dina viktigasta artiklar, de kallas för pillar pages eller cornerstone. Dessa är de sökord du definitivt vill ranka för. För att göra detta skapar du det bästa möjliga innehållet om det sökordet – kvalitativt och allomfattande, precis som den guiden du läser just nu. Alla dina stödjande artiklar kommer att länka till detta “pillar” innehållet. Detta bör ingå i din interna länkstrategi, du länkar från “tail to head”.

När du har slutfört din sökordsanalys borde du ha en tydlig översikt över de sökord som folk använder och vad sidorna på din webbplats måste innehålla för att ranka. Denna översikt blir din utgångspunkt för din skriftliga content marketing strategi.

Långsiktig sökordsstrategi

Ingen webbplats borde förlita sig på ett enda sökord eller ett sökfras för dess trafik. Du bör använda ditt mål som utgångspunkt, ta sedan våra steg för att genomföra korrekt sökordsanalys och arbeta mot en solid bas: en sökordsstrategi. Det här avsnittet av vår guide förklarar varför det är viktigt att ha en långsiktig sökstrategi.

Hur många sökord?

Vi kan inte säga det exakta antalet sökord du borde ha, men vi kan berätta att du behöver många – så många som du kan tänka dig. Men mer än 1000 sökord är förmodligen för många!

Även om du är ett litet företag, kommer du förmodligen att sluta med ett par hundra sökord. Men det är inte nödvändigt att skapa sidor för alla dessa genast. Det stora med att ha ett Content Management System (CMS) som WordPress är att du kan lägga till innehåll bit för bit. Tänk på vilka sökord du vill ranka för nu, och vilka är inte lika viktiga direkt. Förstå dina prioriteringar och planera skapandet av ditt innehåll.

Betydelsen av long tail sökordsstrategi

Att fokusera på long tail sökord bör vara en viktig del av en långsiktig sökordsstrategi. Sökord med long tail (lång svans) är sökord eller fraser som är mer specifika (och vanligtvis längre) än vanligare sökord, ofta kallade huvudord. Long tail sökord får mindre söktrafik, men brukar konvertera högre, eftersom de fokuserar mer på en viss produkt eller ett ämne.

Se hur dina konkurrenter rankar för samma sökord.

Bara för att din konkurrent gör något betyder inte att du måste. Detsamma gäller för sökord. Bara för att ett sökord är viktigt för din konkurrent betyder det inte att det är viktigt för dig. Att förstå vilka sökord dina konkurrenter försöker ranka för är dock ett bra sätt för dig att utvärdera din lista.

Om din konkurrent är rankar för vissa sökord som finns på din lista, är det definitivt meningsfullt att arbeta för att förbättra din ranking för dem. Men ignorera inte de som dina konkurrenter inte verkar bry sig om. Detta kan vara ett utmärkt tillfälle för dig att ta marknadsandelar på viktiga ämnen.

Hur ser jag vilka sökord mina konkurrenter rankar för? Bortsett från att man manuellt söker efter sökord i en inkognito-webbläsare / mode och ser vilka positioner dina konkurrenter är i, tillåter verktyg som SEMrush och SERANKING dig att köra ett antal gratisrapporter som visar dig några av sökorden för domänen du anger. Detta är ett snabbt sätt att få en känsla av de typer av fraser som dina konkurrenter rankar för.

Steg 6: Använd Google Ads Keyword Planner / sökordsplaneraren för att skära ner sökordslistan.

Nu när du har rätt mix av sökord, är det dags att trappa ned dina listor med lite mer kvantitativ data. Du har många verktyg till ditt förfogande för att göra detta, jag delar metodiken som jag gillar och som känns enklast att göra.

Jag gillar att använda en blandning av sökordsplaneraren (du måste konfigurera ett Ads-konto för detta, men det betyder inte att du måste skapa en annons) och Google Trends.

I sökordsplaneraren kan du få sökvolymer och trafikuppskattningar för sökord som du funderar på.

Använd sökordsplaneraren för att markera alla fraser på din lista som har alltför lite (eller alltför mycket) sökvolym och inte hjälper dig att behålla en hälsosam mix som vi pratade om ovan. Men innan du tar bort något, kolla in deras trendhistorik och prognoser i Google Trends. Du kan se om vissa lågvolymvillkor verkligen kan vara något du borde investera i nu – och kassera in fördelarna senare.

Eller kanske tittar du bara på en lista med sökord som du är osäker över, och du måste trappa ned den på något sätt … Google Trends kan hjälpa dig att bestämma vilka sökord som trendar uppåt och är därmed värda mer av ditt fokus.

Sammanfattning

En sökordsanalys bör vara början på en hållbar SEO strategi. Resultatet blir en lång lista med sökord som du vill hittas för. Men den svåraste delen är fortfarande inte klar: skriva allt innehåll. Du borde skriva artiklar och blogginlägg för varje sökord du vill ranka för. Det är en utmaning! Du har nu en lista med sökord som hjälper dig att fokusera på de rätta ämnena för ditt företag. Du kan även ladda ner vår gratis SEO-mall för att hjälpa dig att organisera dina sökord och spåra vilka du fokuserar på för olika sidor på din webbplats.

Var noga med att löpande omvärdera dessa sökord, kvartalsvis är ett bra riktmärke, men vissa företag tycker om att göra det ännu oftare än det. När du får ännu mer auktoritet i SERP: kommer du kunnna lägga till fler och fler sökord i dina listor för att ta itu med när du arbetar med att behålla din nuvarande närvaro och sedan växa i nya områden utöver det.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply